Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Za 25 let vyrostly desítky kostelů. Kvalitní architektura je výjimkou

Společenské změny po roce 1989 přinesly možnost stavět sakrální stavby, které v totalitním režimu až na výjimky vznikat nemohly. Za posledních 25 let vyrostly v Česku desítky kostelů, převážně římskokatolických.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K43a30r66e53l 68V32í89t 1171250477638

Škoda peněz.I ty staré, zejí prázdnotou a navíc, jsou po většinu dne zavřené.Viz pražský kostel od Plečnika na Jiřáku.

+1/0
22.6.2014 17:16

O98l80d85ř23i59c89h 49H25o65r15á64k 2564979971545

Nojo ze státního vyrostlo spousta nesmyslů, tak proč ne kostely.

Kdysi se církev pokoušela alespoň o kvalitní architekturu a krásu, dneska jde hlavně o velkou zakázku, kde se nějaká úlitba zaníceným ztratí.

+3/−4
21.6.2014 20:17

A26l96e56š 13L83i25s14o38v75s62k89ý 9872224703878

Až na tu nepodstatnou drobnost, že většina kostelů vyrostla za soukromé peníze, nikoli za státní. NArozdíl od těch, co navrhují, aby stát povinně každý dotoval komerční podnik tzv. Velkou cenu v Brně částkou, za kterou by šel postavit kostel.

+4/−3
21.6.2014 20:53

J19o80s45e87f 19N23o39v60á28k 9875439491780

Zajisté jste měl na mysli Grand Prix České republiky . 

Kdyby byl Masarykův okruh na Pražsku, určitě by s penězi nebyl problém.[>-]

0/−2
22.6.2014 10:05

K83a78r72e68l 54V23í16t 1911590217628

Úplná hloupost.Kdo a kdy ty soukromé peníze viděl?

0/0
22.6.2014 17:17

J48i93ř52í 19V59o69g11e36l 1544779959839

Víte o nějakém kostele, jež vyrostl za státní peníze? Já ne.

+2/−2
21.6.2014 22:21

K40a85r45e38l 25V50í74t 1341530967888

Tak to toho.moc nevíš!

+1/−1
22.6.2014 17:18

K31a42r97e63l 94C59h68r82a48s25t70i30n10a 4583854170945

Kostel je součástí kultury stejně jako škola, divadlo, nemocnice, stadion nebo TV. Každý si vybere podle svého, jestli chce žít duchovně, sportovat nebo se nalévat rumem.

+6/−1
21.6.2014 18:09

O11l87d94ř61i57c66h 82H30o55r31á95k 2224739681975

Nebo se vyléčit, či poslat děti do školy (vše z rozpočtů, jen to nalévání se rumem je za vlastní, ne z daní,to jste nějak opominul) ;-)

Že?

+1/−1
21.6.2014 20:33

J22i70ř47í 68V37o89g81e45l 1244389709729

Proč do toho montujete stát?

0/−1
21.6.2014 22:22

J69o65s44e79f 38N43o78v33á65k 9125369721750

"Kostel je součástí kultury"... a proto je v rubrice Bydlení? Pro koho?

0/−1
22.6.2014 9:33

J25a43n48a 37M72o69l74á55k71o17v39á 7207276786154

Ten titulek by vypadal lepe, kdyby byl o skolkach ci skolach treba.

+4/0
21.6.2014 17:53

J29i51ř79í 33V86o92g23e64l 1214519669789

Proč?

+2/−1
21.6.2014 17:57
Foto

V93l45a42d19i43m73í91r 22V56o42z17á50b 3678946266960

Třeba proto že pracující maminka nemůže dát děcko na půl dne do kostela..

+2/−1
21.6.2014 18:10
Foto

P57a15v68e21l 63Š73i13l23p31o13c84h 1817126788377

u saleziánů ano.....

:-)

http://www.sdb.cz/

+1/−1
21.6.2014 18:22
Foto

V85l16a89d80i20m39í96r 94V45o34z66á57b 3858436386650

Pěkné stránky,budiž..kolik že mají těch školek po celé ČR?

+2/−1
21.6.2014 18:29

J91i75ř26í 16V15o81g54e24l 1304419289879

Ještě dodám, podobné zázemí je prakticky ve všech případech přidružené k novodobým kostelům. Právě proto se často neoznačují jako kostely, ale jako tkzv. komunitní centra.

+2/0
21.6.2014 19:06

P40e87t20r 19S77v14o30b44o76d24a 9167668590192

Zůstává ale ještě otázka, proč raději nepostavit vhodnější prostředí pro děti a komunitu než ty betonové bunkry.

+1/0
21.6.2014 19:10

J32i86ř96í 25V27o79g91e47l 1924169859719

To je otázka na místě. Nicméně nevím, zda máte nějakou osobní zkušenost, nebo čerpáte jen z tohoto článku. Osobně znám novodobý kostel ve Stašnicích a Butovicích. Přijdou mi jako celkem povedené a především funkční stavby. Bukry bych je nenazval.

+1/0
21.6.2014 19:12

K32a14r60e74l 60V77í21t 1191640567248

Včera jsi četl v Encyklopediích?

0/0
22.6.2014 17:21

J56i79ř80í 22V93o87g77e69l 1584569949599

Ne. Chodim tam. A Vy?

+1/0
22.6.2014 17:23

J66i27ř14í 24V48o94g92e94l 1134339159819

No jednak máte pravdu jen částečně (mnoho kostelů provozuje právě přidružené kluby pro maminky s dětmi) a druhak stejnou logikou byste mohl zavrhnout třeba i koncertní sály, závodní dráhy, divadla, kina, skautské klubovny (tam také nedáte předškolní dítě) atp.

+2/0
21.6.2014 18:59

K37a55r49e54l 74V72í49t 1441450667978

Ten je, většinu času zavřený.

0/0
22.6.2014 17:20

J58i25ř46í 36V24o36g53e93l 1574559639729

Problém je v tom, že za komančů se spousta lidí přestěhovala do měst. Takže zatímco kostel v kdejaké "Lhotě" zeje prázdnotou, tak třeba na Barrandově, kde žije cca 30 tis. lidí, kostel schází.

+1/0
21.6.2014 17:47
Foto

P23a70v61e20l 32Š74i97l94p20o85c23h 1417136168507

Na Barrandově se nový velký kostel bude stavět již brzy R^

.

http://www.centrumbarrandov.cz/foto-a-video/stavba-noveho-kostela-v-praze-na-barrandove---beseda-s-architekty-video.html

0/0
21.6.2014 17:51

J83i93ř76í 68V77o80g96e43l 1784669969899

Já vím. A je to dobře. Do kostela na Zlíchově se v neděli třeba s kočárkem ani nejde dostat.

0/−1
21.6.2014 17:53

P55e71t88r 53M17a72r82š35o82u22n 5625278696466

na co potřebujete pro svou víru kostel? ;-)

0/−1
21.6.2014 22:18

J70i86ř72í 11V14o33g18e84l 1694989809859

To je potřeba zažít. Každý prožívá svůj vztah s Bohem (pokud nějaký má) jinak. Já do kostela chodím rád.

+3/0
21.6.2014 22:20

P85e90t26r 37M81a52r35š83o52u33n 5315418166686

Takto souhlasím. K víře jako takové kostel netřeba, ale je pravda, i to co říkáte vy. (ono to bude tak se vším, na strom mohu koukat na obrázku nebo jít do lesa, hudbu mohu poslouchat doma nebo jít do koncertního sálu atd.) ;-)

0/0
22.6.2014 23:00

L30e79n66k70a 40R59a98d40o20u20š69o77v62á 6727811693123

Myslím, že zrovna na Barru je to úplně zbytečné. V zemi, kde narůstá ateistů se budou stavět hojně kostel za kostelem.... trochu mimo.Rv

0/0
23.6.2014 8:59

A88l72e31š 86Z90e19l55i40n19k90a 1854932476

Tak tak, tyto nové kostely nerespektují orientaci podle světových stran, nemají žádné "přijímače" - čtyř nebo osmiboké jehlany, kužely etc.

+1/0
21.6.2014 17:12

P65e41t94r 45S13v37o28b97o68d31a 9860548809154

V tomhle se mi vic libi konzervativnejsi pravoslavi. Vetsinou stavi podle veky overenych principu, vse tam ma svuj vyznam, spocitate vezicky a uz z toho se neco dovite. U katolickych kostelu si uz nejsem jisty ani tradicni orientaci kostelni lode. Nevite nekdo jestli stale plati, ze podle kostela jdou urcit svetove strany?

+3/0
21.6.2014 17:00

A11l81e30š 41L68i83s80o38v70s20k40ý 9312674233468

Tzv. orientované kostely se stavěly ve středověku, kdy se často zakládaly na zelené louce. V baroku a v novověku už ne, protože se často stavělo v uliční zástavbě.

+1/0
21.6.2014 20:55

M71a54r38e81k 26S69u54c50h14á30n51e43k 2411206138889

Radši 100 kostelů než jedna mešita.

+19/−4
21.6.2014 16:49
Foto

A35l29a38n 83Ř21e26p33k71a 4205636

Radši 1 mešita než velká ubytovna pro nepřizpůsobivé ;-)

0/−11
21.6.2014 16:53

M65a17r66e47k 62S73u18c18h60á38n31e72k 2911566408269

A jak to souvisí s článkem?

+3/−1
21.6.2014 16:56
Foto

A49l27a66n 31Ř14e11p39k38a 4345556

Nijak, ale nabízelo to jako reakce ;-)

+1/0
21.6.2014 17:48

P30e65t70r 62S94v87o42b46o82d87a 9697328120512

Nevkusné a neužitečné.

+2/−13
21.6.2014 16:48
Foto

P60a14v55e46l 36Š79i10l22p54o69c23h 1567986858627

to, co je užitečné či nikoli, to určujete vy? 8-o

Mne třeba nezajímá fotbal, ale nedovolil bych si tvrdit, že nějaký nový stadión je "neužitečný", protože vím, že udělá zřejmě radost těm lidem, kteří fotbalem žijí ;-)

+15/0
21.6.2014 16:52

P45e32t44r 83S61v40o71b59o20d95a 9687968790382

Užitečnost není na rozdíl od vkusu otázkou názoru.

+2/−7
21.6.2014 17:03

J38i79ř27í 24V24o69g10e55l 1924129539559

Ve vašem případě asi ano. Jak je podle Vás užitečný ten zmíněný stadion? Nebo závodní dráha a koncertní síň?

+2/0
21.6.2014 17:43

P18e21t11r 48S47v88o56b82o46d65a 9347478490212

Nějaký užitek tam bude, i když ho nedokážu vyčíslit. Zábava a kultura jsou lidské potřeby. Vše jmenované složí k uspokojení těch potřeb.

0/−1
21.6.2014 17:51

J88i53ř44í 49V67o81g29e82l 1254889959429

Víra je pro někoho (neříkám pro Vás) také potřeba a kostel k ní slouží. Vy si osvojujete právo stanovovat lidem, které potřeby jsou a které nejsou užitečné? To přeci nemůžete myslet vážně.

+6/0
21.6.2014 17:55

P83e25t62r 88S39v42o39b16o31d59a 9587718580792

To já nikomu neberu, každý si může plýtvat penězi, jak uzná za vhodné. Ale i kdyby se všichni rozhodli, že budou vykopávat a zakopávat díry, tak to přece neznamená, že je to užitečné.

Praktikované náboženství má v lepším případě žádný efekt a v tom horším případě má velice neblahý vliv na společnost. Odstrašujícím příkladem je Jeruzalém. Náboženství tam naprosto nesmyslně rozdělilo společnost. Děti jsou vychovávány odděleně podle náboženství a jsou učeny se navzájem nenávidět.

+1/−9
21.6.2014 18:06

M95i90c72h54a78l 73R12e80j55z20e53k 5436707355341

Tezkej zivot v nevedomosti, co Peto?

+1/0
21.6.2014 18:57

P51e15t14r 40S30v56o36b91o18d42a 9897388940722

Tahle mám nejradši. Napíšu příspěvek s konkrétními argumenty bez vulgárností nebo invektiv. Dostanu mínusy, ale nikdo z těch lidí mi nehodlá oponovat.

0/−2
21.6.2014 18:59

M90i87c41h32a91l 51R43e27j67z81e44k 5166787845971

No, sorry, ale argumenty?;-D

0/0
21.6.2014 19:03

P80e95t62r 46F29r52a74n20c 9757431468628

To jenom tak z principu, pro ubečnka.

0/0
21.6.2014 19:30

J70i40ř21í 52V60o47g62e54l 1394129429539

Já myslím, že jsem uvedl příkladů více než dost. To že Vám náboženství nic nedává, neznamená to, že nedává nic druhým lidem. Já také nemám zálibu v horolezectví a prakticky nelyžuji a přesto vnímám práci horské služby velmi pozitivně. Přitom dle Vaší logiky bychom mohli hory zavřít, jelikož je to celé plýtvání penězi, ne?

Jinak druhá část příspěvku je zcela jiné téma a troufám si říci, že je to naprostý blábol. Kdyby mělo křesťanství tak zhoubný vliv, nestala by se právě Evropa, jejíž morálka a kultura je formována do značné míry právě křesťanstvím nejvyspělejším koutem světa.

0/0
21.6.2014 19:05

P76e34t46r 31S95v24o77b50o92d48a 9617938740572

Nedal jste mi jediný důvod kromě tvrzení, že je to pro někoho potřeba, pouze samé příklady věcí, které jsou údajně potřeba méně, jako třeba ta horská služba. Horská služba zachraňuje lidské životy, to je pro mě dost velký užitek. Existuje řada důvodů, proč chodit do hor než pouze rekreace jako například věda nebo udržování cest, takže bych to s kostelem v žádném případě nesrovnával.

Situace Jeruzalémě je prostě fakt. Děti jsou segregovány podle náboženství. Může se vám nelíbit, ale to je všechno, co s tím můžete dělat. Evropa se stala jedním z nejvyspělejších koutů světa díky jiným faktorům, které nemají s náboženstvím nic společného. Přečtěte si Guns, Germ and Steel, kde se přesně tou otázkou Jared Diamond zabývá velmi důkladně. Dá se to najít i ve formě televizního dokumentu.

0/0
21.6.2014 19:27





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.