Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Garáž je dnes už nutností

aktualizováno 
Zatímco věta "zastřelili nám Ferdinanda" vyvolává dnes už jen úsměv, protože si každý představí dobráckou tvář dobrého vojáka Švejka, oznámení "ukradli nám auto" je prvním krokem k srdeční příhodě. A někdy úplně zbytečně. Kdo má dům, měl by totiž pamatovat na garáž. Ta navíc nemusí vypadat jako nevzhledná krychle, ale jako zajímavý doplněk domu.

Zatímco některý občan váhá, úřady už vlastně rozhodly za něj. Kdo chce bydlet v Praze a staví si domek, měl by vědět, že stavbu domu bez garáže mu stavební úřad nepovolí. Na jednu bytovou jednotku v rodinném domku se totiž počítá s garáží alespoň pro jedno auto. Další podmínkou je jedno zpevněné garážové stání na pozemku. To je pro případ, že přijede návštěva a její auto nemá překážet na "veřejné komunikaci". Ve většině ostatních měst většinou postačí garáž nebo jedno garážové stání. Před návrhem a stavbou domu je proto třeba zjistit, jaké požadavky má příslušný stavební úřad.

Garáž se musí vlastnit, ale také používat

"Koupil jsem si do důchodu starší, ale docela dobrý kabriolet. Byl to celoživotní sen mé manželky. Myslel jsem si, že v naší čtvrti, kde se všichni známe, nemusím jezdit do garáže každou noc," vzpomíná Martin Lounský z Prahy, "auto jsem měl týden, pak mi ho ukradli, dokonce během dne. Nebylo ještě pojištěné. Pro nás to byla tragédie, protože moje žena je invalidní a bez auta se neobejdeme. Proklínal jsem se, že jsem nezajel do garáže." Tato více než smutná zkušenost má dvě varování. Za prvé i tam, kde se lidé dobře znají, to se týká i menších měst nebo vesnic, by se měla garáž důsledně používat. A za druhé přístup do garáže musí být takový, aby jej zvládl každý řidič - a s každým autem. Ne každý si staví garáž pro velký vůz, počítá spíše s tím, který už vlastní. Jenomže pak škodovku vymění za mondeo a rázem se vjezd do garáže může proměnit v problematickou záležitost. Doporučená šířka vrat je o půl metru větší než šířka auta, sklon sjezdu do garáže by neměl přesáhnout sedmnáct procent.

Co si lze dopřát

Nejlevněji přijde většinou garáž, která se staví společně s domem. V takovém případě bývá garáž součástí architektonického návrhu a člověk - má-li k dispozici dálkové ovládání vrat garáže - může i v největším lijáku vstoupit v čistých a suchých botách přímo do domu. Rychlejší a cenově také poměrně výhodná bývá stavba z prefabrikátů. "Cena za hotovou garáž včetně železobetonové podlahy se v základním provedení pohybuje kolem osmdesáti tisíc korun i s dopravou a montáží," říká Kamil Arnošt, jednatel generálního zastoupení firmy Zapf, která patří k největším, jež se u nás na tyto stavby specializují. Při nedostatku prostoru můžete zvolit garáž zapuštěnou pod zem. Jde ovšem o poměrně drahou možnost. U domu se vybagruje jáma, vybetonuje se stěna a dno. Tyto práce by neměly přesáhnout sto tisíc. "Do této betonové kobky lze nainstalovat parkovací systém Wöhr Parklift, který umožňuje nezávislé parkování dvou i tří aut nad sebou. Auto zajede na jeho první plošinu, která se spustí nebo zvedne tak, aby bylo možné zajetí druhého vozidla," vysvětluje Kristina Dolečková z firmy Krenotech - výhradního zástupce největšího evropského výrobce parkovacích systémů společnosti Wöhr. Takové parkování přijde na částku asi od osmdesáti tisíc korun podle typu a počtu parkovacích systémů. Obdobně lze zaparkovat i dvě auta nad sebou. Buď se postaví vyšší garáž, nebo se zapustí částečně do země. Cena těchto výtahů se pohybuje od sto osmdesáti do dvou set šedesáti tisíc korun. U garáží, které jsou celé nebo částečně umístěny pod terénem, bývá důležitá především kvalita povrchu na příjezdové cestě. Travnatý svah sice ladí s okolní zahradou, ale po velkém dešti se snadno změní v neúprosnou skluzavku. Místo odjezdu se vám pak může stát, že auto ani nevyjede. Vhodnější variantou jsou proto zatravňovací tvárnice, které v zimě nenamrznou, tak jako například beton.

Něco pro radost ekologům

Ti, kteří chtějí, aby jejich garáž takříkajíc splynula s okolím, mohou zvolit zelenou střechu. Je třeba s ní počítat už při stavbě samé, protože střecha bude více zatížena. Kromě problému s hmotností se však mohou objevit i další: "Postavil jsem si garáž částečně zapuštěnou do země. Nechtěl jsem s ní kazit sousedovi výhled, a tak jsem na její střechu navozil zeminu a zatravnil ji. Od té doby mi však do garáže neustále zatéká," vypráví Jan Šebestík z Prahy 7. "Opravy mě stály spoustu nervů a taky hezkých pár tisíc korun." Sebelepší kutil, který doma zvládne snad všechny práce, by se proto neměl do takové střechy pouštět. Jakákoliv chyba se může pořádně vymstít. "Po zesílení takzvané zatížitelnosti lze zatravnit rovnou i zakulacenou střechu, tvar není podstatný," radí Kamil Arnošt, "střechu garáže pak můžete používat i jako terasu." Specializované firmy nabízejí poradenství zpravidla zdarma a navrhnou pro daný typ střechy nejvhodnější řešení.

Aby garáž stačila

Podle norem, i když v současné době nezávazných, se dělí auta na malá a střední. Velikost garáže se pak určuje velikostí auta plus vzdálenost od stěny na řidičově straně (60 centimetrů) a vzdálenost od stěny u spolujezdce (25 centimetrů). Před i za autem by mělo být alespoň půl metru. K velikosti auta je dobré připočítat i "odkladní" prostor, aby bylo kam uložit náhradní díly, sadu pneumatik, různé nářadí a třeba i pověsit horské kolo, surf nebo velký zahradní slunečník.

Pojištění se nesníží, ale...

Umístěním auta do garáže se - bohužel - pojištění nesníží. "V rámci havarijního pojištění nabízíme i pojištění proti krádeži. Jeho částka se sníží jen v případě, pokud máte mechanicky zabezpečenou převodovku, a to o deset procent. Pokud máte satelitní vyhledávací zařízení s čipem například typu Lo-Jack, pomocí něhož lze auto vypátrat, pak o dalších dvacet procent," říká Dagmar Koutská z České pojišťovny. Tento systém na rozdíl od mechanického zabezpečení, které přijde na pět až deset tisíc korun, se pohybuje v deseti tisících ročně. "U nás má vliv na výši pojistného zabezpečení auta systémem bezpečnostního značení - pískování skel, kdy je na skle vyfrézováno číslo, podle kterého lze auto identifikovat, pak mechanické zabezpečení pevně spojené s vozidlem, aktivní a satelitní zabezpečovací zařízení," vypočítává Marie Malá z Česko-rakouské pojišťovny, "slevy se pak pohybují od pěti do padesáti procent podle druhu sjednaného pojištění." I když garáž nesnižuje výši pojistného, a občas dokonce ani nezabrání krádeži, je pro auto určitě výhodná. Vozidlo vydrží déle v dobrém stavu.

Autor:




Nejčtenější

1
Věčně opilý soused je vulgární a vše mu vadí. Z bytu se mu line zápach

Bydlím v brněnském činžáku, do kterého se před rokem nastěhoval starší soused, který chodí domů opilý, je vulgární a vadí mu vše, co je umístěné na společné...  celý článek

De Vere House - rodný dům Harryho Pottera v anglickém Lavenhamu je na prodej.
Rodný dům Harryho Pottera se opět prodává. Je ze 14. století

Rodný dům Harryho Pottera v Lavenhamu je na prodej, a to za „pouhých“ 995 tisíc liber, tedy něco kolem 28,5 milionu korun. A jak přišla literární postava k...  celý článek

Nákladná rekonstrukce statku se povedla.
Manželé zachránili historický statek u Broumova. Trvalo to šest let

Manželé Verstappenovi koupili rozpadlý statek z roku 1863 a vrátili jej zpět do života. Nákladná rekonstrukce se povedla. Historické detaily a původní...  celý článek

V obýváku zůstala zachovaná parketová podlaha, stačilo ji jen přebrousit a...
Byt pro rodiče, kterým se odstěhovaly děti: konečně mají pohodlí

Když se z bytu odstěhují dospělé děti, řada lidí se rozhodne pro totální rekonstrukci. Není divu, konečně si mohou dopřát bydlení pouze pro sebe, podle svých...  celý článek

Novou fasádu si ÚPMD opravdu zasloužil. Výměna oken a střechy již proběhla.
Z luxusního sanatoria je největší porodnice. Ale mohl zde být hotel

Impozantní komplex budov pod hradbami Vyšehradu může někomu připomínat luxusní hotel, jinému palác. Sídlí zde však Ústav pro péči o matku a dítě, kde...  celý článek

Další z rubriky

Podlahu kryje bíle olejovaný katrovaný dub. Na přelakovaných oknech zůstaly...
Barevný dům se jim časem okoukal, teď si libují v přírodních odstínech

Život v bytě nepřipadal pro Šárku a Láďu v úvahu. Než si vybudovali vytoužený rodinný dům se zahradou na okraji lázeňského města v Čechách, bydleli střídavě u...  celý článek

1
Stěhování bude s naším manuálem hračka. Klíčem je správný postup

Stěhování a vše s ním spojené patří na seznam 43 zátěžových situací, v nichž člověk reaguje tak stresově, že může potřebovat pomoc psychologa. Přesun domova z...  celý článek

Koncertní sál Disney Hall, který navrhl Frank Gehry.
Slavný architekt Frank Gehry svým domem sousedy pořádně naštval

Jméno Franka Gehryho si v České republice spojujeme s Tančícím domem v Praze, je jedním z jeho autorů společně s architektem Vlado Miluničem. Známých staveb...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.