Okna dovolují úzký kontakt se zahradou

Okna dovolují úzký kontakt se zahradou | foto: Maitrea

Dům pro děti, jaký jste ještě neviděli: lustry z alabastru, hračky ze dřeva a pec na chleba

  • 41
Stará farská zahrada, učení Feng Shui, školka pro 50 dětí. Zdánlivě nesourodé prvky se podařilo architektovi spojit v jeden příjemný harmonický celek, který staví především na přírodních materiálech.

Novostavba školky ve Slušticích nedaleko Říčan u Prahy měla štěstí už v tom, že vznikla na rozlehlém pozemku, který dříve patřil ke staré faře. A ne na ledajakém. Čas na něm vytvořil až pohádkový prostor plný tajemných zákoutí.

Takové prostředí architekta Víta Poláka nemohlo neoslovit. "Atmosféra zahrady nám připomněla knížku Jiřího Trnky Zahrada, kde pět kluků objevuje zahradu, v níž žije starý kocour, sádrový trpaslík a velryba. Okamžitě nás napadla zásadní otázka: Jak do tohoto prostoru postavit novou budovu tak, aby si tento malý svět zachoval své kouzlo?"

Architekt zvolil klasickou sedlovou střechu, která odpovídá okolí

Architekt zvolil klasickou sedlovou střechu

Stará zahrada s dětmi opět ožije

Stará zahrada s dětmi opět ožije

Architekt se kromě zachování atmosféry staré zahrady rozhodl i pro další náročný krok - využít při zařizování školky zásady starého čínského učení Feng Shui, které se zabývá především energií v interiéru.

Střecha jako klobouk

Stavba je převážně z přírodních materiálů. Použily se zde pálené i nepálené cihly, tepelné izolace z konopného vlákna, dřevo pak na nosné konstrukce i interiérové prvky. Dřevěnou konstrukci zastřešení doplnila travnatá střecha a velká okna, jimiž děti mohou pozorovat proměny přírody.

Kruhová okna tvarem odpovídají osvětlení

Kruhová okna tvarem odpovídají osvětlení

Dominantním materiálem se stalo dřevo

Dominantním materiálem se stalo dřevo

Přízemí stavby má vlastně zrcadlovou strukturu, v každé polovině najdete jednu třídu. Patro pak tvoří velká oválná místnost se střechou ve tvaru klobouku. Vnitřní omítky jsou většinou hliněné, v některých prostorách v kombinaci s marockým štukem. Podlahy tvoří masivní dřevo nebo přírodní kámen.

"Konstrukce jsou ošetřeny nátěry z přírodních vosků a olejů, takže interiér krásně voní a povrchy jsou příjemné na dotek," vysvětluje architekt Polák. Přírodních materiálů je zde však mnohem více.

Školka je určena dětem od tří do sedmi let

Školka je určena dětem od tří do sedmi let

Návštěvníka na první pohled upoutá například tvarově krásné osvětlení, navíc z neobvyklých materiálů – někde je to tvrzené hedvábí, jinde alabastr. Velké koule z něj připomínají zářící měsíc.

Právě používání geometrických oblých tvarů je totiž pro Feng Shui velmi důležité, podporují totiž energii, zatímco "rohy" ji potlačují. Proto interiéry ovlivněné tímto učením tak často využívají organické tvary. Další zásady? Třeba dveře nesmí být proti oknům, aby energie rychle nemizela.

Nemusíte být však ani příznivci čínského učení, abyste ocenili přírodní materiály, kterých je zde opravdu hodně, hlavně dřeva. Z něj jsou tu samozřejmě hračky, a to zcela důsledně. Některé předměty v žádné jiné školce ani nenajdete - třeba mlýnek na obilí či pec na pečení chleba. Zato chybí televizor, pohádky se tu totiž pouze vyprávějí nebo čtou.

V ložnici se příjemně spí

V ložnici se příjemně spí

Do nového, na míru dětem vytvořeného dřevěného mobiliáře, byly dokonce velmi citlivě zakomponovány restaurované kusy původního nábytku z fary . "Pedagogický koncept se zase promítl do smysluplného řádu stavby s důrazem na ochranu vnitřního, intimního prostoru člověka," vysvětluje architekt.

Každá místnost má podle něho čitelný střed a specifický vztah k vnějšímu světu - zahradě, obloze, slunci - ke kterému se určitým způsobem uzavírá či otevírá, a vytváří tak záměrně příslušnou náladu prostoru.

Hračky jsou důsledně z přírodních materiálů

Hračky jsou důsledně z přírodních materiálů

Trochu jiná školka

Školka, kterou vybudovala společnost Maitrea, využívá waldorfský pedagogický systém dovolující dětem poznat věci tak, jak vznikají, třeba i to, kde se vzal namazaný krajíc chleba a hrnek mléka. Děti tu proto pečují o zvířátka a starají se o zahradu.

Důležitými pilíři, které by se měly děti naučit vnímat, jsou pravidelnost a rytmus, jak je přinášejí změny ročních období, ale také různé svátky – vánoční, velikonoční a jiné dny, které slavili už naši předkové.

Waldorfská pedagogika rozvíjí u dětí současně rozum, cit a vůli, tedy základní složky osobnosti nutné pro hodnotný život. Nejsou poučovány příkazy, zákazy a vysvětlováním, ale vnímají žádoucí hodnoty prostřednictvím chování dospělých, kteří je obklopují a jež mají přirozenou touhu napodobovat.

Waldorfská pedagogika má původ v Německu, kde v roce 1919 vznikla na popud Emila Molta, spolumajitele a ředitele tabákové továrny Waldorf-Astoria (odtud její název) první škola s tímto zaměřením. Byla určena pro děti továrních dělníků a její program vypracoval rakouský filozof Rudolf Steiner, zakladatel anthroposofie.

Toto učení shromažďuje poznatky nejen o fyzikálních zákonitostech světa a člověka, o jejich vzájemných vztazích a fungování, ale také o duchovním rozměru lidské existence a vesmíru a jejich souhře s hmotným světem.