Na západě lidé nakupují především životní styl. Design je pouze podprahový. Home Staging tedy není pouze podpora prodeje, kupující vlastně inspiruje stylem, ve kterém chtějí žít.
"Kupujícímu stačí 30 sekund, aby se rozhodl, zda nemovitost koupí," prozrazuje Jane Ringeová ze společnost Residence Visage. "Pokud si prodávající neuvědomí, že vše, čím se dekorativně obklopuje je sice příjemné pro něj, ale ne vždy pro kupujícího, pak zbytečně blokuje svůj obchod."
Hlavní je v Home Stagingu ukázat prostor. De-cluttering, tzv. odstranění věcí z prostoru je tou nejpodstatnější činností Home Stagingu, ne však jedinou.
V České republice je velmi složité prodávajícím vysvětlit, že bytový design a Home Staging jsou odvětví, která spolu sice souvisí, ale velmi okrajově. Při prodeji je důležité, aby kupující vnímal prostor eventuálního domova.
Pokud je to domov někoho jiného, těžko si dokážeme představit, že by to mohl být náš budoucí domov. Prvky v místnostech by měly být vyvážené. V české domácnosti platí téměř vždy "méně je někdy více".
Jak funguje Home Staging |
Home Staging pomůže kupujícímu vidět v prostoru nemovitosti sebe díky tomu, že prodávající vyjme z domu či bytu své osobní prvky, například soukromé fotografie či vzpomínkové předměty.
V dnešní době je hlavním prodejním kanálem internet a je moc důležité, v jakém "kabátě" prodejce svou nemovitost ukáže.
Vybavení bytu bytovým designerem vždy probíhá na zakázku dle požadavků zákazníka, ale Home Staging má za úkol vytvořit prostor, který bude příjemný všem.
"Český prodejce je specifický především tím, že se snaží svou nemovitost prodat bez realitní kanceláře. Neuvědomuje si však, že fotografie jeho bytu či domu musí být co nejprofesionálnější a hlavně musí být celý prostor upraven, jinak se prodlužuje doba prodeje. K nemovitosti, která nezaujala na první dojem, se klient už nikdy nevrací," říká Jana Rybínová, manažerka Residence Visage.
CO JE HOME STAGINGProfesionální příprava a prezentace nemovitosti na prodej nebo pronájem. Služba vznikla v USA v 80. letech a rychle se rozšířila do dalších zemí. V Evropě je velmi populární hlavně ve Velké Británii. Co dále nabízí:
Společnosti, které nabízí Home Staging v Česku
|
Stejně důležitá je také vůně v interiéru. "Pokud přivedete potenciálního kupce do bytu, kde jste právě dovařili zelí a usmažili mísu bramboráků, pak musíte mít cenu nemovitosti nastavenou buď velmi výhodně, nebo nechcete prodat. Pokud ale vejdete do vyvětraného bytu, kde voní právě uvařená káva, pak má člověk hned chuť se chvilku posadit a pobýt."
Může se hoditChystáte se prodat svoji nemovitost? Podejte si inzerát na Reality.iDNES.cz. |
Společnosti, které nabízí Home Staging, disponují také velkým výběrem nábytku a dekorativních předmětů. Mohou je klientovi zapůjčit a tím byt vhodně a vkusně zařídit.
Ceny za základní konzultaci, jak nemovitost vhodně upravit, se pohybují od tří tisíc korun. Další ceny se řídí velkostí a stavem nemovitosti. Součástí nabídky jsou i profesionální snímky nemovitosti, v některých případech i výmalba a stěhování. Případně si může klient zapůjčený nábytek odkoupit.
Kreslení půdorysů na míruRychlejšímu prodeji nemovitosti také pomůže dobře nakreslený půdorys. Na českém trhu již existuje služba Floorplans, která vám na míru půdorys vyrobí a zakomponuje do něj i nábytek. Kupující si díky tomu dokáže nemovitost mnohem lépe představit. |
Pokud se prodávající rozhodne pro Home Staging, pak je nutná jeho spolupráce. V obývaných bytech je ve většině případů nutné odklidit věci, aby se prostor odlehčil.
"Toto bývá nejnáročnější okamžik pro prodávajícího. Ale pokud tento krok provedeme, sám klient začne důvěřovat těmto úpravám, je velmi příjemně překvapen efektem a chápe jeho význam pro kupujícího a jeho rozhodnutí," vysvětluje Rybínová. Home Staging ale rozhodně není o zakrývání nedostatků, má pouze vyzdvihovat přednosti nemovitosti.
Průkopnice Home Stagingu v Česku
Zakladatelkou této profese v Česku je Jitka Kobzová, která se s touto službou seznámila při svém pobytu ve Velké Británii. V Čechách se velmi často setkává s problémem, kdy lidé neví, jak svůj byt prezentovat.
"Důkazem jsou nic neříkající fotografie v realitních inzerátech v novinách či na internetu, které zájemcům vůbec neumožní si prostor představit, ani udělat si o něm obrázek. Někdy stačí pár drobných úprav a nemovitost se rázem zdá atraktivnější," tvrdí Jitka Kobzová, která již vyškolila tým profesionálních konzultantů.
Její společnost Home Staging s. r. o. otevřela v Praze akademii, ve kterém nabízí odborné a vzdělávací kurzy pro širokou veřejnost.