Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Rodinný dům se zahradou. Český sen se za 20 let zmenšil na polovinu

Období velkolepých domů v Česku skončilo. Za posledních 20 let se rozloha typického nově postaveného domu zmenšila o více než polovinu. Dnes dávají lidé důraz hlavně na funkčnost, staví si proto převážně domy o rozloze kolem 100 metrů čtverečních. To fakticky odpovídá standardnímu bytu 4 + 1

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Pruit Igoe XI.

Ta Řitka, to je k poblití...

..no jo, divoké devadesátky 8-o[>-]

0/0
9.9.2012 21:34

ketr

je to jinak

sen se nezmenšil, jen lidi už dnes nepotřebují stavět dvougenerační 200-300m2 ratejny, kde by bydleli pohromadě se svými dospělými dětmi, protože dnes jsou všude mraky bytů a domů na prodej...

0/0
7.9.2012 10:31

Peťulák2

Tak co si budeme povídat: v 90. letech stále vládla móda

vícegeneračních domů, lidi to byli naučení stavět. Každý měl smlouvu na dobu neurčitou, takže nebyl problém získat půjčky. Spousta lidí chytla půjčky ještě za totáče, nakoupila hlavní matroš za socialistické peníze, ale splácela v už v demokratických. Plus za komunistů nebylo úplně za co utrácet , takže spousta lidí měla našetřeno a třeba jejich děti ještě stavěly za rodinné peníze. Vrátily se pozemky, takže děti stavěly na původních polích, kde se to změnilo na stavební parcely atd. Ten boom už je pryč a dneska se prostě umírňuje.

+3/0
6.9.2012 8:25

petr____22

Re: Tak co si budeme povídat: v 90. letech stále vládla móda

Nakoupila matros? Spousta z nich si ho zcela jednoduse nakradla - vzdyt do hospody chodili s ridicem nakladni Tatry i sikovnym zednikem ;-D Nikdo si nevsiml, kdyz ze stavby samoobsluhy nebo neceho jineho prisla jedna plna tatrovka nekomu na domecek, tam zase paleta cihel, pisek..... zednici a elektrikari si udelali melouch... a ejhle, rodinne domecky ze 70tych a 80tych let byly na svete ;-D Celkove naklady? Vlastni prace, dobre znamosti a par desitek tisic na nezbytnosti.

0/0
7.9.2012 11:33

Sladek

2 mil. za maly domek, ale jak dlouho se na taovou vec

musi setrit a splacet pri rodinem prijmu rekneme kolem 30K?  Je to totiz nekolikanasobne tezsi nez ve vyspelych zemich, tudiz nezbyva nez zustat v pronajmu.  Reality by mel opravdu vlastnit pouze clovek , kdo na to ma, jinak si koleduje o pru.er.

+1/0
6.9.2012 3:52

DieL

Re: 2 mil. za maly domek, ale jak dlouho se na taovou vec

20 let

+2/0
6.9.2012 7:47

Apatheia forever

Re: 2 mil. za maly domek, ale jak dlouho se na taovou vec

2mil domek + 700K pozemek, tudiz hypoteka na 85% bude 15500Kc/mesicne. Hypoteka na 100% 17500Kc/mesicne. Takze 20let je nerealnych u rodiny s prijmem 30K

0/0
7.9.2012 7:59

síma25

Re: 2 mil. za maly domek, ale jak dlouho se na taovou vec

Tak s rodinným příjmem, tedy 2 dospělí, ve výši 30k měsíčně, je myslím div, když je aspoň na ten nájem.. Jenže co v důchodě?

0/0
6.9.2012 12:00

Tobinka2.0

Re: 2 mil. za maly domek, ale jak dlouho se na taovou vec

třeba bude dědit...

0/0
6.9.2012 12:03

Ikoptak

Re: 2 mil. za maly domek, ale jak dlouho se na taovou vec

No on ten nájem je +/- stejný jako splátka hypo na 2mil (když máte 3+1 za solidní nájem, nemyslím tím regulovaný). A v důchodě už budete v domě platit jen energie. V nájemním bytě i ten nájem.

+1/0
6.9.2012 20:10

Neumětel

Re: 2 mil. za maly domek, ale jak dlouho se na taovou vec

" A v důchodě už budete v domě platit jen energie." HAHA, to je dobrý blábol a co údržba 30 let starého domu (35 letech pořídíš dům, v 65 jdeš do důchodu)? Příjde na řadu výměna oken, topení, možná podlahy.

0/0
7.9.2012 7:19

petr____22

Re: 2 mil. za maly domek, ale jak dlouho se na taovou vec

To je div, ze az doted vsechny ty domy nespadly, co? ;-D Driv meli lidi maximalne svoje dve ruce.

0/0
7.9.2012 11:35

Viper1

Re: 2 mil. za maly domek, ale jak dlouho se na taovou vec

To jsou směšné částky, okna 90 tisíc, topení tak 120 tisíc, podlahy 80 tisíc. Nic, co by člověk neušetřil levou zadní.

0/0
7.9.2012 20:53

v.sp

Re: 2 mil. za maly domek, ale jak dlouho se na taovou vec

To je pořád sranda proti např. Londýnu, kde je zcela vážný problém, že běžný státní zaměstnanec (učitel, policista, hasič...) si nemůže dovolit ani malý byt.

A nebo Švýcarsko, kde se často z hypoték splácí jen úroky - a ty jsou u úvěr v CHF dlouhodobě velmi nízké.

Když se podíváte na statistiky (i na idnesu), kolik hrubých platů je potřeba na průměrný byt, tak na tom ČR není nijak závratně špatně (i když Praha drahá je). Třeba Mnichov je na tom mnohem hůře, výjimkou je Berlín, kde je spousta paneláků a vysoká nezaměstnanost.

A nezapomeňte, že průměrný/mediánový příjem dvou lidí je přes 40 tisíc.

0/0
11.9.2012 22:51

Sladek

Re: 2 mil. za maly domek, ale jak dlouho se na taovou vec

Prave, ze toho prumerneho platu tam vetsina lidi nedosahne.  A zadluzit se na 20 let s 10K mesicni spaltkou je vrazda.  Pri prum. prijmu 40K to dela 50 mesicu prijmu na neco kolem 2mil KC.  V mem okoli to dela olem 40 mesicu, ale hodnota domu je kolem $300K, jenom pro porovnani.  Holt se musi v mladi hodne setrit a zadluzovat minimalne.

0/0
12.9.2012 0:24

Mrhamotý Krdlebný Kňukvulín v2.0

Ono to celkem stačí,

ve 2x60m2 domku na 750m2 pozemku se nám s dvěma dětma žije dobře, je to tak akorát. Mám dílnu, mám použitelný sklep, mám se kam vyvalit s knížkou a mám kam vypustit děti. Po ničem větším netoužím, vzhledem k tomu že mám jiné koníčky než se nějak přehnaně starat o zahradu. Srovnání byt:dům je čistě individuální, já zažil obojí, a zpátky do města do bytu bych nešel ani za nic, i kdyby byl dvakrát větší a nemusel jsem se starat o nic dalšího než o placení nájmu.

+1/0
5.9.2012 23:23

Novotnak

Lidí ubejvá a domů a bytů přibejvá,

ať mi nikdo netvrdí, že se máme špatně... :-)

0/0
5.9.2012 22:17

Rada.K

Re: Lidí ubejvá a domů a bytů přibejvá,

Pokud to měl být vtip, pak to beru. Jinak ale potíž je hlavně v tom, že se nůžky rozevírají. Na jedné straně jsou ti, kteří se mají čím dál lépe a na druhé ti, kterým životní úroveň klesá. Osobně v tom vidím docela problém...už jen kvůli tomu, že síla, která udrží sociální příměří, nebude levná.

+2/0
5.9.2012 22:43

Novotnak

Re: Lidí ubejvá a domů a bytů přibejvá,

každá země začíná tak, že jsou všichni krom vládce chudí. postupně přibývají bohatí a kolem těchto bohatých střední třída a samozřejmě sátle zůstavají i chudí, ale čím víc bohatých, tím méně chudých. Když z bohatých uděláte chudé, tak tím chudí nikdy nezbohatnou, tak to nefunguje.

0/0
5.9.2012 22:51

Rada.K

Re: Lidí ubejvá a domů a bytů přibejvá,

Chudých u nás přibývá kvůli tomu, že se přerozděluje méně než dříve. Tím neříkám, že je to špatně. Chudí u nás nevznikají tím, že by někdo udělal z bohatých chudé, to se alespoň prozatím neděje.

0/0
5.9.2012 23:00

Beaver.PV

Re: Lidí ubejvá a domů a bytů přibejvá,

To bych nesouhlasil, spíš se přerozděluje v některých případech až moc.

0/0
5.9.2012 23:36

Rada.K

Re: Lidí ubejvá a domů a bytů přibejvá,

To možná ano, nicméně je to méně než v minulosti a důsledkem je to, že chudých přibývá. Mnohem lepším řešením než mohutné přerozdělování by byly účinné vzdělávací programy. V těch programech by mohli lidi naučit třeba drobně podnikat. Díky tomu už by nemuseli stát u pásu v mezinárodní společnosti a třít bídu s nouzí a nemuseli by být závislí na soc. dávkách.

V našich podmínkách by to ale nejspíš byl dost často spíš tunel na prachy než přínosný vzdělávací program.

Další potíží by nejspíš bylo to, že na tomhle nikdo z vlivných nemá zájem (nadnárodní vyděrač jim nasype, drobný živnostník těžko).

0/0
6.9.2012 18:18

Pedro Rodriguez

Re: Lidí ubejvá a domů a bytů přibejvá,

A opravdu jsou u nás ty nůžky tolik rozevřené? Podle mě patří ČR mezi země s nejméně otevřenými sociálními nůžkami na světě. Někdy je to až směšný, jak si mezi sebou závidíme snad i stejnej typ auta s jinou výbavou, zatímco v jinejch zemích jsou superluxusní vily vedle slumů.

0/0
6.9.2012 0:56

Peťulák2

Re: Lidí ubejvá a domů a bytů přibejvá,

Ale rozevírají se čím dál víc a je to vidět. Za totáče to bylo +/- všude stejné. Teď už není. Problém je, že stát vždycky táhne střední třída, ne bohatí nebo chudí. Střední třídu by si stát měl hýčkat. Ale ten náš to moc nedělá. A jak psal už kolega nade mnou, pokud máte na jedné straně bohaté, na druhé chudé a nic mezi nimi, tak potom vkládáte obrovské prostředky do toho, abyste udržel příměří. Protože ty chudé to časem přestane bavit a spáchají nějakou revoluci buď směrem k válce, nebo směrem k někým dalším komunistům. A to je teprv problém.

+3/0
6.9.2012 8:30

Rada.K

Re: Lidí ubejvá a domů a bytů přibejvá,

V mnoha zemích jsou samozřejmě nůžky ještě rozevřenější. U nás je potíž v tom, že na to lidé nejsou zvyklí a tak jim to hodně vadí.

0/0
6.9.2012 18:20

v.sp

Re: Lidí ubejvá a domů a bytů přibejvá,

Souhlas. Např. v počtu lidí co mají pod 60% mediánové mzdy (což je definice Eurostatu pro chudobu) je na tom ČR "nejlépe", tj. v celé EU27 má nejméně takových lidí.

0/0
11.9.2012 22:46

Scarlett from Scottland

Re: Lidí ubejvá a domů a bytů přibejvá,

no a vám by přišlo normální, kdyby se všichni měli úplně stejně?

0/0
6.9.2012 8:11

Peťulák2

Re: Lidí ubejvá a domů a bytů přibejvá,

Když tomu nerozumíte, tak to nekomentujte. Protože nic takového on neříká.

0/0
6.9.2012 8:32

Scarlett from Scottland

Re: Lidí ubejvá a domů a bytů přibejvá,

nejste nějaká agresivní?8-o ;-D píše o rozevírání nůžek, o bohatých a chudých a že je to špatně - to že jsou bohatí a chudí mi přijde úplně ok. Tak se logicky ptám,jestli jemu by přišlo ok, aby se všichni měli stejně.

0/0
6.9.2012 8:56

Rada.K

Re: Lidí ubejvá a domů a bytů přibejvá,

To by normální nebylo a taková situace snad nikdy a nikde nebyla a nejspíš ani nebude.

0/0
6.9.2012 18:10

Sibyla01

Re: Lidí ubejvá a domů a bytů přibejvá,

Většina lidí na tom tak špatně být nemusí, ale často vlastní vinou je. Chtějí mít všechno a chtějí to mít hned: "Vy si to zasloužíte, rozmazlete se, dopřejte si..." Takže mladá rodina s průměrným platem splácí hypotéku za mizerný satelit 60 m/2000000 - ano, přesně takové máme v sousedství) - ale pořídí si kuchyni za 1000000, má dvě auta, čtyři mobily po tisícovce paušálu měsíčně, na zahradě vybuduje bazén(ek), který nenapouští, protože je to drahé - a nadává na vládu, jak to vede, že jsme chudí. To už jsme docela zapomněli být skromní? Opravdu musíme mít všechno, co vidíme?

+2/0
6.9.2012 8:41

Hroznej.puberťák

Re: Lidí ubejvá a domů a bytů přibejvá,

Jo, přesně. Pamatuju reklamu firmy prodávající bazény - vzala model letadla s foťákem, vyfotila satelit z výšky a všem, co ještě neměli na zahradě vidět bazén poslali domů leták s tou fotkou, kde byl jejich barák bez bazénu, v sousedství řada baráků s bazény, to celé nadepsané obrovským "Vy ještě nemáte bazén?". Tomu se říká přesně zacílená reklama...

0/0
6.9.2012 8:50

livingproof

Re: Lidí ubejvá a domů a bytů přibejvá,

Lidí na Zemi přibývá, za posledních 200 let z jedné na 7 miliard a stále denně o čtvrt milionu. Že nemluví česky je celkem nepodstatný detail :)

0/0
6.9.2012 8:42

Scarlett from Scottland

Re: Lidí ubejvá a domů a bytů přibejvá,

máš pravdu, čoveče :-)

0/0
6.9.2012 9:06

mrazik007

cena

Za 2 miliony snad radeji byt nez dum.

+1/0
5.9.2012 21:31

prestovlaknejede

Re: cena

to není lepší mít veškerý příslušenství za ty peníze jako garáž, dílnu, bazén, ohniště, pergolu, atd.? nebo je snad lepší bydlet v betonový kleci, poslouchat splachování sousedů a z okna koukat do protějšího panelák? každý si vybere dle svého ;)

+1/0
5.9.2012 22:02

billa98

Re: cena

myslim, ze clovek, kterej tohle napíse, musí bejt pekne zpruzenej ze vseho kolem baraku. Blbí sousedi, nekonečná práce na zahradě a kolem baráku, neustálé investice, placení za teplo, vsude jen autem... Tak ze ano, kazdy si vybere dle svého :-)

+1/0
5.9.2012 22:08

Beaver.PV

Re: cena

Aha, teplo v byte je zadarmo :)

0/0
5.9.2012 22:20

livingproof

Re: cena

Bydlím v RD ve městě a nemám ani řidičák, na zahradě bych pracoval rád ale ono už jaksi není na čem - je hotová a kromě vypletí už není co dělat, poslední investicí byla výměna záchoda před 5 lety.

+2/0
6.9.2012 8:45

Rada.K

Re: cena

A to všechno se dá pořídit za 2 miliony?

Ten, na koho jste reagoval, to podle mě myslel tak, že za dva miliony můžete mít leda tak pidi domek z levných a nekvalitních materiálů a tudíž je lepší mít za ty 2 mil. slušný byt.

A pokud to myslel jinak, já to myslím tak, jak jsem to napsal:-)

+1/0
5.9.2012 22:41

Hroznej.puberťák

Re: cena

Ale jo, garáž, dílna, bazén, ohniště a pergola, to by se možná za dva miliony i pořídit dalo... :-P

0/0
5.9.2012 22:57

Scarlett from Scottland

Re: cena

to asi ano, ale jedině, že bude stát ve vzduchoprázdnu (bez pozemku) :-)

0/0
6.9.2012 8:13

Hroznej.puberťák

Re: cena

Pozemek na garáž, dílnu, bazén a ohniště zas tak drahej nebude.

0/0
6.9.2012 8:30

Scarlett from Scottland

Re: cena

jj jsem se nachytala ;-D já k tomu automaticky počítala i ten příbytek pro lidi, tedy domek ;-D

+1/0
6.9.2012 9:04

mrazik007

Re: cena

Prvni kdo me pochopil. Nas to stalo pred 10 lety stalo o neco vice.

0/0
5.9.2012 23:30

kvedlal

Český sen 21. století

- velkej barák se zahradou

- nový velký auto (SUV nebo střední třída) + druhý menší auto pro manželku na nákupy

- děti na univerzitách na Západě

- mít našetřeno do důchodu

Podtrženo sečteno: - nemáme na to a dokud nám stát bude brát skoro půlku mzdy, nebudem na to mít nikdy [>-]Rv

+2/0
5.9.2012 18:38

Beaver.PV

Re: Český sen 21. století

- starej barak s malym dvorkem (100 m2 dum a 100 m2 zbytek pozemku), rekonstrukce, hypo na krku

- stary maly SUV a druhy auto starej sedan

- deti nejsou a az budou, tak normalne na ceske skoly

- nasetreno... mno, penzijni pripojisteni mam, ale iluze si nedelam

No plat mam relativne dobrej a resume je nahore... rozhodne to neni optimum, ale vzhledem ke stoupajicim cenam, danim a odvodum neni sance, ze bych si postavil novy dum v rozumne vzdalenosti od mesta, koupil nove auto (mysleno uplne nove) a nebo odkladal nejake velke penize na stari. Kalouskovi je to samozrejme suma fuk, ten ma svoje uz jisty a ze by snizil dane a ozivil ekonomiku, to ho ani nenapadne, radsi to tu bude dal nicit a vysavat lidi aby bylo vic penez na rokzradeni.

0/0
5.9.2012 19:21

Big-M

Re: Český sen 21. století

byt 3+ 1 80 m2 v osobním vlastnictví s balkonem místo zahrádky, chalupa na horách se zahradou, lesoparkem a arboretem, velký Jeep, malý pežotek do města,  2 děti odrostlé, otávče na studiích v české škole, našetřeno - no, taktéž bez iluzí, plat ujde, leč jeho reálná hodnota stále klesá .......... jediná vyhlídka: vstoupit do politiky a taky si nahrabat ;-D

0/0
5.9.2012 20:01

Beaver.PV

Re: Český sen 21. století

No jo, kdyz na to ja jsem porad jeste moc zasadovej clovek :-)

0/0
5.9.2012 20:10

ppetr1

Re: Český sen 21. století

novy dum s pozemkem 2 000m2.naklady provozu domu do 3 000kc/mesic (pasiv).cena i s pozemkem v centru mesta 60 000obyvatel (do centra to mam pesky 15 minut) byla cca 3,5 mio.dum je velky do 150m2 prizemni a bezbarierovy.

dcera novy dum (bezbarierovy) a syn rovnez (patrovy).vek dcery 28 a 27 let.mam 4 vnoucata.syn platil hotove,dcera  brala hypo.

svoji hypo splatim do 5 let.

k novemu domu nove auto - dcera jej koupila manzelce k narozeninam ;-).

holt i deti se musi starat o sve rodice - samozrejme bez rodicu by toto nezvladli - do vinku dostali finance k zhodnoceni ( v 18 letech) a podarilo se jim to ;-).dnes uz bydli kazdy ve svym .

+1/0
5.9.2012 20:15





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.