Pohled ze zahrady. Na terasu se vchází jak z obývacího pokoje, tak z jídelny....

Pohled ze zahrady. Na terasu se vchází jak z obývacího pokoje, tak z jídelny. | foto: Jaroslav Hejzlar

Mají vzdušnou dřevostavbu, kde jim ke spokojenosti nic nechybí

Jak je v kanceláři Molo architekti zvykem, navrhují domy vždy ve dvou. To platí i o dřevostavbě protáhlého půdorysu s osmi místnostmi položenými jedna za druhou, navrženou na komplikovaný pozemek v Praze-východ.

"Klienti byli báječní," vypráví Patrik Zamazal hned na úvod, "na první schůzku si přinesli spoustu výstřižků, vlastně knihu požadavků, aby nás inspirovali, jaký styl bydlení se jim líbí. Naopak poloha pozemku, jeho tvar a terén nenabízely jednoznačné řešení a majitelé o něm neměli konkrétní představu."

Může se hodit

Také si chcete splnit svůj sen o bydlení? Vyberte si dům, byt nebo pozemek kdekoliv v ČR na Reality.iDNES.cz.

Vypracování studie a běhání po úřadech trvalo tři čtvrtě roku, stejně jako samotná stavba.

Protáhlý svažitý pozemek ve tvaru lichoběžníku byl pro architekty výzvou. Aby měla rodina se dvěma dětmi zahradu za domem a také aby se zachovalo co nejvíc stromů z původního sadu, usadili dřevostavbu do svažitého terénu v části parcely položené blíž k ulici.

Z roviny vzadu na pozemku tak mohla vzniknout zahrada, kterou odděluje od pole jen hustá hradba keřů. Logické řešení odpovídá i léty ověřené zkušenosti, že pro citlivé výškové umístění domu z hlediska "bezbariérového" propojení interiéru a zahrady je vhodnější umístění stavby v kopci, kdy na rozdíl od rovinného pozemku není nutné znásilňovat krajinu velkými výkopy a náspy.

Terasa před obývacím pokojem, navazující na zahradu, vznikla také z modřínového dřeva.

Konstrukce "two by four"

Architekti využili terén a dům částečně podepřeli ocelovými sloupy a "kůlnou" pod domem, která slouží na ukládání zahradního nářadí. Konstrukce domu vychází z klasické koncepce two by four, která vznikla ve Spojených státech na konci devatenáctého století vlastně díky automatizované levné výrobě hřebíků, které se až do té doby vyráběly ručním kováním.

"Byla vymyšlena tak, aby si farmář koupil fošny a hřebíky a ´zbouchal´ jakoukoli stavbu sám, aniž by potřeboval tesařské spoje," upřesňuje Patrik Zamazal. Jde o rámový způsob výstavby, kde se původně využívaly sloupky o příčném průřezu dvakrát čtyři palce, v dnešní době ovšem rozměry ovlivňují hlavně tepelně-technické a statické požadavky.

Celá výstavba dřevostavby systémem two by four se odehrává přímo na staveništi, z čehož také pochází český název letmá montáž. Materiál se naváží podle potřeby a co nejrychleji se zpracovává.

Konstrukce domu je sendvičová, difúzně otevřená s tepelnou izolací o tloušťce ve stěnách třicet dva centimetry.

Vnitřní a vnější obklady

 Na vnitřní obklady použili autoři projektu sádrokarton a sádrovláknité desky. Drželi se územního plánu, takže vytvořili dům se sedlovou střechou, kterou ovšem nesymetricky zvedli. Vysokou část umístili nad hlavní obytnou místnost, kde mohla vzniknout galerie se třemi střešními okny.

Tato pohledová část, odvrácená do ulice, je plechová, na delší stranu směřující do zahrady zvolili levnější, bezúdržbový EPDM kaučuk. Dům pokrývá modřínová fasáda bez nátěru, kterou nechávají přirozeně stárnout.

Do proskleného zádveří se vstupuje po dlouhé rampě, která prochází po straně domu.

"Pokud by se natřela, vyžadovala by každé čtyři roky nový nátěr, zato neošetřené dřevo pouze přirozeně šedne, a to může být na fasádě teplota od minus dvaceti do plus sedmdesáti stupňů," říká Patrik Zamazal. Pokud je fasáda dobře odvětrávaná a její spodní část není například v hlíně, může mít životnost až sto let.

Romantika u ohně

Topení je elektrické, rozvod teplovzdušný s rekuperací s větráním. Jako doplňkový zdroj slouží krbová kamna v hlavní obytné místnosti. "U nich se řešilo hlavně sálání vůči sklu," vzpomíná Patrik Zamazal.

"Skvěle totiž působí, když oheň hoří blízko prosklených ploch. Zvlášť v zimě se tak díváte na chladnou plochu sněhu, a přitom je vám teplo, to je řešení, které máme rádi. Navíc se tu podařilo to, co se řeší v mnoha domech: aby bylo z pohovky vidět jak na kamna, tak z okna, a ideálně i na televizi." Tu ale mnohdy nahradí právě pohled z okna. Třeba když vám chodí jelen spásat nadílku jablek.

Hlavní obytnou místnost, bohatě prosvětlenou ze dvou stran, tvoří obývací pokoj propojený s jídelnou a kuchyní. Schody vedou na galerii umístěnou nad jídelní částí a otevřenou jak nad kuchyni, tak nad obývací pokoj. Je v ní knihovna a slouží také k příležitostnému spaní.

V obývacím pokoji se podařilo, aby bylo z pohovky vidět na kamna, z okna i na televizi.

Z nábytku tu navrhovali architekti na míru jen kuchyni. Dřez je v ostrůvku, pod oknem ideálně probíhá pracovní plocha s varnou deskou, do sestavy skříní u stěny je zakomponována spíž, chladnička a mraznička.

"V kuchyni nesměla chybět praktická ,garáž‘," říká Patrik Zamazal, "to znamená, že lze část pracovní plochy zavřít shrnovací roletou. Většinou v ní skončí topinkovač, toaster či kávovar, zkrátka malé elektrospotřebiče, které nemusíte nikam přenášet a jsou trvale zapojené v zásuvkách."

Vkusné zařízení

Do domu se vstupuje po dlouhé, mírně nakloněné rampě, což je z hlediska pohodlí možná jediným malým nedostatkem, který přináší stavba v kopci. Za proskleným zádveřím se vchází buď do velké obytné místnosti, nebo chodbou do všech dalších místností.

Hlavní obytný prostor. Schody vedou na galerii otevřenou nad kuchyni i obývací pokoj.

"Vždy je otázkou, jak se vyvinou potřeby rodiny, takže funkce pokojů se může časem měnit," říká Patrik Zamazal. Nábytek tvoří objemné vestavěné skříně v chodbě, pak už opět "jen" stoly, židle a postele, které si klienti sami vybrali. K ukládání slouží i malá půda nad technickou místností.

Koupelny navrhovali architekti především z hlediska umístění zařizovacích předmětů. Protože je v celém domě modřínová podlaha, do koupelny, sprchy a na toaletu zvolili také dřevo, tentokrát exotické ipe. Podlahy mají podobu terasy s hydroizolací vespod, takže voda pod roštem jednoduše odteče.

Poměr cena/výkon

K zajímavým prvkům v domě patří dveře. Jejich design navrhli Molo architekti a společně s Truhlářstvím Šváb nabízejí několik modelů pro dražší i levnější stavby: jak dveře, které lícují se stěnou, tak třeba ty bez zárubní. Výhodou je, že se vyrábějí do šířky metr dvacet a výšky dva metry čtyřicet, a cena za kus je pro všechny rozměry stejná. Dům je osazený dřevohliníkovými okny.

Všechny dveře z březové dýhy se smrkovou zárubní vyrábělo Truhlářství Šváb podle návrhu Molo architekti.

"I díky velmi dobrému poměru cena/výkon už u nás vzrostl počet rodinných domů jako dřevostaveb na deset procent," říká Patrik Zamazal. "Vyhledávají nás lidé, kteří vědí, do čeho jdou, i když samozřejmě realizujeme i zděné stavby. Při rozhodování je třeba poměřit na miskách vah to, co investujete, a to, co získáte."

V tomto případě byly důvody jasné – rozumná cena a vzdušné přírodní bydlení.

Molo architekti

MgA. Mária Horecká Nalevanková a a MgA. Patrik Zamazal

"Cílem našeho sdružení je vytvářet kvalitní životní prostor. Navrhování domů chápeme jako kreativní řešení problému. Projekt roste z podhoubí přání a snů, které se potkávají s konkrétním místem a právním řádem. Ze střetu těchto požadavků a omezení vytváříme díky logice, citu a zkušenostem soudobou architekturu."

V hlavní koupelně působí velmi přirozeně podlaha z exotického dřeva ipe.

Další zajímavé návštěvy najdete v časopise Domov č. 6/2014.