Je jím Earthship (earth-sheltered autonomous buildings) neboli dům z pneumatik. Jde o obytnou stavbu, u které se na obvodové zdivo použily vyřazené pneumatiky, staré plechovky či skleněné lahve.
Tyto pneumatiky se naplní hlínou, vsadí do země a poskládají do tvaru U či podkovy. Zmíněná část konstrukce ve tvaru U směřuje na severní části polokoule na jih a na jižní části polokoule na sever, aby domek zachytil v zimě co nejvíce slunečních paprsků.
Obydlí jsou energeticky soběstačná díky solárním panelům vyrábějícím elektřinu. Dále jsou vybavena vlastním oběhem vody a zpracováním odpadu, takže se zpravidla obejdou bez napojení na veřejné služby, ať se již jedná o kanalizaci, plyn, elektřinu či svoz odpadu.
Poděkujme Reynoldsovi
První registrované domy z pneumatik, v dnešní podobě, se objevily kolem roku 1970. Otcem této myšlenky je architekt a zakladatel společnosti Earthship Biotecture Michael Reynolds. Jak sám říká, jde mu nejen o stavbu finančně dostupných domů z těchto obtížně recyklovatelných materiálů, ale i o soběstačnost vlastního provozu.
Podle statistik se jen v USA každoročně vyřadí kolem 253 milionů pneumatik, ale pouze polovina z nich je znovu využita. Podle Reynoldse se Earthship neomezuje pouze na hlínou naplněné pneumatiky, ale pro stavbu může být použit jakýkoliv materiál z potenciální tepelné hmoty, jako je beton, nepálená cihla či kámen.
Pneumatiky jsou na stavbu nejlepší
Nicméně verze naplněných pneumatik je z několika následujících důvodů nejpoužívanější, a proto i termín Earthship odkazuje na tento typ konstrukce. Nejenže vyřazené pneumatiky jsou dostupné po celé planetě, ale i jejich naplnění a zapuštění do země je podle Reynoldse jednoduše proveditelnou záležitostí.
Další výhodou tohoto materiálu je schopnost vysoké nosnosti a odolnost proti požáru. Po ničivém požáru v Novém Mexiku v USA v roce 1996, kdy oheň zachvátil mnoho tradičních staveb, bylo zjištěno, že konstrukce Earthship utrpěla během této ničivé katastrofy minimální škody.
V současné době společnost dokončuje návrhy na stavbu šestnácti jednopokojových, dvoupokojových a třípokojových domků v přístavní oblasti Brighton ve Velké Británii.
Patnáct tisíc pneumatik bude tímto způsobem zrecyklováno, což je sice malý, ale pozitivní krok vpřed s ohledem na životní prostředí, vezmeme-li v úvahu čtyřicet milionů v Británii tradičně odstraněných (tedy spálených) pneumatik ročně.
První britský Earthship postavili dobrovolníci z charity SCI v roce 2004 v Kinghorn Loch Fife ve Skotsku. Další evropské obydlí tohoto typu bylo zaregistrováno v dubnu 2007 v malé francouzské vesničce Ger, jehož vlastníky jsou Kevan a Gillian Trottovi.
Nejpočetnější současná komunita těchto domků z pneumatik sídlí i nadále v Novém Mexiku. V České republice podobnou stavbu zatím nikdo oficiálně nezrealizoval.
Češi jsou skeptičtí
Důvody jsou různé a názory odborníků na diskusních fórech se liší. Jak potvrzuje projektant Českých drah Ivan Červenka: "Postavit dům z pneumatik v Česku nebude jednoduché."
Ve stavebním řízení je nutné, aby použité komponenty splňovaly určité normy a byly certifikované. V praxi to znamená, že by si stavitel musel sám navrhnout stavební komponent, který by obsahoval pneumatiku či jiný materiál.
Pokud na stavbě trváte, je nezbytná konzultace s projektantem či certifikačním orgánem, který má certifikaci komponentů na starost.
Normy, které musí komponent splňovat, jsou uvedeny v tzv. technických návodech, které jsou ke stažení na stránkách Technického a zkušebního ústavu stavebního Praha. Nahoře na této stránce naleznete v navigaci seznam poboček, kde si vyberete tu, jež sídlí nejblíže vašemu bydlišti, a domluvíte si konzultaci.
Karel Horecký, projektant firmy Skanska, je ohledně Earthshipu skeptický: "Myslím si, že je kolem takovýchto způsobů výstavby mnoho humbuku.
Ekologický dům přece nespočívá v tom, že vezmu neekologický materiál, udělám z něj kostru budoucího domu a doplním systémy pro recyklaci energie a hmot. Co může být zdravého na bahnu a pneumatikách?"
V kritice jde ještě dál architekt Petr Suske, člen ekologického ateliéru SEA: "Idea využívání pneumatik mi připadá nešťastná, materiál se dlouhodobě rozkládá, odpařuje a to, co vzniká, není přírodě ani člověku prospěšné. Využívání lahví je čisté, ale velmi pracné a potýká se s mnoha konstrukčními a uživatelskými problémy, takže v závěru je jednodušší a levnější otesat si ručně větev z lesa nebo uplácat hliněnou cihlu. Totálně nezávislé energetické systémy fungují, ale mají-li být opravdu funkční, pak je pořizovací cena vysoká."
Snad jen zajímavý výstřelek
"Někde v nevadské či jiné poušti, kde najdeme hodně zbytečného prostoru i pneumatik a kde si každý odpovídá především sám za sebe, to může být zajímavý výstřelek, ale v Čechách bude tato konstrukce hygienicky nezkolaudovatelná, neboť nemůže nikdy vyhovět obecně technickým podmínkám pro výstavbu," hodnotí možnosti Earthshipu Aleš Brotánek, architekt věnující se ekologickým stavbám.
Podle něj nemůže u nás takový dům splnit požadavky ani na opatření proti pronikání radonu, ani na hydroizolaci. Vždy je problém, když se přebírají řešení vzniklá v odlišných kulturách. U nás bych doporučil jiný postup."
Dům s nejmenší ekologickou stopou Co je to ekologická stopa Ekologická stopa je měřítkem toho, kolik produktivní země a vody jedinec, město stát či civilizace potřebují k zajištění své spotřeby zdrojů a k asimilaci odpadů, které produkují , při využívání současných technologií. |