Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Kuchyň jsem nakupovala po skřínkách celý rok, vzpomíná majitelka

V bydlení se toho za rok mnoho nestane, za 25 let už ale ano. Připomeňme si, jak se kupoval nábytek v DBK před listopadem 1989 a těsně po něm. Tentokrát vzpomíná čtenářka, jak nakupovala kuchyň UKN.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L89u53c76i82a80n 33P73a87p96a63z10i23a10n 5604627511965

A dnes i déle, podle toho, jak člověk si odtrhne od huby a ušetří.

0/0
15.1.2015 23:49

J36i58ř52i16n75a 82M57a92n12d97á62t82o33v48á 9307648730185

Paní dostala v 29 letech přidělený byt a měla problém s tím, že je vybydlený a že rok po revoluci nemohla koupit najednou kuchyni? ;-D A to si stěžuje? 8-o Dnes si každý musí v 29 letech zaplatit bydlení sám. A když to má včetně kuchyně, tak jí splácí 20-30 let.

+4/−3
1.1.2015 19:05

E74v94a 46K97a41l80l13i46s72t70o77v77á 6227768376630

Jak ráda bych si tenkrát byt zaplatila, abych nějaký měla, protože na přidělení svého jsem neměla nárok a žily jsme s maminkou a mužem v 1+1 (16+10m). Neměli jsme ale ani rudou knížku ani patřičné kontakty a tak se náš společný byt stal jenom mým bohužel až po smrti maminky a ještě jsem musela jít na uliční výbor pro potvrzení, že místní soudruzi  nemají námitek, aby mi národní výbor byt ponechal a že není nadměrný.

Dneska si naše dcera ve stejném věku pořídila za stavební spoření a úvěr ze spoření svůj vlastní starší byt. Sice stejně maličký, ale je její. Úvěr bude splácet celkem 9 let částkou nižší, než by platila v obecním za nájem. Jsem šťastná, že jsem se dožila toho, že aspoň ona může svůj život začít lépe než my i když s opravami, rekonstrukcí a zařizováním má plno práce. Ale má to, co já v jejím věku neměla.

+6/−1
1.1.2015 19:41

M27a66g68d24a 23K69a29t89z77o34v21á 9156731249788

A jen tak pro zajímavost, kde to bylo? Já jsem- svobodná a bez stranické knížky- dostala byt ve 24 letech od zaměstnavatele, pravda, malý, v Litvínově, ale pak jsme ho s manželem bez problémů vyměnili za větší, taky podnikový, pokud vím, bylo to tak docela normální. V Praze s tím asi potíže byly, možná ve větších městech, ale mimo Prahu to bylo docela dobré. JInak byly taky družstevní byty, pravda, podmínka byla nějaké hodiny si tam odpracovat,  hodně lidí tu možnost využilo, vyrůstaly celé čtvrti , i rodinné domky.

+2/0
2.1.2015 5:09

J58i36ř51i87n56a 60M38a27n71d13á38t20o85v24á 9337858850555

Podnikové i družstevní byty existovaly. Otec také měnil zaměstnavatele proto, aby dostal byt. Možnosti byly a rozhodně lepší, než dnes. My jsme se s mužem podíleli na stavbě družstevní bytovky. A kdo neměl lachtaní nemoc, tak stavěl. Nebylo to jednoduché, materiál se sháněl špatně, ale i tak se do cca pěti let bydlelo ve svém.

0/0
2.1.2015 19:09

E68v31a 63K94a58l93l15i75s55t29o16v69á 6977728586900

Ano, existovaly, pro ty co drželi hubu a krok :-/. Můj zaměstnavatel byty neposkytoval a já byla vděčná, že vzhledem ke svému "kádrovému profilu" a výsledku prověrek vůbec nějaké zaměstnání mám. Na družstevní (ani svépomocí) jsem v té době neměla a i na ty družstevní se v pořadníku čekalo víc jak 10 let, pokud by mně vůbec nějaké družstvo vzalo.

Měla jsem kliku, že jsme se všichni hodně dobře snášeli, takže jsem neměla extra důvod z toho našeho bytu utíkat, jen bychom bývali potřebovali aspoň o jednu místnost víc.

Pro mně prostě tenkrát možnosti nebyly, takže já jsem spokojená s tím, jak je to teď a vracet bych z minulosti chtěla tak maximálně svoje mládí ;-)

+2/0
2.1.2015 20:12

D29a51n69i87e79l13a 88U49r96b21a84n58o42v75á 2534480345586

Ach jo, článek je o tom, jak se nakupovalo v DBK a vy z toho vyčtete, že si paní stěžuje...

+3/0
2.1.2015 11:31

A14l92e25n63a 77V56e81s80e15l18á 3203111155648

Ale ten "přidělený" byt přece nedostala, jen jí ho pronajali. Ano, i to bylo tenkrát terno. A bydlet v nájmu lze přece i dnes.

A nemyslím, že si stěžovala - prostě popsala tehdejší, dnes občas nepředstavitelnou realitu.

0/0
6.1.2015 11:28

K61a93r94e81l 25B96a74r65t41á23k 3969463192556

Koukám, že se v masáži mas pokračuje i v novém roce. Stejná rétorika jak za komunistů, jen na druhou stranu.

+2/−3
1.1.2015 11:42

M42a79r75k67é44t48a 68Ž64e74m64l72i23č16k98o97v80á 1384940153293

Tak proč to čtete? Nějaká forma sebemrskačství?

+1/0
1.1.2015 12:16

K96a48r79e71l 33B37a83r47t61á12k 3659403472356

Aha, a co mě předvést k výslechu? Máte pozůstatky z činnosti domovní důvěrnice, že určujete, co mají ostatní číst, nebo co smí psát? Čouhá z kapsy rudá knížka, že?

+1/−4
1.1.2015 13:38

P47e34t42r52a 66N65o95v95á28k39o18v12á 7898746674598

Jste ještě pod vlivem nebo jaký máte problém?

+4/0
1.1.2015 18:22

K84a12r40e88l 57B92a98r13t43á16k 3649303132726

Soudíte dle sebe? Vodka?

0/−3
1.1.2015 21:33

E98v42a 74K79a60l72l48i85s38t49o33v11á 6297508626310

Máte hned na Nový rok poněkud zvláštní duševní pochody :-)

Normální svobodný člověk po prvních dvou větách přestane článek číst, pokud se mu jeho obsah z nějakého důvodu nezdá, takže výše uvedená otázka byla celkem na místě, Neurčuje vám ani nenařizuje,co máte číst, jenom se diví, že děláte dobrovolně něco, co vám evidentně nevyhovuje.

Ale asi máte nějaký problém, měl byste si ho v rámci novoročního sebezpytování nějak vyřešit.. ;-)

+3/0
1.1.2015 18:53

K46a18r79e11l 26B63a98r57t77á54k 3349383182596

Další domovní důvěrnice;-D To máte sraz stranické buňky či jak se to nazývá:-P

0/−4
1.1.2015 21:34

E11v75a 92K54a39l75l36i20s24t94o21v98á 6727908656560

Blbeček, co nerozumí psanému textu a i díky tomu má zmatek v posuzování hodnotových žebříčků a proto vůbec neví o čem mluví.

Nebo poněkud zmatený provokatér, který zcela nelogicky a protismyslně reaguje na čtený text.

Ať tak či onak, nestojí to za další reakce ..

+3/0
1.1.2015 21:48

K73a57r50e22l 69B56a49r11t56á45k 3429273122166

Blbeček ;-D;-D jen tak dál. To znám z minula. Chytrá členka uličního výboru s ukončenou školní docházkou v sedmé třídě se vyjadřovala stejně. Příbuzná, matka?

0/−3
1.1.2015 22:01

P47e19t76r 77K48o57v17a73ř20í85k 1931363939847

Pane, proč se vůbec účastníte této diskuze, když máte k článku negativní postoj, a proč nedodržujete základní etiketu internetové diskuze, a místo příspěvků k tématu jste tu začal mít nemístné narážky jak na autory článku, tak na diskutující? Neškodilo by vám trochu se nad sebou zamyslet a začít se tu chovat slušně.

+2/0
1.1.2015 23:24

D88a27n89i18e90l30a 79U75r87b94a89n53o35v90á 2974930435186

Typuji si že pána ta diskuse baví a proto v ní setrvává. Což je zcela legitimní a pro ostatní čtenáře i celkem zábavné, já bych mu v tom nebránila.;-)

+1/0
2.1.2015 11:33

M18a17g56d12a 31K94a52t18z49o10v47á 9636271439628

Tak proč reagujete? Já si taky přečtu článek, i když s ním nesouhlasím- už proto, abych vůbec věděla, že s ním nesouhlasím, protože podle nadpisu a prvních dvou vět to asi nepoznám. Pan Barták evidentně provokatér je, ale je blbost nechat se vytočit, takže - s úsměvem jde všechno líp.

0/0
2.1.2015 5:12

J64a21r38m54i33l35a 80S36t70ř31e80l87b93o31v25á 9742264520851

od roku 1986 jsme se čtyřikrát jme se stěhovali- 2x z toho jsem měla kovovou kuchyňskou linku ( už si nevybavím název) a nedám na ní dopustit. Nic tak úžasného na udržení čistoty v kuchyni už nikdy nikdo nevymyslel.

0/0
31.12.2014 21:59

J27a85n 37D86l95o94u64h82ý 8806790383330

No ta plechová byla fakt hrůza.

+4/0
31.12.2014 23:12

E77v55a 90K69a79l69l48i19s82t36o79v85á 6797498166580

Jo, máme ji na chatě už 20 let jako provizorium než pořídíme novou :-). Je příšerná, dělá kravál při zavírání dvířek, nelíbí se mi..., ale zatím jsem nenašla nic, co by mi tak přesně pasovalo na potřebné rozměry a je fakt, že tím, že je smaltovaná dá se celkem dobře vydrhnout a protože na tu chatu nejezdíme zase tak pravidfelně a často, tak mi tam zatím nějak moc výrazně nevadí, navíc je jednobarevná, bílá.

Ale po každé, když na ni koukám, říkám si, jak je hrozná a že už bych ji měla konečně vyměnit....

+1/0
1.1.2015 1:15

P85e33t34r30a 20N41o25v75á36k34o41v59á 7688526104568

Tak chatu chápu - pokud se na ni nedíváte denně, tak je ideální na okolní vlhkost a nerozlepuje se jí dýha.

0/0
1.1.2015 18:23

E41v96a 13K41a12l60l45i14s76t43o12v90á 6157518176550

No, a to je taky jeden z důvodů, proč jsem se zatím nerozhoupala něco s tím dělat.

Ale nikdo nemá představu, jak už jsem alergická jenom na ten zvuk docvakávajících zavírajících se dvířek a jak je mi nepříjemná i na dotek. Žasnu, jak mi to před těmi 35 lety mohlo připadat i vizuálně přijatelné. A jako na potvoru, dodnes není ani oprýskaná ani jinak poškozená, aby mě to nějak nakoplo k výměně...

Ale třeba se už letos konečně rozhoupu :-/

0/0
1.1.2015 18:41

A87n16t95o57n54í17n 23H45r40b24e43k 9548371884505

1. Paní nekupovala kuchyň za "socialismu" ale v bordelu, který nastal po roce 1989.

2. Mám kovovou smaltovanou sektorovou kuchyňskou linku Norma Frýdlant  v barevném provedení (modrá, zelená, červená, bílá) se skleněnými deskami k plné spokojenosti již přes 50 let. Údržba naprosto jednoduchá, jen je třeba jednou za čas vyměnit gumy tlumící uzavírán dvířek a občas vyměnit uzavírací pero. Stejnou soupravu jsem dal i do koupelny, kde nádherně odolává korozi.

3. Mám rád kecy o tom, že vše bylo špatné a nic se nedalo sehnat. Dnes často naopak - protože není předepsaný sortiment, oběhávávám nebo obtelefonovávám často řadu obchodů, než seženu nějakou běžnou maličkost.

+2/−1
1.1.2015 16:17

P39e36t33r53a 82N46o73v55á35k86o29v53á 7768386344698

Upřímně říkám, že ledničku a sporák nemám dřevěné jen proto, že to nejde. Jinak ale nechápu, co je na kovech v bytě tak úžasného. Zlaté dřevo.

+3/0
1.1.2015 18:25

E83v26a 85K70a61l56l51i11s33t83o67v11á 6867278896760

No, jestli máte na jedné sestavě linky všechn ty barvy, co jste vyjmenoval, tak to musí být opravdu krása ! :-/ A ještě k tomu i v koupelně ! Neumím si představit kuchyň, která za 50 let nedoznala žádnou změnu, musí být funkčně, technicky i esteticky hodně zastaralá.

Jinak k vašemu bodu 3 : to jste asi musel mít asi nějakou protekci nebo patřičné podstavení. Já jako obyčejný řadový občan mám totiž naprosto jinou zkušenost se sháněním nábytku a zařízení, když jsem jednou předělávala byt na začátku 70.let a pak po druhé, když jsem zařizovala jiný, větší byt po r.1980.

Přestože manžel dokázal sehnat a vytelefonovat kdeco, leckdy i nemožné, tak když si vzpomenu kolik to bylo telefonátů a kolik kilometrů jsme najezdili po celé republice, abychom si sami dovezli, co jsme potřebovali a kolik nás to stálo navíc na benzínu a na různých "pozornostech"  při platech, jaké jsme tenkrát měli, tak si dneska připadám jako v ráji, o možnostech výběru přesně toho, co chci nebo potřebuju tenkrát a dnes ani nemluvě. Dneska sednu k internetu a co potřebuju mám nejpozději do týdne. Chci-li něco speciálního, hledám holt trochu déle i mimo internet, ale vcelku nic není neřešitelný problém.

Dcera teď zařizovala svůj byt a až jsem jí záviděla, jak snadné to bylo, dokonce i když si vymýšlela různé atypičnosti.

+1/0
1.1.2015 19:23

D87a91n72i63e80l97a 34U19r24b60a69n69o34v63á 2454160165546

tedy ta barevná kombinace zní poněkud strašidelně.

+1/0
2.1.2015 11:35

M58a38r51e27k 88K82l83u32f29a 3978774724676

ollok  :-)

+2/0
31.12.2014 21:53

B17e95n 52P64a83v65k69a 1877853917761

Asi by se k tomu dalo napsat ledacos. I hodně kousavé věci. Ale zaujala mě cenová komparace. Od sametu vychází cenová inflace k 500 %. Což znamená, že v nominální ceně by ta kuchyně dneska stála kolem 50 tisíc. A světe div se, ono to tak nějak odpovídá.

+1/0
31.12.2014 16:54

J56a10n85a 81D75u68k47o60v93a 1423670611347

Pani majitelce:kdyz vamkomunisti neumoznili aby jste si kuchyn zaridila najednou a cililo vas to proc jste si ji nenechala udelat na zakazku,jsem uz znechucena neustale poslouchat,co vsechno ti komunisti ,hazeji se na ne veci i ted 25 let po sametce .Mela jsem spokojenou rodinu,oba dva jsme meli praci na dovolenou jsme jezdili ,,ven" i kdyz vychodnim smerem me byla politika sumak a nikdy jsme si na zadne disidenty nehrali nekteri z toho tezi do dnes,podivejte se vsichni na tu spinu a nespravedlnost dnes,ta vam nevadi?

+6/−33
31.12.2014 13:29

M70i13c89h78a58l 77Z35e40t51e92k 3628722800977

Veškerou špínu, která se tu po revoluci vyskytovala, měli na svědomí jedinci, kterým ten křivácký komunistcký režim umožnil provádět zneužívat všeobecný nedostatek a bídu, která tu panovala (např. vexláci - Mrázek, Starka, Pitr, Provod...). Téměř veškerá podnikatelská elita po roce 1989 byli bývalí aparátčíci s rudými knížkami schovanými doma ve skříni.

+18/0
31.12.2014 13:47

M60a50g46d65a 72K45a73t69z87o95v12á 9556591609278

Takže je nazvěte správně- ne komunisti, ale "ukomunisti". To jsou ty (sv...), které umějí využít každý režim, možná už mají ve skříních turban a modlitební kobereček.

+2/−1
31.12.2014 15:12

P77a34v49e44l 27T93r80ü75b89e39n18e66k45r 7151171332182

To je děsivé, ale možná pravdivé.

0/0
31.12.2014 20:16

K93a70r85o20l57i76n94a 26B60a10d25i92n75o13v27á 8749231721675

Milá paní...asi jste měla štěstí, že jste mela v okoli nebo v rodine šikovného truhláře, popř. jiné "žádáné" řemeslníky.  A když už náhodou jste se přes známé dostala k takovému člověku, tak musel pracně shánět materiál, kování a jiné. Pokud si pamatuji, tak soukromé podnikání bylo v roce 1990 jestě v začátcích.

+6/0
31.12.2014 21:17

M22i38c63h14a79l 74Z55e36t64e77k 3378642800727

Ač je to  s podivem, některé akciové společnosti vznikaly ještě dlouho před listopadem 1989. Viz např. https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik-firma.vysledky?subjektId=423816&typ=UPLNY

Většina z nich posléze zkrachovala, vytunelována svými majiteli. Dodnes mi není jasné, podle jakého právního předpisu bylo možné v komunistické éře zakládat akciovky.8-o

0/0
31.12.2014 22:06

M93a60r88k73é16t29a 57Ž54e27m66l93i64č81k23o36v89á 1914320413483

Tak počátky drobného podnikání se datují od r. 1988, kdy na tzv. povolení národního výboru, si mohli řemeslníci přivydělávat. V naší firmě nám to docela pomohlo, protože jsme snadněji sehnali řemeslníky při rekonstrukci budovy.

0/0
1.1.2015 11:59

M20a78g40d65a 15K45a12t50z39o47v32á 9446431309818

Myslím dokonce, že to bylo o pár let dřív, někdy kolem roku 1980, protože z té doby pamatuju kadeřnici, švadlenu, malíře pokojů, opraváře ...a měli na to povolení od MNV, jen to museli dělat jako vedlejšák, při hlavním pracovním poměru.

0/0
2.1.2015 5:17

V51á37c11l16a52v 20J67e20b95a19v24ý 8910419983736

Tehdy bylo 12 tisíc pořádný balík. Těžko by se to dalo srovnávat s dnešní levnou Oresi, kterou si zřejmě koupila na chalupu za 2 výplaty.

I dnes lze sehnat kvalitu, ale už ji skoro nikdo nechce zaplatit, protože by nezbylo na nový mobil, kadeřnici nebo drahou restauraci ;-)

+5/0
31.12.2014 13:23

M85a15r32i42e 62C24h29m33e67l70a27ř17o24v79á 8445596317619

Poslední dobou mně připadne že Češi mají nový sport. A to kdo nejvíc pomluví bývalé Československo. Nedávno se mně ptal kamarád (Němec) co jsme to za národ že se tak rádi pomlouváme a se škodolibou radostí urážíme. Na to byla jen jedna odpověď, máme to v krvi, jiní nebudeme a proto si ani vládnout neumíme. Za dalších 25 let budou dnešní mladí lidé nadávat na 90tá léta, že za to můžou jak se zrova v té době mají. Svalovat svoji neschopnost na ty druhé to nám jde perfektně. Já jsem si kuchyň nechala udělat od truhláře podle svého návrhu. Vyšla levněji a do 14ti dnů byla doma. Nemusela jsem 50 týdnů ráno o čtvrté ranní hodině čekat ve frontě. Těch 50 týdnů je odpověď na roční kupování skříněk.

+9/−17
31.12.2014 11:25

J41a83r62o90m26í88r 37K51r67á44l 4560899524709

Nojo, pokud Vám to udělal jako melouch a z nakradeného materiálu, pak snad.  Ale tehdy stál v maloobchodě jen materiál víc, než celá kuchyň.

+12/−4
31.12.2014 11:31

J50a65k61u27b 21Š10a66f66a31n14d42a 7445357131531

A u jakého truhláře jste si tu kuchyň nechala v roce 1990 udělat?

+7/−3
31.12.2014 11:31

M40a60r59k92é40t10a 25Ž21e94m87l43i15č20k55o84v75á 1764270563663

Tak je možné, že měla ve svém okolí první podnikatelskou vlaštovku. Ale nevěřím tomu, že takhle rychle v roce 1990 měl k dispozici materiál a takhle levný. Spíš bych věřila tomu, že se jednalo o známého, který byl někde zaměstnán a doma melouchařil z nakradeného materiálu u svého zaměstnavatele (a že jich bylo).

+4/0
1.1.2015 11:57

P57e28t27r47a 30N93o73v62á57k57o80v63á 7348966374828

A vysvětlila jste kamarádovi Němcovi, že to v krvi máme proto, protože nám Němci neustále chtěli vlídnout nebo vládli a utlačovali? Pořád jsme pro někoho byli jen sloužícíma, takže hrdé sebevědomí jsme mohli mít snad naposledy za Karla IV.

+3/−3
31.12.2014 16:03

A96n96t22o70n34i53n 65K38a77d94l56c21e45k 9372649271776

Ale bezte s tema nacionalistickyma bachorkama.  To frcelo pred sto lety.

0/−1
31.12.2014 19:33

P46e94t22r43a 22N72o45v35á61k62o46v17á 7798806224288

A čím si tedy myslíte, že to je? Ono to, žejste uprostřed Evropy a přejdou přes vás všechny války, něco udělá. Ale když vám to přijde jako nacionalistocké kecy, tak prosím. Ráda si poslechnu vaše vysvětlení.

0/0
1.1.2015 11:21

A12n78t79o15n85i41n 14K61a88d68l34c47e62k 9262309911636

Tak proti Nemcum je to pouze mindrak menecennosti, protoze v celku byli vzdy o neco vic disciplinovanejsi, pracovitejsi a poradnejsi.  Ale historicky jsme byli normalne propleteni az do poslednich dvou valek.  Po nasem povalecnem nastaveni statu se take uspechy nedostavily, tak se nadava a shazuji vsechny neuspechy na vsechny okolo znova. Valky se valily pres vsechny okolni zeme stejne, ale nacionalismus nastartovany francouzskou revoluci, ktery kompletne rozhodil Evropu do valek a narodnostnich trenic u nas trva castecne dodnes.  Nemci se s tim dokazali vyporadat, ale u nas to jako vzdy potrva jeste trochu dele. Jako vzdy...  Hlavne prestat hazet nase neuspechy na vsechny sousedy a zapracovat sami na sobe. Tot prani do noveho roku nam vsem.:-)

+1/−1
1.1.2015 18:35

H84a86n12a 24J48e83n34í75k44o72v90á 5281316979244

Je mi 25 let a význam tohoto článku mi uniká. To abychom si uvědomili, jak se naši rodiče měli špatně a my si můžeme jít koupit kuchyn a druhy den ji používat????

+8/−8
31.12.2014 10:10

D43i91t42a 58S84m21í91t14a90l60o54v52á 7471979725449

Asi záleží, co si z toho kdo vezme. Buď jako vy, že nic nebylo a všechno se těžko shánělo, ale stejnou měrou je v článku zmíněné, že kuchyň z té doby vypadá pořád jako nová, na rozdíl od "moderny".

Když byl převrat, sotva jsem fasovala občanku, takže si taky nepamatuju z doby před listopadem důležitého nic, ale přesto je mi líto, že dnes, kdy může řemeslo, které dřív bylo doménou jen několika málo státních podniků, dělat doslova každý a přesto to flákají a to takovou měrou, že se "musí" vzpomínat na kvalitu desítky let starou.

+17/0
31.12.2014 10:25





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.