Zákazníci a návštěvníci skandinávského obchodního řetězce se naučili využívat oddělení ložnic velmi praktickým způsobem. Řetězec totiž sám kupujícího vybízí, aby si na vlastním těle vyzkoušel, která matrace je pro něj nejvhodnější. K tomu jsou určené zkušební postele s různými druhy matrací se zakrytou zónou pro boty.
Obyvatelé Šanghaje si ovšem nabídku řetězce vysvětlili po svém. Postele a pohovky s kompletním povlečením, polštářem a přikrývkou tak využívají jako relaxační centrum. Zadarmo si odpočinou, případně i zdřímnou. Nic je nevyruší.
Nenakupují, ale odpočívají |
Nákupní centrum má ještě jednu výhodu. Funguje zde klimatizace. Číňané tedy opustí své přehřáté byty a vyrazí si odpočinout od vysokých teplot mezi nábytek. Pobyt je zde zadarmo a navíc si mohou i oddechnout v ustlaných peřinách.
V létě nejsou výjimkou ani vedra nad 40 stupňů Celsia. To pak je v oddělení pohovek opravdu přeplněno.
"Někteří dokonce přijdou hned po otevření a neodejdou, dokud se nezavře. Samozřejmě to někdy personálu vadí," přiznává zaměstnanec bezpečnostní agentury z obchodního domu IKEA v Šanghaji pro americký časopis The Atlantic. Stejná situace se opakuje každý rok, když přijdou vedra.
Společnost zatím nepřijala žádná opatření a proti odpočívajícím návštěvníkům nijak nezasahuje. V lidech, kteří se chovají při nákupu jako doma, naopak vidí dobrou investici do budoucna. Věří, že se jednou vrátí a konečně si i něco koupí. Do té doby je nechají volně se loudat obchodem.