Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Energie: vyšší ceny, ale služby jako zastara

  1:00aktualizováno  1:00
Podle zákona jsou odběratelé povinni umožnit kvůli odečtu přístup do bytu. Slova jako prosím nebo děkuji však neuslyší. Jenom samé nahlaste, proveďte, umožněte. Ceny za energie přitom letí každým rokem vzhůru.
Zemní plyn měnil v metropoli cenu za poslední tři roky jedenáctkrát

Zemní plyn měnil v metropoli cenu za poslední tři roky jedenáctkrát | foto: MAFRA

Za služby se platí. Za dobré služby se slušně platí. A za skutečně kvalitní servis si může obchodník říct ještě o víc. Jenomže toto pravidlo se hodí spíš do světa drobných živnostníků.

Když jsou zákazníkem statisíce lidí, jejichž domácnosti jsou závislé na nepřetržitém přísunu elektřiny, vody, tepla a plynu, nemusí si obchodník se zvyšováním kvality služeb příliš lámat hlavu. Zákazník tak jako tak zaplatí.

Příběh první: odečet vodoměrů
S nadsázkou se dá říct, že pracovníci vodovodů a kanalizací jsou pro dům požehnáním. Právě kvůli nim a jejich nekompromisnímu oznámení "V úterý od 10 do 12 hodin bude proveden odečet vody ve vaší domácnosti" se sousedé začínají ve velkém a narychlo seznamovat.

A to nijak povrchně. Kvůli časové tísni pustí souseda i do soukromí. "Nemohla jsem se uvolnit z práce, a tak i přesto, že jsem sousedku téměř neznala, musela jsem jí dát klíče od bytu. Jinak hrozilo, že rozpočítají odběr vody na celý dům. To bych se asi nedoplatila," míní manažerka Tereza Dostoupilová.

Vodárny se odvolávají na zákon, podle kterého musí provozovatel umožnit přístup k vodoměru. Jenomže zákon už nenařizuje kdy. A tak si to obchodníci s vodou dělají podle svého.

Tedy v pracovní den a v pracovní době, kdy je bohužel většina lidí taktéž v práci. "Když někoho doma nezastihneme, necháme mu ve schránce písemný vzkaz, kdy přijdeme příště, nový termín a telefon na sebe," hájí vodárny jejich mluvčí Marcela Dvořáková.

Za poslední tři roky upravovaly vodárny ceny pětkrát, vždy zdražovaly. Naposledy letos v únoru, kdy se cena za kubík dostala na 53 korun.

Příběh druhý: pošlete přes SMS
Pražská energetika a Pražská plynárenská spojily síly a k lidem chodí po dvou. V jeden den udělají oba odečty. I tady dostane zákazník dvoudenní limit na to, aby si vzal na odečet volno z práce.

"Rozčiluje mě už ten jejich tón - nahlaste, proveďte, umožněte. Žádné děkuji, žádné prosím," kroutí hlavou před vývěskou Marek Křivák z Holešovic.

Jenomže když klient není doma, nabízí mu obě energetické společnosti daleko více možností. Papírek s odečtem může nechat nalepený na dveřích, může volat, poslat číslo e-mailem.

Zřejmě největší pohodlí v odečtech nabízejí plynárny, kam můžete poslat jen SMS. "Stačí zaslat SMS ve správném tvaru na číslo 720 002 922. A je hotovo," vysvětluje Miroslav Vránek z Pražské plynárenské.

Proč to nejde také u vody? "Při odečtu vodoměry kontrolujeme," nabízí vysvětlení mluvčí vodovodů a kanalizací Dvořáková.

Plynárny za poslední tři roky jedenáctkrát upravovaly cenu - osmkrát nahoru a třikrát dolů. Jen letos třikrát, naposledy před dvěma týdny. "Do konce roku už zdražení pro domácnosti nepředpokládáme," vzkazuje Vránek.

Téměř s jistotou lze předpokládat, že od Nového roku podraží elektřina. "Je to vždy k 1.1. a vždy bohužel nahoru, cena elektřiny na trhu roste a jiná cesta není," říká Petr Holubec z Pražské energetiky, která opečovává 560 tisíc domácností. Pohodlí nepatří mezi nejdůležitější témata. "Samozřejmě dáváme přednost osobní přítomnosti zákazníka," říká Vránek.

Plyn +10 %

Zemní plyn měnil v metropoli cenu za poslední tři roky jedenáctkrát. Ještě před třemi lety stačilo domácnostem, kde plynem topí, ohřívají vodu a vaří, platit měsíčně patnáct set. Přesně 1 539 korun. Dnes si musí každý měsíc připravit 1 706 korun.

Co za to
Odečty plynoměrů probíhají zároveň s odečty elektroměrů a Pražská plynárenská o nich informuje s dvoudenním předstihem na vývěsce v domě. Kdo není přítomen, dostane do poštovní schránky informace, jakým způsobem může stav na plynoměru hlásit, a to hned šesti způsoby. Osobně na pobočce, nebo v mobilní kanceláři, e-mailem, faxem, na zákaznické telefonní lince, elektronickým formulářem na www.ppas.cz, nebo prostřednictvím SMS.

Elektřina +35 %
Zákazníků Pražské energetiky je v hlavním městě 560 tisíc domácností. Většině z těch, které mají centrální vytápění i dodávku teplé vody a vaří na plynu, se za poslední tři roky zvýšila sazba o 250 korun. Dnes za elektřinu platí 700 korun. Pokud však mají i další nadstandardní spotřebiče, jako je mraznička či klimatizace, cena rázem vyskočí i na 2 000 korun za měsíc.

Co za to
Stejně jako u odečtu plynoměru se zákazník o návštěvě kontrolorů z Pražské energetiky dozví z oznámení na vývěsní tabuli nebo v poštovní schránce. Pokud jsou elektroměry mimo byt, nemusí být doma. Když má elektroměr uvnitř a nemůže být na místě, může udělat odečet sám - stačí nechat lístek se stavem nalepený na dveřích. Další možností je ohlásit jej na zákaznické lince nebo e-mailem.

Teplo +25 %
Ceny tepla se odvíjejí především od ceny paliv na trhu. Průměrná pražská domácnost ještě před třemi lety platila zhruba o tři stovky méně, tedy co rok, to stovka navíc. V současnosti Pražská teplárenská odhaduje, že od jedné domácnosti inkasuje 1 300 až 1 900 za měsíc.

Co za to
Klienty jsou bytová družstva a společenství vlastníků, nikoli domácnosti. Těm zajišťují dodávku hlavně realitní a správcovské firmy. Při odečtech proto nemusí být členové domácnosti doma. Měřidla jsou instalována mimo byt, zpravidla ve sklepě. "Při odečtech může být přítomen zástupce zákazníka, pokud si to přeje," říká Martin Pavelka z Pražské teplárenské.

Voda +25 %
Kubík vody z pražského kohoutku je dnes téměř o jedenáct korun dražší než před třemi lety. Vodné i stočné přitom rostou přibližně stejně. Cena je jednotná jak pro domácnosti, tak pro firmy a podle Pražských vodovodů a kanalizací je mírně pod průměrem v republice.

Co za to
K maloodběratelům, tedy do domácností, kde mají menší spotřebu než 400 kubíků vody za rok, vyrážejí pracovníci vodovodů a kanalizací jedenkrát do roka. Zákazníkovi se prokážou služebním průkazem a ten jim za to musí umožnit přístup k vodoměrům. Pokud odečítač vlastníka nezastihne doma, nechává mu ve schránce písemný vzkaz, kdy přijde příště - nový termín a telefon na sebe, aby se domluvili na náhradním termínu. Vodárny se většinou snaží odečíst vodoměry samy i kvůli kontrole zařízení.

Autoři:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.