Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Sídliště Zelená liška stojí již 80 let. Stále se zde skvěle žije

Pražské sídliště v Krči vzniklo v 30. letech v době hospodářské krize podle projektu architekta Antonína Černého. Domy s malými byty stavělo město pro nejchudší obyvatele, kteří si za těžkých časů nemohli dovolit platit tržní nájem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A81n60n70a 15K67i33r89š82o10v36á 9496280765173

Tak termín sídliště je možná trochu zavádějící; myslím, že většinová představa sídliště je trochu jinde. Jsou to prostě bloky domů v zahradách a kolem jsou vysoké stromy; spousta zeleně. Jo před těma 80ty lety tam asi moc stromů nebylo...

0/0
13.6.2015 22:34

P50a10v82e83l 78O14d61r11a66z87i92l 6654309247670

Většinová představa sídliště je cokoliv s víc, než jedním panelákem, bych si tak tipnul.

Při vší zoufalosti komunistické výstavby je většina sídlišť řešena v moderním pojetí se spoustou zeleně, která prostě v namačkaných centrech měst není. Jistě, lepší je Hanspaulka, ale ta má zase jiný nevýhody ;-)

0/0
16.6.2015 10:53

L35u63k74á10š 21N82o46s13e71k 9160277157

No, když vás baví hrát si na králíky.

+1/0
13.6.2015 19:59

T58o82m26á16š 57M84o34r49a30v79č41í80k 3917796933815

Ani moc ne, ale RD zde začínají tak na 10 milionech a na to je i průměrný pražský příjem slabý.

+1/0
13.6.2015 21:21

P22e12t13r 75S25t74r72a73n27s64k33y 8135959218

Jenže RD a sídliště jsou dva extrémy, zvláště v Praze. Většina lidí je schopná najít kompromis, na který se vydělat dá.

0/0
13.6.2015 22:26

P77a61v97e27l 51O83d70r85a18z44i88l 6274149827420

Ano, může bydlet na Žižkově, nebo na Vinohradech, v super bytech v domovních blocích, mezi nimiž je vše důkladně oasfaltované, takže zeleň hrozí leda v truhlících. Ve vnitroblocích jsou pochopitelně parkovací plochy, aby místní mohli mít aspoň jeden vůz na rodinu.

+1/0
14.6.2015 20:45

P29e28t12r 51B30á59č13a 8245396285835

Skvele ziti na sidlisti? To urcite.

+1/−2
13.6.2015 19:45

P74a46v68e98l 66O73d28r97a25z82i67l 6734949807610

Čistě technicky je sídliště libovolné místo, dlouhodobě obývané lidmi.

+1/0
13.6.2015 20:16

A47n53n73a 41K19i33r19š55o52v30á 9236300215893

Tohle ale není klasické, nové sídliště. Je to tam moc pěkné V

+1/0
13.6.2015 22:35

P55e40t69r 77S56t36r43a23n75s70k46y 8925369778

V tom případě jsou ty fotky asi z jiného místa.

0/−1
13.6.2015 22:40

A84n28n33a 74K18i78r59š91o56v29á 9656370645893

Jsou focené když není tolik vegetace. Jinak byste na těch fotkách moc domů neviděl ;-) A samozřejmě je to bráno z úhlů, aby domy byly vidět.

0/0
13.6.2015 22:48

K25a77r52e53l 16D17r69d51a 6973955477539

Levicový funkcionalismus pracoval s veřejným prostorem. Jaká škoda, že jsme to na sídlištích nedokázali převzít za bernou minci. Halt, modří ptáci chmatáci.

  Sídliště se stavěla s ohledem na prostor kolem malých bytů. Po sametu pak přišel názor, že místní obyvatelé nemají žádná práva k okolí svých bytů. Máme přece kapitalismus a všechno má svého majitele. Nadělalo to a ještě nadělá plno zla. A přitom je to normální krádež funkčního veřejného prostoru druhým. ;-)

  (Zažil jsem aroganci na toto téma na Praze 11. A jak je vidět i zde, plno lidem toto nevysvětlíš.)

  Zcela nechápu filozofický záměr současné výstavby. Malé byty jako standard. Nějaký společný prostor či jen služby občanské vybavenosti v okolí jdou zcela mimo projekt. Ale reklama samozřejmě neopomene zmínit, že se developer se svojí stavbou dopustil loupeže místní MHD, škol, dětských hřišť, lesoparků, obchodů či zdravotních zařízení, a jakou že to má kupec bytu obrovskou výhodu. ;-D

  Pokud bych pak hodil na váhy socialismus a dnešek, tak mi podle té současné zlodějny přijde, že už tady máme "pravicový" komunismus. ;-D

+1/0
13.6.2015 17:20

J28a33n 76U12l93r26y95c41h 4701347950488

kdo by toho chtěl o dané lokalitě přečíst víc, tady je ten původní článek, ze kterého to bylo prokráceno:

http://www.prahaneznama.cz/praha-4/krc/zelena-liska/comment-page-1/#comment-250

0/0
13.6.2015 15:12

K21r42i39s63t82i49n21a 29B71l53ü97m96e28l92o85v29á 2184427298370

Zajímavej článek... já to, dle velikosti, tvaru oken a celkového uspořádání, tipovala spíš na poválečnou výstavbu. I to "zdobení" nad vchody by tomu odpovídalo. Tak to jsem se pěkně sekla ;-)

0/0
13.6.2015 14:08

J36a63n 60U36l24r54y35c49h 4401327290898

ale nesekla, výstavba byla dík válce zastavená, a v první půlce bylo dostavéné sídliště už jako celkem klasická sorela (to je v Praze docela vzácnost, trochu jí ale nedávno zmršili při zateplování), fotky od č. 9 jsou už z té poválečné socialistické výstavby (viz i ten původní článek, na který odkazuju)

0/0
13.6.2015 20:20

J81a13n 41U73l77r15y68c57h 4831287800748

(nějak mi to vypadlo: v první půlce 50. let, pochopitelně)

0/0
13.6.2015 20:22

V35l79a83d11i40m76í33r 37L15o67u22l57a 2818137492381

Do prvního zaměstnání jsem nastupoval v roce 1970. Byt 3 + 1 jsme dostali ke dni nástupu, ale ještě 6 týdnů jsme museli bydlet na ubytovně, než se ty paneláky zkolaudovaly. Pravda, nebylo to v Praze, ostatně kvuli bytu jsme z Prahy odcházeli. Členem strany ani horníkem jsem nebyl.

0/0
13.6.2015 12:03

J24a70r87o49m33í17r 25K24r61á21l 4500129734709

Pokud jste měl náborový byt, pak ano.  Ale těch moc nebylo.  Většinou se čekalo léta.  Ale tan byt Vám nikdo nedal, jen povolil, že si ho smíte pronajmout.

+1/0
13.6.2015 13:10

M53a18g81d85a 10K44a70t33z19o62v97á 9906841239908

Za nájem z dnešního hlediska spíš symbolický, takže nebylo proč kupovat svůj. A nebyl až tak velký problém ho vyměnit, skoro vždycky se našel někdo, kdo potřeboval menší nebo větší nebo právě ve vaší lokalitě.

+1/0
13.6.2015 17:15

J83a91r73o65m40í43r 22K39r41á50l 4270639694489

Symbolický ? 8-o  Pokud jsem za 2+1 platil 540 korun (holý nájem)  při platu 1900 hrubého, odpovídá to dnešnímu nájmu cca 5400.  Takže  zas takový symbolický nájem to nebyl, nemyslíte ?  A vyměnit byt ?  To nezáleželo na Vás, ale na tom, co to bylo za byty.  Vyměnit podnikový byt s někým, kdo dělal v jiné fabrice rozhodně nešlo !

0/0
14.6.2015 7:19

P28e36t30r 62S43t24r14a74n95s12k14y 8675899618

Skvěle žije na sídlišti? To je oxymoron. Sídlišťaci často tvrdí opak, ale to nic nemění na tom, že to bylo, je a bude svým způsobem podřadné bydlení, které je volbou jen díky ceně.

+1/−9
13.6.2015 11:46

J34a50n 41M32a12j32z77n29e75r 6462432378408

Prý oxymóron. Ne pro všechny je nejlepší ekobydlení na vesnické farmě. Každému vyhovuje něco jiného.

+7/−1
13.6.2015 13:12

P78e49t44r 81S80t10r83a90n36s76k37y 8515979868

V tom se shodneme. Ale asi nikomu ve skutečnosti nevyhovuje, když sdílí život se sousedy vedle, nad a pod sebou, nemá kde zaparkovat, často má špatnou dispozici, což jsou největší chyby paneláků.

Vesnická farma je druhý extrém. Proč tu všichni chodíte z extrému do extrému? Že někdo pohrdá panelákem neznamená, že musí žít na farmě nebo exkluzivní vile.

+1/0
13.6.2015 22:33

J18a95n 70M60a72j52z60n14e90r 6182942608468

Tak vy vydáváte svůj názor za nějaké dogma. Ano, můžete to brát jako podřadné bydlení pro vás. Nikoliv pro všechny. 

Pro mě to opravdu není oxymóron. Mám rád dokonce i paneláky jako stavby a sídliště jako stavební celek. Bydlení na sídlišti mi vyhovuje, kromě parkování. Sousedi mi nevadí. Naopak mi vyhovuje anonymita sídliště, kdy téměř nevíte, kdo bydlí ve vedlejším vchodě, natož naproti.

+1/−1
14.6.2015 15:23

V70ě98r59a 83Č29e15r82m34á34k60o30v33á 8661156700979

Proč podřadné?

+1/−1
13.6.2015 17:59

K72a13r80e13l 45H68o32r14á85k 2708839793733

Z historického kontextu a z komfortu bydlení.

0/0
17.6.2015 11:54
Foto

A58n36n85a 29V63e23s90e76l92á 2180458246

Předválečné sídliště vypadá pravděpodobně úplně jinak, než vy si představujete.

0/0
13.6.2015 18:47

P61e83t45r 50S36t15r46a88n15s28k14y 8245569108

Představuji si ho na základě fotek v článku a je to podobný hnus jako komunistická sídliště.

+1/−2
13.6.2015 22:36

V12l75a54d97i58m30í13r 60K75ú33n 5435146120914

Jděte se, pane Stransky, podívat na pražské sídliště Barrandov. Utopíte se v zeleni, školky, školy, chody, Pražáci se o něj perou. A taky komunistické.

0/0
14.6.2015 1:44

P78a31v78e94l 44O88d83r83a86z63i58l 6644469907670

Ano, lidé, kteří na sídlišti bydlí, nevědí nic, proto je tu pan Stransky, aby jim vysvětlil, jak bídně žijí;-D

+2/0
13.6.2015 20:18

P39e31t71r 72S63t20r25a31n93s58k24y 8215119188

Pan Stránský má s bydlením v paneláku bohužel své zkušenosti, nestydím se napsat, že tehdy to pro mě bylo nejdostupnější bydlení, ale spokojený jsem tam nemohl být ani náhodou. Že si koupím Fabii neznamená, že jí budu považovat za ideální auto. Chápeme? Případně vám to mohu vysvětlit i na prostších příkladech.

+1/0
13.6.2015 22:35

P21a16v32e13l 54O19d83r49a18z79i67l 6264289877900

Tak to je mi líto, že má pan Stransky nějaké bohužel zkušenosti, ale jistě je natolik inteligentní, že svůj pobyt v ghettu nebude extrapolovat na celou planetu.

0/0
14.6.2015 20:46

J49o93s82e22f 91H45á12j71e41k 6488810639982

...nechápu, proč by pro někoho nemohla být Fabie pro někoho (třeba pro mě) ideální auto? :-)

0/−1
16.6.2015 8:52

F83r46a29n77t81i74š75e56k 36S60k91o80č83d89o23p91o14l46e 9909374406543

Já žiju na sídlišti a žije se mi skvěle. Pro děti asi tak 1000x víc povyražení než někde na vsi, trávu seká za mě někdo jiný, do lesa to mám 100m, z bytu suprový výhled desítky km daleko, ... Ano asi jediné co mě sere když slyším jak soused sere. ;-D Ne to přeháním, to slyšet není, ale když na něj stará ječí tak to je pak celkem bžunda. :-P

+4/−1
13.6.2015 20:18

V63l40a97d18a 71S19i44m90o64n71i55k 3839643713595

Jinde v Evropě byly podobné projekty sociálního bydlení založeny před stovkami let. A určitě je nedělali "levicoví architekti". Proč cpe autor svoje dojmy o levici-pravici i do těchto věcí?

+2/−2
13.6.2015 11:35

J89a43n 52D21l43o22u42h90ý 7404189550889

Navim co je na tom krasneho. Hnusny panelakovy sidliste s predrazenejma kralicǐa klecema. Presvedcila by me tu k bydleni jenom cena. To v Praze ale nehrozi...

+1/−3
13.6.2015 10:22

M79i36r11o89s35l68a39v 81Š88i78m73k13o 7665223442955

Levicoví architekti ;-D ! To je tedy slovní spojení. Každý architekt snad navrhuje podle zadavatele a na jeho smýšlení nezáleží.

+2/−4
13.6.2015 9:47

J29a34n 98H35l50a41d24k13ý 9488259957410

Na myšlení architekta nezáleží? V každém díle je kus osobnosti amyšlenkových pochodů toho, který dílo vytvořil.

+5/0
13.6.2015 10:30

J31a49n 67Č10e25r30n63ý 8640620814301

Jako v každém druhu umění i v architektuře se odráželo smýšlení tvůrců. V první polovině 20. století velmi výrazně.

+5/0
13.6.2015 11:04

B25e34n 88P70a20v69k49a 1537313777461

Jo, co bylo za hospodářské krize ve třicátých pro socky, dneska je nazýváno developery standard a lidi za to solí 3 mega. To by se jeden pos...

+23/0
13.6.2015 8:27

J70a16n 19K30r47k 1471217973512

Přidělování bytu bylo jen pro horníky a členy strany, kteří byli dostatečnými kádry. Ostatní naopak žili v malých bytech i 3 generace najednou.

+2/−7
13.6.2015 8:17

J19a72n 96U60l48r20y72c86h 4461577790438

přidejte... - s bytama to sice bylo konstantně za celou éru lidodemo a socíku vskutku bídný, ale podnikový byty se teda fakt nepřidělovaly jen horníkům + perspektivním členům strany, to je naprostej blábol (a kádrování se při tom neřešilo vůbec - prostě k danýmu (převážně dělnickýmu) místu, resp. závazku na určitej počet let (cca 5?), přináleželo přidělení bytu (který už člověku zůstal i po odpracování těch let); logicky byly byty někde dostupný více, někde méně (např. Severní Čechy versus Praha), a logicky na ně dosáhly jen některé podniky (pochopitelně například ty, co se zabývaly výstavbou paneláků, ale nejen ty)); samozřejmě že perspektivní kádry (samotný členství v KSČ to teda nevytrhlo) měly snadnější přístup k bytům jistě taky, ale to se tejkalo už menší části lidí (tohle popisuju 70.+80. léta, v 50. a 60. bylo všechno nejspíš značně složitější)

(mimochodem, úplně na konci reálného socializmu rozdávala Adamcova vláda, peníze na byt doslova zadarmo - podmínka bylo jen manželství tuším do 35 let (i bezdětný) + zajištění vzniku (stavba, dostavba) novýho bytu - na tohle vám stát přiklepnul (bez nějakýho důkladnýho kádrování) tuším 300 tisíc nevratné půjčky (tak se to jmenovalo), což na nový byt stačilo, pochopitelně zajistit si to postavení, to byl za socialismu obrovskej problém..., ale někomu se to podařilo - takhle mj. vznikly např. nějaké byty na pražském Černém Mostě; pravda, byla to už taková závěrečná atypická přestavbová tečka socialistické éry, nicméně i to byla (byť marginální - zavedlo se to nedlouho před Sametovkou a nepochybně brzo po ní se tenhle program zas zrušil) část socialistické bytové politiky...);

je pravda, že obecně to bylo s bytama opravdu špatný, a ani na podnikový byt zdaleka nedosáhl každý, to bylo možné jen u některých odvětví a některých podniků)

+5/0
13.6.2015 15:50

J47o14s82e10f 60Z70a13h42á97l70k73a 4633839778616

To je zvláštní. Komunisti nám nalévali do hlav propagandu o tom, jak v době hospodářské krize za první republiky tatíček Masaryk nechal střílet do dělníků (stávka v Duchcově). Ale že se stavěly malometrážní byty pro ty, co neměli ani na normální nájem nepadla nikdy zmínka. Věc, která není samozřejmá ani v současnosti.

+8/−1
13.6.2015 7:34

M90a94r81e25k 52H63r40u20b51y 6377382311108

Zajímavé, jak se předchozího režimy staraly o své občany. Ten současný se spíš stará o ty cizí...

+13/−6
13.6.2015 7:51

T96o62m17á73š 96M12o33r11a35v30č85í76k 3177656523475

Právě naopak...o současném blahobytu a socialismu se lidem za velké hospodářské krize ani nesnilo.

+6/−2
13.6.2015 8:53

J97a42r75o70m58í81r 91K63r41á36l 4780169934419

Ano, je to zajímavé.  Hlavně ta čekaci doba (až 10 let) na to, abyste si mohl pronajmout byt.

0/−1
13.6.2015 13:08

M71a31g48d13a 45K45a63t10z66o81v53á 9596641739948

Všichni ovšem nebydleli v Praze, kde to platilo.

0/0
13.6.2015 17:17

J48a45r97o87m71í52r 93K62r60á50l 4240699524419

No právě.  Lanškroun, Ústí nad Orlicí, Č. Třebová, Vamberk, Rychnov - do 5 let bez šance, 8 let se štěstím.  Možná tak Ostrava.  Zkuste se pozeptat někoho, kdo o tom ví víc, než Vy.

0/0
14.6.2015 7:22

A70l33e26x16a93n58d64r 37K13o29s16t83k97a 8752938266974

To je zvláštní, že nám dneska do hlavy propagandu nelijí že ne? Opakovaně se vyzvedá nedostatek banánů a toaletního papíru, ale zato se snaživě mlčí o "maličkostech" jako třeba, že na Pražském hlavním nádraží bylo sice načůráno, ale neobtěžovala vás tam parta sto bezdomovců, že na Václaváku o 200m dál nebyli černoši prodávající drogy a jejich zákazníci, že nebyly statisíce nezaměstnaných, desetitisíce bezdomovců.. A že se postavila sídliště, která jsou dnes brána jako "kvalitní bydlení" pro statisíce lidí atd.

+6/−10
13.6.2015 7:59

J26a27n 68S91v89o79b28o32d87a 3767684879623

Bezdomovci jsou bezdomovci vetsinou dobrovolne, prace (sic treba ne uplne idealni) se da sehnat vzdy, kolem tech cernochu chodim kazdy den a nikdy me nijak neobtezovali, svuj panelakovy byt bych nemenil - v centru bydlet nechci a domek se zahradou mi nic nerika

+7/−2
13.6.2015 8:24





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.