Ceny možná přestaly místy klesat, ale každý makléř vám řekne, že prodává byt déle než před krizí. Zlaté časy skončily, a tak se každý majitel nebo makléř snaží najít co nejrychleji svého kupce a přesvědčit ho nejen cenou.
"My už druhý rok byty k prodeji rovnou rekonstruujeme, jde asi o třetinu bytů, které prodáme," popisuje provozní ředitel CIB Group Alois Přibyl. Jde o realitní společnost, která byty vlastní i prodává.
Jak připravit byt na prodej |
"Trh začal zpomalovat a bylo zapotřebí přijít s něčím novým. Máme prověřené dodavatele, kteří jsou schopni zrekonstruovat byt ve slušné kvalitě a za reálnou cenu," přibližuje.
Ročně prodávají (zbavují se) desítky bytů ze svého portfolia zejména v Praze, protože se stále víc zaměřují na kancelářské prostory.
"Máme dva modely: buď to lidé koupí tak, jak to uděláme, nebo si vyberou byt bez rekonstrukce a v nějakém rozpočtu si řeknou, co by chtěli," popisuje Přibyl. Většinou se snaží vejít s cenou rekonstrukce u třípokojového bytu v paneláku do 350 tisíc.
Dostupnější rekonstrukce
Má to výhody, protože rekonstrukce už je v ceně bytu a lze ji tedy zaplatit hypotékou. "Získat hypotéku o 200 až 300 tisíc vyšší, než zamýšleli, není tak velký problém, jako najednou vytáhnout z vlastní kapsy peníze na rekonstrukci. Čili si tu rekonstrukci rozloží do 20-25 let," vychvaluje model, který se setkal s úspěchem, Hana Formánková z CIB Group.
Mohlo by Vás zajímatChystáte se koupit byt, dům nebo chalupu? Vyberte si z tisíců možností po celé ČR na Reality.iDNES.cz |
Dodává, že mladší lidé se většinou pouštějí do rekonstrukcí sami, ale starší dávají přednost tomu nastěhovat se do připraveného bytu. Podobný příběh popisuje americký magazín Forbes. Jako příklad novodobého investování do realit ukazuje Kaliforňana Roba Bloemkera. Ten kupuje rodinné domy a se ziskem je rekonstruuje.
Například naposledy koupil dům z dražby s třemi ložnicemi a dvěma koupelnami v přepočtu za 2,2 milionu korun. Nechal ho během dvou týdnů zrekonstruovat za 570 tisíc korun a následně nabídl k prodeji v přepočtu za 3,3 milionu.
"Okamžitý zisk je 20 procent. Bloemker ho však prodávat nebude, hodlá ho pronajmout za 31 tisíc korun měsíčně, což znamená roční návratnost sedmi procent investice," popisuje Forbes situaci na americkém trhu, který realitní krize postihla ve velkém v roce 2008.
Žádná z českých oslovených realitních kanceláří se zatím tak daleko nepustila. Poradí majitelům bytů nanejvýš výměnu oken nebo výmalbu a obměnu elektrických vypínačů, i když mnozí připouštějí, že v případě panelových bytů je rekonstrukce jádra také cestou k úspěchu.
"Celková či rozsáhlejší rekonstrukce bytu se před prodejem většinou nedoporučuje. Nový majitel mívá odlišné představy," upozorňuje Pavel Hassman z realitní kanceláře Re/Max 4 You.
"Naopak drobné investice a úpravy jsou potřebné. Mám na mysli kompletní úklid, malé opravy: rozbité dlaždice, vrzající dveře, nefunkční osvětlení, elektrické zásuvky apod.," popisuje.
Ještě náročnější je to v případě prodeje domu. Tam je dobré natřít plot, zkultivovat zahradu a postarat se i o okolí. "Takové úpravy stojí řádově nejvýše kolem deseti tisíc korun, přitom mohou zvýšit hodnotu prodávaného domu i o sto tisíc. Ale hlavně pomohou s rychlejším prodejem," přibližuje praxi makléř Hassman.
Na český trh už dorazily i služby bytových aranžérů pod názvem home staging. Jde o reorganizaci bytu tak, aby se zalíbil co nejširší veřejnosti. Prostor zbaví velmi osobních detailů a navodí moderní hotelový pocit a představu, že v tom bytě by se dalo bydlet.
"Jsme na českém trhu třetím rokem. Našimi klienty jsou spíše pronajímatelé nebo majitelé nemovitostí," říká Jitka Kobzová ze společnosti Home Staging. Realitky podotýkají, že je to otázka ceny.
"Určitou formu home stagingu používáme už roky. Úklid, výmalba, vhodnější skladba interiéru, ale klasický home staging, kdy dochází například i k zapůjčení nábytku, dekorací a podobně, ten je u nás zatím hudbou budoucnosti. Je to služba, která něco stojí, a majitelé nemovitostí zatím na její úhradu nejsou připraveni," míní Tomáš Kučera, jednatel ERA Reality.
Emoce jsou zkrátka ve hře daleko víc než před pár lety, kdy se na fotkách bytů prodávaných za dva miliony a víc objevovalo roztahané prádlo nebo plné popelníky a pivní lahve.