Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Paneláky nejsou králíkárny, ghetta z nich nebudou, říká architekt Lábus

Dříve si lidé stavěli pro sebe, bez architektů a podle sousedů, financí bylo málo, technologie omezené a barvy užívali s citem. Proto se nám to líbí. Dnes už lidé nesdílejí společné hodnoty, říká architekt Ladislav Lábus.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J35a59r69k22a 22P62r22o35s92e18c68k87á 1245841519943

městská sídliště králíkárny leckomu a leckdy připomínají proto, že byty cca.do 50m2 králikárnou svým způsobem jsou. A když je takových bytových domů pohromadě víc nebývá to zrovna příjemné bydlení. Dlouholeté zkušenosti s takovým bydlením mne utvrdily v tom, že jsou to startovací nebo dožívací byty a proto okolí podle toho vypadá. Někomu králíkárna může přijít jako hanlivé označení, ale to je tak asi vše co proti tomu může dělat. Města ale jinou možnost, jak nacpat víc daňových poplatníků na několik m2 nemá, takže je to cena pro obyvatele malých bytů za to, že  bydlí ve městě.:-/

0/−1
19.1.2014 17:26

P45a36v51e50l 59O45d52r90a35z65i97l 6464169137240

Vaše uvažování je chybné a to proto, že naprostá většina panelových bytů (hovoříme snad o panelácích) je větších 50m2. Tí padá argument o startování či dožívání. Teorie o daňových poplatnících je zajímavá, bohužel ale sídliště většinou nestavěla města, takže rovněž chybná.

0/0
20.1.2014 10:35

J56i12ř35í 81S50t22e59i55e76r 4171324826355

Největší problém současných sídlišť je to, že se mění struktura obyvatel. Ti movitější si pořídili vlastní domek, ti starší zemřeli a do volných bytů radnice stěhují lidi ze sociálně vyloučených lokalit v rámci tzv. začleňování. Cena bytů v takových domech jde pak dolů. Navíc jakákoliv diskuse o rekonstrukci domu je mezi takovými nájemníky nebo majiteli bytů takřka nemožná.

0/0
14.1.2014 22:09

P64a25v16e17l 12O96d13r52a19z36i40l 6894179777860

Pokud hovoříte o cenách bytů, tak hovoříte o bytech v družstevním či osobním vlastnictví. Jakým mechanismem nastěhuje radnice jakékoliv lidi do bytu, který jí nepatří? Nijak, že? Ono je to tak, že pokud radnice někoho někam stěhuje, tak jí patří celý dům a tam není možné mluvit ani o ceně bytu, ani o nějakém dohadování o rekonstrukci.

0/0
15.1.2014 7:15

J55i64ř75í 28S89t93e21i84e87r 4131114816845

Tak ono existuje dost domů, ve kterých si někteří nájemníci byt koupili a ostatní jsou v majetku města. Pak se taky rozmáhá trend, kdy několik bytů koupí zámožný člověk, pak je pronajímá sociálně slabým, kterým nájem platí sociálka. V takovém domě bydlet je pro slušného člověka potom o nervy. A vůbec přitom nemusí jít o Chánov apod.  Situace se zhoršuje i v jinak klidných městech. Je jen otázka času, kdy se to vyhrotí.

0/0
15.1.2014 12:57

P79a73v42e36l 61O26d35r19a59z89i44l 6184109717470

Tak s vámi uvedenými příklady plně souhlasím.

0/0
16.1.2014 14:13

M75i93c91h42a43l 71M10o21j41ž13í92š 8404539392

ad paneláky v Německu a Francii

Tak zrovna v Německu se valná část paneláků "rekonstruovala" prostým stržením.

Stejnej trend je i ve Francii, především ze sociálních a socializačních důvodů.

Ohledně barv fasád, ČR je na tom velice umírněně. Stačí juknout právě do onoho Německa, bašty kýčovitosti, kde se vesnice i města hemží šíleným kaleidoskopem barev, počínaje jedovatou modrou a konče růžovýma, fialovýma a pronikavě červenýma.

0/0
14.1.2014 12:05

S28i14l11v24e27s71t44r 92Ž14i37l89k52a 3772950749406

To se musí pan Václav Havel obracet v hrobě, jeho volební myšlenka zpochybněna odborníkem.

+4/−1
13.1.2014 20:55

P19a88v32e72l 19O92d20r67a47z23i79l 6614119327670

Jestli se obrací po každém zpochybnění nějaké své myšlenky, tak rotuje značnou rychlostí.

+2/0
13.1.2014 22:47

J85a81n 78P40a84v42e93l82k98a 9124817891638

to, že za 7 let doženeme Rakousko a za 10 let Německo říkal Vašík Havlů nebo Vašík Klausů?:-)

0/−1
14.1.2014 0:12

P52a90v93e14l 46O10d93r14a18z79i30l 6344929437760

Popravdě nevím, určitě to ale nemělo význam "všichni.";-)

0/0
14.1.2014 6:54

S13i91l82v91e80s69t14r 69Ž97i64l88k96a 3252160329696

Říkal to Vašík.

0/0
17.1.2014 14:46

P36a13v55e25l 55O28d74r24a10z38i63l 6764129587160

Tak teď jste to rozčísnul, záhada je vyřešena.

0/0
17.1.2014 16:54

K91a98r27e78l 16N29e88č18a93s 5473319950490

Paneláky umožnily spoustě lidí bydlet  s doposud nevídaným komfortem. Některá sídliště byla velmi příjemná. Například Brno-Lesná. Lidé měli možnost teplé vody.topení etc. Je třeba vždy hledět na věci skrze prizma doby. Blb a asociál může bydlet v paneláku i v paláci. Mj.architekt Lábus patří k velmi zajímavým tvůrcům a lidem bystrého rozhledu.:-)R^

+5/0
13.1.2014 20:25

M57a12r77c97e84l 19P92a30v46l27í30k 7841274678919

súdruh architekt hovorí veci, o ktorých nemá vedomosť - byty rozpredali s vadami - rovnako ako v británii, pretože "štát" nemal ani na bežnú údržbu. v skutočnosti sa ich zbavil a bremeno presunul na tzv milionárov (rok po tom, ako sme byt odkúpili sme doň MUSELI investovať jeden a pol násobok - okamžite nás pôvodný majiteľ (štát) odpojil od dodávky tepla, vody, plynu a elektriny - museli sme nielen inštalovať kotol, nové rozvody, novú prípojku vody, novú prípojku plynu, inštalovať komín, ktorý nebol, akurát elektinu nám dodáva naďalej).

a táraniny o nemecku - kto by do nás tie peniaze strkal ako "staré spolkové zeme" do Nnových" - doposiaľ to boli miliardy a hoci sa pôvodne plánované obdobie dávno skončilo, dotácie pokračujú a koniec je v nedohľadne. o tom súdruh ale mlčí!

+1/−3
13.1.2014 18:45

J52o16s36e66f 49B57r96o97ž97k36a 6264502468937

A oni si to ti milionáři museli kupovat? A ten byt, který jste koupili byl panelákový?

0/0
14.1.2014 11:28

M61a76r33c32e35l 66P96a60v64l91í91k 7641844548809

asi neviete nič o tých časoch - veď to komentovali politici - každý kto kúpi za zbytkovú hodnotu sa stáva milionárom ...

nie, je to radový dom. 3.6m (svetlá) šírka, 15m dĺžka, dve podlažia. ako tie v britských robotníckych štvrtiach.

0/0
14.1.2014 15:02

V95ě93r88a 60B96e65n87o21v64á 7567900605149

Lábus je opravdu špička ve svém oboru, naprosto s ním souhlasím, vesnice má zůstat vesnicí a ne tam budovat přepychová sídla na bývalé orné půdě, která tam vůbec nezapadají a domky v centru obce jsou mnohdy polorozpadlé, neobývané.

+8/0
13.1.2014 16:51

J78a70n 68S68t56e36h84l50i95k 9615907116941

No jo , ale za ty rozpadliny chce každý nesmyslné peníze .Levnější je postavit na zelené louce a nemusíte nic bourat .Hlavně mladí nemají moc peněz , tak si rozmyslí kde stavět .

A orná puda se u nás zatravnuje . jsme spíše hornatější krajina a nikdy nebudeme moci konkurovat jižním státum v zemědělství .

Rozumější by bylo dát danovou pravomoc obcím(dan z nemovitosti) . A tak by si obce mohli sami určovat výší daní ,kde co chcou podporovat, regulovat. Třeba v americe jsou obecní daně z nemovitostí 1 až 3% z ceny nemovitostí. Zato tam mají nízké spotřební daně. Neposílají se tak daně do centra a zpátky na vesnici ,jak je to u nás

+1/−2
13.1.2014 18:07

J90i50t44k73a 83Ř71e51z26á11č42o36v88á 7499373726641

Článek neřeším, ale je hezké, jak je bratrovi podobný.

0/0
13.1.2014 14:21

M68a75r43e16k 91Z80a93h32r33a18d58i69l 6394109415961

No, tak naštěstí má i jiné přednosti, než že je to bratr svého známějšího, podobného bratra...

+4/0
13.1.2014 14:44

P59a12v73e47l 75K89u71c28h18t87a 4766381427794

Jistěže rodinný dům je nesrovnatelný s bydlením v paneláku, ale jak tak ČR půjde v úrovni příjmů spíše dolů - tak pro masy žádné velké zlepšení nenastane. Navíc dostupnost vhodných pozemků aj. Co mi vadí na pražském paneláku:

- hluk a to momentálně nemám v sousedství hudební "produkce", jen němé tváře

- časté stěhování

- v bytech často nebydlí majitelé ale pronajímají se všemi doprovodnými problémy

Když jsem pobývával dříve v Německu, tak se mi líbilo, že z okresního města se po práci rozjeli lidé do vesnic do svých domů a nepotřebovali žádná panelová sídliště. Vesnice podle toho vypadaly, žádní lufťáci. Ale je to o platech, možnosti motorizace apod.

+4/0
13.1.2014 13:50

P16a98v21e84l 36S85l57a93d12o20v55n22í50k 6757233817856

A taky je to o velikosti měst. S německými městy je srovnatelná akorát Praha. Jinak, včetně Brna jsou naše města na úrovni regionálních německých městeček. Německo je větší a tak má i více center. V Česku je pouze Praha.

0/−1
13.1.2014 13:53

B11e10n 38P38a46v62k35a 1887783137241

To není o velikosti měst. To je o ekonomickém výkonu těch měst. Je jasné, že když jde 30 % nebo kolik GDP přes Prahu, tak zbytek země je retardovaný.

Za to ale může vláda, za takovou pos... centralizaci.

+3/0
13.1.2014 14:02

J96o14s13e65f 89V52o11m58á57č54k72a 5543494653104

Vláda? Spíš Parlament, viz zákon o rozpočtovém určení daní.

0/0
13.1.2014 14:21

P63a90v63e48l 95O14d36r12a75z37i14l 6514689457840

Nejde o rozpočtové určení daní, jde o charakter správy apod. Naprostá většina větších firem má sídlo v Praze.

+1/0
13.1.2014 15:55

V95á56c81l42a95v 97J17e89b31a96v73ý 8640339413376

Člověče, Praha se podílí na složení parlamentu potažmo vlády z pouhých cca 10-15%. A fakt Praha nemůže za to, jaký psychopaty plodí a posílají do parlamentu okolní kraje a moravské kraje.

To je pořád nářků na Prahu, ale že by se voliči podívali na to komu dali hlas, to ne. Schválně odkud přišlo posledních 5 premiérů.

+2/0
13.1.2014 22:38

P54a87v71e46l 98O43d34r39a17z19i70l 6114379377850

To není o původu, to je o charakteru. Aby se člověk ve straně plné kmotrů a mafiánů dostal na vrchol a posléze na premiérské křeslo, musí být všehoschopnější, než oni, nebo blbá loutka.

0/0
14.1.2014 6:56
Foto

P11e41t23r 72M57o25o71s 6172685117

Já bych ještě dodal, že ČR je specifická v tom, že nejvíce obyvatel zde žije v obcích do 2000 obyvatel. Stačí kouknout do dat Českého statistického úřadu a bude hned jasné, že JSME vesnický stát, který má pouze 6(!) sídel nad 100 tis. obyvatel.

Problém vidím v tom, že hodně těch malých obcí je rozmístěno z dnešního pohledu naprosto nesmyslným způsobem - toto rozmístění je stále poplatné předchozí éře. V těchto obcích není práce a není odsud ani dobré dopravní spojení do nejbližšího většího sídla, kde pracovní příležitosti jsou. Proto jsme dnes svědky stěhování do aglomeračních oblastí větších měst (nejen Praha, ale i třeba Brno, nebo Plzeň; Ostrava ne - tam jde do háje celý region a lidé odsud utíkají) a vlastně vzniku těchto aglomeračních oblastí, což je fenomén, který je na Západě zcela běžný a tady si na něj budeme muset taky zvyknout.

Některé obce jsou prostě "na odstřel" a tento trend zatím brzdí typicky český fenomén - rekreační nemovitosti. Vždycky se najde nějakej blbec, co koupí, anebo si postaví chaloupku v nějaké takové vymírající vesnici s tím, že se tam ke stáru odstěhuje natrvalo a byt ve městě přenechá potomkům. Jak bude na stará kolena potom tahat nákupy z 20+km vzdáleného krámu, to zatím neřeší.

Pan architekt řekl jednu velkou pravdu - nemá cenu neustále stavět další nové haciendy, když demografický vývoj zdejšího obyvatelstva tomu nenahrává. Např. my, Husákovy děti, už bydlíme a generace po nás je už početně výrazně slabší. Co potom s tolika domečky v různých satelitech?

0/0
18.1.2014 0:21

P55a10v41e51l 31O49d13r70a47z81i25l 6784329467500

Nic, sníží se cena, takže bude zřejmě pro stejně movité zájemce dostupnější kvalitnější (větší) bydlení. Starých ratejn a mikrobytů na opuštění bude pořád dost.

0/0
20.1.2014 10:37

L70u27k74á32š 35V95a79ň61u45r95a 1425504593823

Pokud mám zvážit nízký paneláček v zeleni s 11ti byty a nebo řadový domek někde v satelitu za Prahou, odkud budu denně dojíždět 2 hodiny do práce, tak ten panelák není až tak špatný. Kamarádka bydlí v Ondřejově ve starším domku. Stálé problémy se sousedy, s topením, s odpady. Nevím, zda jí to za tu 100 metrovou zahradu stojí. V paneláku se nemusí o nic starat a může cestovat a užívat si života. Takhle pořád něco na baráčku opravuje a to vydělá dá za dopravu a topení.

+7/0
13.1.2014 15:30

P21a82v80e13l 45K52u43c92h87t84a 4696661407884

Je to jistě individuální, mne v paneláku leccos trápí, ale nejsem natěrač, malíř, zedník, elektrikář, ani multimilionář a tak přes kritiku je panelák menší zlo, zvlášť na stará kolena. V tom souhlas.

+5/−1
13.1.2014 15:38

P55e69t32r 19K76u31l86i97c96h 9830421152755

ty stálé problémy se sousedy spíš mají (ale neřeší) lidi z paneláků: hluk, bouchání, dupání, hudba, televize slyšet přes panel, smrad z cigaret na chodbách, louže moči od psů ve výtazích, atd...

na vesnici člověk zavře dveře od domu a má totální soukromí.

+4/−1
13.1.2014 16:36

P48e94t54r 88K98u52l86i35c98h 9440741862925

jo, to bylo na toho nahoře... :-)

0/0
13.1.2014 16:37

P17a77v38e88l 62O68d64r89a16z75i72l 6324739387950

Normálně jsem navštívil řadu různých domů včetně panelových a žádné smrady cigaret na chodbách ani louže moči ve výtazích jsem neregistroval, to budou zážitky někde z Chanova, ne?

+1/0
13.1.2014 22:49

P23e84t95r 69K39u75l93i96c42h 9950701232535

ne, je to panelové sídliště v Hradci Králové

0/0
14.1.2014 8:46

P63a56v35e56l 32O82d23r19a69z17i31l 6734499847420

A proč přesně vaše pozorovnání z vybydleného hradeckého paneláku zobecňujete?

0/0
14.1.2014 12:03

P29e81t65r 34K23u89l22i23c47h 9140561262235

není vybydlený a zobecňuji to proto, že spíše patří mezi typické panelové domy (mix obyvatel všech sociálních skupin, zaměstnání, věku atd...)

0/0
14.1.2014 15:04

P79a94v92e91l 54O21d36r58a49z25i10l 6904259867520

Na tom není nic typického, to je vybydlená barabizna. Věřte, že znám paneláků dost (jednu dobu jsem dělával revize el. v panelových domech) a NIKDY jsem neviděl nic, co popisujete.

0/0
14.1.2014 15:44

P77e74t95r 89K90u61l76i60c40h 9450101622515

tak jste nikdy nenarazil na partaj, kde bydlí důchodce se psem, kuřák, který si zapaluje už u výtahu, kdykoliv s ním jde na procházku(několikrát za den). vy mi zase věřte, že takových je mraky.

0/0
14.1.2014 15:55

P42a87v51e74l 65O98d38r73a24z39i28l 6374589827790

Věřím, že nechápete význam slova partaj.

0/0
14.1.2014 21:36

P65e64t43r 96K13u68l45i71c18h 9650351602125

http://cs.wikipedia.org/wiki/Partaj

0/0
14.1.2014 23:05

P44a61v55e54l 58O84d25r61a73z34i34l 6254579787620

Vidíte, takže už jste se poučil? Vaše věta "...partaj, kde bydlí důchodce" je nesmyslná, neboť partají je přímo ten důchodce.

0/0
15.1.2014 7:17

V45á76c61l41a78v 96J94e75b12a12v58ý 8810969253436

Jasně, jedna sekačka z leva druhá zprava, třetí zatopí pneumatikou a celou noc proštěkají psi. To může být příběh zase jiného "vesničana".

Tohle je tak trochu loterie a boží klid/hrůza může být jak tam tak tam.

+1/0
13.1.2014 22:43

P19e39t48r 36K39u61l82i73c78h 9730661282915

loterie je to vždy, je ale mnohem větší pravděpodobnost toho, že v paneláku budete slyšet hluk přes panel ze sousedních bytů a dupání ze stropu než, že vám soused ve vedlejším domě zatopí pneumatikou - to pokládám za extrém, který mimochodem třeba v naší obci řešilo zastupitelstvo ve spolupráci s policií a reálně si to nikdo nedovolí udělat. noční štěkající psi někde v dáli a dunění party a hlasy z bytu pod vámi - přál bych vám zažít obojí a porovnat to, ten pes vám přijde jako romantická ukolébavka. a sekání - to je zase předsudek, v létě seká trávníky i město -travnaté plochy u paneláků a bytových domů, já osobně mám pocit, že od doby, co žiju na vsi slyším sekačky míň, než ty pod panelákem...

0/0
14.1.2014 8:55

P39a18v80e54l 89O81d36r40a13z92i81l 6154499857530

Což je samozřejmě pitomost, neboť město seká travnaté plochy naráz v jednom termínu, zatímco domkaři túrují své Mauntfíldy při každé příležitosti.

0/0
14.1.2014 12:04

P52e98t12r 28K45u39l25i94c76h 9310481112615

proč častujete tvrzení, že bydlení v domě je komfortnější než v paneláku slovy jako pitomost a nesmysl? zvlášť když je to obecně rozšířený názor? vy máte nějaký problém?

0/0
14.1.2014 15:08

P13a82v67e21l 78O12d45r92a30z14i91l 6244879137150

Není to obecně rozšířený názor, viz tato diskuse.

0/0
14.1.2014 15:45

P45e65t30r 89K74u39l30i78c70h 9470811612235

je to obecně rozšířený názor, podložený sociologickými průzkumy, názory pár diskutujících na iDnes opravdu nejsou vypovídající.

0/0
14.1.2014 16:01

P23a14v32e50l 80O74d36r30a34z70i36l 6464509597320

Tak ty průzkumy uveďte.

0/0
15.1.2014 7:17





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.