Třeba Ikea postavila z plachtoviny na nábřeží v centru Stockholmu "kopii" královského paláce, k němu přidala stánky se svým občerstvením. Na dřevěném mole nabízí i posezení pod slunečníky ve svém zahradním nábytku.
Švédové i turisté si mohou v maketě královského paláce odpočinout od oficialit a zasmát se při pohledu na vtipně zařízené komnaty. V královské ložnici totiž nechybí postele z desítek matrací včetně proslaveného hrášku.
V komnatě Daniela Westlinga, nastávajícího prince, visí návody s kresbami, jak mávat davům. Nechybějí ani boxovací pytle pro ženicha, bývalého osobního trenéra fitness, aby se mohl odreagovat od bulvárních médií a paparazziů.
Na trh přišly i elektrospotřebiče s typickým dezénem "švédských korunek". Společnost Electrolux vybrala své nejlepší produkty a "oblékla je" do proslulého modrožlutého vzoru. Vytvořila ho designérka Wanja Djanaieffová pro švédskou reprezentaci letních olympijských her v Mnichově 1972.
"Je skvělé, že se rozhodli využít můj vzor tímto způsobem," těší Djanaieffovou, bývalou šéfkou designu exkluzivního švédského řetězce obchodních domů NK a profesorkou textilního designu na univerzitě v Konstfacku.
Palác plný myší
Ikea si ve svém "paláci" dělá legraci z problémů, které trápí královské snoubence i jejich skutečný palác. Třeba z hlodavců. Patrně proto se s nimi setkáte hned v kuchyni (té předchází jen vstup se sérií portrétů královské rodiny).
Nad bílou linkou je zavěšený obří lustr z příborů, v jedné ze spodních skříněk si udělala hostinu myší rodinka. Hlodavci se vyskytují ve všech komnatách. Z kuchyně se dostanete do honosné knihovny s elektrickým krbem a bytelným stolem plným rámečků se zamilovaným párem snoubenců.
Nechybí tu ani kniha, do které mohou návštěvníci zapisovat své vzkazy Victorii a Danielovi. Prohlídka pokračuje prosluněným salónem s lůžkem plným růží a už se stoupá do horních komnat.
Do komnaty budoucího prince se vchází po schodišti osvíceném blesky fotoaparátů. V pokoji na odreagování jsou již přichystány boxovací pytle
Schodiště slouží nastávajícímu princi jako "paparazzi trénink". Na stěnách jsou připevněné neustále oslňující blesky fotoaparátů a jasné žluté plakáty, které Daniela připravují na neustálý zájem médií. Svou frustraci si může ihned vybít u dvou boxovacích pytlů s nalepenými bulvárními články o něm a jeho nevěstě.
V Danielově komnatě jsou pozlacené činky, které odkazují na jeho profesi osobního fitness trenéra. Budoucí princ se musí tvrdě připravovat na svou novou životní roli a našprtat královský protokol. Na stěnách má vylepené informační tabule s nácvikem vhodného úsměvu, pokyny, jak kynout davům i jak lze zvedat činky s korunou na hlavě.
Z Danielova pokoje se lze dostat do ložnice manželů s neuvěřitelně vysokými matracemi odkazujícími na známou pohádku Princezna na hrášku. Ikea nezapomněla ani na něj.
Své místo zde má i dětský pokoj. Růžové a modré postýlky se ale prozatím pouze vznášejí u stropu. Budoucí manželé přece o svých potomcích zatím pouze sní.
Peníze na charitu lze i vysát
Populární retro vzor, žluté korunky na modrém poli, použil Electrolux na dnes již téměř kultovní vysavač Ergorapido a UltraOne (v nezávislém testu Občanského sdružení spotřebitelů TEST byl opětovně vyhlášen nejlepším vysavačem), myčku nádobí RealLife a kombinovanou ledničku Source & Glacier.
"Chceme tak oslavit královskou svatbu a ukázat, že jsme společnost kombinující inovativní produkty s tradicí skandinávského designu," říká Henrik Otto, šéf globálního designu Electroluxu.
Modrožlutý vysavač UltraOne bude vyrobený jen v jediném exempláři, který se vydraží na aukční stránce eBay. Získané peníze poputují na Fond korunní princezny Victorie, který pomáhá organizovat volnočasové aktivity pro mladé invalidní lidi.