Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Bydleni.iDNES.cz

  • Pátek 1. srpna 2014. Oskar

Secesní skvost v centru Prahy se rozpadá. Podívejte se

  1:00
Až hrůzostrašně opadávající fasáda, zčernalé oprýskané stěny secesní dvorany. I to je současné pražské hlavní nádraží. Přitom právě jeho historické budovy skrývají neuvěřitelné secesní skvosty v saloncích.

Salonky jsou pro veřejnost uzavřené, pouze se pronajímají. A je otázkou, jak dopadne rekonstrukce, na niž se netrpělivě čeká. Při pohledu na současný stav slavné Fantovy kavárny či fasád historických budov tak značně klesá nadšení z nové odbavovací haly otevřené v loňském roce.

Italská společnost Grandi Stazioni investovala zatím více než miliardu korun, ale obchod, který uzavřela, je určitě výhodný. Tržby z pronájmů dosáhly za loňský rok přes 162 milionů korun. 

Pražské hlavní nádraží  začínalo v roce 1871 jako „nádraží císaře Františka

Pražské hlavní nádraží

"Jugendstil" se objevil na řadě prvků dvorany.

Dvorana v duchu secese

Venkovní fasáda historických budov nádraží je ve velmi špatném stavu.

Venkovní fasáda

Historické budovy na rekonstrukci čekají, což platí i o Vrchlického sadech před nádražím. Jenže zatímco za ně zodpovídá Městská část Praha 1, budovy nádraží má pronajaté Grandi Stazioni od Českých drah, a to na 30 let. Záleží na této společnosti, jak opravy dopadnou.

"Čekáme jen na předání posledních podkladů od Českých drah, na podzim by se mohlo začít s rekonstrukcí," tvrdí Martin Hamšík, mluvčí italské společnosti. I jeho protějšek, tiskový mluvčí Českých drah Radek Joklík, jeho slova potvrzuje: "Je v našem zájmu, aby rekonstrukce začala co nejdříve." Při pohledu na chátrající budovy je opravdu nejvyšší čas.

Kdo si počká, snad se dočká

Jenže. Už v loňském roce při slavnostním otevření odbavovací haly zástupci Grandi Stazioni tvrdili, že rekonstrukce začne ještě v roce 2011 a bude do konce roku 2013 hotova. Polovina roku 2012 je pryč. A nic se neděje. Investice stovek milionů se těžko zvládne za jediný rok, takže termín dokončení se jistě posune o několik let.

Tam, kde prochází většina cestujících, je prostředí srovnatelné s jinými

Tam, kde prochází většina cestujících, je prostředí srovnatelné s jinými evropskými velkoměsty.

A co vlastně bude v historické části? Zachována by měla být slavná Fantova kavárna. Ale nezůstane z ní jen torzo? Zatím se ještě ani neví, jak budou prostory vypadat, vizualizace z roku 2005 se realizovat nebudou. "Projektová dokumentace právě finišuje," vysvětluje Martin Hamšík.

Navíc se stále neví, kdo se do historických budov nastěhuje: hotel, divadlo, restaurace, obchody? Poslední typ zájemců určitě, protože pro obchodní účely počítá firma s dalšími 5 000 m2, z 10 000 m2 v odbavovací hale je obsazeno přibližně 95 procent.

Vizualizace: rekonstrukce Fantovy kavárny. Návrh je z roku 2005, výsledná
Vizualizace: rekonstrukce Fantovy kavárny. Návrh je z roku 2005, výsledná

Vizualizace: rekonstrukce Fantovy kavárny. Návrh je z roku 2005, výsledná realizace se bude lišit.

Už v loňském roce zástupci Grandi Stazioni prohlašovali, že se projekt v historických budovách přizpůsobí nájemcům, že jim bude "ušit" na tělo. Taková prohlášení však mnohé architekty i památkáře děsí.

Poklady pro vyvolené

Většina cestujících ani návštěvníků Prahy ani netuší, že v historických budovách hlavního nádraží existují luxusní salonky. Železniční společnosti totiž akceptovaly už v 19. století hierarchizaci tehdejší společnosti. Začaly se objevovat první "hofsalony" neboli dvorní salony.

Fotogalerie

Byly určeny především pro císaře, příslušníky jeho rodiny a jejich doprovod. Proto se dvorní salony zřizovaly na nádražích ve všech hlavních městech Rakousko-Uherska, tedy i v Praze, ale nejen v ní.

Třeba na nádraží v Doksech byl takový salon vybudován pro potřeby excísaře Ferdinanda V., který žil na zámku v Zákupech.

Hlavní nádraží v Praze bylo postaveno v roce 1871 jako "nádraží císaře Františka Josefa". Pro pražskou "konečnou" (dál totiž koleje původně nevedly) vznikl komplex budov v novorenesančním slohu podle návrhu architektů Josefa Ignáce Ullmanna a Antonína Barvitia.

Na přelomu 19. a 20. století však ustoupila tato nádražní budova nové, která se hlásila (a zejména její bohatá výzdoba) k secesi. Právě v tomto slohu navrhl architekt Josef Fanta i dvorní čekárny. Módní styl se uplatnil jak u mobiliáře, tak také při výzdobě a v řadě detailů včetně dveřního ostění.

Secesní výzdoba je unikátní.

Secesní výzdoba je unikátní.

Reprezentativní salóny Českých Drah - Praha Hlavní nádraží

Celkový pohled na salonek hlavního nádraží

Dříve obdivovali secesní výzdobu hlavně vysoce postavení hosté.

Dříve obdivovali secesní výzdobu hlavně vysoce postavení hosté.

Se secesním pojetím ladila i malířská výzdoba v saloncích. Velká plátna z ateliérů Václava Jansy a Viktora Strettiho jsou věnována pražským motivům. Dvorní salony však nepočítaly s plebejci. Nikdy. Jen císaře vystřídali prezidenti a vládní hosté, z císařského se stal "vládní" či "prezidentský". Dnes salonky pronajímají České dráhy hlavně pro komerční akce, pro veřejnost jsou uzavřeny.

"V historických budovách jsou nádherné secesní památky plně srovnatelné s Obecním domem, je velmi smutné vidět, v jakém jsou stavu," říká profesor Roman Prahl z Ústavu pro dějiny umění Filozofické fakulty Univerzity Karlovy.

Co se děje před nádražím

Vrchlického sady fungují před nádražím už od roku 1876, byť jim většina dnešních obyvatel Prahy přezdívá Sherwood. Důvod? Zástupy bezdomovců, narkomanů, mužských prostitutů.

Letos v dubnu rozhodli zastupitelé městské části Prahy 1 o zpracování ideové studie na rehabilitaci Vrchlického sadů. Tu by měli architekti z MCA ateliéru, který vzešel z výběrového řízení, odevzdat do konce srpna.

Večer si na tyto schody troufne jen málokdo, naštěstí uvnitř budovy nádraží

Večer si na tyto schody troufne jen málokdo, naštěstí uvnitř budovy nádraží funguje výtah, který vás vyveze na parkoviště.

Po těchto schodech lze sejít z parkoviště nad nádražím dolů a pak vstoupit do

Po těchto schodech lze sejít z parkoviště na střeše nádraží dolů a pak vstoupit do opravené části. Slouží často jako WC.

"Jde o to přijít s nápady, jak vyřešit zeleň, lavičky, osvětlení i mobiliář, dnes je to chaotické, nefunguje to. Italové na řešení parku samozřejmě tlačí," vysvětluje architekt Miroslav Cikán z MCA Ateliéru. Ten má pro podobný projekt to nejlepší doporučení: svou práci. Studio získalo cenu Grand Prix Obce architektů za rok 2011 za revitalizaci Bastionu u Božích muk v Praze na Karlově, má i řadu zkušeností z rekonstrukcí i ze zahraničí.

Jenže i když se seženou peníze na realizaci úprav Vrchlického sadů, nemusí se problém s bezdomovci vyřešit, řešení záleží na řadě okolností a zejména na vzájemné spolupráci úřadů a dalších zúčastněných.

Pokud vám vadí stav schodů v prosklených tubusech vedoucích na parkoviště na střeše budovy, protože slouží často jako veřejná WC, jste na tom stejně jako společnost Grandi Stazioni. Jenže nejsou její, kompetence v tomto případě patří Technické správě komunikací pražského magistrátu.

Reprezentativní salóny Českých Drah - Praha Hlavní nádraží

Reprezentativní salony Českých drah - Praha hlavní nádraží. Bohatě intarzované dveře se znakem Prahy

Reprezentativní salóny Českých Drah - Praha Hlavní nádraží

Reprezentativní salony Českých drah - Praha hlavní nádraží. Salonek je secesně vyzdoben, obrazy jsou od Jansy a Strettiho.

Reprezentativní salóny Českých Drah - Praha Hlavní nádraží

Reprezentativní salony Českých drah - Praha hlavní nádraží. Motivy maleb jsou obrazy Prahy, nechybí ale ani Karlštejn.

"Chtěli jsme, ať je opraví, nebo třeba uzavřou, protože dnes už lze využít výtah umístěný uvnitř nádraží," vysvětluje existenci zapáchajících "dominant" před vstupem do odbavovací haly a metra Martin Hamšík. "Nejsou finance na jejich opravu," vysvětluje Tomáš Mrázek, mluvčí Technické správy komunikací hlavního města Prahy.





mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.