Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Navrhl si skvělý kachlový kamnosporák. Vytopí mu celý dům za pár korun

David Frank by se mohl živit navrhováním kamen. Do svého rodinného domu na okraji Prahy si totiž sám nakreslil velmi účinná kamna s pecí a sporákem. Kamnář mu jeho nápad postavil, ale nejdřív musel Frank podepsat reverz.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R45i75c64h57a10r24d 92P82u18č36a11n 2608498926190

jednoznačně nádhera a ta spotřeba...paráda. No my vytápíme 306 m2 za celou zimu cca 11-12 m3, plyn 0,- všechno topení přes zimu jedu v teplovodních krbových kamnech, přízemí a podkroví.

+1/0
25.2.2015 14:55

A47n38t66o18n61í89n 12Š68i22m24á68č39e63k 9952513226926

Dobrý den všem, kteří se zapojili do diskuse k tzv. kamnosporáku. Nebudu tady prosazovat žádný názor, ale jen trochu připomenu souvislosti. Pohybuji se v kamnřině více jak 20 let a obor jsem, spolu s dalšími ,znovuobnovoval na začátku 90.tých let. Za prvé co se týče názvosloví, tak normy nemají dosud vyladěný slovník a pojmenování jednotlivých staveb. O hypokaustu máte pravdu a když jsem před mnoha léty řekl na školení kamnářů, že je to věc již hodně stará, byl jsem napadán některými, kteří si z toho chtěli dělat svou odbornost a novátorství. Je pravda, že v Americe jsou dál , když pořádají různé soutěže týmů složených ze zástupců vyských škol, podnikatelů a podobně a soutěží o co nejlepší výrobek kvalitou. Je pravdou, že polétavý prach se poslední dobou stává velkým problémem a proto jednám z úřady, aby se potlačily nekvalitní stavby teplovzdušných rozvodů od krbů. Těch problémů je mnohém víc a věřím, že na cechu se začneme těmito problémy více zabývat. Proto školím a mám webové stránky Český kamnářský institut.cz, kde se snažím o popularizaci řemesla. Děkuji všem za tuto diskusi, protože ukazuje názory a potřeby lidí, kam by se mohla a měla kamnařina posouvat. Zdravím všechny aktivní lidi.

0/0
25.2.2015 10:07

P90e61t14r 45K36o92v63a96ř38í63k 1161243959757

"polétavý prach se poslední dobou stává velkým problémem a proto jednám z úřady, aby se potlačily nekvalitní stavby teplovzdušných rozvodů od krbů"

Nesnáším, když si nějaká skupina lidí začne ze své (z)vůle určovat, co je kavalitní a co ne, co si lidi můžou a co nesmí ve svém domě stavět a pořizovat.

+3/0
26.2.2015 8:24

P96e67t85r 41K97o35v91a69ř97í45k 1591233409627

Kamna to jsou pěkná, nicméně připadá mi zbytečné plýtvat prostorem a financemi na takové monstrum, pokud hlavním důvodem pro stavbu nebylo nadšení pro kamna, ale úspora topení. Vytápím podobně velké prostory krbem uprostřed domu s rozvody do patra, spálím necelé 3m3 dřeva ročně. Pořizovací cena i údržba zanadbatelná ...

0/0
25.2.2015 8:39

H14u16b71e17r94t 89H18e25r35i38c75h 9573817163329

Pán to má hezké,ale náklady jsou dost vysoké.U mých přátel v Bavorsku mají domácí kachlová kamna uprostřed domu,které svými stěnami zasahují do všech okolních místností.Topí se z topeniště z chodby.A tak je vždy teplo všude.Mají i plynové topení pro další přitápění,když není nikdo doma.A spotřeba cca 4-5 m kubíků dřeva za zimu.

+1/−1
24.2.2015 20:17

J14a60n 91K28a73č67e34r 4590319789103

Topení spalováním dřeva je nefalšovanej pravěk. Tohle do 21. století nepatří.

+2/−18
24.2.2015 10:34

P73e74t89r 86N61o27v41o38t67n90y 3719642149712

Máte něco proti obnovitelné energii? Aby si vás ekoteroristi nepodali. :-)

+4/−1
24.2.2015 11:24

K69a54t38e19ř91i95n15a 87V86a73š31á59k34o46v76á 5721592419115

nikdo vas nenuti to delat, ne ? O co je jako treba topeni elektrinou nebo plynem lepsi ? Nebo ekologictejsi ?

+4/0
24.2.2015 15:08

P49a59v16e16l 35O80d12r91a29z66i28l 6164839207650

No, je to něco jako mít rozvod vody a splachovadlo, nebo zalejvat retich  kýblem ze studně.

0/−4
24.2.2015 21:57

J45o91s56e82f 78H55á77j51e63k 6488130379892

...hmm pokud má pravdu s těma nákladama, tak je návratnost takový investice cca 10 let, při stávající ceně energií... To není špatný ... :-)

+1/0
24.2.2015 10:01

P14e84t30r 67N67o47v48o68t25n59y 3469642619562

No, přidal bych jednu nulu. :-)

+6/−2
24.2.2015 10:06

P93e48t65r 55K37o20v45a36ř37í42k 1231663779337

Tu návratnost jste spočítal jak? Nikde není napsáno, kolik protopil dříve. Já ve stejných prostorách protopím 3m3, tj. 3000 ročně. Takže taková kamna by se mi nikdy nezaplatila ( návratnost nekonečno ). To, že pán plácne, že soused protopí 15 kubíků, vůbec o ničem nevypovídá.

0/0
26.2.2015 13:31

T86e34r49e91z92a 93N76o30v42o19t28n26á 6989102464653

Krásné kamna, rozhodně dobrý nápad. Blahopřeji k příjemnému  bydlení, zdraví Tereza ze Skaly :-)

+3/0
24.2.2015 9:30

L97a71d17i88s80l57a62v 11S54o88k35o93l 1100262205382

ehm. KRÁSNÁ;-€

+2/0
24.2.2015 9:58

J11i84ř24í 76B65l90a39ž24e27k 4609813861310

Celkem to vychází. Jak někdo napsal z kg vzduchosuchého dřeva se při dobrém využití tepla spalin jako zde dá získat 3 kWh/kg. 2 m3 tvrdého dřeva je zhruba 1,4 t což odpovídá 4 200 kWh. To by v přímotopném tarifu stálo cca 12 000 Kč.

Spotřebu mohu potvrdit, ve dvoupatrovém slušně zatepleném RD 147 m2 obytné plochy, kamnová vložka s akumulační nádrží na topení a přípravu TUV v pořádnější zimě 12/13 spotřeba 1,3 t dřeva.

0/0
24.2.2015 9:00

P18e15t30r 81N74ě77m55e94č97e30k 1162264582653

Ať se na mě nikdo nezlobí, ale ta spotřeba dřeva je podle mě hodně teoretická....Jinak kamna jsou moc pěkná R^

0/−2
24.2.2015 8:32
Foto

M55a16r41i31e 67M75e15t21l39i10c22k53á 9261654971982

Jen tak mimochodem, toho kamnáře bych si asi nepozvala. Vytápění obydlí pomocí systému zvaného hypocaustum znali již staří Římané......... U starých kamen se dělalo, že šlo teplo hnát pod plotnu nebo do trouby... Kamnovec je též velmi starý nápad...... Prostě jen pán uměl dobře použít vymyšlené ;-D

+2/−7
23.2.2015 21:44

P64a54v97e55l 10O12d74r64a67z87i63l 6254179207620

Vy si myslíte, že umíte vše, co uměli staří Římané?

+2/−3
23.2.2015 21:48

M32i67r50o88s39l68a18v 45H38a49n92z13l35í79č27e94k 5781734693271

???

Celá naše civilizace je založena na vynálezech předchozích generací. Co to tu plácáte za perly.

To už tedy nepoužívejte kolo jako takové v žádné podobě a v žádném stroji nebo nářadí, protože to bylo vymyšleno ještě před Římany.

Jenže kolo z Mezopotámie se nemůže rovnat třeba turbíně v elektrárně. Vše se postupně upravuje a zdokonaluje.

Takže přesně tak už Římané znali hypokaust a od nich jsou odvozeny ty současné, ale nejsou totéž, je využitý pouze systém proudění horké nosné složky  - spaliny a horký vzduch.

Od římského kde valili metrová polena a kouř šel pod podlahou v podstatě kudy se mu chtělo je ten dnešní trochu jinak vedený. Topeniště jsou výrazně menší a kanály nejsou pod podlahou ale v nějaké stavbě nad ní do přesně daných míst a vytvářejí se tím topné sálavé stěny.

Zajděte někam do Rakouska, Německa, nebo severní itálie  tedy Alpské  oblasti, pozvěte se k někomu domů auvidíte co to jsou kama s hypokausty a jak topí.

Teprve pak zesměšňujte něco o čem moc nevíte.

To že to je tohle známo už od Římanů nevadí. Právě naopak, je to důkaz, žeto funguje už minimálně 2tisíceletí. Vy taky určitě jezdíte autem které má kola a ta vymysleli už před  Římany, budete snad kvůli tomu ignorovat třeba auta?

+6/−2
24.2.2015 7:56

P86e63t53r 33N26o94v83o83t25n39y 3129112489412

Než sem něco napíšete, tak se vždycky radši napřed zamyslete.

+1/0
24.2.2015 9:49
Foto

M86a57r27i61e 71M17e94t26l36i20c42k45á 9141584121322

Já něco zesměšňovala? I vy jedovatá slino ;-D, jen jsem doplnila informaci, která z článku nebyla jasná a naopak uvedla, že uměl šikovně využít známé věci.Jediné o jsem psala bylo, že toho KAMNÁŘE, co s tím měl problém a chtěl podpis bych si nepozvala. Právě v souvislosti s tím, že je kamnář a není schopen pracovat se systémem, kterýpoužívali již staří Římané. Majitel je naopak šikovný a je vidět, že mu to myslí.

+4/0
24.2.2015 12:28

P68a21v57e45l 97O95d36r96a77z39i93l 6534259217740

To je proto, že nerozumíte předpisům, které musí kamnář (plynař, elektrikář) dodržovat, jinak riskuje až trestněprávní postih. Pan Kaderka kamnář je, takže se vám to snažil vysvětlit. Pravda, je poněkud zemitý.

0/0
24.2.2015 21:59

K96a52t47e13ř74i86n52a 15V35a14š17á29k16o73v62á 5651332299615

a koho byste si pozvala ?

Evidentne, i kdyz to umeli stari Rimane, to neni bezna vec ani dnes. Ja bych si naopak vsemi deseti pozvala cloveka, ktery umi neco dobre vymyslet a pouzit tak, aby to, co je davno proverene, fungovalo i dnes v modernim bydleni.

0/0
24.2.2015 15:10
Foto

K63e86r13s20t65i40n 45B59a16b82i98k65o77v95á 6180349690115

To je moc pěkné :)

+4/0
23.2.2015 20:10

M73i67l69e91n47a 65Š25e57b51e25s77t81o19v13á 7421833849983

Nádhera.

+3/0
23.2.2015 18:34

F73r84a16n90t31i68š92e30k 23S47k93u33p92l85í67k 7352332101392

Vytopí to dům levněji než rozbitý odtok vany?;-)

+3/−1
23.2.2015 16:00

P35a26v82e40l 38S76o69b43o92t12k10a 5320844

Do paneláku se to bohužel nehodí, ale nezoufejte, tam vás zase může vytopit sousedka.

0/0
23.2.2015 15:29

P26a32v53e55l 12M77a66r13e34š 2143488241851

Sice ne kamna, ale osobně jsem v sedmém patře činžáku viděl klasický krb na dřevo a na terase patnáctku bazén.

Potkat v centru Brna ve výtahu chlapíka s dvěma fůrami dříví do krbu, tak přemejšlím, jestli nejsem ještě vožralej z víkendu...

0/0
24.2.2015 22:31

R77a51d49m41i21l27a 15S78i24m95č68á79k33o72v68á 5205373255685

takové kamna se mi líbí někde na chalupě, u lesa... domů bych to ale nechtěla... no a těm, kteří se ptají, jak vaří zbylé 2/3 roku - hned vedle mají sklokeramickou desku, takže asi na elektrice ;-)

+5/−4
23.2.2015 15:27

L85a46d12i96s53l20a68v 96S96o83k96o87l 1180902195912

Takovááá;-€

+2/0
24.2.2015 9:59

R16a15d88m94i95l56a 94S37i17m93č79á71k77o41v60á 5635473775375

to nejsou ty kamna?? ;-D

0/−4
24.2.2015 20:53

L69a74d54i94s30l52a29v 17S93o26k17o60l 1870232795622

Dej to na ty kamna. To uši netrhá. Ale krásné kamna jo...

0/0
24.2.2015 22:38

P15e48t30r 72K39o50v73a88ř58í40k 1961283659327

Ta kamna. Neuškodilo by vám malé zopakování si základů naší rodné řeči. Zkuste požádat vaše děti, ať vám to vysvětlí.

0/0
25.2.2015 8:45

P42a50v39e63l 49O27d60r19a67z51i75l 6494109207980

Je legrační, když ostatní kritizuje někdo, kdo píše sám jako hotentot.

0/0
26.2.2015 9:42

E43v91a 57K96a77l54l25i27s15t97o28v10á 6657468896550

Pokud si David Frank zrovna neříká "Proč já vůl jsem se nechal ukecat a lezl do novin :-/", tak doufám, že se po případném přečtení většiny příspěvků jen pobaveně usmívá a myslí si svoje. Vypadá jako pohodář, takže platí asi b). To bych si moc přála. Předpokládám, že kdyby mu to nevyhovovalo, nefungovalo a nebyl by spokojenej, tak by sem nejspíš nelez. Proto doufám, že se na všechny ty zdejší moudra a mudrce vybodne.

Detailům nerozumím, chalupaření není mým hobby .., ale ty kamna jsou samy o sobě krásný. Jestli ještě navíc fungují, tak jak si David přál.. tak to nemá chybu R^.

+14/0
23.2.2015 15:05

P11e50t71r 83N66o30v34o73t62n11y 3959792779952

Kamna jsou krásná, nezávislot při topení dřevem do vzduchu je taky krásná. Osobně tak taky topím. (ovšem v kamnech o řád levnějších) Ale o nějaké úspornosti, či "pár korunách" zde vzhledem k ceně kamen nemůže být ani řeč. Provozní úspornost je daná zateplením domu. Takže "moudra" jsou spíš v článku než v diskuzi.

+6/−1
23.2.2015 15:14

M88i50r63o88s25l48a48v 30H86a77n27z32l34í64č31e26k 5941724773951

To že Vy topíte do vzduchu, jak říkáte, je právě v tom umění postavit kamna.

Nejsou kamna jako kamna a nejdou porovnávat  kamna cíleně nadimenzovaná třeba s koupenými krbovkami, které jsou oprovdu o mnoho řádů níž.

Srovnáváte patrně BMW s Dacii.

+2/0
23.2.2015 15:27

J74a97n 38S36t42e22h66l83i44k 9755587446491

Ano máte pravdu . Já beru dřevo jako topení pro chudé . A to tady rozhodně neplatí . Obyčejné krbovky co mají certifikaci na pomalé hoření  dokáží čistě a dlouho hořet . A stojí desetinu co zděné kamna. Taky do nich narovnáte deset kilo dřeva a uděláte ohen shora dolu a mužete jít do práce . Teplo se vám v takto zatepleném domě samo rozleze . Ale je pravda , že nebudete moct ukázat že na to máte R^

+2/0
23.2.2015 15:37

M18i18r77o46s75l30a51v 16H79a62n92z65l44í94č68e52k 5461164323121

Krbovky na 10kg ? Uveďte značku. Pomalé hoření neexistuje. existuje pouze hoření, kde je dostatek kyslíku. Pokud to dusíte a kyslík tam nedáte, tak to není hoření  ale doutnání a logicky pak dramaticky klesá účinnost.

Aby jste docílil účinnost, musí to opravdu hořet plamenem a ne čoudit a tu energii musíte chytit pak do hmoty, naakumulovat. Na 1kg/dřeva alespoň 100kg hmoty(šamotu) a aby to ten šamot byl schopen pobrat, musí mít čas, takže ten kanál kudy jdou horké spaliny musí mít určitou vypočtenou délku, tedy spočíta a dimenzovat. Třeba i 10m kanálu. V krbovkách to pustíte rovnou do komína, tam nic neakumulujete. Aby Vám to tím komínem nevyletělo tak to dusíte  a to je začazené sklo, zadehtovaný komín a rozežrané kouřovody.

Vy jste pouze zvolil levné topidlo a to logicky nemůže mít vlastnosti nadimenzované těžké stavby.  Jablka nejsou hrušky.

Máte náhražku.

Tak jako Herkules není uherák, Rrama není máslo, Trabant nebude Superb, tak ani krbovky za 15-20 000nebudou nikdy kvalitní těžká kamna. V obou hoří oheň, oboje hřejí ale ty krbovky nebudou mít nikdy vlastnosti jako těžká  kamna. Tady je totiž řeč o těžkých kamnech - 1-2tunových kamnech a ne o krbovkách z plechu nebo i litiny o 100kg.

Věřte že to funguje a dobře. Jenom nesmíte mít tu chuť a pomlouvat něco, čemu z podstaty nerozumíte a jenom si myslíte, že Vy doma máte totéž.

+7/−2
23.2.2015 15:57

P80e31t90r 21N37o56v13o80t63n85y 3219292819822

Nikdo netvrdí, že s krbovkama mám doma totéž. Protopím o cca 10 % víc dřeva na stejný předaný výkon, musím častěji přikládat a nemám tak mohutnou akumulaci(i když tu částečně nahrazují zdi domu). Ovšem barák vytopím bez problémů za méně než desetinové pořizovací náklady. A až mě to přestane bavit, doinvestuju cca třetinu ceny těchto muhutných kamen do teplovodního rozvodu s akumulací a budu taky moct zatápět jednou za tři dny a když si zlámu nohu tak dokonce i jen knoflíkem na zdi.  Abyste to špatně nepochopil, mně se ta kamna líbí. Ale nejde o nich říkat, že jsou úsporná, či ekonomická.

+2/0
23.2.2015 16:17

J25a55n 52S79t28e52h35l88i94k 9455447696961

No já jen vím že američani testují všechny krbovky na ruzné rychlosti hoření ( od cca 1kg/ h až po maximum) . A musí splnit emise. Takže u nás vyráběné krbovky ,by se tam nemohly prodávat . 

https://www.youtube.com/watch?v=uweK3KGgM1E

A máte pravdu , že při špatném hoření vzniká čoud a dehet . Proto už od 80 let zavedly tyto testy. neznají pojem nominální vykon , ani je netestují na učinnost . Protože ta je při ruzných rychlostech ruzná a záleží jen na obsluze kolik tepla pustí do komína

0/0
23.2.2015 16:34

M26i97r41o96s69l35a42v 67H86a27n65z19l29í27č70e52k 5921514733821

Testují se i u nás, dokonce možná   více než v té americe, ty emise tu jsou v EU přísnější.

No a co se týče volby topidla máte pravdu. Chci těžká kamna a mám na ně , tak si je pořídím.

Jestli je nechci tak je nechci a mám své důvody, třeba mám rád ty strohé sterilní moderní interiery, které vypadají jako  chirurgický  sál a retro mi nesedí,  ale nehaním kvůli tomu, to co funguje perfektně, přináší mnoha lidem radost + užitek a i příjemnou pohodu.

Jestli bych je chtěl a nemám na ně, mám bohužel smůlu, ale opět bych neměl je a jejich majitele hanit - to jezávist.

No a mělo by platit i to, že pokud do nějakého problému nevidím a neznám souvislosti, je velmi docela nemístné to kritizovat to je zase ješitnost.

Slunce v duši p.Stehlík.

+3/−1
23.2.2015 17:02

P61e79t22r 98N66o87v79o75t90n35y 3549752669582

Kritizovat se zde da velice snadno ekonomicka stranka věci.

+1/−1
23.2.2015 17:18

J85a81n 32S88t51e92h49l24i38k 9385857696971

Nemužete říct , že jsou v EU přísnější . Testují se uplně jinak . U nás se testuje na CO a amíci testují na prach(je zajímají emise polétavého prachu) . U nás to čistě hoří pouze na nominál . A jak jsem psal ,amíci testují tak , aby za všech okolností to hořelo čistě . To znamená , i když přivřete krbovky na minimum , tak musí hořet čistě . A tím  ani  je nemužete zadusit . Je to zajištěno sekundárním vzduchem , který nejde zavřít , ale i primár takto funguje(nejde uplně přivřít) . Stále tam musí být zajištěna vysoká teplota , kdy hoří dřevoplyn l když se plameny loudaj.

. Ono prostě postavit kamna ,aby takto čistě a pomalu hořely není jednoduché . 

https://www.youtube.com/watch?v=qzSiQ3dkgiw&feature=related

+2/0
23.2.2015 17:24

M35i64r46o11s93l70a86v 45H46a84n41z40l80í54č66e75k 5601714893511

Což takhle vápočet kamen podle EN 15544 s certifikátem o účinnosti a emisích podle výpočtového programu, tedy sjetina s počítače, která je lehce ověřitelná a zkontrolovatelná je i stavba jestli to sedí s projektem?

Je tam vše. Samozřejmě kutil zedník Vám tohle ke kamnům nedodá, protože ten sice umí hezky zdít, ale o tomhle nemá páru a bastlí to jak to jde a z materiálů které tam nepatří.  Pak se náhodou někde začne vést o kamnech  někde diskuze a mraky diskutujících dávají k dobru blbé zkušenosti se stavbami od  právě těchto bastlířů, nebo posuzují těžká kamna versus zcela jiná topidla.

U nás je vrcholem blaha mnoha stavbařů krb, pokud možno s metrovou obrazovkou, jednosklem a  který funí přepálený vzduch a nedají si to vymluvit a nedají, až jim to nakonec někdo zabuduje a oni pak chodí ve slipech a pomlouvají třeba právě kamna a přitom mají krb a to ještě blbě nadimenzovaný a teplovzdušný.

Trvám na svém, dobře nadimenzovaná kamna, postavená z vhodných materiálů jsou co se pocitu tepla a pohody, i co se provozních nákladů týče nepřekonatelná.  Kdo nevěří, jeho věc.

Mají samozřejmě i nedostatky spočívající v obsluze,

dřevo taky není vymydlené a jsou z něj drobky a nedostatkem je i to, že topí kvalitně pouze v místě, kde jsou nějakým svým dílem povrchu přítomná. No a samozřejmě, že pokud mají být kvalitní  nesmí být ochuzena nevhodným materiálem.

+4/−1
23.2.2015 18:53

P70a40v87e29l 13O98d79r43a46z51i83l 6234959887540

V článku máte jednoznačně napsáno, že kamnář kamna stavět nechtěl, takže asi v pořádku nebudou.

+2/−2
23.2.2015 21:40

P33a60v15e79l 22M49a96r89e58š 2693478811471

;-DTopení pro chudé;-D V kamnech za čtvrt milionu. Chudý budete vy, ale duchem...

+1/−2
24.2.2015 9:11

P76a65v95e28l 37O93d76r27a96z93i89l 6524979947110

U topení dřevem se vždy zdůrazňuje, jak je to za pusu, ekonomická stránka hraje podstatnou, ne-li nejdůležitější roli.

+2/0
24.2.2015 9:24

L36a66d24i36s23l53a95v 70S24o77k47o35l 1250492545212

Já to vzdávám;-(;-(

0/0
24.2.2015 10:00

P30a82v12e65l 39O49d22r94a10z53i69l 6444439467930

Asi jste pane Hanzlíčku nepochopil, že pan Novotny topí do vzduchu úplně stejně, jako pan Frank. Do vzduchu uvnitř domu.

+1/0
23.2.2015 21:38





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.