Lidé přišli do XXXLutz nakupovat hlavně ze zvědavosti

Lidé přišli do XXXLutz nakupovat hlavně ze zvědavosti | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

Ikea, Kika, Asko mají konkurenci: nováček XXXLutz otevírá

  • 176
Velcí prodejci nábytku se přetahují o Pražany. Dnes se oficiálně otevírá další, XXXLutz. A zákazníci na tom můžou jen vydělat. Ikea už například slibuje, že bude levnější.

Vedle obchodních domů Ikea, Kika či Asko Nábytek mohou lidé ode dneška nakupovat také v XXXLutz v pražských Stodůlkách.

Vladimír Srp z pražské hospodářské komory spíš než jejich konkurenční boj předvídá jiný fenomén. "Lidé budou přesycení masově vyráběným univerzálním nábytkem a doplňky a začnou vyhledávat originalitu. Tedy výrobce a prodejce, kteří budou schopni dodávat zboží na míru. Vidím tu obrovský prostor pro malé podnikatele a živnostníky." Podle něj se také v rámci řetězců pravděpodobně rozšíří doplňkové, a pro zákazníka atraktivní, služby.

Více nakupují, více přemýšlejí

Výrazný odliv zákazníků již zaběhlých obchodních domů neočekává. "Český spotřebitel poctivě sleduje nabídku, XXXLutz projde minimálně ze zvědavosti, něco koupí, ale větší investice stejně promyslí a obejde i několik obchodních domů, aby dostal zboží za nejlepší cenu," míní Srp.
A podobně to vidí i samotní zástupci řetězců s nábytkem.

Česká Miss 2010 Jitka Válková v obchodním domě i zazpívala

Česká Miss 2010 Jitka Válková je tváří obchodního domu XXXLutz. Při otevření nakupujícím zazpívala

Ikea má s kým soutěžit

Ikea nového konkurenta na trhu obligátně vítá. "Je to pro nás výzva a soutěž a pro zákazníky přínos. Mohou porovnávat kvalitu, cenu, design. A když se někde objeví výrobek stejné kvality, my se snažíme být vždy levnější," podotýká mluvčí Jindřiška Válová.

Výprodej, který teď řetězec rozjel, se podle jejích slov dělá každoročně a větší kampaň coby odezva na otevírání domu XXXLutz se nechystá. Příští rok však Ikea plánuje svou pobočku na Zličíně přesunout do větších prostor.

Ačkoliv při úterním neoficiálním zahájení provozu nábytku XXXLutz kolem něj kroužilo nákladní auto s billboardem a hlasovou reklamou Kika nábytku, jeho ředitel Júlis Černický obavy nemá. "Působíme v jiné spádové oblasti a předpokládám podobnou situaci jako v Rakousku, kde jsme stále jedničkou na trhu."

Vysvobodí Stodůlky?

Předseda hospodářské komory Srp je spíš zvědavý na vývoj domu XXXLutz. "Bude zajímavé sledovat, zda se svým megaobchodem prolomí prokletí místa, na kterém si vylamují zuby mnohá jiná zvučná a světově známá jména. Stodůlky jako masově oblíbené nákupní centrum totiž doteď nefungovaly."