Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Socialistická pýcha a nevkus. Zmizí normalizační Priory z náměstí?

Normalizační stavby, které zhyzdily historická náměstí, jsou znovu v centru zájmu expertů. Některé zřejmě čeká stržení. Architekti se však obávají, aby je nenahradila ještě horší developerská architektura.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J90a84n 75P44r60i61c79h96y10s10t49a88l 8121648463

K seznamu toho nevkusu chybi jeste ten sklenik naproti katedrale Svateho Stepana ve Vidni. Ten ovsem neni dilem komunismu, ale "jen" hlouposti a nevkusu.

http://i1.stay.com/images/venue/141/60/27553627/stephansplatz.jpg

http://tenneck.pf-control.de/var/albums/Wien/DSC04568.JPG?m=1333934650

+1/0
25.9.2014 14:37

L91u16d92v43í91k 89G67a77j73d58o34š45í14k 2775343724182

O zbourání jihlavského Prioru se mluví už přes 20 let a pořád tam je.

Chtělo by to místo keců nějakou akci.

+1/0
17.9.2014 10:55

D68a62n64i90e72l 38T36o41m88e66k 8459715698966

Ty příklady uvedené v článku naprosto nevidím důvod památkově chránit.

+3/−1
15.9.2014 14:51

J97a18n54a 81M55a58x72o52v54á 7325168118847

Souhlasím s tím, že " socialisté " stavby Priorů jsou ohavné. Některé méně, některé více. Vždy je chyba když v zájmu  nového údajně moderního deformujeme tváře měst ale i vesnic. Kotvě ustoupila řada starých domů - špatně. Prior na jihlavském náměstí - hrůza. Jenže  opět jsme se nepoučili. Předimenzovaná stavba Copa centrum na Národní třídě v Praze a mnoho dalších v zájmu různých developerů nás od minulých architektonických zvěrstev neodlišují.Osobní zájmy jsou nadřazeny těm obecním. Nevím jak koho , ale mne naštval primátor Hudeček prohlášením, že zastaví volné plochy v celém širším centru Prahy.A tak si developeři brousí zuby nejen na proluky, ale i na ten zbytek zeleně, která ještě v Praze je. A netýká se to jen Prahy . Jana

+5/−2
15.9.2014 8:22

J36i25t74k29a 74K36o40u30d48e10l54k28o77v65á 3114135338317

jinak se da misto toho postavit i obchodak co bude vypadat primerene lokalite, treba takove palladium na namesti rep. je ukazka toho ze to jde...

+1/0
15.9.2014 8:16

J16i13t60k35a 36K58o94u77d24e45l25k17o41v83á 3704525108257

zbourat a ty ohyzdne panelaky kolem taky

+1/0
15.9.2014 8:10

I23v46a69n44a 38H76e58r18m98a62n76n91o70v49á 8313113100976

Galerie, která nahradila teplický Prior se vzhledem moc neliší. Klasické obchodní centrum, kam mě osobně nic neláká. Možná dobré pro arabskou lázeňskou klientelu. Proti gustu nic, já preferuji market u silnice. Zastavím, nakoupím  a padám. :)

+4/0
15.9.2014 7:49

V33l10a88s25t33i96m21i94l 14T40e67n70c56e35r 4650850897850

Ten letecký pohled na jihlavské náměstí - jako kdyby tam přistál Optimus Prime ;-D

0/−2
15.9.2014 7:32

P61a70v73e83l 76C28h59v42a10l32i73n74a 3841404830721

Když tu tak procházím příspěvky a reakce. Prohodím to sítem a vyjmu politické předváděčky hlupáků, zjistím, že článek nebyl většinou, dostatečně vnímán. Tady nejde o odstranění, jedné, nevhodné a nepotřebné stavby. Terčem zájmu, jsou všechny stavby obchodů Prior. Je tedy zřejmé, že je ve hře vážný zájemce o celou síť. Důležitá část provádění záměru tedy začíná. Vyvolat patřičnou averzi veřejnosti, k těmto stavbám a získat veřejnou podporu k jejich likvidaci. Nákup kritizovaných budov bude o hodně snadnější a levnější, občané budou pro, páni radní, si přijdou na své a rádi prosadí svého favorita. Majitel stavby odstraní a na jejich lukrativních místech, vybuduje nová, obchodní centra. Nápad k nezaplacení. Kdo by jim v tom mohl bránit? Na místě "nefunkčního obchoďáku", bude nový, nemusí se s nikým handrkovat o svolení, to už bylo jednou vydané. A to vše za podpory naivních lidiček, co si myslí, že se vše koná pro jejich dobro a blaho města.

+6/−5
14.9.2014 22:17

J28a10n 36V96o23j72t33í43š71e27k 6492381155516

Až na to, že většina priorů je již dávno v soukromých rukách.

+9/0
14.9.2014 22:47

P35a84v59e45l 49C39h33v49a32l69i65n90a 3951884310381

Jsou zřejmě spokojeni s tím, co mají, tedy se Socialistickou pýchou. Nechápu tedy o čem zde všichni plameně diskutují. Všechno je tak, jak má být a autor, si může svůj článek .........

0/0
15.9.2014 10:29

L55u36d85ě83k 17N65o59v91ý 2711879473401

Pokud jste to nepobral, tak ještě jednou po lopatě. Vaše teorie o síti obchodů Prior je naprosto mimo mísu, protože žádná taková síť u nás dávno neexistuje. Jsou tu jen hnusné stavby se společným jmenovatelem - nechali je postavit lidé přibližně vašeho rozhledu a vkusu. :-)

+1/−3
15.9.2014 12:06

P77a31v36e58l 95C88h25v48a90l54i48n77a 3761664400321

Tak tedy ještě jednou, když už jste to nepobral. Síť obchodů Prior již není, ale zůstaly zde budovy, oné sítě. A jestli to netušíte hovoří se právě o nich. Pro úplnost, PRIOR, je zmíněn i v nadpisu článku.

Už jste to pochopil? Pane Nový, - kuk.

+1/−1
15.9.2014 13:14

L43u22d42ě71k 22N51o31v43ý 2691349663731

Obchody tu jsou, ale netvoří žádnou síť, kterou, jak vy píšete, chce někdo přebrat. Je to docela jednoduché - méňě kukat, více myslet.

+1/0
17.9.2014 8:45

K60a90r92e37l 73O90n43d63r47o91u41š23e16k 4455415449385

Nevím jestli byl autor článku někdy v Paříži a viděl centrum Pompidue. Supermoderní monstrum z oceli a skla uprustřed historických budov a nedaleko Louveru. Také mělo toto centrum tísíce odpůrců stejně jako ve své době Eifelova věž a dnes jsou to dominanty Paříže. Pochybuji ovšem, že dominanty našich měst budou paláce Liedl,Kaufland, Tesco,Albert a jim podobné. Možná,že časem zrovna tento autor bude psát o Priorech jako stavbách té doby, pokud je reformátoři typu Klause nezbourají. Potom nebudeme mít nic, protože ty Kauflandy, Liedly a další do té doby spadnou samy.

+4/−2
14.9.2014 21:53

J88i92ř60i48n22a 13S28a77v86o64v79a 1151245366633

Pompidou, Louvre, Eiffelova věž, Lidl......proboha, když už něco píšete, tak to piště aspoň správně Rv

+3/0
15.9.2014 7:14

P57a74v40e62l 55O49d13r74a96z68i38l 6514799297650

Ano, to centrum mělo tisíce odpůrců a je pořád stejně hnusné, jako tenkját.

+2/−1
15.9.2014 8:08

M80a41r15e34k 48D87v74o58ř85á35k 7638586323652

Uvítal bych kdyby si dal autor článku tu práci a přiložil fotky předtím/potom, když hovoří o nevkusné rekonstrukci. Stejně tak jak dříve vypadalo náměstí v Jihlavě, ještě před zbořením.

+4/0
14.9.2014 21:36

P49a91v73e79l 90C26i49m42b20a15l 4855124638347

To neni nevkus, ale architektura dane doby. Za nevkus byla ve sve dobe povazovana i vetsina funkcionalistickych budov.

+5/−4
14.9.2014 21:12

J71a40n 95P26r94i24c51h53y64s36t37a10l 8651478923

Nevkus neni budova sama (az na vyjimky), ale jeji nevhodne umisteni. Ten obchodni dum by mohl byt uprosted panelakoveho sidliste naprosto bez problemu.

0/0
25.9.2014 14:46

P39e24t20r 55H23o89r22á14k 1199963689774

Prior v prostějově ani olomouci mi nevadí ani v nejmenším. Je to dávno součást města. Spíš nechápu tu touhu udržovat na náměstích za každou cenu ta stará zbořeniska. Jen proto, že je to staré, tak to není dobré.

+1/−5
14.9.2014 20:48

Z30d69e77ň74k44a 94V94e25s39e32l91á 8599175107950

Prior v PV je možná součástí města, ale jenom proto, že tam stojí. Zkuste si třeba na prostějovském deníku najít články týkající se slavné přestavby Prioru na Zlatou bránu a třeba z diskuzí vyčtete, jak "oblíbený" Prior mezi lidmi byl a jaké "oblibě" se těší před necelým rokem otevřená Zlatá brána. :-/

+3/0
14.9.2014 21:27

R90a59d12e49k 80L90u75k56á50š 6443589358868

Všechny Priory jsou hnusné, jen Kotva je krásná.

+3/−4
14.9.2014 20:17

M29a35r45i30a83n 86K60a91r14a69b31a 4633161310592

Jihlavské námestie je krásne, Prior tam je ako pasť na oko. Lenže, ak by ho zbúrali, čím by to nahradili...? Predtým tam na jeho mieste stáli menšií dom. Obávam sa že prázdné miesto tam nebude. A nová architektúra citlivá k okoliu? No, stačí sa pozireť na Brnenský vibrátor, Ostravskú karolinu, novodobé nákupné centrá zo skla a oceli... Možete si pozrieť "architektonický skvost", ktorý nedávno nahradil "nevkusné" obchodíky v samom centre Žiliny. Ak je toto cesta, ktorou by sa mala vybrať jihlava, tak radšej nech ten Prior tam zostane...

Link: http://www.topky.sk/cl/10/834120/Zilina-ma-nakupne-centrum-Mirage--zatial-neskolaudovane

+6/0
14.9.2014 18:55

J47i22ř93í 84E65r65b16e19n 1753804886857

No tak to je teda síla... 8-o

+1/0
14.9.2014 20:48

V98ě87r54a 60L65o13r45e71n33c71o79v21á 5496860604

náhodou, vypadá to dobře :-):-P

+2/0
14.9.2014 22:13

P85e89t79r 84S73u68c25h18ý 1378499734696

Proboha lidi, když už si stěžujete, že po zbourání se tam postaví jiné domy, tak vám nikdo nebrání abyste to koupili vi a nechali tam náměstí. Ono když už ten dům někdo koupí (na náměstí většinou za pořádnou sumu), tak tam asi nenechá volné místo, aby na tom jen prodělal. Jestli někdo opravdu chce, aby tam byl třeba park, tak pak asi jedině sbírka na odkup a demolici Prioru a na přestavbu. Prostě žádný investor (snad kromě města, ale ty Prior většinou nevlastní) nebude vkládat peníze do něčeho, co nevydělává. Můžete sice říkat, že je to špatně, ale ruku na srdce - vi byste to koupili a předělali na park? - taky určitě ne a zachovali byste se úplně stejně.

+5/−4
14.9.2014 18:09

P30ř22e26m69y49s93l 10L61u13k58á19š 2645602700581

může to koupit město pro občany, v čem je problém?

+6/−1
14.9.2014 18:11

P36e75t42r 81S45u78c15h29ý 1288949954256

Protože občané si budou stěžovat že město vyhazuje peníze - popravdě si taky myslím, že by šly využít většinou lépe (záleží na místní situaci). Menší města to navíc nemají z čeho zaplatit (například Zlín teď odkupoval jeden rozestavěný obchodní dům, a náklady na odkup a zbourání byly tak vysoké, že se to rozložilo postupně na několik let).

+2/−1
14.9.2014 18:23

V27a83c78l26a20v 91P43e24r59o16u12t39k26a 6498357564361

města vyhazují peníze a nic se neděje, tady některé zbourání viz Jihlava, by vrátilo náměsti kus jedinečné historie ..

+5/−1
14.9.2014 18:40
Foto

L80u25k33á12š 19Z87á42v94o66d37s89k25ý 9911969731

Je úplně jedno, KDO ty budovy postavil, podstatné je to, že byli postaveny bez jakémukoliv přihlédnutí k současné zástavbě, bez vkusu, bez citu, bez všeho co dělá architekturu, architekturou. V zájmu dotčených obcí by mělo být odstranění inkriminovaných budov a rekultivace okolí. Pod rekultivací si nepředstavuji nahrazení jinou a ještě ohyzdnější nákupní budovou, jak bývá v dnešní době zvykem. Je problém udělat v centru města klidovou zónu? Park, fontány, místo odpočinku? Nemělo by se i na tak lukrativních místech vše přepočítávat na prachy. Veřejný zájem je jinde. Smysl velkého obchoďáku v samotném centru mi uniká. Dnes se dá ve velkém nakoupit ve většině měst a městeček na periferii. Centrum by mělo patřit drobným podnikatelům, řezníkům, pekařstvím, zelinářstvím atd. a ne ziskuchtivým a bezohledným korporacím. V tomto se současná doba od socialismu moc neodlišuje. Takže z citem a ve veřejném zájmu a budeme zase na naše hist. centa pyšní...

+16/−1
14.9.2014 17:59

V52a78c82l76a33v 42P97e71r27o56u98t29k73a 6128647954531

takže občané Prahy 1 budou jezdit 40 km na periferii ..

+1/−2
14.9.2014 18:41
Foto

L57u92k47á78š 71Z22á17v94o46d30s53k64ý 9521989661

o jakých občanech to hovoříte? Na Praze 1 žije už úplné minimum občanů. A nezlobte se na mě na Andělu, tedy pár zastávek tramvají mají obrovský obchoďák. Možná se budete divit, ale fakt není dobrý nápad mít gigantické obchoďáky úplně všude. Jsou i jiné veřejné zájmy, zejména v historických centrech...

+13/0
14.9.2014 19:00

J19a37n 86P47r65i57c32h93y81s53t16a55l 8201688683

Ach ten cestin.

Nejste prvni ani posledni, kdo pouziva v tomto kontextu nespravnou predlozku. Nebo si snad myslite, ze soudruzi toho andela po demolici zakopali pod uroven ulice a proto se ted stalo modou z puvodniho "u Andela" delat "na Andelu"? Chudak Andel. Ta krizovatka (a okoli) se jmenuje "U Andela" podle malovaneho domovniho znameni narozniho domu "U Zlateho andela". (nezakopali, freska byla v roce 1980 zachranena)

0/0
25.9.2014 15:03

E92r11i41k 45D66r98a59g94o80m66i74r81e86c21k54ý 2171733577419

Kdyby na Praze 1 byly malé funkční obchůdky tak se centrum nebude tak vylidňovat.Jeden butik vedle druhýho je hrůza

+1/−1
14.9.2014 21:30
Foto

P25a27v39l95a 35N98o64v35á 7648650968365

Prior Budějcích je taky silné kafe ;-)

+2/−1
14.9.2014 17:44

J76i37n51d32ř17i41c67h 59Š41k15o80p89e74k 4455811370465

neřek bych

+2/−1
14.9.2014 17:46

J42i97n77d58ř32i77c83h 12Š49k41o10p93e69k 4265101770555

Nevěřim tomu co čtu.

Strhneme objekty v centru, pak budeme naříkat, že centra jsou mrtvá.

A "špatné" Priory nahradíme ještě horšími stavbami v podobě současných super a hyperkrámů8-o

+1/−4
14.9.2014 17:40

P19e82t12r 83S66u25c73h60ý 1148199464486

super a hypermarkety ale většinou nestojí uprostřed náměstí. Tady si na to stěžujete, a klidně bych se vsadil, že tam nakupujete taky (asi jako skoro každý) :)

0/0
14.9.2014 17:56

J30i89n26d37ř87i31c67h 29Š77k54o59p67e30k 4665101670645

je úplně jedno kde stojí. Většinou jsou architektonicky ještě o řád horší než kritizované Priory

0/0
14.9.2014 18:02

P71e88t80r 22S29u35c97h35ý 1618759814136

to teda není jedno kde stojí! to že jsou někdy architektonicky ještě horší je pravda, ale jestli stojí někde na okraji města (např. Zlín), tak to není takový problém, kdežto náměstí je reprezentační místo každého města a mělo by vypadat aspoň trochu slušně

+3/−1
14.9.2014 18:05

J96i27n67d47ř62i28c51h 82Š65k80o93p41e58k 4775641330435

samozřejmě že je to jedno. Doby, kdy centrum města mělo být výstavní a okraje klidně zanedbané, jsou naštěstí pryč. Okraj i centrum jsou pořád město a každá stavba by měla nějak vypadat bez ohledu na to, kde stojí. Protože nejen v centru žijí lidí

+1/−3
14.9.2014 18:08

P63e98t25r 16S94u41c30h64ý 1368109634276

Tak lidi bydlí taky vedle průmyslových zón, vedle těžebních věží, vedle rozpadajících se domů,...... . Tady jde o to, že centrum města ať už se to někomu líbí nebo ne je prostě reprezentativní místo. Jestli do města přijedou turisté, tak náměstí je jedno z míst, kam půjdou (a většina měst a podniků je na turistech dost závislá).

+2/0
14.9.2014 18:13

J11i36n55d84ř25i79c36h 91Š30k66o47p57e83k 4985891930485

no úplně vidím, co za architektonicky hodnotnou stavbu místo toho vyroste ;-D

0/0
14.9.2014 18:19

P62e51t70r 74S90u96c75h66ý 1968129844466

Ono je všeobecně problém, že každému se líbí něco jiného. Pravda je, že horší než většina Priorů to být nemůže (píšu většina, protože některé Priory až tak hrozné zase nejsou)

0/−1
14.9.2014 18:26

T81o35m28á86š 65L63u54d48v56í42k 5960378413236

Proč je to problém? Není právě v té různorodosti názorů a vkusu krása a pestrost bytí? Nebo byste rád, kdyby se všem líbilo vaše auto a vaše manželka? ;-)

+1/0
14.9.2014 18:27

P95e60t66r 32S95u51c36h26ý 1738579924526

Myslel jsem to tady spíše tak, že ať se postaví cokoliv, tak vždy se najde skupina lidí, kteří to budou pomlouvat jak je to škaredé.

+2/0
14.9.2014 18:31

T20o38m78á28š 28L77u50d54v48í41k 5290708283446

To jiste. Pomlouvacna skupina vznikne dokonce i tehdy, kdyz se nepostavi nic.

+1/0
14.9.2014 18:33

P45e55t91r 29S54u42c43h77ý 1118259984736

Ano, já nemám problém s lidmi, kterým se něco nelíbí, ale vadí mi lidi, kteří si budou stěžovat na cokoli a je jedno co to bude - a takových lidí je spousta.

0/0
14.9.2014 18:45

J16i43n20d64ř61i69c93h 23Š53k26o68p37e24k 4295851850745

to ano. Ale haly super a hyper krámů se nikomu líbit nemůžou. U priorů byla aspon snaha, aby nějak vypadaly, u současných obchodů to říci nelze

0/−1
14.9.2014 18:28





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.