Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Česko trendu pasivních domů nepropadlo. Odborníci zjišťují proč

Propagátoři pasivního bydlení tvrdí, že za malým počtem pasivních domů stojí hlavně neinformovanost budoucích majitelů. Ti však hledí spíše na cenu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

H96o33n60z70a 58K19r86o37c 7453520264961

Podle mě nejsou pasivní domy zdaleka tam komfortní a cenově výhodné, jako běžná energeticky úsporná novostavba. Brácha bydlí v Drahelčicích u Prahy, kousek od metra, za dům zaplatil jen 3,5 milionu Kč s daní, což je cena podobně velkého bytu, a přitom díky zateplení platí jen pár stovek měsíčně , protože je to výborně izlované a v ceně je i sluneční ohřev teplé vody. Stavěl to osvědčený developer Bemett a je to celkem slušně zabydlená lokalita.  Brácha fakt nemá důvod, aby si připlácel další statisíce za pasivní dům, kde by si ani neotevřel okna. Mít příjem na hypotéku, jdu do něčeho podobného taky. R^

0/0
5.3.2013 10:59

J34a93n 78M50a19l38á29s86e64k 8881837646923

To je zde ale opět řečí.. Takže: Mám postaven NED, bugalov 4+kk o ploše 115m2, ovývacím pokojem na západ. Topím elektrokotlem (max. 9kW po 6-ti krocích) do podlahy (všude) a o víkendech večer krbem (6kW nominálního výkonu). Teplota v pokojích 22, ložnice 20, koupelna 22 + možno zapnout žebřík. V zimě rekuperační větrání (levná jednotka, cca 20 tis.) Jezdím do práce, manželka se dvěma dětmi doma. Ohřev TUV bojler (125l) a přes léto solární panel do výměníku v bojleru. Faktura od 2.2.2012 do 2.2.2013 byla na 29700, z toho topení je cca. polovina, tedy 15 tis. Ostatní je ohřev TUV, vaření, pečení a ostatní jiná spotřeba. Sazba D45d - 20 hod. nízký tarif denně. Takže to jsou moje čísla...

0/0
22.2.2013 8:01

J63a45n 64M29a83l76á73s55e70k 8601817376573

Ještě doplním: Ytong 25cm, zateplení 20cm, strop 40cm vaty, sokl 15cm XPS. Založeno na pásech. Okna trojskla. Pokud vypnu topení a odejdu z domu, za 12 hodin klesne teplota o 1.5 stupně. Blowdoor test jsem nedělal.

0/0
22.2.2013 8:03
Foto

J10a27n 59G19a59l42e90t75a 7632167790466

Z odezvy klientů se setkávám spíše s tím, že nehledají pasivní nemovitostosti, ale hledají řešení, kde si budou soběstační, budou moci házet polínka do kotle, postaví část nemovtiosti svépomocí a hypotéka je nesežere. Když by jim nějaký chytrolín nutil technologii za např. 300.000,- Kč kterou by museli zcela hradit z úvěru, tak mu dají košem, neboť měsíční úspora se nerovná ani úrokům z půjčené částky. Otázkou tedy je, komu nejvíce technologie pasivních domů vydělá/uspoří. Spočtěte si náklady na rekuperaci, nadstandartní zateplení, tepelné čerpadlo, solární panely, inetigentní systém domu a vztáhněte si to k životnosti technoligie a uvidíte, kolik vás to stojí ročně. Jsem přesvědčen, že majiteli nemovitosti financované hypotékou se to určitě nevyplatí a u vlastních zdrojů financování to také stojí za zvážení. Chápu, že se jedná o obchod, že se někdo někde rozhodnul, že bude pasivní bydlení vydávat za standart, ale realita je jiná. Převážná část, troufnu si tvrdit 80% nemovitostí, je díky "energetickým štítkům" ve třech nejneúspornějších skupinách, standart je tedy jinde, než se nám média snaží nabulíkovat. Osobně považuji standard v podobě tradiční výstavby za uspokojivý a jakoukoli šetřící technologii považuji za nadstandart, ne za nutnost.

+7/0
20.2.2013 12:17

A11d27a17m 48B94e77r94n72a32r17d 3604757513516

U auta taky hledáte tu nejlacinějši variantu?

0/−2
20.2.2013 13:21

P63a42v95e23l 61O38d12r36a54z38i51l 6734269987390

Někdo jo.

+2/0
20.2.2013 13:52
Foto

J84a82n 79G85a34l53e52t53a 7432417780156

Bydlíte v autě?

+2/0
20.2.2013 14:14

J53o37s11e98f 66L48e33b10d72u82š32k51a 4612473743715

Mám takový dojem, že si běžný občan nekoupí auto se spotřebou 0,5 l/100km, když bude stát 10 milionů. Konec konců je to vidět na prodejích hybridů. běžný občan si koupí auto s přiměřenou spotřebou a výbavou v cenové relaci 200 až 500 tisíc. Navíc stejně ví, že udávaní spotřeba 4 litry je teoretická, takže bude jezdit za 6. A podobné je to u pasivních domů. Nebude-li se v nich bydlet, pak spotřebují málo, ale běda, uděláte-li si 3x týdně k večeři topinky a potom budete větrat.

+4/0
20.2.2013 14:29

J45i74ř52í 64K40o29u39t23n26ý 7719639235476

Ale auto za 500.000,- se spotřebou 4,5 kg CNG ano. A jsou samozřejmě i cenově přijatelné domy s malou spotřebou. Tím myslím domy do 2 mio. ;-)

0/0
20.2.2013 20:57

P58a32v56e40l 75O26d68r41a39z58i41l 6204809977970

No já mám auto za 150 se spotřebou 7-16 podle toho kde a jak to honím a než těch dalších 350 tisíc projedu v palivu, tak budu dávno v důchodu bez řidičáku :-)

0/0
22.2.2013 8:30

J78o21s78e46f 47L23e16b96d65u36š42k57a 4642273723345

;-DV pasivním domě nesmíte mít jezevčíka, je moc dlouhý a utíkalo by teplo. ;-D

+3/0
19.2.2013 17:33

M87i21r25o30s35l58a76v 15R52i33š79k95a 4659579929352

Bydlíme v takovém domě již druhou zimu, musím říct, že jsem hodně spokojený. Máme přízemní dřevostavbu, 3+kk (bydlíme tady dva), Pro větrání máme rekuperaci Nilan, pro topení přímotopné mramorové panely a podmínkou Zelené dotace byl ještě jeden zdroj tepla, tak máme krbová kamna. V domě jsou z nepálených cihel části příček, je to k akumulaci tepla a vlhkosti a taky estetický prvek.

Za loňský rok jsme na topení a rekuperaci, která nám ohřívá i teplou vodu (180 l vody 55 - 65°C, kterou ovšem denně nespotřebujeme) spálili necelých 2 500 kWh. U ČEZu máme sazbu tepelné čerpadlo, což myslím je asi kWh 2,20 Kč. Při velkých mrazech pod -18°C jsme si i přitopili v kamnech, celkově jsme spálili za loňskou zimu asi 20 dřevěných briket. Teplotu mám nastavenu v zimě na 23°C, v létě jsem chvíli používal rekuperaci i jako klimatizaci, ale nepřišlo mi to tak výhodné, tak jenom větrání.

Filtry v rekuperaci měníme co 4 měsíce, to jenom díky sousedům, jinak by stačilo 2x ročně. Okna máme otevírací, velká, s trojsklem, na jižní stranu. V létě je stínime markýzou, chráněnou větrovým čidlem.

Dalo by se toho napsat daleko víc, zde je odkaz na web Centra pasivních domů

http://www.pasivnidomy.cz/domy/pasivni-dum-slatina.html?chapter=technicke-zarizeni

  a ještě jeden zajímavý odkaz http://stavba.tzb-info.cz/pasivni-domy/8715-ekonomicka-vyhodnost-pasivnich-domu

+1/0
19.2.2013 16:40

J67o52s87e79f 93L45e58b88d66u10š62k27a 4832133843635

Tedy nevím jak bydlíte. Ale mne nezajímá kolik kW spotřebuji, mě zajíjímá, kolik zaplatím. Neměřím, kolik spotřebují kW na topení, kolik na vaření, kolik mi sežere lednice. Další problém je - jak se doma zdržujete? Pokud nevařte, neperete, nevětráte, protože nejste doma, nemáte ani spotřebu. Tkže takovéhle údaje, které uvádíte jsou spíš pdaje nějakého výrobce domů, než skutečné nálkady na byslení v pasivních domech. A mne zajímá údaj od toho, kdo v domě skutečně bydlí, ne výpočtové hodnoty.

+2/0
19.2.2013 17:31

A44d63a90m 53B87e69r18n63a72r85d 3394767983716

U domu vám vadí, že si za kvalitu připlatíte? Ty náklady na pořízení pasivního domu nejsou až tak obrovské. Řekl bych, že se to vrátí dříve, než si myslíte, někde na netu jsem četl to srovnání.

+1/−1
19.2.2013 11:23

P26a84v29e16l 95O91d64r39a33z18i28l 6744959227290

Náklady na NED nejsou o moc vyšší, než na standard, protože standardní dům je dnes skoro NE.

Na pasiv náklady vyšší jsou a už tak moc navíc neušetříte.

+3/0
19.2.2013 11:24

V34á52c92l53a53v 91P96o28u52s34t34k48a 3810191312

A čím se to vrátí?

0/0
19.2.2013 12:02

J41a86r57o17s83l89a24v 85H95o50r10á46k 8702244505889

A čím se vrátí stavba domu obecně? Náklady na stavbu domu oproti například bydlení v jeskyni jsou nenávratnou investicí (pokud ho nemíním pronajímat). Nebo, budu-li mnohem méně extrémní - jaká je návratnost například druhé koupelny v domě? Jaká je návratnost, pokud si někdo koupí do koupelny obklady za 2000,- za metr čtvereční oproti tomu, že by mohl koupit obklady za 100,- za metr čtvereční?

Pokud nevíte, tak já Vám to řeknu - je to prostě další přidaná hodnota, ať už se jedná o vyšší komfort, vyšší estetickou hodnotu, nebo prostě "jen" o dobrý pocit majitele či uživatele. Všechno není o penězích.

+3/0
19.2.2013 12:26

P29a65v75e81l 70O52d82r29a11z70i63l 6134389807410

A že ten svůj pocit musíte tak okatě bránit? Poustka se jen ptá pana Bernaua, jak se má co vrátit, čili se dá usuzovat, že má názor blízký tomu vašemu.

0/0
19.2.2013 13:58

J76a45r19o62s39l15a10v 76H52o86r62á34k 8402294575119

Proč? Protože nemám rád, když se někdo ohání jen a pouze ekonomickou návratností. Pan Poustka názor blízký mému zcela jisté nemá, stačí si přečíst pár jeho příspěvků.

0/0
19.2.2013 14:49

P60a85v22e22l 30O81d34r22a47z40i66l 6934789457430

No a někdo jinej zase nemusí mít rád, když se někdo ohání kádí ve sklepě, to už tak chodí.

0/0
19.2.2013 15:54

V41á43c18l22a37v 35P49o55u48s28t88k33a 3930171282

Já s vámi souhlasím. Proto vždycky říkám, že řeči o návratnosti nákladů v souvislosti s bydlením jsou k smíchu.

+1/0
19.2.2013 16:07

K12a27r26e68l 21B94e21d96ř25i97c48h 9155964161530

Je to jistě subjektivní názor, ale já v tom právě žádnou kvalitu nevidí. Spíš určitý druh náboženství. Mám kolegu s pasivním domem a někdy máme pocit, že smyslem jeho stavby nebylo primárně bydlení, ale šetření energie.

+3/0
19.2.2013 15:26

V31ě89r31a 16G30a74b21r39i73e92l41o57v39á14, 28I87n66g50.19A42r25c25h74. 2962274269380

No a teď by si "odborníci" přečíst tuhle diskusi a hned by byli v obraze...

1) není nad přirozené klima v cihelném baráku

2) rekuperaci obhajují majitelé dřevostaveb

3) 90% zúčastněných si rádo otevře okno kdykoliv má potřebu, ne jen za určitých podmínek

4) a i ti, kteří by se nechali zlákat na pasivní dům do toho nechtějí vrážet tolik financí, protože návratnost je nízká...

+7/0
18.2.2013 18:03

J26a50n 85V38e30l91e32b94a 7903878519749

ad 3 - to s oknama je mýtus

a příčina možná bude mnohem jednodušší, v pasivním domě nemůžeš mít krb, aby to bylo efektivní...

já dům bez krbu nechci :)

+3/−1
18.2.2013 21:27

J86i72ř37í 15K24o34u88t13n45ý 7869809735786

okna mýtus? Takže raději neotevírají vůbec ? ;-D

0/0
18.2.2013 21:31

J49a41n 88F27r89o67l73í27k 6246510375724

Samozřejmě, že můžete mít krb. Sání z venku a je to vyřešeno. Funguje nám to i v kombinaci s rekuperací. Z místnosti pouze bereme vzduch, který stoupá kolem komínové vložky a výdechy má o patro výše.

0/0
19.2.2013 13:12

P98a27v80e44l 45O37d47r27a58z13i52l 6234809237950

Otevřený krb?

0/0
19.2.2013 17:50

V13á29c58l14a16v 77P94o39u15s91t74k15a 3510171462

Opravdu krb?

0/0
19.2.2013 19:48

J72a31r98o41s25l16a17v 67H98o58r43á55k 8302454875759

ad 1) to je čistě subjektivní. Majitel dřevostavby Vám na to řekne, že není nad přirozené klima v dřevostavbě.

ad 2) pěkná blbost. Znám desítky lidí, majitelů zděných domů s řízeným větráním, kteří na rekuperaci nedají dopustit (naopak neznám nikoho, kdo by s ní nebyl spokojen, bez ohledu na technologii stavby).

ad 3) Troufám si tvrdit, že nikoliv 90%, ale 100% lidí si rádo otevře okno kdykoliv má potřebu. Fígl je v tom, že v domě vybaveným řízeným větráním tu potřebu nemáte.

ad 4) Tomuto bodu nerozumím. Co znamená "návratnost je nízká"?

0/0
19.2.2013 10:07

V45á76c70l69a97v 65P46o31u94s14t87k75a 3520701312

Ad cokoliv. Vsadím tunu zlata proti kýblu slepičinců, že kdybych vám zavázal oči a zavedl vás do nějakého domu, nepoznáte zda se jedná o dřevostavbu nebo zděný dům, pasivní od běžné, dům s rekuperací od domu bez ní. Ty řeči o klimatu si nechte do amazonských pralesů.

+3/0
19.2.2013 10:30

J40a31r23o48s97l89a95v 60H58o54r71á31k 8742924275269

Řeči o klimatu měla paní Gabrielová, nikoliv já. Já jsem na to napsal v podstatě totéž co Vy, jen trochu jinými slovy - že je to subjektivní a každý bude prosazovat to svoje.

Jinak v tomto ohledu jsou ale vyjímkou "opravdové" dřevostavby, tj. srubové domy nebo domy s otevřenou trámovou konstrukcí. Tam to dřevo opravdu cítíte.

0/0
19.2.2013 12:14

V38á38c79l47a47v 17P83o76u45s20t27k41a 3250381372

Ano, to máte pravdu.

0/0
19.2.2013 16:05

V47ě45r18a 15G65a61b96r78i80e73l47o16v91á58, 73I39n94g58.36A41r92c25h72. 2732324469450

Pánové nehádejte se, já tady shrnula jen místní diskusi pro odborníky, kteří neví proč Česko nepropadlo pasivním domům....

0/0
19.2.2013 13:11

J71a80r31o82s87l96a43v 31H72o44r81á29k 8262934915189

No, pokud je to shrnutí diskuze a nikoliv Váš názor, pak OK, ale i tak máte špatně bod 2, protože pan Šašek zde rekuperaci zjevně obhajuje a dřevostavbu nemá.

0/0
19.2.2013 13:36

A30l15e40š 47J47a66n89á62č96e22k 3273934826183

Já bych se pasivnímu domu nebránil, jenže problém je rentabilita. Pokud nechci dřevotřísku s polystyrenem, ale cihlu tak to vyjde draho nemluvě o systému větrání, tepelnýmu čerpadlu atd. Zkrátka normální barák s kotlem na dřevo nebo hnědý uhlí vyjde nakonec skoro levnějc vč. provozu než hi tech pasivní dům.  U svýho sem kalkuloval zateplení, vyšlo by na mega (10 cm polystyrenu) a protože topím dřívím, popř. uhlí, sem tam plyn tak návratnost by byla cca 60 let takže jen vyhozený peníze.

+2/0
18.2.2013 17:48

J23i83ř26í 95K98o16u73t71n58ý 7749979625866

Také postoj. Tak na zdraví ;-)

0/0
18.2.2013 21:28

J67a38r55o64s89l31a76v 52H12o66r34á61k 8772344455749

Ono je trochu něco jiného, když stavíte nový dům, než když chcete rekonstruovat. Rekonstrukce na pasivní standard je opravdu příliš nákladná. Při výstavbě nového domu to ale zdaleka tak strašné není.

Ještě poznámka: tepelné čerpadlo není v PD potřeba. Vzhledem k nízké potřebě tepla je většinou nerentabilní. Vyjímkou jsou snad jen tepelná čerpadla přímo zabudovaná ve vzduchotechnické jednotce (aktivní rekuperace).

Ještě poznámka 2: Ono to není jenom o úsporách, je to i o komfortu. Při topení hnědým uhlím máte v okolí domu v podstatě nedýchatelno...

0/0
19.2.2013 10:16

J19a35n 32S57t95e36h95l39i35k 9835957476581

Nízkoenergetický dum dosáhnete bezproblému .Třeba u dřevostavby je to 12-15cm izolace v podlaze , stěna 20cm izolace a strop cca 25-30cm izolace .Okna stačí dvouskla 1,0  . U zděného domu jsou problematické detaily. betonové překlady , stropy - beton je lepší vodič než plná cihla.

Takže na NED vám stačí tepelné čerpadlo vzduch - vzduch(klimatizace, peletková kamna atd.

U pasivu se už ale bez rekuperace neobejdete .Dále už tak neklesá tep. ztráta. Když chcete jít třeba napolovinu tep.ztráty se stěnou s 20cm izolace , tak už musíte jít na 40cm . Pak takzvaně máte z oken střílny. Na krbovky a komín rovnou zapomente , to vás vyžene z domu.Honí se třeba solární zisky(velká jižní okna) a pak musíte mít tuny akumulace ,aby vám tak nekolísala teplota v domě.

0/0
18.2.2013 14:46

V55á64c48l84a78v 32P34o50u57s37t72k15a 3640201272

Hm, a není lepší se na to zrovna vybodnout a postavit normální dům?

+8/0
18.2.2013 14:47

J91a43n 31S80t37e95h49l49i75k 9145897406411

Dnes už nepostavíte normální dum. I ta blba cihla 44 STI má dobry tepelny odpor pro NED 

http://stavba.tzb-info.cz/tabulky-a-vypocty/127-navrh-obvodove-steny-s-vnejsim-tepelneizolacnim-kompozitnim-systemem

0/0
18.2.2013 15:04

J26a38n 16N34o38v93á56k 3117848764976

ano, cihla je dobrým materiálem pokud je lepíte, a jsou to broušený cihly. ale je to náročné na kvalitu práce.. a to bohužel málo firem umí fortelně stavět..pokud se staví klasicky na maltu, ned z toho bude jen hodně těžko..

+1/0
18.2.2013 15:08

V12á20c34l61a97v 59P52o41u25s78t47k90a 3620251202

Na maltu už dnes nikdo nestaví.

+1/0
18.2.2013 15:08

J62a16n 25N72o80v88á90k 3927348294306

a to jste vzal kde? baráky z cihel se z 90% staví na maltu. zajděte se občas kouknut někam kde se staví baráky, bude to pro vás asi překvapení a nebudete pak tvrdit takový kraviny.

0/0
18.2.2013 15:26

V47á75c70l62a25v 17P66o32u77s26t70k87a 3500251602

Jenom za loňský rok jsme postavili deset rodinných domů z cihelných bloků. Ani jeden z nich se nestavěl s maltou. Možná by bylo dobré říct, co si představujete pod pojmem "malta".

0/0
18.2.2013 15:30

I18r28e41n50a 85H21r95u18b20á 6279106417763

Vidím u nás růst satelit a je pravda, že malta není vůbec nikde, i u bytovky to developer lepil.

0/0
18.2.2013 15:38

V69á61c62l40a34v 39P46o92u90s28t74k57a 3290401752

Ale to já moc dobře vím a právě proto je tahle honba za kilowatty úplně nesmyslná. V podstatě jde o to, že při dodržení doporučených postupů výrobců a skutečně odpovědnému postupu při výstavbě prakticky nelze udělat chybu.

0/0
18.2.2013 15:08

J40a55n 81N76o39v57á39k 3227398944706

pasivní domy jsou problémová věc. většinou jde o dřevostavby a spolu s absolutní vzduchovou izolací to znamená problémy s vlhkostí - nutnost rekuperace, ale tam jsou zase problémy s houbami a plísněmi. upřímně já mám zděný dům,který skrze stěny "dýchá", odvětrávaná fasáda a zateplení a tepelnou ztrátu cca 55kw na m2. mám podlahovky a tepelné čerpadlo a topím za 8.000 za sezonu. myslím že daleko lepší investice než pochybný dřevodomek s bůhvíjakou životností, nemožností klasicky větrat, horším klimatem a ještě dražší.. navíc když občas vidím jakým stylem se ty domy staví.. no děs a bída..:-)

+3/−1
18.2.2013 14:37

J72a14r84o87s62l97a47v 22H23o71r35á50k 8322214635759

Pasivní dům nemusí být dřevostavba. I zděné domy lze postavit jako pasivní. Kde jste slyčel, že jsou u rekuperace problémy s houbami a plísněmi? To povídali báby na návsi? To, že dýchání stěn je kravina, snad ani nemá cenu zdůrazňovat. Někteří lidé prostě někde něco zaslechnou a vezmou to jako fakt.Rv

+1/−2
18.2.2013 14:43

J77a44r85o53s58l10a81v 28H40o49r33á44k 8622254795939

samozřejmě "slyšel" a "povídaly báby na návsi". Za pravopisné chyby se omlouvám.

+1/0
18.2.2013 14:45





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.