Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

U Lipůvky u Brna staví bungalov. Na střechu si dal solární tašky

Před dvěma lety se pan Tesař rozhodl pro svou čtyřčlennou rodinu postavit dům. Našel pěkný pozemek nedaleko Lipůvky u Brna a pustil se do práce. „Samozřejmě jsem chtěl jít s dobou a instalovat na dům nějaký obnovitelný zdroj energie, jenže kdo se v tom má dneska vyznat,“ přiznává s úsměvem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z53d49e64n65ě54k 39I87v89á76n66e49k 4553795780156

Njn EU přiklepla novou zelenou úsporám a fotovoltaice, tak iDnes startuje propagační články, prosím, příště tam pište zrovna, že se jedná o PR, díky.

0/0
26.7.2016 7:16

F83r51a67n75t47i87š80e55k 76N43o14v10á76k 1906377479747

To je zbytečné vyhazování peněz, podle mě ani normální panely, když jsou dobře udělaný, nevypadají na střeše špatně, jsou mnohem levnější a vůbec je s nima všechno mnohem jednodušší.

0/0
20.7.2016 20:24

P72e87t39r 30N98i73v86n12i67c29k39ý 3742864765297

Takže celé je to nesmyslný úlet: tašky s fotočlánky BEZ baterie pouze napájí dům v době, kdy svítí slunce a z případných přebytků ohřívají TUV (kolik? 300 litrů?). V okamžiku, kdy slunce zajde za mraky se dům musí přepnout na vnější dodávku elekřiny.

Z fotek je jasně vidět hodně nízký sklon střechy, podzim, jaro bude zcela mizivá dodávka elektřiny (nízký sklon slunce + krátké dny + častá oblačnost). V zimě to nepojede skoro vůbec. Akorát v létě, za slunečných dnů bude mít velký přebytek elektřiny (malá spotřeba během dne + rychlé ohřátí bojleru), ale nebude na ni mít využití - leda tak vyhřívat bazén "zadarmo".

Toto je zcela finančně nevratné řešení i přes urputnou snahu nezveřejnit cenu této zbytečné srandy (s tou skvělou, obrovskou slevou).

Takže nakonec zůstává pouze budovatelské heslo: „Samozřejmě jsem chtěl jít s dobou".

0/0
20.7.2016 8:56

J37a63n 98F71r42o85l97í70k 6716920875314

6000 za 1m2 tam napsáno má. Kolik to dá z metru už ne. Normální panel má maximum z 1m2 300 kWp, ale v praxi spíše 100-150. Záleží zda je polohovatelný nebo uložený fixně. Takže na 5kWh potřebujete 50 m2 panelů. Tady je pokryta jedna strana takže odhaduji tak 100 m2.

+1/0
20.7.2016 10:45

P49e39t21r 98N48i29v74n82i90c49k83ý 3842774795727

Uvádí špičkový výkon cca 4 kW. Pro ohřev 300 litrů TUV z 10°C na 55°C potřebuje 4 hodiny (v létě při ideálním slunečním svitu za jasné oblohy kolem poledne). Pak může přebytkem vyhřívat ten bazén.

Kromě léta s jasnou oblohou mu to pořádně nepojede. Pokud budou mraky ani neuživí domácnost z tohoto zdroje. V ostatních ročních obdobích půjdou hodnoty rapidně dolů.

Zajímal by mě projekt, přesné zadání (co vlastně od toho očekává), co to má kdy dodávat. A z toho ta návratnost.

PS: Před časem jsem podobný příklad počítal a variantu z článku, jsem od začátku zavrhl pro neefektivitu a nenávratnost. Se 100m2 panelů se s rodinným domkem dá vymyslet mnohem lepší varianta (jak z pohledu investice, tak komfortu, tak úspor a tedy i návratnosti), obzvlášť když to dělal ve fázi stavby nového domu.

0/0
20.7.2016 11:58

R78i67c50h79a88r66d 83P72l22o90č65i15c87a 7738270660373

Podla toho co uvadzate (vratane MRKT reci o nepatrne znizujucom sa vykone) racionalne vyhodnocujem ze realna zivotnost systemu je 10 rokov. Nie viac. Teda navratnost ziadna. Utesovat sa v takom pripade tym ze sa Vam nebude tvorit mach na juznej a zapadnej strane (tam kde sa aj tak nikdy netvori) je velmi slaby argument pre akukolvek fotovoltiku na streche. PS: Mach bude na severnej strane urcite. :-)

0/0
19.7.2016 23:40

Š20t51ě46p72á56n 29V90a55n22ě93k 3383869797237

Tvoří...neznáte místní podmínky a opravdu tvoří. Sám mohu potvrdit a bydlím docela blízko.

0/0
19.7.2016 23:58

Š92t61ě22p29á12n 31V22a97n64ě65k 3663989187827

Klobouk dolů panu Tesařovi, že měl odvahu vstoupit do diskuze. R^

+3/0
19.7.2016 23:18

J23a85n 19F72r81o55l73í36k 6436100325474

škoda, že nám nic podstatného z provozu a stavby nenapsal. Rád si čtu seriozní zpovědi majitelů ostrovních systémů. Zvláště pokud jsou ochotni přiznat všechny mouchy a nic neskrývají. Je to poučné pro další zájemce o FVE.

+1/0
20.7.2016 10:48

P59e34t76r 71N54i84v41n76i71c52k75ý 3542244455257

Toto není ostrovní systém. Sám přiznal, že nemá baterku.

0/0
22.7.2016 7:20

M22a85r80t15i56n 21N17e41č35a84s64n14ý 7341487669280

Proti FV taškám absolutně nic, ale ten bungalov a prefabrikovaný betonový plot v té krásné krajině a obci, z toho je mi zle. Problém vidím v tom, že stavební úřady dnes nefungují zdaleka tak, jak by měly. Akorát buzerují s nesmyslnými lejstry, ale že by alespoň dohlíželi na nějaký ráz zástavby, tak to ne. Ale kdo jiný, když spousta investorů holt má vkus limitně blízký nule.

0/−2
19.7.2016 23:12

Š22t95ě63p70á86n 30V91a20n81ě67k 3403209707207

Lepší by bylo zelené pletivo, že? 8-o

0/0
20.7.2016 0:01

P63e58t46r 40M61a49r62š93o75u36n 5515918516866

teda těch kabelů co tam musí vést... 8-o

0/0
19.7.2016 22:48

K89a79r17e38l 15K34ř62i57v60a73n 6370903925694

To vypadá zajímavě.

+2/0
19.7.2016 20:26

J33a88k80u95b 70Š25a30f16a67n93d86a 7265647271301

Také mi není jasná ta poznámka o zanedbatelné výkupní ceně 40hal/kWh. Já třeba kupuji silovou elektřinu za 75hal/kWh. Tedy na to, o jak nespolehlivý zdroj se jedná si myslím, že cena je vysoká až moc.

+2/−1
19.7.2016 17:11

J37a29n 94F78r15o30l11í59k 6126150455564

Fotovoltaičtí chlapci si zvykli na 14 kč/kWh. Proti tomu je 0,4 kč skutečně pakatel.;-D

0/0
20.7.2016 10:36

J16a96k72u12b 69Š55a91f70a85n54d55a 7315357661821

Mě moc není jasné, jak je to s teplotou v létě. Vím, že tmavá betonová taška se dokáže dost rozpálit. Takže ta taška bude vyhřívat ten panel i zespodu.

0/0
19.7.2016 17:10

M22a23r50t87i68n 44J37u33r54e42č22k87a 2493314381781

Toť otázkou. Černá barva záření pohlcuje, proto se líp zahřívá. Pokud ji však zaclání panel, tak pod panelem by se zahřívat neměla. Máte pravdu, že se může nahřívat zbylou plochou okolo. Pokud by taška světlo odrážela, tak by se pak sice nezahřívala ona, ale záření odrážela zase částečně na panel, takže otázkou, co je horší.

Když na to přijde, Arabové také chodí v černých hábitech :-)

0/0
19.7.2016 20:14

M89a34r67i23e 18B94r90e26t70h71o56v43á 2815732736523

Ja nevim ale Araby jsem videla jen ve svetlych habitech, spis Arabky chodi zakryte cele v cernem ale u tech nikdo neresi, ze se muzou prehrivat :-) tak asi proto....

+1/0
20.7.2016 10:17

J47a46n 88F46r60o27l75í21k 6776730275694

Chybí mě tam základní data. Plocha panelů x 6000 + cena baterií a nějaké drobné za měnič a instalaci. Pak praktické zkušenosti. Věřím, že LED osvětlení a noťas to hravě utáhne. Co další spotřebiče? Pračka, myčka, lednička, mikrovlnka, sporák? Čím se topí? Dřevem? Pak cirkulárka a tu už musíte pohánět benzínovým agregátem. Jako koníček je to OK. Já si raději zaplatím dodávku v e-tarifu kolem 10 litrů za rok od ČEZ a takovou investici do daleko nekomfortnějšího systému si ušetřím. Pravda nejsem IN.;-)

+3/0
19.7.2016 15:01

M56a67r52t48i57n 75J64u95r66e52č73k27a 2313334261961

A co teprve kroupy :-) By mne zajímala třeba i pojistka na takovou střechu :-)

0/0
19.7.2016 20:15

L87u93k50á80š 67T69e50s13a41ř 3908275727589

Dobrý den,

chtěl bych se zapojit do diskuse - návratnost hrála u mě samozřejmě největší roli..

Zjednodušeně - používám ho cca. půl roku a za půl roku FV elektr. vyrobila 2mWh, tj. počítám, že cca. 4mWh vyrobí za rok. Při průměrné ceně 5 Kč/kWh to je cca. 20 tis. Kč ročně. Protože jsme byli první referenční stavba, tak nám byla poskytnuta výrazná sleva, tj. návratnost je cca. 15 let. Životnost těchto panelů dle údajů výrobce ztrácí každých 10 let deset procent výkonu.. Až přestanou fungovat, tak je nechám na střeše, nijak ji nehyzdí a dokonce díky svému antistatickému povrchu se na ní nedrží mechy, což je v naší lokalitě problém..

Lukáš Tesař

+14/0
19.7.2016 11:49

K55a45m44i76l 30D69o13l29e17z84e16l 6182776844942

pekny domecek. Tak nejak si predstavuji idealni solarni panely.

0/0
19.7.2016 11:55

P71e71t25r 36T10y78č33k83a 6325462119862

Dobře, ale dům stejně máte připojený k soustavě a platíte paušál za elektřinu a případná odebraná elektřina nebude za nula.

+1/0
19.7.2016 12:45

L27u49k16á66š 57T91e46s21a17ř 3398505107639

Dobrý den,

spotřeba určitě nebude 0. V článku je to špatně napsané - baterky nemám, budu rád, když to pokryje cca. 70% spotřeby.

+1/0
19.7.2016 19:41

P23e76t79r 18N44i71v89n83i54c40k69ý 3752894715787

2mWh?? Dvě MILI watt hodiny? No to ne hodně bídné!

Kolik stála baterie a jakou má životnost?

Jakou SKUTEČNOU spotřebu elektřina má barák?

Kolik elektřiny budeš muset koupit ze sítě, minimálně v období listopad - únor?

+1/0
19.7.2016 12:57
Foto

R32a60d21i39m 28S81v85o79b10o28d57a 9263409736862

AA nabijetelnou baterii dnes koupite tak od 10/kc za kus ;-)

0/0
19.7.2016 16:07

J41a31n 24F72r85o12l53í75k 6876740215124

A stejně jako Tesla do svých aut si jich pár tisícovek můžete zapojit.;-)

0/0
20.7.2016 10:38

L71u18k46á90š 67T29e67s87a55ř 3278205817809

Dobrý den,

omlouvám se, napsal jsem chybu správně jsou 2MWh( doufám, že už je to správně). V článku je to špatně napsané, žádné baterie nemám, protože jsou drahé, přebytky ohřívají TUV. Tento solární systém nepokryje spotřebu domu - ještě nevím, jaká bude reálná spotřeba, bydlíme měsíc

+3/0
19.7.2016 19:38

J37a95n 78V89o86n54d59r20á67č98e48k 4602278849768

Takže v podstatě přiznáváte, že za normální cenu je ten systém nerentabilní a nikdy byste si ho nepořídil. To je docela důležitá informace, která v objektivním článku chybí ;-) Jinak se tu taky může zítra objevit článek o tom, jak má BMW úžasně levný provoz a údržbu, když ho od dealera dostanete v rámci partnersví zdarma ;-D

+7/0
19.7.2016 13:16

J78a84n 33V63o17n79d24r71á63č37e88k 4962718849408

U podobných "úsporných" opatření je samozřejmě také otázka, zda si člověk bere na dům hypotéku nebo ne. To je samozřejmě čistě Vaše věc, ale v době, kdy si na dům spousta lidí půjčuje, je to důležitý parametr, protože to znamená o několik set tisíc vyšší půjčku, což může klidně znamenat o několik desítek/set tisíc větší zaplacenou částku. Takže pak je nutné počítat nejen zda si na sebe systém vydělá, ale zda zaplatí i úroky a zda ideálně ještě nějaký ten peníz zbyde (aby to za ten risk stálo).

+1/0
19.7.2016 13:22

L23u20k42á90š 58T15e73s84a10ř 3298605917139

Dobrý den,

v tomto máte pravdu v tomto případě to bude spíše prodělečné...

+1/0
19.7.2016 19:33

J18i96ř39í 49P44a89u19l 3706935567732

Jak by byla návratnost bez výrazné slevy, to nám asi neprozradíte, viďte.:-)

0/0
19.7.2016 13:23

L11u23k34á25š 61T96e57s86a34ř 3368845387289

Taková návratnost by byla cca. 25-30 let, ale výrobce udává životnost 90-let, tj. každých 10 let -10%. Pokud to bereme z rezervou, tak by to cca. 40 let mělo něco vyrábět, ale určitě to není výdělečná investice, pokud by jste ty peníze někam vložil, tak výnos bude větší..

+1/−1
19.7.2016 19:31

R36i36c71h14a98r32d 43P56l87o20č62i65c96a 7498620800753

Ziadny panel nevydrzi viac ako 15 rokov. Ani fyzikalne ani moralne. Mozno panely na ISS. To mate tak ako by Vam niekto pred 30 rokmi dal zaruku na kotucovy magnetofon. Sice este by mozno fungoval ale uz 20 rokov je na povale...

0/0
19.7.2016 23:47

J69a29n 63F68r88o44l80í58k 6336120715724

Zaručená výkupní cena 14 kč/kWh byla fotovoltaikům slíbena na 20 let s tím, že to je životnost panelů. Údaj je z roku 2005 a možná technologie pokročila.

0/0
20.7.2016 10:52

J66i76ř33í 68P21a23u17l 3286145707712

Jeden dotaz. Je někde a jak definována životnost panelů, tj. pokles účinnosti ?

0/0
20.7.2016 13:40

R22a27d23e13k 70H58o64l57e94c16e58k 3656640738591

Pokud za rok spotřebujete 4 MWh, tak za elektřinu určitě 5 korun za kWh neplatíte. A pokud ano, tak jste hlupák. Moje průměrná cena za kWh je asi 3,17 Kč. A v tom je započítán i paušál, kterého se nezbavíte. Rázem ta vaše návratnost už nevychází na 15 let, ale na 24 let, což už je za životností panelů.

+4/0
19.7.2016 13:27

L47u90k89á55š 75T29e71s82a30ř 3438385957849

Dobrý den,

záleží jakou máte sazbu, pokud máte přímotopnou sazbu, tak samozřejmě platíte tyto peníze, ale 70% českých domácností platí tarif d02, kde je průměrná cena 4,98 Kč za kWh a nemyslím si, že by 70% české populace byli hlupáci.

0/0
19.7.2016 19:27

R35a54d61e70k 98H57o50l50e74c41e19k 3986680548761

Vážně máte v sazbě D02 roční spotřebu 4 MWh? Ti, co mají sazbu D02 mají většinou tak 1, maximálně 2 MWh. Navíc ve vašem příkladě byste ty 4 MWh musel mít v době slunečního svitu.

Lidé, kteří mají 4 MWh, tou elektřinou minimálně ohřívají vodu či topí a tedy mají sazbu D25d (mám ji i já).

0/0
19.7.2016 19:55

T66a18d20e67a94s 61P75i26s37t57a 6949512501447

Dobrý den,

chtěl bych se zeptat, pokud už jste si dělal tak hluboký průzkum a našel FV vbudované do střešních tašek (podle mě super věc, moc se mi tento nápad líbí a pokud se to časem zlevní, dřív nebo později se to snad i rozšíří plošně). Nenarazil jste čirou náhodou také na nějaký podobný fotovoltaický krytinový systém na rovné střechy? Tedy abych to upřesnil, rovných čtvercových panelů je samozřejmě všude hafo, ale mě jde o to zda někde nejsou nějaké panely (nebo nejlépe celý systém), který by šel použít na ploché střechy (sklon okolo 5-%10%) přímo místo střešní krytiny. A ještě nejlepší by bylo kdyby to bylo variabilní a část těch panelů mohla být pro solární ohřev a část pro FPV, prostě krytinová panelová skládačka. Hledám všude možně, ale nikde nic nenacházím. Přitom mi přijde, že by to muselo fungovat perfektně.

+1/0
19.7.2016 15:31

L92u68k42á61š 78T31e49s53a86ř 3668175337189

Dobrý den,

na nic podobného jsem nenarazil, možná i proto, že jsem se zaměřil na šikmé střechy...

0/0
19.7.2016 19:23

T71o58m80á56š 17K74u93c25h22a32ř 3697111338591

Mech na slunečné straně?

0/0
19.7.2016 17:08

T38o34m22á13š 15K10u16c81h71a76ř 3467891328361

Navíc se obávám, že pokles účinnosto 10% za 10 let je velmi, velmi optimistický.

0/0
19.7.2016 17:10

Z23d30e52n60ě70k 53G13l66a56s 7118868768555

Na západní straně, kam část dne slunce svítí, klidně.

0/0
19.7.2016 18:03

L28u79k45á71š 60T54e70s21a29ř 3738625127339

Proč ne? Pokud chcete, tak Vám pošlu foto střechy souseda orientovanou na jižní stranu

0/0
19.7.2016 18:37

J12a89n 85V14o19n27d51r66á12č91e79k 4192398799568

Z článku jsem se toho moc nedozvěděl, ale když si vezmu, že máme bungalov podobného typu a za "obyčejnou" glazurovanou černou tašku jsme dali cca 261 kč na metr, tak jsem naprosto klidný. Oproti 6 tis. za metr si za tu puštěnou konvici rád zaplatím..

+9/0
19.7.2016 11:27

J70i76ř21í 25P37a53u86l 3116365147852

Ale nejdete s dobou. :-)

+2/0
19.7.2016 11:42

P44e60t25r 93N55i88v57n47i51c23k80ý 3512904695357

Ano, to je hlavní proklamace článku. ;-D

0/0
19.7.2016 12:57

P88e26t87r 65F61r30ý74d24e50k 7519621479733

40 haleru za KW? Co to je? KW neni jednotka elektricke energie.

+2/0
19.7.2016 11:09





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.