Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Jak správně vybrat kuchyňský nůž? Záleží na velikosti a ostří

Bez profesionálního vybavení se v kuchyni obejdete, ale s jedním nožem si nevystačíte.V kuchyňském vybavení by neměla chybět aspoň základní sestava nožů. Patří do ní nůž na pečivo, na zeleninu a univerzální typ s hladkým ostřím. Na porcování masa jsou pak vhodné kuchařské nože.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

K83a50r30e75l 35B27a65r36t58a66k 9616681345776

Keramické čepele jsou velmi ostré a při běžném používání se netupí a nerezaví.

Když se takový nůž ztupí, lze ho nabrousit.

Tak jak to tedy je, tupí či netupí?

0/0
10.1.2015 17:35

J97a64n 80N43o91v92a67k 6430318389

Článek zase oničem. Nůž na první fotce je horeca z makra cena cca 180 kč.

Nože mám cca 3 roky. Pokud si člověk pořídí dlouhou ocilku, není co řešit. A to že člověk před každým použitím nůž objede je snad samozřejmost. Žádný profík to nedělá jinak. A v myčce je myju běžně. Toje můj názor nikomu nevnucuji.

+2/0
9.1.2015 9:31

B33e92n 37P72a98v50k43a 1727143257471

"Vysoká tvrdost materiálu znamená trvanlivější ostří. Ale je nutné počítat i s tím, že současně stoupá i jeho křehkost." Záleží, jaký úhel má ostří. A jelikož se úzká ostří z výroby nepouštějí (právě kvůli tomuto), tak bych si s tím hlavu nelámal.

Jinak jak to jde lehce ohnout, a to lze vyzkoušet i zabalené v plastu, tak nebrat. Leda tak třeba filetovací nože, ale u těch je to vlastnost. Rady, že ostří se musí lesknout... Nemusí. Jestli to je vyleštěné a nebo ne, je fuk. To je kosmetika.

0/0
8.1.2015 11:18

V20l91a46s46t94i77m22i46l 23T74e42n40c16e16r 4190460207690

Kuchyňský nůž? Ocelový, tak akorát do ruky a hlavně žádnou motyku - musí být ostrý. Ostrý. Ostrý.

0/0
7.1.2015 13:17

B52e39n 50P29a91v51k42a 1897923377181

A když není, tak se ostrý udělá.

0/0
8.1.2015 11:19

L33u88d64v18í39k 86G71a43j95d95o24š55í95k 2175623894612

"...že je lesklé, tmavší a má hladký povrch..."

Soudím, že když je něco lesklé, tak to asi bude mít hladký povrch. ;-D

.

"...Keramické čepele jsou velmi ostré a při běžném používání se netupí a nerezaví..."

Tupí se KAŽDÁ čepel. To by jinak odporovalo fyzikálním zákonům. U té keramické je ovšem problém, že se daleko hůře ostří a samozřejmě se tupí daleko rychleji než čepel z vysoce kvalitních ocelí, která rovněž nerezaví.

Jinak vliv kovového nože na zachování vitamínů v ovoci je tak nehorázný marketingový blábol, že se mu málo co vyrovná. To by možná platilo u stařičkých nožů z uhlíkaté oceli, které jsou schopné při rozkrojení jablka zčernat (i tak je vliv na vitamíny v řádech promile). Dnešní kvalitní kuchyňské nože jsou ovšem z nerezavějících ocelí, které jsou k potravinám chemicky naprosto neutrální a v tomto smyslu není mezi nimi a keramickými noži naprosto žádný rozdíl.

0/0
7.1.2015 9:52

P31a65v88e13l 32O13d60r85a96z90i10l 6934149157840

Z čeho usuzujete, že se keramické ostří "tupí daleko rychleji," když zároveň uvádíte, že se daleko hůře brousí?

0/−1
7.1.2015 15:07

B84e38n 89P85a77v32k76a 1297473127231

Já tohle musím potvrdit z vlastní zkušenosti. Ale důvod neznám. Tipuji na chybnou výrobu u těch levnějších.

0/0
8.1.2015 11:21

P72a37v82e53l 21O38d60r79a68z36i47l 6144109847130

Tak pokud někdo vyrobí ostří do jehly, které se hned odláme, nebo díky levorukosti uživatele, kterej s tím hrká v šupliku s ostatníma kudlama. Oxid zirkoničitý má údajně tvrdost 83HRC, tož asi tak.

0/0
8.1.2015 12:55

M31a42r95t70i49n 91J90e38z69e67r27s75k21ý 9394547462512

pod stromek jsem ženě místo kalhotek koupil dva kuchyňské nože a nestěžuje si:

.

Wusthof Grand prix II Solingen Germany ( 12 cm) - kovaný

http://im9.cz/iR/importprodukt-orig/53a/53a3e9b5115c29031be24df987355f0c.jpg

a

Wusthof Gourmet Solingen Germany nůž svačinový ( 12 cm) - nekovaný

http://im9.cz/iR/importprodukt-orig/599/5990dd8ef726a13e162a58a26a98be1d.jpg

0/0
7.1.2015 8:30

V10l19a39s33t12i52m79i70l 42T34e45n58c46e33r 4890100747100

Dobrá volba.R^

0/0
7.1.2015 13:18

A43l32e75š 62N31e80v97e23s84e93l62ý 2487493247890

Ano ano přátelé, hned utíkejte do obchodů a nakupte sadu aspoň deseti nožů, ať má takový článek smysl a vydělá na sebe.

S článkem v mnoha věcech souhlasit nemůžu. I většina kuchařů co já znám řekne, že potřebujete dva dobré nože, kuchařský větší a menší na drobnější práce jako je kroužlání jablek apod. Případně pilu na pečivo, ale jsou tací, kteří řeknou, že není třeba, pokud máte dobrou velkou kudlu.

Santoku není typ ostří pokud vím, ale tvar celé čepele (byť právě i ten tvar ostří je specifický tím, že je rovnější, než klasické evropské nože). Japonské broušení ostří se vyznačuje jednostranným brusem, nikoliv oboustranným evropským do V nebo do tvaru čočky (konvexní).

Nože na suši. Najděte si třeba typický nůž na suši - yanagiba. Dlouhý, nízký, zbroušený jen z jedné strany, ideální právě např. na odkrajování tenkých plátků na sašimi apod., hlavně se s ním nepižle, ale plynulým tahem odkrajuje... Brus jednostranný.

Diamantové brousky a ocílky jsou taky na zvážení, ale neodsuzuji - odebírají materiál z nože a většina běžných uživatelů tím ostří moc nepomůže, na obtažení ostří je ideální klasická ocílka, která jen na dobře nabroušeném noži zjednodušené srovná ostří "do latě" a nůž se při pravidelném obtažení nemusí často brousit. Broušení na kamenech chce opravdu dost praxe, dá se tím na noži víc zkazit než zlepšit. Doporučit do běžné domácnosti bez fanouška nožů lze jen jedno - nechat nabrousit (vytvořit) ostří u odborníka nebo zkušeného člověka a pak hodně často toto ostří ostřit (obtahovat, udržovat) klasickou ocílkou (ne diamantovou). Pak to ostří vydrží u dobrého nože hoooodně dlouho.

Keramika má své plusy i mínusy, ale neznám kuchaře, který by je používal...

Ještě jsem neviděl dobrý nůž z kvalitního materiálu za dvě stovky... Ale asi jsem na to moc velký fanda kudel.

0/0
7.1.2015 1:00

L94u14d90v55í79k 28G88a25j98d16o67š55í79k 2325443364742

Tak tak. Naprosto souhlasím.

Keramika v podstatě žádné plusy nemá. Vyjde při stejné tvrdosti akorát levněji než nůž z kvalitní oceli, ale daleko hůř se brousí.

0/0
7.1.2015 10:09

M46a39r20t23i74n 47L86ž57i34č88a66ř 9855187922834

Použím už leta japonské nože a nemůžu si je vynachválit, stále jako nové, nemusím je ani ostřit, fungují stále precizně

0/0
6.1.2015 22:34

P31a67v51e29l 98O54d93r80a54z17i75l 6554639357280

Nemusíte je ostřit? Tak to máte velmi vzácné kousky R^

0/0
7.1.2015 8:20

M89a50r66t86i12n 20L14ž75i30č65a13ř 9965547382314

Vzácné ne, ale kvalitní - Porsche Design

0/0
7.1.2015 10:14

P38a90v23e82l 33O21d80r25a37z29i52l 6584649157980

Jo, tak ty jsou naprosto skvělé, stejně jako Porsche Design šaliny, ty se nikdá neporouchaj.

0/−1
7.1.2015 15:08

M90a33r31t16i98n 26L28ž31i90č73a27ř 9905317622954

Nože jsou perfektní a nespojujte s paskvilem Porsche šalin co v ČR jezdi, to jak jsou zprasené je dílo Škody a né studia Porsche Design, šaliny měli vypadat úplně jinak, ale díky šetření Škody dopadli tak jak dopadli

0/0
7.1.2015 15:15

P57a48v51e32l 77O84d42r79a12z16i18l 6344399667580

To je fuk. Používat léta jakýkoliv nůž bez ostření a tvrdit, že je ostrý, je prostě blbost.

0/0
8.1.2015 10:39

M60a48r70t30i74n 78L74ž48i39č15a20ř 9685317192164

To je pouze Váš subjektivní názor, ty nože jsou dělané jako katany, takže ostří je perfektní

+1/0
8.1.2015 10:45

P30a59v61e40l 71O13d17r41a37z23i58l 6534299107900

To není můj subjektivní názor. Kdyby existovaly japonské nože, vyráběné jako katany, s designem Porsche, které vydrží roky používání bez nutnosti ostření, tak by kuchaři nic jiného nepoužívali. Bohužel je to tak, že tomu nerozumíte, což jako prodavač laminátových skříněk ani nemůžete, a nechal jste si od prodavače naleštěných kudliček nakecat pěkné nesmysly.

0/0
8.1.2015 12:41

M90a88r64t41i22n 77L30ž10i87č26a82ř 9105227272674

Porsce se věnuji 29 let a to všech odvětvích, takže mám produkci zmáklou dobře, nože mám již 8 let a stále jako nové

Dvířka s laminátu neprodávám, protože nic z laminátu nemáme v nabídce ;-)

0/0
8.1.2015 14:37

P26a20v69e94l 85O57d71r97a94z55i53l 6174429177250

Ano, nože jsou jako nové, pokud jste je použil maximálně 10x. Jinak jako nové nejsou, protože jsou tupé. Samozřejmě je dost  pravděpodobné, že jste si toho nevšiml, to se prodavačům stává.

O dvířkách jsem nic nepsal.

0/0
8.1.2015 23:18

V34á54c48l47a23v 30V14á89v96r38a 5986599731237

už jsem se lekl že vám iDnes poradí s dobrou firmou na nože ale to nehrozí. JJe na vás poznat co je plech a co kvalitní nůž. Na cenu bych moc nekoukal, protože zlodějské marže najdete všude a za 1000 Kč vám klidně prodají i kudlu z obyčejného trochu nabroušeného plechu.

článek o ničem.

+4/0
6.1.2015 17:09

P88e12t93r 24M68u96d48r83o34c24h 9431287892681

Ja mam doma po dedovi bajonet z 1. sv. v. Lepsi nuz neni - na vsechno, vcetne masa :-)

+1/0
6.1.2015 16:50

B84e67n 70P86a91v71k91a 1377603737141

A ještě k tomu je dostatečný přísun železa do organismu:-)

0/0
8.1.2015 11:22
Foto

Z46b21y30n72ě66k 85M96e97l83i16c52h58a91r 9735197765509

článek jsem nečetl, jen titulek - je tam otázka a hned odpověď...

0/0
6.1.2015 13:59
Foto

P30e34t13r 93A40n44d14r38l67e 6218663119312

Proč se nemá dávat nůž do myčky? Pokud tedy nemá dřevěnou rukojeť.

0/0
6.1.2015 11:45

M60a50r29e19k 32Z84a28h20r66a37d45i30l 6154629425191

Hrozí zlomení? ...

0/0
6.1.2015 11:59

Z77d23e82n94ě50k 16W36e69r19n16h76a25r44t 6977745402958

spíš se to tam přece jen mele a něco může klepnout do ostří...

0/0
6.1.2015 12:02
Foto

P62e54t11r 38A82n51d34r58l39e 6628963679722

Děkuji za odpovědi. Chápu u myček, kde se nože dávají nějak volně, ale třeba u té naší je takový gumový držák, kde k noži nemá přístup nic jiného než voda, pokud bych přímo k noži nedal nějakým způsobem jiný kus nádobí. Asi tedy hrozí už jen to poškození chemií, jak píše pan Feifar, ale to by podle mě hrozilo i u ostatního příboru a nádobí. Dobře, nemáme žádné profi kousky, tak naše levné nože za pár set asi nebudu nějak extra řešit :-)

0/0
6.1.2015 18:43

A34l80e71š 28N89e96v83e16s79e53l24ý 2597983267180

Důvodem je většinou dřevěná rukojeť a to, že to většina lidí naháže do myčky bez ladu a skladu a hrozí poškození ostří o jiné tvrdé materiály... Jinak by noži myčka nic moc udělat neměla...

0/0
7.1.2015 1:05

P12a75v68e61l 15O34d52r18a40z79i94l 6714579467210

Nevím, já zvládnu nůž umýt asi za 10 sekund a nemusím riskovat nějaký moribundus v myčce.

0/0
7.1.2015 8:18

J53a39k12u46b 80F94e53i25f18a76r 7559889816109

agresivní chemie v tabletách může narušit strukturu čepele.

0/0
6.1.2015 15:36

M86a78r82t34i25n 55L63ž93i44č61a48ř 9805727402484

Nejenom v tabletách, ale i v klasice, prášek. sůl, leštidllo. Nože se otupí, dostanou bělavý nádech jak od Sava

0/0
6.1.2015 22:35

P35a35v69e68l 10S83t56a62v44j23a58n59í59k 6848585447701

Pak vyhoďte to co používáte a používejte něco normálního. Nože s bělavým nádechem fakt nemám. Nebo máte nějaké divné nože.

0/0
6.1.2015 22:41

M17a53r10t21i46n 42L89ž57i58č94a49ř 9975987312224

Praxe s prodejem 18 let myček pane, netvďte mi tu nesmysly

0/0
7.1.2015 10:13

M76a24r51t29i29n 22L10ž12i32č29a89ř 9125967132444

V myčce se nuž otupí

0/0
6.1.2015 22:32

P59a13v13e20l 65S86t47a81v87j92a78n21í50k 6888165647451

Nemá čím.

0/0
6.1.2015 22:39

M91a45r82t44i42n 38L25ž57i17č50a77ř 9915567402924

Chemie narušuje ostří nože, dostává se do hloubky materiálu a nůž ničí

0/0
7.1.2015 10:12

M53i24c44h46a93l 88M64i35l38l41e63r 9366492119582

Vyssi teplota myti v mycce pry nedela nozum dobre - vysvetleni odbornika.

0/0
7.1.2015 1:26

P22a25v64e54l 20O61d29r98a26z73i87l 6614589457680

No to musel bejf fachman, kterýmu noži ublíží max. 100°C? Dětskýmu plastovýmu leda. Nebo máte myčku s přehřátou parou?

0/0
7.1.2015 8:19

B89e40n 61P85a66v36k53a 1697693557361

jak čtete "odborník", tak bych nediskutoval. Amen;-D

0/0
8.1.2015 11:23

V19l54a13s77t12i74m55i57l 38T62e36n12c30e40r 4340240287720

Použitý nůž okamžitě otřu vlhkou utěrkou, osuším a odkládám do stojánku na nože.

0/0
7.1.2015 13:23

R16o36b16e89r68t 50P32a73c63i44n32a 7674549935971

Saláty a spol se nekrájí ocelovým nožem hlavně proto, že je za cvilku řez zahnědlý a nevypadá to dobře. Toho vitamínu zmizí nepatrně.

0/0
6.1.2015 10:32

J82a52n 74V94l48č70e22k 8165107172162

První fotka je neštěstí. Slečna drží nůž jako panna... No, jako prase kost. Za chvíli se řízne. Na druhé fotce je to správně.

+3/0
6.1.2015 9:58

Z41d54e41n21ě35k 96W63e29r29n29h84a62r55t 6377215212348

.. jako vegetarián husí stehno....

0/0
6.1.2015 10:26

P69a17v42e13l 46O87d58r29a79z11i93l 6304169827620

Pověra říká, že nože se nemají dávat jako dárky, tedy první komentář článku je zvláštní ;-) Jinak u nožů je dle mého názoru naprosto nejdůležitější umět je nabrousit; potom tedy záleží na materiálu, jestli vůbec nabrousit jdou a jak dlouho vydrží ostré.:-)

0/0
6.1.2015 9:23

A93l42e18š 12N21e41v57e40s77e63l32ý 2897423917430

I ta pověra má řešení. Když dostanete darem nůž, zaplaťte dárci symbolickou částkou, třeba i korunou... :-)

+1/0
7.1.2015 0:37

P10a94v74e46l 97O30d34r94a66z81i90l 6554949697980

Dobrý tip R^;-)

0/0
7.1.2015 8:16





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.