Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Robot dokáže vymazat celé budovy. S betonem dělá neuvěřitelné věci

Demolice vyžaduje těžkou techniku a za sebou nechává oblaka prachu a hromady sutin. Ty pak směřují na skládku. Student švédského institutu designu v univerzitním městě Umea našel řešení. Jeho ERO Concrete Recycling Robot dokáže beton bourat čistě a tiše.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J19i34ř49í 40Š95e21j83n12o49h65a 4162893314343

Určitě  je  to zajímavé.

Představa  autora, že  mašina  nepotřebuje  elektřinu nebo jiný zdroj energe, je ale  hodně naivní.

Stejně  tak představa, že  suť, pokud se uloží do pytlů, se nemusí odvážet :-)

+1/0
20.8.2014 23:42

P50e46t37r 56S25v32a36č51i66n84a 8776919801882

Rok starý článek už teď na iDnes?8-o

+1/0
20.8.2014 10:52

M48a33r18t21i64n 25N87e45r98m84u79t 9637317518269

sám se rozhodne, naskenuje, nehlučně, oddělí cement a písek, vyčistí vodu, zlikviduje odpad, pomocným ramenem zřejmě navíc smaží pro dělníky palačinky, to vše nacpané v samochodné dvoumetrové krabici s elegantními krivkami... Připomíná mi očekávání historických vynálezců, jejichž stroje můžeme najít např. v knížce Historie perpetuum mobile.... Kdo viděl někdy drtičku a třídičku recyklátu v chodu, nemůže na něco takového ani pomyslet. No prostě designéér.

+2/0
20.8.2014 0:49

B47r27o25n25i28s22l15a68v 35J98a81k74l 8670675645615

Nejak mi tam chybi ta krucialni informace, ze to neexistuje a je to jen designovy napad .......

+9/0
20.8.2014 0:06

M13a40t94ú62š 26B56e94n34a15k 9458144472523

"Současně zmizely i obrovské haldy sutin a nákladní vozy, které je odvážely na skládku."   Zmizne síce halda sutín, ale vznikne ešte väčšia halda balíkov odpadu, ktoré aj tak budú musieť odviesť na skládku a pribudne taktiež preprava prázdnich vriec na "stavbu".

Ďalšia vec je že nikde sa nepíše o energetickej náročnosti tohto procesu (bude enormná) ani o časovej náročnosti a to už nehovorím, že nikde nieje ani zmienka o životnosti frézovacej hlavy, z vlastnej skúsenosti, z "vŕtania" veľkopriemerových dier do betónu viem že nebude veľká. To že nebude hluk je tiež dobrý vtip, hluk bude a nie malý, bude ešte väčší a vo vysokých frekvenciách a bude sa šíriť celou konštrukciou budovy.

Ale hej dizajner niečo vymyslel, že je to nereálne je druhá vec...

+4/−1
19.8.2014 21:55

J75i60ř10í 83T34e28p66r 4627760615765

Napadá mě citát:

.... a skláři nebudou mět co žrát!  :-(

0/−1
19.8.2014 21:37

J43a64r82o21s82l49a30v 77T43a32c75h33o36v87s10k90y 2322900194820

To nekde existuje nebo to je jen fikce ?

0/0
19.8.2014 15:27

P18a66v25e58l 48S80o90b42o48t97k98a 5360784

je to jen vědeckonesmyslná fikce u designového projektu:

"Projekt ERO CRR získala v roce 2013 cenu v kategorii studentský design na mezinárodní soutěži International Design Excellence Award (IDEA)."

+5/0
19.8.2014 16:10

B27l29a61ž73e83j 50M65o24t35y14č29k10a 8377737945340

jindro?

0/−1
19.8.2014 15:14

P36e44t71r 66Š78e68b75e48s33t71a 3124587871386

Navrhuji na cenu "Křišťálového Lumpa".;-D

+2/0
19.8.2014 15:08

E45d32a 49D53r18á68b47e27k 7479502533677

Jo takhle, designer, uz jsem se lekl ze to fakt funguje ;-D Sem si predstavil jak to nehlucne obrusuje...

+8/0
19.8.2014 13:52
Foto

L81u62k95á58š 20N17o94v17o22t62n37ý 6686987588528

Vždyť je to jenom designér... Nevím, proč se v článku píše o tom, že je to skoro hotová věc, že robot je už v podstatě navržen, když jediné co existuje, tak je pár skic a renderů... Jo aha, já jsem zapomněl, že jsme na Lupě.

+7/0
19.8.2014 13:45

K23a49r21e47l 17H35o95r67á95k 1602822645368

Papír snese všechno, ale namalované to má hezky, to jo.

Ale stejně bych chtěl vidět autora s nějakým ručním nářadím stát u toho panelu, aby si udělal představu;-D

+6/−1
19.8.2014 10:14

P86a19v95e31l 23C20h85o23d51o74r 7618942623

Další chytrej zedník, kterej rozumí všemu?

+4/−4
19.8.2014 10:16

K80a26r81e94l 79H53o59r25á34k 1762362125458

Realista pane, pouze realista.....

+4/−2
19.8.2014 10:38

L41u85b93o98š 97H37o51l68í30k 5137660162550

Na zbourání desetipatrového paneláku to asi nebude, ale vážně bych si takové zařízení dokázal představit při rekonstrukcích ("vyfrézovat" otvor na dveře atd...).R^  Jen s tím zpracováním betonu na písek a cement asi opravdu, ale opravdu přestřelili...;-)

+5/0
19.8.2014 10:05

A88l72e39x70a74n59d52r 53K54o79s85t11k79a 5399156209616

Rozdrtí na poměrně jemnou drť. Zřejmě to jde v pohodě použít třeba pod nové silnice/dálnice atd.

0/0
19.8.2014 11:53

J41a69n 28B76u78b98i28k 9522751332527

např pod D47 ;-D

+1/0
19.8.2014 14:37

M92a60t22ú25š 88B33e64n85a85k 9638124752593

lenže pod cesty nepotrebuješ jemnú drť, ale takú okolo 32-64 mm

0/0
19.8.2014 21:57

J90i85ř15í 18Š97e27j97n46o58h67a 4712953864783

Ve vyzrálém betonu  ale  už žádný cement není.

0/0
20.8.2014 23:45

J19a72n 21C27h97i35o98t60e93l66l69i22s 6568730281344

A jak dlouho trvá demolice tímto robotem? Protože drtit beton vodou mi přijde jako zdlouhavý proces.

+3/0
19.8.2014 10:04

J96a38n 92S68a84l91o93m19o54n 4589350161445

Nekonečně, neboť jde jen o studentskou kresbičku a v podstatě "fantazii".

+6/0
19.8.2014 10:35

J91a50n 28S11a54l54o23m73o45n 4139500591405

No, každopádně studentík si splnil úkol, dostal dobré ohodnocení a tím to skončilo. Jen by těm studentům designu měl někdo vysvětlit, že by to nejen mělo hezky vypadat, ale hlavně by to mělo být funkční a fyzikálně opodstatněné.

+4/−1
19.8.2014 9:50

D91u48š48a84n 69D33u27f34k69a 3424120272927

Toto mnohonasobne prekracuje pozadavky od studentu. Vic toho coby student tezko vymysli. Bud muze pokracovat ve vyvoji jako zamestnanec (coz se urcite stane) nebo na jeho praci nekdo navaze (coz se taky urcite stane). Ale pokud Vase diplomova prace tuto prevysuje, radi se podivame..

0/−1
19.8.2014 10:12

J27a78n 11S72a48l98o92m25o11n 4259510201125

Já žádnou diplomku na toto téma nedělal a dělat nebudu. Jen jako konstruktér a projektant mám na věci trochu jiný náhled :-)

To mi připomělo, jak jistý pan profesor z Plzně dorazil jednou k nám na kostrukci do Škody Ostrov s tím, že má kompletní výrobní dokumentaci pro nový trolejbus. Když jsme ho vyslechli a předložil nám co přinesl, docela jsme zadržovali smích, protože ta relativně tenounká složtička by mohla sloužit tak maximálně jako základ pro vývoj toho nového vozu. Tak jsme pana profesorovi poděkovali a z kolegiality mu ukázali jak vypadá skutečná výrobní dokumentace s výkresy do posledního šroubku a popsali mu kompletní proces vývoje od začátku až ke schválení typu, načež pan profesor uznal, že o tom neměl ani tušení. :-) Nu, stane se. Nemám nic proti akademikům. Dokonce jsme s nimi pak výborně spolupracovali, ale právě to bylo to důležité. Musí si prostě uvědomit že praxe je dost rozdílná od akademické práce a je výhodné když se podaří studenty seznámit i s tou praktickou částí. Aspoň pak ztratí některé naivní představy které ze školy mají.

Když mi bylo deset let, tak jsem si také kreslil designy raketoplánů, raket a kosmických lodí ale zodpovědně můžu říct, že by nelítal ani jeden.  No a z 90% na tyhle studentské práce nikdo nenavazuje (což je někdy docela škoda). Většinou proto, že to bývá finančně nevýnosné a výsledky nejisté. A nakonec se to z jistého pohledu stále podobá tomu když jsem si v deseti letech hrál. Jen je to mnohem propracovenější a promyšlenější a někdy to má i praktické výsledky. :-)

+11/0
19.8.2014 10:34

M28a15r59e61k 34Z52a19h53r98a54d70i68l 6884129875201

No, tak to ale zcela jistě nebyl profesor z oboru strojírenství, leda někdo z AVU apod.

0/0
19.8.2014 11:47

J31a18n 25S83a60l37o43m72o72n 4639500651255

Tak to nevím z jakého byl oboru, to nemohu sloužit. :-)

0/0
19.8.2014 12:07

J89i32ř95í 74N67e15u22m74e18i17s58t18e48r 2272335403131

Za mých mladých let kdejaký středoškolský profesor věděl, jak výrobní dokumentace vypadá. Nevím, kolik je vám let, ale za časů "předpočítačových" odpovídala kreslená dokumentace už na škole poměrně tomu, co pak čekalo v praxi. Tedy až na archivy, změnová řízení a podobné opruzy....

0/0
19.8.2014 14:29

J59a96n 15S15a79l17o35m35o50n 4899700861875

To možná jo, ale to by za panem profesorem musela přijet dodávka, protože takový trolejbus, to jsou tisíce výkresů. :-)

0/0
19.8.2014 14:36

J70a12n 52S38a19l31o73m92o30n 4959740451235

No nevím, já na střední projektování neměl a technické kreslení jsem měl jen v prvním ročníku. A to byly devadesátý leta.

0/0
19.8.2014 16:26

L10u65d75v21í20k 19G41a68j14d52o59š19í20k 2255703494272

Pochopte, že tohle byl úkol designerský. Nikoliv konstrukční. A práce designéra je zde odvedena velmi dobře. Technologie je to více či méně reálná, ale aby to fungovalo, to už je věc technika jak se s tím popasuje.

0/0
19.8.2014 12:34

J24a50n 87S29a46l56o64m20o18n 4119660201395

Já vím že to byl úkol typu: navrhněte cosi a jestli to bude fungovat nebo ne není podstatný, jen je podstatný aby to vypadalo funkčně. Navíc házet funkčnost pouze na technika je hodně krátkozraké, protože milý technik bude dost často muset přepracovávat design aby dosáhl funkčnosti, takže spolupráce s technikem je poměrně nutná, pokud chcete aby to vypadalo aspoň podobně.

+4/0
19.8.2014 12:49

L10u40d69v65í16k 68G59a38j79d60o54š29í65k 2585923294972

Spolupráce technika s designérem je pochopitelně nezbytně NUTNÁ. Ale nefunguje to tak, že technik přepracovává design - to není jeho práce. Funguje to tak, že technik řekne designérovi - takto to technicky nejde vyřešit, navrhněte to jinak, protože (např.) tato součástka musí být daleko větší a nevešla by se do vámi navrženého prostoru. Nebo - toto je třeba chladit, je potřba mít někde větrací otvory.

Pak se ladí kompromis mezi požadavky technickými, estetickými a náklady a složitostí výroby. :-)

0/0
20.8.2014 10:41

J16a12n 53S13a81l33o56m92o63n 4199200111115

Jak kde, jak kdy a jak u čeho. Dost často ten konstruktér ten design přepracovává sám, protože podnik koupil jen jakousi "studii". Mě vždycky fascinují lidé co příjdou s tím že něco není někoho práce. To je jen takové teoretické prohlášení, skutečnost pak bývá naprosto někde jinde.

0/0
20.8.2014 10:47

D18u74š58a73n 52D29u49f53k18a 3114880872437

nereaguji na story o profesorovi, rwaguji stale na toho studenta - to je vyvoj. Takrka vzdy vypada jako utopie, dokonce vetsinou to utopie je. bez takovych prevratnych a inovujicich myslenek by dnes ale svet nebyl tam, kde je - opakuji - to je vyvoj

0/0
19.8.2014 18:31

J89a42n 10S79a96l70o89m19o94n 4639650361285

Jasně, nic proti. Ono kdyby to tu nebylo v tom článku uvedeno tak pitomým nadpisem, kde to vyznívá jako že už to existuje, tak bych se k tomu prakticky vůbec nevyjadřoval. Naopak, já takovéhle věci docela podporuju a líbí se mi to. Jen musí být jasné že je to jen jakýsi návrh na reálně ještě neexistující technologie. :-) Mimoto to nutí nás, praktické techniky, přemýšlet nad tím jak to udělat aby to fungovalo. :-)

+2/0
19.8.2014 18:43

M16i22c72h52a59e48l 37K77o52u79t70e91c16k72ý 3795540976

Tak tohle je naprosto skvělá reakce R^

0/0
19.8.2014 23:10

J11a64r24o47m43í24r 92N82o21v48o20t91n22ý 6201913474

No nevím. I jako naprostému laikovi mi to přijde značně podezřelé. Ale dyzajnově to má vychytaný, robot vypadá nasraně i složenej.

+12/0
19.8.2014 9:39

V33á23c36l80a64v 51P49o60u64s46t61k39a 3870891972

Z pohledu odborníka vás jako laika mohu ujistit, že žádný takový stroj neexistuje a patrně v nejbližší budoucnosti existovat nebude.

+4/0
19.8.2014 9:42

J20a64n 96S62a11l21o80m72o96n 4799690471985

Tedy řekněme že principielně funguje a že by se našel nadšenec ochotný financovat (značně nákladný) vývoj této v podstatě recyklační technologie. Myslíte že by to byla až tak veliká blbost?

0/0
19.8.2014 9:44

V26á85c40l68a77v 53P82o59u52s72t42k58a 3240631812

Já bych si dovolil o "principielní funkčnosti" stroje tak, jak je popsaná v článku, vyjádřit nemalé pochybnosti.

+5/0
19.8.2014 10:00

F95r62a62n94t30i50s98e36k 25H57a89v36e52l 6492382117948

Ten clanek je strasne blbe napsany, je to vize studenta a ne technicky navr. Nicmene doporucuju se podivat na nasledujici odkazy:

http://www.youtube.com/watch?v=b9dWr-DAo_Y

http://www.youtube.com/watch?v=l00iO78hr_I

http://trends.directindustry.com/products/aqua-cutter-410-the-worlds-smallest-hydrodemolition-robot/

+5/0
19.8.2014 10:12

V14á49c43l78a16v 91P60o43u17s47t67k90a 3630131852

Toho robota jsem jednou viděl v akci na nějakém veletrhu o betonu tuším v Berlíně. Je to fakt masakr, ovšem je to trošičku něco jiného než v článku.

0/0
19.8.2014 10:39

F56r97a75n44t26i73s26e58k 26H58a24v20e86l 6272402197238

Clanek bych nebral vubec vazne, buhvi co si tam redaktori dobasnili. Chtel jsem jenom rict, ze hydrodemolition existuje a co jsem se dival tak hodne vyzkumu probiha prave ve Svedsku a Finsku.

0/0
19.8.2014 10:53

J71a46n 53S73a29l13o89m69o12n 4609230121415

Pardon k té mé předchozí reakci, nevšiml jsem si že je to od "Studenta designu", čili od někoho kdo nemá o praktičnosti a fyzice ani páru :-)

0/0
19.8.2014 9:51

L45u60d54v14í78k 53G73a92j83d31o87š90í27k 2295903804722

Student designu potažmo průmyslový designer musí mít znalosti v každém případě "praktičnosti" ale i fyziky, mechaniky a řady dalších oborů. Jinak by svou práci nebyl schopen vůbec vykonávat. Jistě to ale není technik a specialista. Technické detail není už jeho práce.

0/0
19.8.2014 12:43

J26a76n 38S53a28l26o59m21o37n 4949840741235

A to je občas ta chyba že to "není jeho práce". Naopak i jako designér (páni jak já to slovo nemám rád, ale nemá český ekvivalent protože i jako konstruktér a projektant jsem i já vlastně designér) musí přemýšlet nad určitými detaily byť ne tak podrobně. Musí připravit úchyty na agregáty, uvažovat o tom jestli se tam ty agregáty vůbec vejdou nebo jestli nebude muset někdo navrhnout nějaké menší (pokud to vůbec půjde) a podobně. Ono těch drobností na které musí brát ohled je hodně. Samozřejmě už ho nezajímá jestli tam někde bude díra o průměru 10 nebo 12mm a podobně, ale ten celek musí mít promyšlený i do relativních drobností (včetně toho že ví jak jednotlivé agregáty vypadají).

Tenhle návrh je třeba stylově krásný, ale hned jsem si všiml velmi problematického posuvu na těch "koloválcích" kde bych ani jako technik vůbec nevěděl jak to vlastně budu pohánět a už vůbec netuším jak to může zatáčet, jak to bude přejíždět nerovnosti a podobně. To je jen příklad toho že je to hezké, ale nezdá se mi to moc praktické.

0/0
19.8.2014 12:58

L22u12d55v83í23k 62G65a82j47d85o44š30í86k 2255653824122

Vy jako konstruktér a projektant byste do designu vůbec neměl mluvit a vše co bude vidět by vám měl odsouhlasit designér.

Samozřejmě že designér by měl mít dostatek technických znalostí na to, aby nenavrhoval bludy a konstruktérům extrémě nekomplikoval práci.

Berte to ale tak, že toto je studentská práce kde naposledy v životě může student naplno použít svou invenci než ho skřípne realita praxe. Tenhle student to naplno využil a to se cení. :-)

0/0
20.8.2014 10:48

J82a97n 87S38a44l45o73m87o26n 4449940911515

Tak a teď se vsadím, že vy jste buď někdo kdo to učí na škole a nebo to studujete.

Designér VŽDYCKY komplikuje konstruktérům práci a nejen konstruktérům, ale mnohdy i dělníkům, protože hodně těch vymyšleností se strašně špatně vyrábí a mnohdy ještě hůře opravuje, nemluvě o tom že ta výroba takových designérských kousků je mnohdy docela drahá.

Já to beru, je to prostě studentská fantazie relativně se blížící realitě. Jak už jsem psal jinde že bych na to normálně ani nereagoval a že takové věci docela podporuji, ale tady mě k reakci donutil spíš způsob jakým je ten článek napsaný.

+1/−1
20.8.2014 10:58

V57á88c28l69a18v 84P45o42u15s38t25k89a 3770901922

škoda že to autor článku myslí vážně, byl by to docela hezký žertík.

+3/−1
19.8.2014 9:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.