Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vyrobte si lustr podle nápadů designérů. Ušetříte a ještě se pobavíte

Spousta nápadů. To byl letošní Designblok, největší přehlídka umění a designu ve střední Evropě. Mnohé z toho, co zde vystavovali tuzemští i zahraniční designéři, však může posloužit jako inspirace při vymýšlení vánočních dárků i zábavy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T58o48m19á51š 50B29e43n31d26a 4310339420207

Ten lustr je vážně krásný. Rušení obrovské, můj straý analogový zesilovač by si přišel na své a ty binderpásky jsou ještě krásnější...to už je lepší visicí objímka se samotnou žárovkou. A to, že si lustr dle platných norem ani nesmíte vyrobit, je věc druhá (samozřejmě to nikdo neřeší). Jen doufám, že ta žárovka v tom dětském domečku je zapojená správně a nemá fázi na objímce

0/0
15.11.2014 16:54

L51u68d50ě33k 43N97o46v62ý 2791859963581

Z toho klubka kabelů bude mít radost veškerá elektronika v domě, hezký zdroj rušení R^:-)

+1/0
11.11.2014 13:59

M38a82r10t11i32n 95V21a85l29o95s83e66k 7973474597102

No přijde mi, že i ten nejhorší kýč je lepší než ten lustr na obrázku 1.

0/0
10.11.2014 19:17
Foto

V34l66a50d27i84m52í62r 28V14o50l12k78o 6620222927219

;-D dizajnéééři

0/0
9.11.2014 22:12

V45ě42r30a 93G35a22b56r89i55e84l83o34v94á48, 45I76n67g67.71A90r87c65h25. 2572694769160

Doporučuji si vyrábět pouze stínidla ( pokud možno z nehořlavých materiálů). Pokud od takového samo-doma osvětlovacího tělesa začne u vás hořet, pojišťovna vám nic nedá, protože těleso neprošlo homologací a bylo zdrojem požáru... a to i kdyby byl manžel elektrikář a měl zkoušku z padesátky.

+3/0
9.11.2014 17:23

P44a26v27e31l 54O15d36r23a66z64i27l 6924219197590

Tak buď nic, nebo vše. Vyrobit si stínidlo je stejné riziko, jako smontovat celé svítidlo.

+1/−1
9.11.2014 21:11

P71a10v68e37l 32S65o15b35o20t94k49a 5110324

Nikoliv, viz níže

0/0
10.11.2014 9:49

P79a27v71e34l 57O16d22r73a37z62i38l 6294689347780

Ale jistěže ano.

+1/−1
10.11.2014 14:09

P22a49v73e59l 81S38o92b24o88t41k53a 5490394

Ani náhodou, a doufám, že nejste počítačovník živnostník, protože to byste mohl dopadnout hodně špatně. Viz níže.

0/0
10.11.2014 19:58

P90a17v36e15l 14O13d42r49a91z92i44l 6154959857430

No, mám jen §8, §9, §10 a praxi 10 let na vn a vvn.:-P

0/0
11.11.2014 8:14

P46a39v18e62l 40S36o23b69o30t88k28a 5930864

Tak to jste pak v pohodě :-)

0/0
11.11.2014 14:14

L12u82d91ě13k 66N82o81v30ý 2361339253651

přesně tak, svítidlo se posuzuje z bezpečnostního hlediska jako celek, tedy včetně stínítka.

+1/0
11.11.2014 13:56

P91a38v29e56l 38S54o84b52o58t77k58a 5320904

Aha, toto jsem pochopil jinak - ne že se obojí nesmí, ale že se obojí smí.

0/0
11.11.2014 14:15

P18a13v77e46l 16S25o84b18o55t46k18a 5110414

POZOR: práce na elektrickém zařízení:

Aby nezapadlo jako Re: na příspěvky níže, dávám raději do samostatného vlákna.

V elektrice existuje velmi jednoduché pravidlo - uživatel zařízení (osoba seznámená) smí dělat pouze to, k čemu nepotřebuje nářadí. Revize neřešme, ty jsou upraveny zákonem/vyhláško/normami samostatně.

Uvedu velice jednoduchý příklad:

- máte počítač, do kterého potřebujete přidat jeden modul operační paměti. Proto potřebujete otevřít kryt počítače, který je připevněn jedním šroubem, tj. musíte použít šroubovák. Toto je práce na elektrickém zařízení a abyste ji mohli provést samostatně, potřebujete elektrotechnické vzdělání a platnou zkoušku dle paragrafu 6 vyhlášky 50/1978, respektive paragraf 8, pokud provádíte činnost dodavatelsky (jako servis nebo prodejna počítačů pro své zákazníky, kdy samozřejmě ještě musíte mít i živnostenský list na řemeslnou živnost).

- máte počítač, do kterého potřebujete přidat jeden modul operační paměti. Proto potřebujete otevřít kryt počítače, který je připevněn západkou. Toto není práce na elektrickém zařízení a abyste ji mohli provést samostatně, nepotřebujete elektrotechnické vzdělání a stačí vám proškolení dle paragrafu 3 vyhlášky 50/1978.

A POZOR podruhé: připevnění lustru spadá pochopitelně též do prvního případu, zatímco zapojení lampičky do druhého.

Zatímco doma toto asi většinou neřešíte (kde není žalobce není soudce - DOKUD TO NĚKOHO NEZABIJE, to pak záleží jak to posoudí policie), v zaměstnání - ve firmě by pak hrozily postihy větší, a to i kdyby se na něco podobného přišlo při kontrole dodržování BOZP nebo ze strany Živnostenského úřadu (například firma nemá dodavatelské faktury ani vlastního elektrikáře a přesto danou činnost provádí pro své potřeby nebo v rámci/jako část dodávek pro své zákazníky).

0/0
9.11.2014 16:01

M23i13c23h20a15l 92S96l48a96v92í23č90e43k 1439518372349

Což není tak úplně pravda, viz http://www.bozpinfo.cz/win/knihovna-bozp/citarna/tema_tydne/elektrotechnika_zpus110411.html .

Tato prastará vyhláška se primárně týká institucí (firem) a na domácnost není zcela přenositelná. Pravdu nemáte tam, kde hovoříte o použití nářadí. To vyhláška neřeší. Za to vyhláška říká: "Osoba bez kvalifikace smí obsluhovat jednoduchá zařízení mn a nn sama.  Obsluha elektrického zařízení je činnost, při které se provádí jednoduché úkony na elektrickém zařízení např. – výměna pojistek, žárovek, spínání, regulace atd."!!!

0/−1
10.11.2014 9:37

P79a14v82e30l 18S39o56b46o91t20k54a 5960164

POZOR - to se pletete, viz i Vámi citované:

"(2) Obsluha elektrického zařízení je činnost, při které se provádí jednoduché úkony na elektrickém zařízení např. – výměna pojistek, žárovek, spínání, regulace atd.

(3)  Práce na elektrickém zařízení je činnost, při které se provádí montážní práce, oprava, výměna, úprava, rozšíření, údržba, revize, zajišťování pracoviště, zkoušení a měření."

A rozdíl mezi obsluhou a prací na zařízení je právě v tom, že pomocí nářadí začnete odstraňovat kryt zařízení atd.

A na druhou stranu zajisté uznáte, že k obsluze zařázení šroubovák nebo kláč nepotřebujete.

Chyba je to poměrně častá, a především mnoho firem ve výpočetní technice na sebe takto bere značná rizika a možnosti postihů.

0/0
10.11.2014 9:49

M70i48c45h66a52l 39S92l69a15v83í33č24e80k 1509668272219

Myslím, že vysv. (2) vyhlášky hovoří jasně. To jen Vy tam pořád pletete použití nástrojů (nářadí), které vyhláška vůbec neřeší. O nářadí tam není ani slovo.

Jinak celá vyhláška je přežívající dinosaurus. Místo neustále přidávaných přílepků měla být dávno vydána nová, což je ale v této diskusi nepodstatné.

U firem, zejména pak v oblasti VT, stačí osoba poučená dle § 4.

+1/−1
10.11.2014 10:11

P83a41v28e89l 43S97o40b89o96t62k49a 5110144

Ne, to se opravdu mýlíte. Ostatně to je zřejmě i důvod, pro který není možno získat par. 5 a vyšší bez odborného elektrotechnického vzdělání.

Stejně tak předpokládám, že zřejmě patříte k těm, kteří potřebné elektrotechnické vzdělání nemají (neberte to prosím osobně, ale rozporujete věci, které se probírají už v prvním ročníku).

Ještě tedy ocituji (a zdůrazním, týká se to především počítačovníků, kde požadavky nesplňuje 3/4 firem):

http://business.center.cz/business/pravo/zivnost/remeslne_zivnosti_obsah.aspx#zivnost16

"Výroba, instalace, opravy elektrických strojů a přístrojů elektronických a telekomunikačních zařízení

... Výroba elektronických výrobků a zařízení spotřební, průmyslové, lékařské a investiční elektroniky, kancelářských strojů a počítačů, připojovaných do sítě nízkého napětí, jejich instalace, opravy, údržba, demontáž a montáž...."

Ad dinosaurus - ano, ale takový je Zákon a Vyhláška, u soudu se Dinosaurem neobhájíte

Ad nářadí: zkuste tedy sám zadefinovat rozdíl mezi následujícími body. A věřte, že když půjdete na počítač se šroubovákem, žádný elektrikář vám neodkýve, že se jedná o obsluhu. Musíte také rozlišovat mezi pojistkami které jsou určeny k výměně (jsou přístupné zvenčí zařízení bez potřeby nástrojů a nářadí) a pojistkami, které jsou vestavěny (například naletovány) do zařízení.

"(2) Obsluha elektrického zařízení je činnost, při které se provádí jednoduché úkony na elektrickém zařízení např. – výměna pojistek, žárovek, spínání, regulace atd.

(3)  Práce na elektrickém zařízení je činnost, při které se provádí montážní práce, oprava, výměna, úprava, rozšíření, údržba, revize, zajišťování pracoviště, zkoušení a měření."

0/0
10.11.2014 19:53

M82i67c92h37a71l 12S91l66a80v39í28č87e73k 1309598152369

Už jste vážně legrační. Mne vůbec nezajímá (ne)odkývání mého názoru "žádným elektrikářem" řečeno vašimi slovy, natož kdy jde výpočetní techniku, ale text vyhlášky. Ten je jasný. a tomu se stále snažíte vyhnout.

Teď malý dotaz: co se probírá již v 1.ročníku a které školy?

Mýlíte se i dále. Dle stávající vyhlášky jsem (emeritní) osobou dle §11, odst. 2, dále instruktor elektrotechniky 1. třídy bývalého Svazarmu (což je obzvláštní sranda, jsa štátskripl a tudíž nevoják) a aktivní radioamatér s platnou licencí.

Nechápu Váš odkaz týkající se živnostenského oprávnění, které pouze definuje oblasti podnikání, ale vůbec se nezajímá o legislativu. Tady jste už opravdu ujel ad absurdum. A vážně nevím, proč mícháte dohromady podivným způsobem živnost a odbornost.

Kampak jsme se ale dostali od lustru?

0/−1
10.11.2014 20:51

P88a89v28e79l 35S23o78b25o37t49k15a 5760554

Není pojistka jako pojistka, některá není určena k výměně a jiná je v rozvodně a tam nemá neelektrikář přístup, a rozdíl mezi obsluhou a opravou a to byste také znal, kdybyste měl elektrotechnické vzdělání.

A naopak vím, že paragraf 11 je 

"§ 11 

Kvalifikace ve zvláštních případech

Zdroj: http://www.tzb-info.cz/pravni-predpisy/vyhlaska-c-50-1978-sb-ceskeho-uradu-bezpecnosti-prace-a-ceskeho-banskeho-uradu-o-odborne-zpusobilosti-v-elektrotechnice"

to je učitel atd., ale ne nutně kvalifikovaný elektrikář - revizní technik nebo osoa oprávněná provádět činnost dodavatelským způsobem.

Že jste rarioamatér vám neberu, ale o platných zákonech pro elektriku nevíte nic.

0/0
10.11.2014 21:17

M76i53c67h11a10l 64S30l53a78v63í35č54e13k 1129988122689

Vážený pane Sobotka, další diskuse s Vámi už postrádá smysl. Již jsem Vám dal řadu odkazů na platné právní předpisy a Váš výklad jejich smyslu mne nezajímá. A Vaše úhybné manévry a utíkání od meritu věci jsou směšné. Tímto naši diskusi končím a na další nereflektuji.

Přeji Vám hezké dny a stálé zdraví M. Slavíček.

0/−1
10.11.2014 22:25

P77a79v83e70l 73S59o82b34o57t54k24a 5210434

Pane Slavíčku. Uvádíte tu naprosto chybnou interpretaci platných předpisů a ohrožujete tak ostatní lidi - vystavujete je riziku postihu ze strany orgánů dozoru nad bezpečností práce a živnostenského úřadu.

Doufám alespoň, že ti kdo si tuto diskusi přečtou a týká se jich, si vyžádají stanovisko někoho někoho nezávislého a předejdou tak možným škodám na majetku a zdraví.

0/0
11.11.2014 15:01

P62a86v89e34l 61S74o29b72o29t93k83a 5810194

A že jste to vy, ocituji vám tu z učebních materiálů Středního Odborného Učiliště Elektrotechnického, Žďár nad Sázavou:

"Obsluha je činnost bez použití nástrojů, kdy pracovník nepřichází do styku se živými částmi elektrického zařízení. Je spojena s provozem tohoto zařízení (spínání, regulování, výměna pojistek nebo žárovek, prohlídka elektrického zařízení a další.) Obsluha pak může být 

jednoduchá: při selhání nemůže dojít k ohrožení osob, zvířat, věcí. Obsluha složitá: při selhání může dojít k ohrožení osob, zvířat, věcí. 

Práce je činnost, kdy pracovník používá nástroje a může přijít do styku s živými částmi elektrického zařízení. Patří sem montáž, revize údržba a měření na elektrickém zařízení."

http://mail.sstzr.cz/web/download/cat1/elektrotechnika/technologie3.pdf

"TECHNOLOGIE

učební text pro 3. ročník studia oboru

ELEKTRIKÁŘ

ING. Jiří Kroupa"

A nechytejte mne za slovo že cituji ze třetího ročníku a nahoře jsem psal o prvním ročníku, toto je součástí elektro základu tak jestli máte zájem najděte si materiál i pro první ročník. A jestli myslíte že to učej špatně a že ten materiál EU/ESF/UNIV nesedí, tak jim to prosím napiště že to elektrikáře učej blbě.

0/0
10.11.2014 21:34

M35i92c35h31a20l 78S23l68a71v34í91č83e12k 1929848752529

Což je špatně. To, že to je v učebních textech, ještě neznamená, že je text v souladu se stávajícími předpisy. Chyby jsou i ve skriptech vysokoškolských a to občas dost fatální.

Jen pro ilustraci - vyhláška nezná obsluhu jednoduchou či složitou, někdo si ji prostě špatně přečetl a vtělil do učebních textů.  Dal jsem si tu práci a přečetl Vámi uváděný materiál. Zřejmě Vám jde o bod  1.3 Činnost na elektrickém zařízení a odborná způsobilost pracovníků. A tady je právě chyba v prezentaci vyhlášky. Ta totiž, na rozdíl od Vámi uvedených učebních textů o použití nástrojů nehovoří. Opakuji odkaz znovu: http://www.bozpinfo.cz/win/knihovna-bozp/citarna/tema_tydne/elektrotechnika_zpus110411.html

0/−1
10.11.2014 23:03

P20a16v42e44l 11O48d64r78a49z34i81l 6954579857100

Což je úplně jedno, protože §4 na zařízeních nn bez napětí pracovat smí ("podle pokynů"). Tedy včetně počítačníků, ti by neměli rozebírat třeba monitory, které obsahují zdroj vn.

0/−1
11.11.2014 8:29

P87a63v33e88l 98S35o43b44o97t74k90a 5610964

POZOR!!

Upřesním - pokud činnost pokreje (dohlíží/dozoruje) kvalifikovaný elektrikář s par. 6 nebo v případě dodavatelského vztahu živnostenský list a a elektrikář s par. 8 + osvědčení ITI.

Tj. počítačovnická firma MUSÍ mít vždy elektrikáře (garanta) s par. 8 a ITI a řemeslnou živnost elektro, pokud chce například do počítačů zákazníkům instalovat paměti, disky nebo je dokonce opravovat.

http://business.center.cz/business/pravo/zivnost/remeslne_zivnosti_obsah.aspx#zivnost16

"Výroba, instalace, opravy elektrických strojů a přístrojů elektronických a telekomunikačních zařízení

... Výroba elektronických výrobků a zařízení spotřební, průmyslové, lékařské a investiční elektroniky, kancelářských strojů a počítačů, připojovaných do sítě nízkého napětí, jejich instalace, opravy, údržba, demontáž a montáž...."

0/0
11.11.2014 14:23

P50a59v80e44l 95S76o83b77o49t73k34a 5530694

To asi tedy ne, ledaže by se mýlili všichni, jediný vy jste měl pravdu a učilo se to špatně i na Fakultě Elektro (ale, přiznejme si, to asi bude spíše naopak, že):

http://www.utee.feec.vutbr.cz/files/predmety/El_kvalif/BBZ.pdf

Bezpečnost v elektrotechnice

Garant předmětu:

doc. Ing. Miloslav Steinbauer, Ph.D.

Autoři textu:

doc. Ing. Pavel Kaláb, CSc.

doc. Ing. Miloslav Steinbauer, Ph.D.

"Obsluha je činnost bez použití nástrojů, kdy pracovník nepřichází do styku se živými částmi EZ. Je spojena s provozem EZ (spínání , regulování, výměna pojistek či žárovek, prohlídka EZ ...)"

"Práce je činnost, kdy pracovník používá nástroje a může přijít do styku s živými částmi EZ . Sem patří montáž, revize a údržba EZ, jakož i úkony pro zajišťování pracoviště a měření přenosnými přístroji."

0/0
11.11.2014 14:56

P52a70v54e41l 72S23o47b91o94t48k69a 5940764

Ne, nic takového vyhláška neříká, přečtěte si ji!!

http://www.tzb-info.cz/pravni-predpisy/vyhlaska-c-50-1978-sb-ceskeho-uradu-bezpecnosti-prace-a-ceskeho-banskeho-uradu-o-odborne-zpusobilosti-v-elektrotechnice

!

0/0
11.11.2014 15:07
Foto

A26n76n70a 44V69e19s85e66l37á 2890528466

Lustr si nevyrobím, ale asi si dneska dám špagety...

+1/0
9.11.2014 12:43

P98a79v12e31l 48F88o97l44t38á82n 4710892654

Když jsem uviděl to žluté klubko sou..žících hadů (pardon kabelů), tak mne napadlo jediné – kdo a jak na tom utírá prach?

+2/0
9.11.2014 12:06

M11a76r24t14i54n 20L21ž49i29č59a17ř 9175157142254

Nikdo použije se na oprášení stlačený vzduch co se používá na čištění PC

0/0
9.11.2014 13:50

P67e13t24r80a 12N93o73v42á45k69o56v58á 7708596474438

Aha, takže to všechno budeme dýchat. Výborně.

+3/0
9.11.2014 16:38

M14a79r77t67i41n 71L61ž82i78č40a96ř 9785297942244

Znáte vysavač? Pokud ano tak je použijete, v jedné ruce použijete stlačený vzduch a vdruhé hadici od vysavača a světe div se ono to funguje ;-D

0/0
9.11.2014 18:32

H42e84l82e76n35a 67V90e87v71e37r44k77o44v96a 3619497

Nebude lepší si pořídit praktičtější lustr,který umyji modrým hadrem?Klidně i ten z misky na vedlejším fotu?:-)

0/0
9.11.2014 22:05

M88a80r26t12i36n 37L45ž82i95č50a40ř 9115707952934

Proč?

Pro mě je design na prvním místě před praktičností

0/0
10.11.2014 9:30

L22u50d55ě23k 72N87o82v22ý 2741229913151

To pro většinu designérů. A proto to tak vypadá.

+1/0
11.11.2014 13:58

M40a96r92t27i84n 26L90ž17i97č13a91ř 9875157492984

To neplatí pro mě ;-) jsem profesionál s 18 letou praxí

0/0
12.11.2014 10:22

J79a83n37a 89K26u74b43o31v37á 6879832878610

;-D konečně jsem zjistila KAM se mají ukládat metry a metry prodlužovaček!

Vrazí se pod strop a říká se tomu lustr :-)

+2/0
9.11.2014 11:02

H16e67l51e89n43a 32V14e85v12e33r54k83o78v88a 3959197

Ten lustr se žlutým kabelem se líbil?Tomu nějak nerozumím.Je to nepraktické a hnusné.Kabel bych odnesla do dílny a lustr vyparádila jinak.

+3/0
9.11.2014 10:12

M58i66c18h33a87l 12S38l47a32v74í39č95e74k 1659388112389

Nejenže to je škaredé, ale i plývání materiálem Kvalitní kabel není nijak levný. Celkově to vypadá jako vrabčí hnízdo, popř. test na to, za jak dlouho se kabel připálí k žárovce. Ale hlavně, že jsou dámy Yvonne Fehling a Jennie Peiz ze studia Kraud kreativní. Co se mne týče, asi bych si od nich nenechal navrhnout ani osvětlení do kůlny.:-)

+6/0
9.11.2014 10:19

R39a10d39o60s11l53a82v 44K23l77a60u81d15a 5464858474222

Tak škaredé to je, ale to plýtvání materiálem bych nekomentoval. Výrobce si přijde na své, prodejce rovněž. Jejich smyslem je prodat co nejvíc, ne šetřit cenné suroviny. :-)

0/0
9.11.2014 11:06

M78i31c74h64a72l 14S39l14a67v68í91č18e21k 1469938532559

No, zatím je to studiový návrh a nevím, kolik výrobců takovéto opičárny se najde. A kupců asi ještě méně. Snad pár snobů, kteří se budou chlubit "studiovým dizajnem". :-)

+2/0
9.11.2014 11:15

J49a87r65o57m56í23r 35M87a73y33e77r 1641272379528

Aneb jak vyhořet snadno a rychle. :-)

+10/0
9.11.2014 8:56

P86a17v36e72l 65S94o10b56o43t84k89a 5360124

Máte-li elektrotechnické vzdělání, alespoň paragraf 6, proč ne.

Jinak, vážení, si zahráváte s ohněm (s požárem) a s úrazem elektřinou.

A jak se na škody způsobené neodbornou domácí elektro tvořivostí bude dívat pojišťovna, to opravdu nedokážu odhadnout.

+7/−1
9.11.2014 3:02

R40a65d38o58s96l97a80v 64K31l18a49u75d97a 5794618484492

Než se člověk pustí do výroby lustru (pokud nemá zkušenosti), tak se snad podívá na internet, nebo nechá někým poučit. Na to aby nedošlo k požáru nebo úrazu stačí nakoupit vhodný kabel a pochopitelně dodržet několik zásad při zapojení. Vypnout jistič a odizolovat přiměřeně dlouhý úsek drátu. respektive lanka. Je také potřeba aby byla fáze na kontaktu dole na žárovce, ne na objímce. Jak jsem ale dávno zjistil, i elektrikářům to často bývá jedno. Nakonec tam může problém nastat tehdy pokud někdo do objímky strká pazoury když je pod proudem..... nebo v případě, že jiné tele udělalo vypínač na nuláku, ne na fázi (i s tím jsem se setkal, ne každý Ukrajinec chápe záměr elektrikáře, i když zapojení je záležitost, kterou by měl vykonávat samotný elektrikář.) Daleko nebezpečnější než domácí výroba lustru je síť TN-C a krabice se svorkovnicemi pod omítkou, o kterých nikdo v bytě nemá ani tušení.

0/0
9.11.2014 7:46

M40i49c58h58a59l 85S26l81a82v91í65č10e22k 1379458612719

Vypnutí jističe by mělo být vůbec prvním úkonem při "šťourání se v elektrice".

Někdy nejlépe toho hlavního. Jinak v elektroinstalaci třeba v našem paneláku sovětského vzoru je pěkný bor..., pardon, hanbinec.  Nebo TN-S-C. Souhlasím s Vámi, že podomítkové svorkovnicové krabice jsou nešvar a také navíc někdy nenalezitelné. Mohou být u souseda o patro níže či výše, hovořím z vlastní zkušenosti. Ale zdrojem elektrikářské zábavy mohou být i schválené průmyslově vyráběné a SEČ schválené součásti elektrorozvodů. Viz donedávna vyráběné "roztrojky" převádějící fázi napravo od kolíku. V užívání jich bude ještě určitě spousta.

+1/0
9.11.2014 10:09

P92a21v36e67l 40O54d77r96a64z98i85l 6964679247480

Roztrojky obracející fázi jsou pro elektrikáře zcela v pořádku: elektrikář nikdy nesmí předpokládat, že pracovní vodič je bez napětí. Příklad: máte správně fungující roztrojku, v zásuvce, do které je zapojena, dojde k poruše středního vodiče. Co nastane? Fázové napětí se dostane na všechny pracovní vodiče připojených spotřebičů.

0/0
9.11.2014 21:21

M18i92c54h49a77l 53S80l78a21v75í23č15e25k 1639188792139

Nejsou, proto také byla výroba zrušena. Pro příklad - při připojení spotřebiče chráněného nulováním se jeho jinak správně na fázi namontovaný spínač ocitne na "nuláku" a kostru máte pod napětím!

0/0
10.11.2014 9:02

P24a36v86e49l 22O81d10r93a80z61i93l 6864399847250

Nulování je ochrana v elektrické síti. Spotřebiče NESMÍ mít propojené pracovní vodiče na kostru!

0/0
10.11.2014 14:08

M77i27c91h28a82l 94S83l28a22v41í25č90e26k 1499618422559

Zkuste si přečíst: http://3pol.cz/797-tajemstvi-ochranneho-koliku

0/0
10.11.2014 14:31





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.