Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Robot dokáže vymazat celé budovy. S betonem dělá neuvěřitelné věci

Demolice vyžaduje těžkou techniku a za sebou nechává oblaka prachu a hromady sutin. Ty pak směřují na skládku. Student švédského institutu designu v univerzitním městě Umea našel řešení. Jeho ERO Concrete Recycling Robot dokáže beton bourat čistě a tiše.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J51i44ř13í 12Š94e97j48n70o15h86a 4252183834393

Určitě  je  to zajímavé.

Představa  autora, že  mašina  nepotřebuje  elektřinu nebo jiný zdroj energe, je ale  hodně naivní.

Stejně  tak představa, že  suť, pokud se uloží do pytlů, se nemusí odvážet :-)

+1/0
20.8.2014 23:42

P47e32t39r 32S67v78a80č96i63n61a 8226619491592

Rok starý článek už teď na iDnes?8-o

+1/0
20.8.2014 10:52

M79a77r77t48i23n 11N64e93r54m29u34t 9527477398249

sám se rozhodne, naskenuje, nehlučně, oddělí cement a písek, vyčistí vodu, zlikviduje odpad, pomocným ramenem zřejmě navíc smaží pro dělníky palačinky, to vše nacpané v samochodné dvoumetrové krabici s elegantními krivkami... Připomíná mi očekávání historických vynálezců, jejichž stroje můžeme najít např. v knížce Historie perpetuum mobile.... Kdo viděl někdy drtičku a třídičku recyklátu v chodu, nemůže na něco takového ani pomyslet. No prostě designéér.

+2/0
20.8.2014 0:49

B46r79o38n52i38s35l33a93v 18J65a60k25l 8540805515885

Nejak mi tam chybi ta krucialni informace, ze to neexistuje a je to jen designovy napad .......

+9/0
20.8.2014 0:06

M42a58t88ú90š 36B19e75n94a81k 9738534772193

"Současně zmizely i obrovské haldy sutin a nákladní vozy, které je odvážely na skládku."   Zmizne síce halda sutín, ale vznikne ešte väčšia halda balíkov odpadu, ktoré aj tak budú musieť odviesť na skládku a pribudne taktiež preprava prázdnich vriec na "stavbu".

Ďalšia vec je že nikde sa nepíše o energetickej náročnosti tohto procesu (bude enormná) ani o časovej náročnosti a to už nehovorím, že nikde nieje ani zmienka o životnosti frézovacej hlavy, z vlastnej skúsenosti, z "vŕtania" veľkopriemerových dier do betónu viem že nebude veľká. To že nebude hluk je tiež dobrý vtip, hluk bude a nie malý, bude ešte väčší a vo vysokých frekvenciách a bude sa šíriť celou konštrukciou budovy.

Ale hej dizajner niečo vymyslel, že je to nereálne je druhá vec...

+4/−1
19.8.2014 21:55

J97i24ř40í 50T81e26p80r 4837190215335

Napadá mě citát:

.... a skláři nebudou mět co žrát!  :-(

0/−1
19.8.2014 21:37

J55a82r69o82s61l84a20v 22T12a39c90h93o57v48s86k37y 2132430694630

To nekde existuje nebo to je jen fikce ?

0/0
19.8.2014 15:27

P81a55v83e20l 51S29o73b71o64t69k15a 5330464

je to jen vědeckonesmyslná fikce u designového projektu:

"Projekt ERO CRR získala v roce 2013 cenu v kategorii studentský design na mezinárodní soutěži International Design Excellence Award (IDEA)."

+5/0
19.8.2014 16:10

B65l44a53ž48e92j 42M96o63t40y74č79k16a 8307827125940

jindro?

0/−1
19.8.2014 15:14

P87e76t50r 49Š57e50b10e98s59t41a 3424207471566

Navrhuji na cenu "Křišťálového Lumpa".;-D

+2/0
19.8.2014 15:08

E41d34a 67D57r91á13b43e87k 7209102723107

Jo takhle, designer, uz jsem se lekl ze to fakt funguje ;-D Sem si predstavil jak to nehlucne obrusuje...

+8/0
19.8.2014 13:52
Foto

L50u79k14á13š 30N46o70v76o76t92n63ý 6836887248438

Vždyť je to jenom designér... Nevím, proč se v článku píše o tom, že je to skoro hotová věc, že robot je už v podstatě navržen, když jediné co existuje, tak je pár skic a renderů... Jo aha, já jsem zapomněl, že jsme na Lupě.

+7/0
19.8.2014 13:45

K53a88r61e98l 85H25o82r42á54k 1482722895988

Papír snese všechno, ale namalované to má hezky, to jo.

Ale stejně bych chtěl vidět autora s nějakým ručním nářadím stát u toho panelu, aby si udělal představu;-D

+6/−1
19.8.2014 10:14

P61a98v66e49l 75C56h10o30d93o55r 7208942493

Další chytrej zedník, kterej rozumí všemu?

+4/−4
19.8.2014 10:16

K70a79r48e69l 83H67o77r68á88k 1972582105868

Realista pane, pouze realista.....

+4/−2
19.8.2014 10:38

L83u66b46o58š 64H57o55l71í24k 5767360232170

Na zbourání desetipatrového paneláku to asi nebude, ale vážně bych si takové zařízení dokázal představit při rekonstrukcích ("vyfrézovat" otvor na dveře atd...).R^  Jen s tím zpracováním betonu na písek a cement asi opravdu, ale opravdu přestřelili...;-)

+5/0
19.8.2014 10:05

A41l24e23x59a43n50d14r 46K54o13s92t84k63a 5149226399726

Rozdrtí na poměrně jemnou drť. Zřejmě to jde v pohodě použít třeba pod nové silnice/dálnice atd.

0/0
19.8.2014 11:53

J10a17n 48B88u72b42i82k 9452901612487

např pod D47 ;-D

+1/0
19.8.2014 14:37

M76a55t13ú22š 55B75e36n62a55k 9388644172953

lenže pod cesty nepotrebuješ jemnú drť, ale takú okolo 32-64 mm

0/0
19.8.2014 21:57

J50i38ř63í 52Š73e10j53n43o42h51a 4752283734273

Ve vyzrálém betonu  ale  už žádný cement není.

0/0
20.8.2014 23:45

J67a80n 39C24h51i88o64t68e98l98l79i38s 6878760581824

A jak dlouho trvá demolice tímto robotem? Protože drtit beton vodou mi přijde jako zdlouhavý proces.

+3/0
19.8.2014 10:04

J43a45n 98S52a48l43o77m39o70n 4909180151435

Nekonečně, neboť jde jen o studentskou kresbičku a v podstatě "fantazii".

+6/0
19.8.2014 10:35

J13a36n 93S80a57l68o81m25o24n 4229280401805

No, každopádně studentík si splnil úkol, dostal dobré ohodnocení a tím to skončilo. Jen by těm studentům designu měl někdo vysvětlit, že by to nejen mělo hezky vypadat, ale hlavně by to mělo být funkční a fyzikálně opodstatněné.

+4/−1
19.8.2014 9:50

D39u64š72a44n 22D75u83f58k18a 3404280312787

Toto mnohonasobne prekracuje pozadavky od studentu. Vic toho coby student tezko vymysli. Bud muze pokracovat ve vyvoji jako zamestnanec (coz se urcite stane) nebo na jeho praci nekdo navaze (coz se taky urcite stane). Ale pokud Vase diplomova prace tuto prevysuje, radi se podivame..

0/−1
19.8.2014 10:12

J33a13n 98S52a60l80o58m34o94n 4719850561395

Já žádnou diplomku na toto téma nedělal a dělat nebudu. Jen jako konstruktér a projektant mám na věci trochu jiný náhled :-)

To mi připomělo, jak jistý pan profesor z Plzně dorazil jednou k nám na kostrukci do Škody Ostrov s tím, že má kompletní výrobní dokumentaci pro nový trolejbus. Když jsme ho vyslechli a předložil nám co přinesl, docela jsme zadržovali smích, protože ta relativně tenounká složtička by mohla sloužit tak maximálně jako základ pro vývoj toho nového vozu. Tak jsme pana profesorovi poděkovali a z kolegiality mu ukázali jak vypadá skutečná výrobní dokumentace s výkresy do posledního šroubku a popsali mu kompletní proces vývoje od začátku až ke schválení typu, načež pan profesor uznal, že o tom neměl ani tušení. :-) Nu, stane se. Nemám nic proti akademikům. Dokonce jsme s nimi pak výborně spolupracovali, ale právě to bylo to důležité. Musí si prostě uvědomit že praxe je dost rozdílná od akademické práce a je výhodné když se podaří studenty seznámit i s tou praktickou částí. Aspoň pak ztratí některé naivní představy které ze školy mají.

Když mi bylo deset let, tak jsem si také kreslil designy raketoplánů, raket a kosmických lodí ale zodpovědně můžu říct, že by nelítal ani jeden.  No a z 90% na tyhle studentské práce nikdo nenavazuje (což je někdy docela škoda). Většinou proto, že to bývá finančně nevýnosné a výsledky nejisté. A nakonec se to z jistého pohledu stále podobá tomu když jsem si v deseti letech hrál. Jen je to mnohem propracovenější a promyšlenější a někdy to má i praktické výsledky. :-)

+11/0
19.8.2014 10:34

M18a76r67e28k 32Z79a21h67r14a23d66i35l 6784419315841

No, tak to ale zcela jistě nebyl profesor z oboru strojírenství, leda někdo z AVU apod.

0/0
19.8.2014 11:47

J94a95n 74S59a78l44o77m25o71n 4609470801555

Tak to nevím z jakého byl oboru, to nemohu sloužit. :-)

0/0
19.8.2014 12:07

J44i91ř85í 87N81e67u16m90e89i17s47t19e21r 2292895423261

Za mých mladých let kdejaký středoškolský profesor věděl, jak výrobní dokumentace vypadá. Nevím, kolik je vám let, ale za časů "předpočítačových" odpovídala kreslená dokumentace už na škole poměrně tomu, co pak čekalo v praxi. Tedy až na archivy, změnová řízení a podobné opruzy....

0/0
19.8.2014 14:29

J81a49n 37S49a10l74o21m96o60n 4739980511565

To možná jo, ale to by za panem profesorem musela přijet dodávka, protože takový trolejbus, to jsou tisíce výkresů. :-)

0/0
19.8.2014 14:36

J71a42n 39S21a68l30o80m47o95n 4729240931155

No nevím, já na střední projektování neměl a technické kreslení jsem měl jen v prvním ročníku. A to byly devadesátý leta.

0/0
19.8.2014 16:26

L88u36d49v67í24k 86G82a54j78d97o53š16í44k 2265743904312

Pochopte, že tohle byl úkol designerský. Nikoliv konstrukční. A práce designéra je zde odvedena velmi dobře. Technologie je to více či méně reálná, ale aby to fungovalo, to už je věc technika jak se s tím popasuje.

0/0
19.8.2014 12:34

J93a17n 49S42a45l15o79m98o60n 4689600771855

Já vím že to byl úkol typu: navrhněte cosi a jestli to bude fungovat nebo ne není podstatný, jen je podstatný aby to vypadalo funkčně. Navíc házet funkčnost pouze na technika je hodně krátkozraké, protože milý technik bude dost často muset přepracovávat design aby dosáhl funkčnosti, takže spolupráce s technikem je poměrně nutná, pokud chcete aby to vypadalo aspoň podobně.

+4/0
19.8.2014 12:49

L75u23d54v93í85k 83G56a92j58d21o67š11í91k 2435853154342

Spolupráce technika s designérem je pochopitelně nezbytně NUTNÁ. Ale nefunguje to tak, že technik přepracovává design - to není jeho práce. Funguje to tak, že technik řekne designérovi - takto to technicky nejde vyřešit, navrhněte to jinak, protože (např.) tato součástka musí být daleko větší a nevešla by se do vámi navrženého prostoru. Nebo - toto je třeba chladit, je potřba mít někde větrací otvory.

Pak se ladí kompromis mezi požadavky technickými, estetickými a náklady a složitostí výroby. :-)

0/0
20.8.2014 10:41

J13a15n 56S74a78l17o54m71o53n 4309690671635

Jak kde, jak kdy a jak u čeho. Dost často ten konstruktér ten design přepracovává sám, protože podnik koupil jen jakousi "studii". Mě vždycky fascinují lidé co příjdou s tím že něco není někoho práce. To je jen takové teoretické prohlášení, skutečnost pak bývá naprosto někde jinde.

0/0
20.8.2014 10:47

D28u31š76a92n 32D40u60f49k40a 3894430372457

nereaguji na story o profesorovi, rwaguji stale na toho studenta - to je vyvoj. Takrka vzdy vypada jako utopie, dokonce vetsinou to utopie je. bez takovych prevratnych a inovujicich myslenek by dnes ale svet nebyl tam, kde je - opakuji - to je vyvoj

0/0
19.8.2014 18:31

J95a80n 41S52a71l93o92m35o65n 4559310201965

Jasně, nic proti. Ono kdyby to tu nebylo v tom článku uvedeno tak pitomým nadpisem, kde to vyznívá jako že už to existuje, tak bych se k tomu prakticky vůbec nevyjadřoval. Naopak, já takovéhle věci docela podporuju a líbí se mi to. Jen musí být jasné že je to jen jakýsi návrh na reálně ještě neexistující technologie. :-) Mimoto to nutí nás, praktické techniky, přemýšlet nad tím jak to udělat aby to fungovalo. :-)

+2/0
19.8.2014 18:43

M15i10c32h41a62e86l 34K93o92u45t34e98c21k55ý 3545830726

Tak tohle je naprosto skvělá reakce R^

0/0
19.8.2014 23:10

J25a23r46o42m20í72r 39N11o58v75o74t37n62ý 6751553814

No nevím. I jako naprostému laikovi mi to přijde značně podezřelé. Ale dyzajnově to má vychytaný, robot vypadá nasraně i složenej.

+12/0
19.8.2014 9:39

V34á34c59l26a97v 37P55o13u50s13t44k17a 3520591472

Z pohledu odborníka vás jako laika mohu ujistit, že žádný takový stroj neexistuje a patrně v nejbližší budoucnosti existovat nebude.

+4/0
19.8.2014 9:42

J47a51n 91S40a18l73o63m94o36n 4929400131215

Tedy řekněme že principielně funguje a že by se našel nadšenec ochotný financovat (značně nákladný) vývoj této v podstatě recyklační technologie. Myslíte že by to byla až tak veliká blbost?

0/0
19.8.2014 9:44

V59á66c40l69a77v 27P85o31u94s66t73k86a 3660431912

Já bych si dovolil o "principielní funkčnosti" stroje tak, jak je popsaná v článku, vyjádřit nemalé pochybnosti.

+5/0
19.8.2014 10:00

F17r38a31n57t98i37s36e85k 69H45a47v18e70l 6392322337678

Ten clanek je strasne blbe napsany, je to vize studenta a ne technicky navr. Nicmene doporucuju se podivat na nasledujici odkazy:

http://www.youtube.com/watch?v=b9dWr-DAo_Y

http://www.youtube.com/watch?v=l00iO78hr_I

http://trends.directindustry.com/products/aqua-cutter-410-the-worlds-smallest-hydrodemolition-robot/

+5/0
19.8.2014 10:12

V33á44c52l83a71v 73P38o35u72s26t52k83a 3280521502

Toho robota jsem jednou viděl v akci na nějakém veletrhu o betonu tuším v Berlíně. Je to fakt masakr, ovšem je to trošičku něco jiného než v článku.

0/0
19.8.2014 10:39

F40r70a86n97t70i82s14e83k 33H79a69v33e40l 6182252907718

Clanek bych nebral vubec vazne, buhvi co si tam redaktori dobasnili. Chtel jsem jenom rict, ze hydrodemolition existuje a co jsem se dival tak hodne vyzkumu probiha prave ve Svedsku a Finsku.

0/0
19.8.2014 10:53

J42a15n 63S31a89l18o45m63o92n 4319350201825

Pardon k té mé předchozí reakci, nevšiml jsem si že je to od "Studenta designu", čili od někoho kdo nemá o praktičnosti a fyzice ani páru :-)

0/0
19.8.2014 9:51

L11u51d92v95í77k 98G52a33j62d84o28š60í29k 2135123494962

Student designu potažmo průmyslový designer musí mít znalosti v každém případě "praktičnosti" ale i fyziky, mechaniky a řady dalších oborů. Jinak by svou práci nebyl schopen vůbec vykonávat. Jistě to ale není technik a specialista. Technické detail není už jeho práce.

0/0
19.8.2014 12:43

J27a57n 34S79a51l22o87m29o49n 4629510441765

A to je občas ta chyba že to "není jeho práce". Naopak i jako designér (páni jak já to slovo nemám rád, ale nemá český ekvivalent protože i jako konstruktér a projektant jsem i já vlastně designér) musí přemýšlet nad určitými detaily byť ne tak podrobně. Musí připravit úchyty na agregáty, uvažovat o tom jestli se tam ty agregáty vůbec vejdou nebo jestli nebude muset někdo navrhnout nějaké menší (pokud to vůbec půjde) a podobně. Ono těch drobností na které musí brát ohled je hodně. Samozřejmě už ho nezajímá jestli tam někde bude díra o průměru 10 nebo 12mm a podobně, ale ten celek musí mít promyšlený i do relativních drobností (včetně toho že ví jak jednotlivé agregáty vypadají).

Tenhle návrh je třeba stylově krásný, ale hned jsem si všiml velmi problematického posuvu na těch "koloválcích" kde bych ani jako technik vůbec nevěděl jak to vlastně budu pohánět a už vůbec netuším jak to může zatáčet, jak to bude přejíždět nerovnosti a podobně. To je jen příklad toho že je to hezké, ale nezdá se mi to moc praktické.

0/0
19.8.2014 12:58

L60u78d72v49í78k 28G40a44j40d25o48š48í78k 2305453704692

Vy jako konstruktér a projektant byste do designu vůbec neměl mluvit a vše co bude vidět by vám měl odsouhlasit designér.

Samozřejmě že designér by měl mít dostatek technických znalostí na to, aby nenavrhoval bludy a konstruktérům extrémě nekomplikoval práci.

Berte to ale tak, že toto je studentská práce kde naposledy v životě může student naplno použít svou invenci než ho skřípne realita praxe. Tenhle student to naplno využil a to se cení. :-)

0/0
20.8.2014 10:48

J14a42n 23S94a14l76o84m12o59n 4389140751375

Tak a teď se vsadím, že vy jste buď někdo kdo to učí na škole a nebo to studujete.

Designér VŽDYCKY komplikuje konstruktérům práci a nejen konstruktérům, ale mnohdy i dělníkům, protože hodně těch vymyšleností se strašně špatně vyrábí a mnohdy ještě hůře opravuje, nemluvě o tom že ta výroba takových designérských kousků je mnohdy docela drahá.

Já to beru, je to prostě studentská fantazie relativně se blížící realitě. Jak už jsem psal jinde že bych na to normálně ani nereagoval a že takové věci docela podporuji, ale tady mě k reakci donutil spíš způsob jakým je ten článek napsaný.

+1/−1
20.8.2014 10:58

V45á10c88l85a34v 48P86o78u34s82t19k61a 3850411852

škoda že to autor článku myslí vážně, byl by to docela hezký žertík.

+3/−1
19.8.2014 9:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.