Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Dům z kostí fascinuje i po 100 letech. Podívejte se do interiérů od Gaudího

  1:00aktualizováno  1:00
Střecha vypadá jako hřbet pravěkého ještěra, schodiště připomíná páteř dinosaura a balkony jsou otevřená rybí ústa. Takový je dům Casa Batlló v Barceloně od katalánského architekta Antoni Gaudího. Od místních si dům vysloužil díky svým organickým tvarům přezdívku Dům z kostí.

Pohled z ulice na okna hlavního společenského salonu majitele domu, Josepa Batlló | foto: John Gill, Ignasia de Sola-Morales

Organické tvary, divoké barvy, neobvyklé použití kamene, úlomků kachlů a mozaiky, fasáda připomínající šupiny a všudypřítomné měkké křivky, to vše je typické pro secesi Antoni Gaudího. Průčelí domu rozehrává snové linie, něžné barvy a textury připomínající přírodu a živočichy.

Při podrobném pozorování je vidět geometričnost, rytmus a přesně promyšlený řád. V noci celá fasáda domů vyznívá ještě dramatičtěji, je nasvícená tak, aby byl dojem lesku barev ještě umocněn.

Vinutí se a kroucení tvarů se stejnou měrou objevuje i v interiérech. Dřevo ve vlnách kopíruje okenní rámy, zábradlí, ozdobné prvky dveří, kukátka a lišty.

Interiér pánského salonu v prvním patře stavby

Interiér pánského salonu v prvním patře stavby

Dům Batlló, který stojí ve čtvrti Eixample na rušné nákupní ulici Passeig de Grácia č. 43, vznikl přestavbou domu z roku 1877 od architekta Emilio Sala Cortese. Rekonstrukce trvala dva roky a dům byl dokončen v roce 1906. Investor, bohatý průmyslník Josep Batlló, původně trval na zbourání staré stavby a zbudování zcela nové, brzy ovšem přijal Gaudího nápad na neobvyklou a levnější přestavbu.

Činžovní dům Casa Batlló ale Antoni Gaudí nenavrhoval sám. Spolupracoval s ním architekt Josep Maria Jujol. Právě na jeho projektantském prkně vznikly dekorace pro reprezentační byt majitele nemovitosti i použití mozaiky na fasádě.

Něžná barevnost, ustupující střecha s Gaudího typickými dlabanými okny a organické tvary balkonů. Casa Batlló je jednou z perel Barcelony

Něžná barevnost, ustupující střecha s Gaudího typickými dlabanými okny a organické tvary balkonů. Casa Batlló je jednou z perel Barcelony

Na fasádě pracovala i řada dalších tvůrců a umělců. Společná práce na návrzích domu Casa Batlló odstartovala úspěšnou spolupráci Jujola s Gaudím. Jujol se podílel na stavbě Gaudího domu Casa Milá i parku Güell, ve kterém jsou další Gaudího díla.

Od místních si dům záhy po dokončení vysloužil díky svým organickým tvarům přezdívku "Dům z kostí". Jiní ho kvůli specifickému mechanismu otvírání oken začali nazývat "zívajícím domem". Říká se také, že na vrcholu stavby je zpodobněn meč svatého Jiří, patrona Katalánska. Skryté náboženské motivy obsahují i další sochařské prvky stavby.

Celý šestipatrový dům protíná schodiště, kterým se dá vystoupit až na samotnou střešní terasu. Antropomorfní tvary jsou mu také vlastní

Celý šestipatrový dům protíná schodiště, kterým se dá vystoupat až na střešní terasu. Antropomorfní tvary jsou mu také vlastní

Gaudí do domu navrhl na svou dobu unikátní systém ústředního topení s odvětrávacími průduchy a typickými komíny. Bizarní se může zdát jejich pětačtyřicetistupňový sklon.

Při tvorbě Gaudí absolutně nerespektoval tehdejší stavební předpisy a nenechával se jimi svazovat. Na počátku stavby sice získal od města stavební povolení, ovšem jím uvedené údaje o plánované rekonstrukci byly natolik vágní, že se o dva roky později městská rada při dokončování zhrozila výsledku a žádala nápravu.

Dům s Gaudího přestavbou získal kromě nové fasády také netradiční zastřešení a dvě patra navíc

Dům s Gaudího přestavbou získal kromě nové fasády také netradiční zastřešení a dvě patra navíc

Radním vadilo například to, že stavba zasahovala pilíři i do veřejného chodníku. K nápravě nikdy nedošlo, naopak: jen patnáct dní po výzvě městské části si Josep Batlló zažádal (a úspěšně získal) povolení k pronájmu dvou nejvyšších pater budovy.

Sám majitel se nastěhoval do nižších pater. V galerii ve druhém patře byl společenský salon a ve třetím patře ložnice a soukromé části bytu. Přízemí bylo pronajato klenotnictví. Celý šestipatrový dům protíná schodiště, kterým se dá vystoupat až na střešní terasu.

Terasa na střeše domu je nyní přístupná všem návštěvníkům

Terasa na střeše domu je nyní přístupná všem návštěvníkům

Zásadními prvky přestavby bylo zrušení všech pravých úhlů a přímých linií a jejich nahrazení zakřivenými stěnami. Gaudí také pracoval s moderním konceptem propojování prostor. Společenskou část lze otevřením salonních dveří zcela propojit; větší společnost tak spolu může pohodlně komunikovat a zároveň si uchovat soukromí potřebné pro intimnější rozhovory.

Dům s Gaudího přestavbou získal kromě nové fasády také netradiční zastřešení a dvě patra navíc. Působivá je i Gaudího hra se světlem, modře a bíle glazované dlaždice, kterými je obložen vnitřní dvůr, a světlíky. Hra dvou barev dodává maximum světla ve všech patrech domu. Stačilo jednoduše vsadit na princip, že bílá odráží světlo víc než tmavá, která sluneční paprsky naopak pohlcuje.

Gaudí do domu navrhl na svou dobu unikátní systém ústředního topení s odvětrávacími průduchy

Gaudí do domu navrhl na svou dobu unikátní systém ústředního topení s odvětrávacími průduchy

Dům Casa Batlló, který byl v roce 2005 zařazen do fondu světového dědictví Unesco, může každý navštívit. V prvním patře domu je nejprostornější a nejhonosnější byt zpřístupněn veřejnosti. Majitelé se pro tento krok rozhodli až v roce 2002, u příležitosti oslav sto padesátého výročí narození slavného tvůrce.

U prohlídek setrvali, když zjistili, že jde o velmi výhodný podnik. Naopak je ještě rozšířili o společné a podkrovní prostory a střešní terasu. Vstupné do památky rozhodně není zanedbatelné, činí 16,50 eur; studenti, důchodci, skupiny a držitelé turistických průkazek mají dvacetiprocentní slevu.

Suma značně převyšuje cenu vstupného do jiných Gaudího staveb ve městě. Pokud chcete okusit pravou atmosféru domu s dračími věžičkami, musíte se rychle skamarádit s některým z obyvatel činžáku a navštívit ho přímo doma.

Společenskou část lze otevřením salonních dveří zcela propojit

Společenskou část lze otevřením salonních dveří zcela propojit

Autoři:




Nejčtenější

Legionářské vlaky se používaly v letech 1918 - 1920 na transsibiřské magistrále...
Bydlí ve vagonu z legiovlaku. Stavba přišla na milion, vydrží 60 let

Michala, který rád cestuje, nelákalo klasické bydlení. Řešení však rozhodně neviděl v mobilheimu z plastu, na jehož výrobu se používá spousta chemie. Zvolil...  celý článek

Katedrála Nejsvětější Trojice je kostel polské pravoslavné církve v Hajnůvce v...
Lopaty a míchačky. Poláci za socialismu postavili sami tisíce kostelů

Výstava s názvem Architektura VII. dne v pražském Centru současného umění DOX ukazuje historii kostelů, které byly v Polsku postaveny mezi roky 1945 a 1989....  celý článek

Původní obývací pokoj byl již „spojený“ s kuchyní.
Z odpudivě vypadajícího panelákového bytu má vzniknout pohodové 4+kk

Byt 3+1 nenabízí právě ideální dispozici, přesto má mladý pár štěstí. Má totiž„ideální“ sousedy. Dali po vyjádření statika souhlas nejen k vybourání nenosných...  celý článek

Pohled na celkové uspořádání domu na pozemku
Koupili srub, ten jim shořel. Na jeho místě si postavili vysněný dům

Při jednom z velkých lesních požárů v roce 2010 v americkém Coloradu lehl popelem i srub čtyřčlenné rodiny, který si manželé koupili pouhé dva roky před tím....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.