Kuchyň je řešena podle původního projektu, bílé skříňky kontrastují s černou...

Kuchyň je řešena podle původního projektu, bílé skříňky kontrastují s černou pracovní plochou, obklad stěn je z mléčného skla. | foto: Robert Žákovič

Nejdříve se designu báli, teď si jej rodina s dětmi ve svém domě užívá

Více než tři roky užívání vily zařízené ve spolupráci s designérem Janem Padrnosem prověřily, že není marné vsadit na kvalitu a nebát se experimentovat. Ani konzervativní koncept domu nebyl překážkou, aby vznikl svébytný interiér, v němž se dobře bydlí.

Vilu v rezidenční čtvrti Statenický mlýn postavenou na klíč bylo možné zařídit spíše konzervativně, v souladu s jejím architektonickým výrazem. Avšak manželé, kteří si ji vybrali za svůj nový domov, se rozhodli zkusit něco jiného.

Již tím, že ve starém bytě nechali veškeré zařízení a do nového se stěhovali nezatíženi minulostí, si otevřeli cestu k vybudování originálního domova.

Odvážně i konzervativně

Vila, do které se noví majitelé nastěhovali, měla zcela jiný charakter než bydlení, na jaké byli dosud zvyklí, proto raději vyhledali pomoc odborníka. Na doporučení a především na základě prací, které si prohlédli na internetu, se obrátili na Jana Padrnose. V době, kdy byly položeny dubové podlahy, dokončena bílá kuchyňská linka, objednány vestavěné skříně a zakoupena klasická sedací souprava.

V obývacím pokoji převládá bílá a škála hnědých tónů. Pro posezení u krbu, který nechal Jan Padrnos obložit bílým kamenem Technistone, slouží světlá sedací souprava, kterou si majitelé pořídili sami.

"Líbil se mi jeho styl, ale zároveň jsem se moderního designu bála," přiznává majitelka. "Proto jsme si přáli ne zcela strohé, ale trochu dekorativnější pojetí."
Pro designéra minimalistu byla tato zakázka výzvou.

"Koncept domu byl hodně konzervativní, i dispozicí, nejméně šťastná je mohutná hala s ne zcela povedeným zábradlím," říká. "Naštěstí základní materiálové řešení svazující nebylo. Kombinaci bílé a dubu považuji za správnou, chceme-li dosáhnout klidného, exkluzivně působícího interiéru."

Obě strany se ihned shodly v tom, že interiér musí být vzdušný, odlehčený a funkční. Postupná konkretizace představ vedla k dohodě, že si zachová jistou dávku konzervatismu, ale bude oživen atypickými solitéry.

"Rozsvícen", jak říká Jan Padrnos. "Mám rád, když si noblesní byt dovolí alespoň trochu hravosti. Naštěstí tito klienti mne ke kreativitě vybízeli."

Cesta do světa designu

Zařizování interiéru s Janem Padrnosem znamenalo seznámit se se současným nábytkářským designem. Majitelé sami přiznávají, že pro ně byl do té doby velkou neznámou.

Jan Padrnos vzpomíná: "Zpočátku měli majitelé jinou představu, která však plynula i z neznalosti trhu s nábytkem. Provázel jsem je proto showroomy a ukazoval, co je možné."

Výrazný lustr (Zeppelin, Flos) přesvědčil majitele, že se nemají bát moderního designu.

Majitelka vypráví, že prvním kouskem, který pro ně vybral, byl "lustr podobný velké pavučině". Byli přesvědčeni, že tohle není jejich cesta. Naštěstí si mohli lustr domů vypůjčit a na zkoušku instalovat. A své mínění rychle změnili. "Od té doby jsme získali větší důvěru i odvahu," dodává.

Poněkud složitější bylo vhodně vyřešit osvětlení, protože byli omezeni jasně danými vývody. Výběr vhodných typů osvětlení proto řešili ve spolupráci s několika světelnými studii. Nejčastěji se zde uplatnila svítidla značky Foscarini a Artemide.

Design na míru

Nejvíce však zaujme nábytek navržený Janem Padrnosem přímo pro tento interiér a vyrobený studiem Blackbox. Záměr se podařil, tyto solitéry obytný prostor skutečně projasňují. Mimo jiné zde světlo světa spatřily dva prototypy, které se později úspěšně zabydlely v nabídce Blackboxu: knihovna Neokubic z kónických boxů spojovaných ocelí a stůl Personi.

Se stolem Personi materiálově koresponduje skleník z nepravidelně umístěných krychlí. Je doplněn židlemi značky Ligne Roset a svítidly Caboche od Patricie Urquioly a Eliany Gerotto značky Foscarini.

Majitel si přál jídelní stůl navrhnout výrazně odlišně od ostatního nábytku, jako osobnost. Odtud plyne jeho název, kterým se nyní může hrdě pyšnit. Vévodí jídelně a ač dýhovaný, působí masivním dojmem. Expresivní palisandrová dýha byla zvolena v kontrastu ke klidnému dřevu wengé, použitému na většině ostatního nábytku.

Respekt, který vzbuzuje stůl-osobnost, je vyvážena hravostí skříněk, stolků a komod s nepravidelnými tvary zásuvek. Někdy to působí, jako by byly chaoticky naskládané z různých kvádrů či desek. Záměrem designéra bylo vnést jimi do interiéru trochu vzruchu.

Na výslovné přání majitelů vznikla knihovna, kde je umístěna i televize, kterou je možné skrýt posuvným panelem. Toužili také po velkém zdobném zrcadle nad komodou v ložnici, jakoby v barokním rámu. Jan Padrnos našel moderní interpretaci jejich požadavku: rám z nerezového plechu vyříznutý hořákem podle od ruky nakresleného obrysu.

Skutečné uspořádání zásuvek komody je pravidelné a zcela funkční, nepravidelnost je dána optickým členěním čelních desek. Otevírají se lehkým dotykem. Zrcadlo z nerezového plechu je moderní interpretací barokního rámu.

Souhra materiálů a barev

Celý interiér domu je laděn do přírodních tónů. Převažuje bílá výmalba, někde kombinovaná s kávovou. V obývacím pokoji, pracovně i ložnici je doplněna tapetami v sytějších odstínech, které bylo možné volit díky dostatku světla v interiéru i převaze bílé barvy na stěnách, čalouněném nábytku či dveřích.

Závěsy jsou laděny do různých odstínů hnědé, v obývacím pokoji decentně narušené světlým pruhem, v ložnici byl zvolen dekorativnější květinový motiv. Něžně působí bílé římské rolety na menších oknech v obývacím pokoji. Přání majitelů, aby interiér působil teplým dojmem, tak bylo splněno.

Po téměř čtyřech letech si pochvalují, že neměli potřebu nic zásadního měnit, zařízení domu jim vyhovuje jak po stránce estetické, tak funkční. Mají dvě malé děti, proto je pro ně důležité, že se tady i dobře uklízí a mají dostatek vhodných úložných prostorů. Spokojenost s prací Jana Padrnose je vedla k tomu, že mu svěřili i řešení interiéru kavárny, kterou si nedávno otevřeli v místě svého nového bydliště.

Postel Tufty Bed od Patricie Urquioly (B&B Italia) si přála majitelka situovat proti oknům, umístění pod okny dovolilo lépe využít prostor ložnice.

Jan Padrnos

  • Narozen v roce 1967
  • Původní profesí strojní inženýr, během studia však stále silněji inklinuje k architektuře.
  • Začátkem 90. let pracuje v architektonickém ateliéru, poté u renomované zahraniční nábytkářské společnosti. Objevuje svět designu, první práce putují "do šuplíku".
  • V druhé polovině 90. let odchází z Prahy zpět do Třebíče, doplňuje si vzdělání v oblasti designu.
  • Na konci tohoto období poprvé představuje své návrhy, v rámci spolupráce s firmou Tunnel se účastní výstav v New Yorku a Milánu.
  • V roce 2000 zakládá vlastní společnost Blackbox, která se
    stává výhradním výrobcem jeho návrhů a ihned po svém vzniku získává cenu časopisu Moderní byt na výstavě art&interior ve Veletržním paláci.
  • Účastní se přehlídek českého designu, na podzim 2000 má v Galerii 6 první samostatnou výstavu.
  • Pravidelně je zván na reprezentativní přehlídky českého designu, pořádaných Design centrem České republiky v zahraničí, a pořádá i samostatné výstavy.
  • Nábytek značky Blackbox se stal součástí několika kolekcí českého designu prezentovaného na výstavách ve Vídni, Bruselu, Essenu atd. Je zastoupen ve sbírkách Moravské galerie v Brně, Uměleckoprůmyslového muzea v Praze, Národním technickém muzeu a Severočeského muzea v Liberci.

Další zajímavé návštěvy najdete v časopise Pěkné bydlení č. 12/2012.