náhledy
Venkovní třídy se v českých školách vyskytují zatím jen výjimečně. Kdo si výuku venku, mezi stromy a na čerstvém vzduchu jednou vyzkouší, rád se k ní vrací. Zvláště, když si netradiční učebnu postaví děti samy, jako v základní škole Plamínkové v Praze 7. Projekt byl financován městskou částí.
Autor: Petr Králík
S výukou v přírodě přišel již v roce 1926 známý spisovatel a archeolog Eduard Štorch, který založil tzv. dětskou farmu. Výuka venku podle jeho zjištění přinášela řadu výhod. Žáci byli uvolněnější a mnohem pozornější. Podobnou zkušenost zaznamenala i Jarmila Macečková, ředitelka ZŠ Plamínkové.
Autor: Petr Králík
Za vzhledem třídy stojí architekt David Kubík z ateliéru Huť architektury Martina Rajniše a designér Petr Štambach. „Chtěli jsme navrhnout dřevěnou konstrukci, která by se hodně podobala oblíbené dětské stavebnici Kapla. V dětské hře skládáte dřívka se stejnou tloušťkou na sebe, kříží se a překládají. Vytvořili jsme konstrukci stěn, která je rozměrově variabilní,“ vysvětluje Kubík.
Autor: Petr Králík
„Děti pomáhaly při realizaci stavby truhlářům, podepisovaly se zespodu na prkna a bylo vidět, že je to baví. Dřevo je blízké lidem, navíc se jedná o trvale udržitelný zdroj. Mohly se velmi snadno zapojit a přiložit tak ruku k dílu,“ doplňuje Kubík.
Autor: Petr Králík
Získání stavebního povolení pro tento typ stavby je velmi snadné, je totiž navržená jako soběstačná, bez napojení na sítě. Realizace celého projektu je tak rychlá. Venkovní třída má podle jejích uživatelů celou řadu výhod. Příjemný je pobyt nejen v letním parnu, ale výuka probíhá pro oblíbenost třídy celý podzim a od jara až do léta.
Autor: Petr Králík
Na stavbu venkovních tříd se používá hoblované smrkové dřevo se straženými hranami, ošetřené přírodním olejem. Podlaha je prkenná, střecha z bezpečnostního skla, třída je vybavena velkou posuvnou tabulí.
Autor: Petr Králík
„Děti mají výuku ve venkovní třídě moc rády. Učitelé si pochvalují, že jsou tady žáci otevřenější, komunikativnější, lépe spolupracují a jsou ochotnější i otevřeněji hovořit,“ upřesňuje Macečková. Přínosná je u venkovní třídy podle ní také variabilita vnitřního uspořádání lehkého dřevěného nábytku, což umožňuje snadnou organizaci skupinové výuky.
Autor: Petr Králík
Děti sedí na rozkládacích židlích, na klíně mají destičku z překližky ve formátu A3. Větší vstupní otvor do třídy může sloužit jako venkovní divadlo i pro rodiče.
Autor: Petr Králík
Stavba nevyžaduje úpravy terénu pro základy. Je založená na dubových hranolech, které se doskládají do potřebné výšky. Existuje také varianta se slunečním panelem nebo vrtulí, kdy je třída zásobována elektrickou energií pro dobíjení počítače či zapojení projektoru.
Autor: Petr Králík
„Součástí třídy může být sud na dešťovou vodu, aby děti měly kde vyprat mořskou houbu na umytí tabule,“ doplňuje architekt Kubík.
Autor: Petr Králík