Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Záhadné stavby v Čechách mají tvar nebeských těles i vesmírných strojů

Vypadají jinak. Občas jako by k nám zavítaly přímo z kosmu. Nebo alespoň se jím nechaly inspirovat. Podívejte se na nejznámější české stavby, které svým tvarem vzdávají hold vesmíru.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

Z48b45y71n65ě25k 63M65e68l63i74c33h98a73r 9855927515249

hmm, tak to je pořádná splácanina, pod kterou se autor pro jistotu ani nepodepsal... hodnotím článek, nikoli ty více či méně krásné stavby

+1/0
16.7.2015 20:22

E69v60a 41K36a88l66l47i25s71t50o60v55á 6827748686710

Jedna krásnější stavba než druhá !

0/0
16.7.2015 16:31
Foto

V21o46j30t44ě19c15h 64P88a12v95l82í18k 5814331554608

Vysílač Ještěd - beru, ten je opravdu povedený, zejména v tom, jak svým tvarem navazuje na horu a opravdu jak je inspirovaný prvními kosmickými pokusy. Ale to je tak jediné z toho seznamu, co jsem ochoten prohlásit za krásné.

Cukrák byl technologicky na svou dobu velmi pokročilý, například způsobem impedančního spojení se zemí, ale jinak je jeho tvar naprosto dán funkcí.

Žižkovský vysílač je vrcholnou ukázkou socialistické varianty pozdního modernismu přelomu 70. a 80. let. Technika z něj přímo čiší, hranaté tvary se zaoblenými hranami jsou zároveň jasným odkazem na jiná díla té doby a dodávají mu vizáž stroje či kosmického zařízení. Je to i dílo, které posunulo moderní stavebnictví kupředu - například souosá beton-ocelová konstrukce s kompozitním laminátovým pláštěm má světové prvenství. Ale krásu v něm nenacházím.

A co se týče Sazka/O2/Multi arény tak na ní už není ani nic výjimečného, podobných hal je po světě spousta a mnohé (třeba Londýnská O2 aréna) jsou architektonicky, esteticky i technicky mnohem zajímavější.

0/0
16.7.2015 19:24

E18v94a 32K10a39l69l58i78s33t50o53v23á 6147228806980

Třeba jo.. to je vaše vidění, já na to koukám zase z jiného pohledu, mně se prostě docela obyčejně líbí a nepitvám proč a nesrovnávám, nevysvětluju, nezdůvodňuju, nehledám v tom technické parametry... prostě lahodí mému oku a mysli aniž bych to chtěla zdůvodňovat..

+1/0
16.7.2015 19:31
Foto

V63o37j61t48ě72c16h 15P63a94v51l33í92k 5824391424488

R^

0/0
16.7.2015 19:36

R94i98c47h86a52r67d 41K51á86b50a 8219688610510

No je sice okurkova sezona, ale tento blabol se da smele prirovnat k jistemu clanku "saltpaky socialismu" co vysel kdysi v jednom casopise o vodojemech ...

+1/0
16.7.2015 14:37

K83a89t24k82a 53L54i70p16o87v11s89k68á 9145871452641

když pominu článek, tak fotka Hošťálkovic a Internationalu... to je teda kvalita!

0/0
16.7.2015 12:49

L95a93d18i15s27l15a74v 92P56o95p95e20l60k31a 3948464114530

http://g.cz/spb-architektonicke-klenoty-z-dejin-ceske-kosmonautiky-dil-prvni

0/0
16.7.2015 11:17

J66a43k77u98b 84Z87a76c87h 3215456963830

Autor je buď úplně mimo nebo nemá o čem psát, proto vymýšlí takové paskvily.

+2/0
16.7.2015 10:04

L62u52c15i32e 54K27o59m56i33n78i25k30o36v57á 2574606549660

Jen je skoda, ze nebude v CR neco od Kaplickeho... Kdyby byly vsichni totalni konzervy jako v pripade Kaplickeho staveb, nestoji v CR nic zajimaveho - ani ten Jested... Skoda.

+1/−3
16.7.2015 10:03

J16a53r66o60s30l12a85v 95T18a30c38h38o92v38s95k71y 2432520144380

Jen at se stavi Kaplickeho veci, ale nekde mimo historickou vystavbu,kde nebudou pusobit jjk pest naa oko.

+6/0
16.7.2015 10:23

T75o77m85á54š 29V86e27s57e72l37ý 5395258430549

a také až splní zadání výběrového řízení...

+6/0
16.7.2015 12:27

P39a53v27e11l 31O12d45r58a18z39i28l 6934859857340

O tom rozhoduje komise a ne Tomáš Veselý. Některé řešení může být lepší, než ta, co zadání plní.

+1/−3
16.7.2015 15:32

J64a24n 15V56o25j89t37í67š22e41k 6422841385336

To máte pravdu, třeba onen vysílač na Ještědu takovým řešením byl, ale kaplického knihovna určitě ne.

+1/−1
16.7.2015 17:01

T80o89m23á94š 48V98e52s54e41l30ý 5115928270699

to si můžete dovolit, když investujete své vlastní peníze (jen v tu chvíli riskujete, že Vám nikdo nenabídne řešení ještě lepší, protože neodpovídá zadání a dodavatel ho chce dodržet), ale ve chvíli kdy rozhodujete o cizích penězích tohle nejde. A vůbec nejde o to, že flusanec je hnus kterej na tomhle místě nemá co dělat, prostě v takové situaci se má výběrko zrušit a vyhlásit jiné s podmínkami, které lépe vyhovují aktuálním požadavkům.

0/0
16.7.2015 21:22

P55a35v34e11l 41O32d17r23a34z67i27l 6634119857150

Co je na tam na Letné historického?

0/0
16.7.2015 15:31

T69o88m27á16š 34V36e49s15e98l46ý 5855818190819

na sídlišti máme památkově chráněný panelák, protože je vidět z centra. A to je nižší než flusanec, z větší části schovaný za lesem, stejně vysoký jako ostatní v řadě a v dvojnásobné vzdálenosti. Takže asi tak.

0/0
16.7.2015 22:01

E83v54a 32K72a67l21l85i16s40t52o15v25á 6677658546770

Co vám připadá na Letné historicky významné ?  Snad jen ten Molochov, ale tomu by to nevadilo. Jedinou "historickou" významnost poblíž už díky bohu odstřelili..

0/0
16.7.2015 16:34

S84a97m 65S49e70l41d83r85i91c42k 8161307352645

to je ale zase kvalitně stupído titulek - že prý "záhadné stavby" ;-D  co má být jako tzv záhadného na obyčejných TV vysílačích anebo jiných - podobně zaměřených - technických objektech??  a taky - že prý "nikdo neví" proč je tolik těchto staveb právě v Praze ;-D ;-D  k tomu osoba pisálka, co uslintala tento článek, přišla jak přesně? tím že se zeptala sousedů anebo nějaké rádoby agentury na průzkum mínění odborníků??  a ono je to zatím ták strašně jednoduché - architekti se jen rozhodli z důvodu technického a současně zviditelnění vlastního jména, že nějakou věž /objekt/ nechají postavit tak, nebo jinak.. nic víc  :-)  ovšem pro jednoduchého člověka to musí být /automaticky/ gesto vzdání holdu vesmírným tělesům a současně i "záhadnou stavbou".. a pak si ve světě nemají myslet o lidech z čechystánu, že jsou to omezenci a tupani..

+2/0
16.7.2015 9:51

Z54u50z97a40n49a 23K94u89ř43í73z28e62k 2575738114194

tak jestli žižkovskou věž "vylepšili" miminama co maj místo obličeje něco co připomíná šlápnutí botou, tak pro mě mohla zůstat v "plné kráse" holá ...

+5/−1
16.7.2015 8:41

E68v82a 60K31a61l87l25i69s20t51o70v45á 6807348156640

Asi jste nějak nepochopila tu myšlenku, ale nejste sama. Snad vám pomůže, když vám řeknu, že to co mají místo obličeje není "šlápnutí botou", ale čárový kód..

0/0
16.7.2015 16:36
Foto

V80o75j97t64ě27c36h 26P40a81v93l64í91k 5304181834198

Co se čárového kódu týče, pro původní Černého mimino to byla nosná myšlenka - zejména proto, že zdeformovaný obličej zároveň budí odpor.

Mimina na vysílači jsou většinou viděna z dálky a tam už žádné čárové kódy nejsou vidět - hlavní vtip spočívá v tom, jak lezou po vysílači - a tak si myslím, že bez čárových kódů by to v tomto případě bylo lepší - není třeba míchat dvě myšlenky na jednou, zvlášť, když jedna už byla použita v první verzi sochy.

0/0
16.7.2015 17:54

E84v81a 72K33a69l13l12i65s34t37o29v97á 6517588196180

Pokud vím, on je na tu věž necpal, ale byl  vyzván...

0/0
16.7.2015 18:01
Foto

V67o63j80t80ě75c45h 91P42a66v29l48í66k 5334331494128

Však já jej z toho také neviním. To ovšem nemění nic na tom, že si myslím, že s normálními obličeji by celé dílo na věži vyznělo lépe.

0/0
16.7.2015 18:37

E67v60a 59K97a61l81l93i76s72t42o39v88á 6167278886330

Proč by je předělával s normálními obličeji ? Ztratily by svoje poselství a když už to povolení k umístění na věži dal, tak ať tam jsou, tak jak je vymyslel. Ono to stejně není zase až tak moc detailně v té výšce vidět...

A upřímně :  s obyčejnými obličeji by lezli po věži ? A proč jako ?  (ještě by se nakonec ozvaly žižkovské matky, že je to nebezpečné :-P).

To už spíš má jakýsi smysl, že tam lezou s těmi čipy, i když taky takový trochu.komplikovaněji vysvětlitelný, ale přece jen trochu logičtější než s obyčejným xichtem..

0/0
16.7.2015 18:48
Foto

V84o56j33t66ě36c12h 43P48a89v40l65í50k 5644451414118

Čipy? Podle všeho to jsou čárové kódy a tam nějak logiku k vysílači hledám marně.

0/0
16.7.2015 19:15

E87v27a 40K90a97l20l55i85s68t14o17v42á 6167128356480

Prdon, samozřejmě jsem myslela čárové kódy.

Ale to už bychom museli rozvádět dlouhou diskuzi o tom, na př. o tom jak člověk pomalu přestává být živým jedincem a stává se pouhou statistickou jednotkou a tak se s ním taky zachází...  i když i to vám může připadat, že to nemá s vysílačem nic společného snad kromě technicistního přístupu ke všemu s vytracením opravodého života...

Ne,  mně se nechce dneska na takové téma diskutovat, je horko a mám tu něco užitečnějšího na práci :-/

+1/0
16.7.2015 19:27
Foto

V98o81j74t64ě27c21h 17P30a25v53l22í37k 5104371114878

V takovém případě přeji užitečně a snad i příjemně strávený večer. Pokud možno bez odlidšťujících vlivů moderní doby. :-)

0/0
16.7.2015 19:36

E86v97a 34K73a10l47l96i32s93t10o42v87á 6147278206490

Děkuju a nápodobně ! ;-)

0/0
16.7.2015 20:11
Foto

P62ř64e11m15y52s74l 72K86y12s35e69l25á90k 3791423774105

Ufouni si tady testují tvary nových USB konektorů... :-)

0/0
16.7.2015 8:29

L60i41b89o18r 76M61o84u51č69k26a 1778297265962

okurokova sezona v plne krase R^

+11/0
16.7.2015 8:04

M42i72l74a45n 35Č94e45r22n34ý 5463709749762

A kdyby býval byl na Letné postaven blob pana Kaplického, mohlo být o jednu "záhadnou stavbu" více.:-P

+3/0
16.7.2015 7:43

J81i40ř24i67n63a 86S66a66v77o58v53a 1861495306103

"obyvatelé Prahy si na high-tech architekturu věže už zvykli a oblíbili si ji, i díky deseti obřím miminkům šplhajícím po věži nahoru a dolů od umělce Davida Černého" - hloupost, takhle vůbec neuvažují a nijak si ji oproti dřívějšku neoblíbili - jen těžko s ní ale něco udělají a budou lobovat za její zboření; ;-)

holt je to nutné zlo, které svoji ošklivost vyvažuje funkčností; a že je to šeredná stavba a Prahu hyzdí, je neoddiskutovatelné; miminka si s ošklivostí stavby nijak nezadají....

+7/−1
16.7.2015 7:09

M15a55r18e82k 18J71a81n 2283152964512

Neměl náhodou ten vysílač televize vysílat na kanálu 42 aby zablokoval dálkový příjem NSR televize?;-) Ta věž parádně zhnusila obzor Prahy.

+3/−1
16.7.2015 8:21

P15a11v48e17l 53O46d12r83a12z20i54l 6584249417580

Jo, pokud se nedíváte z ní.;-)

+1/0
16.7.2015 9:18

D40a63v24i30d 57D85l73o45u16h77ý 5384877657151

Skrz ty špinavý skla toho tak mov vidět není. Nebo jsem holt měl smůlu, že ten rok okna nemyli...

0/0
16.7.2015 9:55

P98a22v19e70l 21P81o64s28p70í15š17i84l 3651284883595

mluv za sebe, mne ta stavba vubec nevadi.

+2/0
16.7.2015 10:05

E96v93a 50K59a41l27l14i84s48t65o40v65á 6417388246580

Vidíte, jedno je na dvorku žižkovské radnice a chodí se tam na něj dívat turistické výpravy v takovým mnžství, že se skoro ani za zavřenýma oknama nedá pracovat.. Ještě jsem neslyšela, že by tam někdy hromadně volali  "fůj, to je hnusný ! "  Naopak, většině se to líbí... ;-)

0/0
16.7.2015 16:39

J46i78ř12i97n45a 87S12a59v92o22v92a 1191225726303

no vidíte - já mám s věží a s miminy zkušenost přesně opačnou ;-)

zatím se setkávám pouze s reakcemi, že to (oboje) hnusné je;

ale to je ta pestrost života a názorů, a to je jen dobře;

0/0
16.7.2015 17:37

E55v55a 55K80a43l46l16i72s80t17o34v31á 6547518986850

No, já ji mám osobní a bezprostřední... dokonce se mezi průvodci těch skupin našli i tací, kteří byli schopni vysvětlit tu myšlenku, se kterou to David vytvořil a některé skupiny při odchodu o tom i dost diskutovali..

Prostě věž i mimina už k Žižkovu patří :-)

0/0
16.7.2015 17:45

J41i89ř58i47n85a 25S90a23v18o91v90a 1651295346943

no, i moje zkušenost je osobní a bezprostřední, včetně toho, že na Žižkově obecně není nic, "na čem by oko se zalíbením spočinulo" - věží počínaje, počmáranými a špinavými domy a ulicemi konče;

(pozn.: mj. skupiny diskutovalY ;-))

0/0
16.7.2015 17:50

E71v74a 45K83a19l84l57i80s21t40o15v31á 6897218656560

ano, překlep, samozřejmě to vím, ale stane se...

Nevím, kterou část Žižkova myslíte, není jenom dolní Žižkov.., ale už i tam jsou téměř všechny domy opravené, s novými fasádami..  nevím, kdy jste tu byla naposledy nebo jestli je to jenom jakýsi atavismus, že Žižkov je špína...

0/0
16.7.2015 17:59

J17i93ř35i60n28a 63S34a43v40o64v41a 1721515556493

Bohužel se tam musím pohybovat častěji, než je mi milé. Mám na mysli zejména Seifertku, Husitskou, spodní část Koněvovy (a to mají být hlavní žižkovské ulice!). Ta část nahoru k Vinohradům nebo od Ohrady k Jarovu je lepší, ale spodní část Žižkova je opravdu tristní.

0/0
16.7.2015 22:31

E53v56a 22K61a55l19l67i89s11t83o18v46á 6177808926100

Nevím, jestli jste se tam pohybovala i dříve, třeba i před 25 lety... Kdo nevidí ten nebetyčný rozdíl musí být slepý, i když to pořád ještě není takové, jaké by si to všichni přáli... Nejen horní Žižkov, ale i ten dolní neskutečně prokoukl a když se přihlédne k tomu, že složení obyvatelstva se v těch místech vcelku nezměnilo :-/...tak se to rovná skoro zázraku...

Já znám Žižkov, tenhle dolní, od 60.let min. století (jinak jsem původem z Vinohrad) tak můžu objektivně srovnávat. Předloni tu byl spolužák, který emigroval po 68. roce do Australie  na srazu po 50 letech od maturity..Nám, co jsme tu byli celou tu dobu to tak nepřijde, ale on byl naprosto v šoku a my byli zase v šoku z něj, proč je on v šoku..;-D. A to vlastně ani nezažil ty paneláky náhradou za ty vybourané pavlačáky...

No nic, Hanspalulka nebo Dejvice to tady určitě nikdy nebudou,... Žižkov bude vždycky Žižkov se vším všudy.. ale já už jsem prostě patriot..

0/0
17.7.2015 13:20

T12o51m44á82š 71Š92l72a75p17á50k 4120527548522

Jedno se žižkovskému vysílači musí nechat, z veže je nejkrásnější výhled na Prahu. Je to totiž jediné místo odkud tu věž neuvidíte...

+1/0
16.7.2015 17:30
Foto

V83o38j64t89ě60c73h 76P58a20v47l49í14k 5344761204278

A já jsem si myslel, že to bylo z paláce kultury. I když tehdy ještě nestála věž ...

0/0
16.7.2015 19:27

T27o62m46á64š 39T30a16t72í77č59e82k 5460542150168

Nemůžu mluvit za celý Brno, ale mně se věž líbí. Mimina jsou zbytečný, ale dostatečně vtipný, aby to nekazily.

+1/0
16.7.2015 19:18

J24o44s57e98f 79N80á26d29b28ě32l52a 3415955426672

Větší zajímavost jsou kostely, které byly většinou stavěny na místě keltských druidských staveb a hlídkových věří. Leckdy jim zůstal i jejich tvar, jen přibyla věž se zvonem. Většina kostelů je směřována ze západu na východ +- nějaký ten úhel, tj. oltář na východě. Věřím tomu, že "lidská" vyspělá civilizace tady existovala mnohem dříve.

http://www.blogovnik.cz/zahadna-a-utajena-historie-lidstva-201304011210.php

0/−2
16.7.2015 6:38
Foto

P68e95t65r 89P33r48o15c89h23á63z31k91a 3222106902404

Nevím, co je na těch stavbách záhadného.Vesměs se jedná o normální a všeobecně známé stavby,kde není o žádné záhadě ani zmínka.Tvar je dán architektem a takřka u každé lze bez obtíží dohledat i to čím se architekt nechal inspirovat a proč je stavba taková jak je.Ve světě je spousta skutečně záhadných staveb u kterých rozum zůstává stát a žasne laik i odborník nad tím kde tehdejší stavitelé brali inspiraci a proč vůbec stavba vznikla.Co se týká krásy je to věc velmi subjektivní.Pro mě je třeba žižkovský televizní vysílač krásnější než Ještěd.Ale je to věc osobního pohledu.

+10/0
16.7.2015 5:57
Foto

V14o14j40t35ě68c76h 76P39a45v10l43í27k 5414861884198

O žižkovském vysílači se říká, že jeden ze statiků, kteří jej počítali, spáchal po objevení mikrotrhlin v podzemní části tubusů sebevraždu. To už na trochu tajemna vydá, ne?

0/0
16.7.2015 19:31





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.