Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vodu v panelácích ohřívá slunce. Lidé platí o polovinu méně než dřív

Teplické bytové družstvo Mír vybavilo střechy sedmi svých domů solárními panely a jejich obyvatelé od té doby platí za teplou vodu o polovinu méně než u teplárny. Družstvo zvažuje, že připojí i další své paneláky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

mamsrb

Ohřev vody sluncem není žádná novinka.

V Řecku a Itálii na každé střeše. ačkoliv to není v článku uvedeno, jedná se asi o klasické solární panely, které nemají dostatečnou účinnost v zimě a proto to dotápění elektrokotlem. Ovšem elektřina i dík fotovoltaice je drahá a proto to není chytré řešení. My jsme si osadili dům vakuovanými panely (investičně ovšem dražšími) a hlavně se odpojili od teplárny a topíme plynem. Bivalentní zásobníky jsou v případě potřeby (ani vakuované panely při zamračené obloze netopí) dohřívány plynovým kondenzačním kotlem. Toto řešení přináší významné úspory v provozu i bez dotací.

0/0
12.8.2012 12:54

enpassant

Zavádějící název

Chtěl bych se zeptat autora článku, jestli když si předplatím časopis na rok dopředu, tak ho každý měsíc dostávám zdarma? Asi ne! Stejně tak si lidé v paneláku jednorázově předplatili polovinu ceny za teplou vodu na cca 15 let dopředu (viz např. příspěvek DISK a další). Ve skutečnosti si v paneláku za dotace postavili něco, co je cenově velmi podobné dodávce z teplárny a ještě mají v dolních patrech hluk z nové technologie.

+1/−1
22.7.2012 9:16

Petrik73

Re: Zavádějící název

To jistě ne, ale ve finále ušetřte, ne?. Roční předplatné bývá většinou levnější, než kupovat každý měsíc sólo číslo. Podle Vaší logiky, ten, který dosud topil nejdražším možným způsobem, elekřinou, a přešel na vytápění na tuhá paliva vlastně neušetřil, protože si musel koupit kotel.

0/0
22.7.2012 9:25

.MichaL

Re: Zavádějící název

Nerozumím, pokud byly vstupní náklady 0,- (zelená úsporám+úvěr) a splátka úvěru+drobné za elektrický dohřev je vyjdou na polovinu oproti platbě za dodávky z teplárny, tak prostě platí půlku a basta, ne? Já v tom žádnej jinej háček nevidím.

0/0
22.7.2012 11:37

Peťulák2

Re: Zavádějící název

A ten úvěr nikdo neplatí? A tu zelenou úsporám taky ne? Tak jim napálí větší daně v platech, zaplatí se to tak jak tak, protože solární panely vyjdou výrobou dráž, než kolik za svůj život uspoří. Ale fakt je, že zelenou úsporám zaplatíme všichni, takže ten konkrétní panelák to možná trochu levněji vyjde.

0/0
23.7.2012 16:22

.MichaL

Re: Zavádějící název

šmarjá, ta splátka úvěru+elektrika za dohřev je vyjde na polovinu toho, co účet od teplárny, vždyť to tam píšou. A nic jiného neplatí, co by taky měli - poplatky za slunce? Až na to, že úvěr se časem splatí a pak pojedou jen za cenu údržby. Což se u účtů od teplárny nestane. To co píšete o solárních panelech, je oblíbenej mýtus, kterej koluje o FOTOVOLTAICKÝCH panelech, týká se energetické, nikoli finanční návratnosti a ve skutečnosti má FV panel energetickou návratnost asi tak 7-10 let, což je tak třetina jeho životnosti. Ale to je vedlejší, protože FV panely tam vážně nejsou. Zelenou úsporám neplatím já, Vy ani nikdo jiný v téhle republice, což je věc která se tu psala už asi 20x. Proč mám dojem, že nemáte nejmenší tušení o ničem z toho, co komentujete?

0/0
23.7.2012 16:38

s.ouky

?

By mě zajímalo, kdy si vyndáme hlavy z prd..  a začneme něco dělat. Místo toho, abychom na diskuzích k článku, který na první pohled nese jednoduché sdělení, veřejně odhalovali svou hloupost... Ale upřímně - první panelák v evropě? Tak to mě taky překvapilo...

0/0
22.7.2012 8:18

DISK

:-D Typický produkt dotační zhovadilosti

Ano, díky dotaci a jistě i patřičnému zainteresování zodpovědných zatím výhoda - samozřejmě za cizí peníze, jak už to u ekologických šíbrů bývá.

 Takže si to shrňme, podle údajů v článku se začne investice vracet každému bytu cca po 10-ti letech a kdyby nebyla dotace, tak to činí skoro let 16. Samozřejmě jen při rozložení pořizovací ceny. Předpokládám, že další náklady bude stát údržba a na konci životního cyklu i likvidace zařízení.

 Mi to teda moc fajn nepřijde a můj závěr je, že jedinou radost může mít příjemce provize za celý tenhle zelený cirkus.

0/0
22.7.2012 8:18

ftdolton

To psal velký machr

v teplárně TUV vyrábějí s vody z potoka, rybníka nebo snad chc....?

Typický ekologický nadšení pro něco, až čas ukáže ...

+1/−1
22.7.2012 8:12

Nečasjennačas

Tak jsem to spočítal,

že tady z toho solárního ohřívače za  1Kč ohřejete cca 7 litrů vody a padesátí litrovým bojlerem zn. Dražice, který mám doma ohřejete vodu  za 1Kč  cca 6 litrů vody, což už není takový rozdíl.;-D cca taky uvádím proto, protože neznám poměr teploty vody.

0/0
22.7.2012 7:23

azazzelo

Re: Tak jsem to spočítal,

Nj. bojler a noční proud + cenová politika dodavatele elektřiny. Nelze se na teplo z nočního proudu dívat jako na dotovanou energii ostatními zákazníky? Dotace jako dotace. Vaše teplo platí lidi z bytů, kteří o noční proud nikdy nezavadí.

+2/−1
22.7.2012 8:17

T_x_y

Re: Tak jsem to spočítal,

Noční proud je levnější správně. Uvědomte si, že odběr sítě musí být v každou chvíli stejný jako výkon elektráren, jinak má síť problém. Noční proud není nutně jen v noci, ale zapíná se tehdy, když je to potřeba (s nějakými omezeními a garancemi, zase si to nemůžou zapínat úplně kdy chtějí). Problém to uřídit je až takový, že třeba v USA se stávalo (v určitých hodinách určitých dní), že za odebraný proud jste dostal dokonce zaplaceno.

+3/−1
22.7.2012 11:45

petr.n_22

Proč ne,

jen doufám, že jsou připraveni i na to, že může udeřit taková zima, že systém bude nepoužitelný.

0/0
22.7.2012 3:04

Ladino

Re: Proč ne,

Tak nas poucte, jak velka zima musi uderit, aby kotel prestal fungovat. :-)

+1/−1
22.7.2012 7:28

.MichaL

Re: Proč ne,

Vám ještě nikdy nezamrzla elektrika v drátech? Tak to jste ještě moc mladej panáčku, to jste ještě nezažil řáckou zimu, jako byly za mě zamlada;-)

0/0
22.7.2012 11:50

Petrik73

Re: Proč ne,

Nystyďte se a rozveďte svou myšlenku.

0/0
22.7.2012 9:27

T_x_y

.

Je zajímavé, že elektrokotel vyjde levněji, než připojení na teplárnu.

+1/−1
22.7.2012 2:33

jan.banos

o polovinu méně než u teplárny

manažeři v teplárně musí mít pěkně kyselé ksichty;-DR^

0/0
22.7.2012 8:01

Machalu

Re: o polovinu méně než u teplárny

No, v nekterych pripadech to ma teplarna, respektive dodavatel tepla napalene tolik, ze by se snad vyplatilo ohrivat si vodu bojlerem i na VT (vysoky tarif) a topit primotopem. Bydlel jsem v byte, kde byla zdruzena vymenikova stanice asi pro ctyri bytove domy, critalove stropni salave topeni prakticky bez moznosti regulace a samozrejme velkopakt predstavitelu mestske casti, spravni firmy (bejvala OPBH)  a spravce vymenikove stanice, potazmo preprodejce tepla.

V byte 60m2 jsem platil za teplo (topeni + ohrev TUV) takove prachy, ze moji pribuzni v dvougeneracnim plynofikovanem domku nepropalili za plyn vic, nez ja v tom pretopenem byte. V takovem pripade je pak jakykoliv jiny zdroj lepsi nez diktat vyse zmineneho paktu.

0/0
22.7.2012 11:20

Dawerius

Re: .

Vodu neohřívá pouze elektrokotel, ale také solární trubice.

0/0
22.7.2012 8:29

T_x_y

Re: .

No to ano, ale v zimě dost velkou část tepla musí řešit z jiného zdroje než jsou ty trubice a tady jde o to, že zvolili elektrokotel i když tam mají teplárnu. Účinnost při výrobě elektřiny z tepla není ani 50%. Teplárna rozvádí teplo přímo, takže aby se to nevyplatilo, musí se půlka tepla někde ztratit, nebo musí být tak drahé to potrubí k teplárně, což je divné.

0/0
22.7.2012 11:55

makacek

Re: .

bohužel teplárna může stanovovat cenu na GJ tepla dle plánovaného odběru, a protože odběr v době velkých mrazů ne neplánovaný a teplárna nemusí s tímto počítat na palivu atd. tak tento GJ tepla může být výrazně dražší než cena, kterou platili před instalací solárních panelů.

0/0
6.8.2012 18:15

m4!_luke

Komunismus je zpet

Vsichni, co nebydlite v Teplicich v Marsovske ulici, jste se prave stali sponzorem mistnich obyvatel. Mistni vam z celeho srdce dekuji za vasi stedrost, to nemuselo byt! Nebo ano? :-)

+1/−1
22.7.2012 1:46

.MichaL

Re: Komunismus je zpet

máte krátkou paměť - být komunismus, tak cokoli funkčního pošleme do sovětského svazu výměnou za mizernou železnou rudu a ochranu před imperialismem a sami se myjem v neckách;-) Mimochodem, kde se vzaly peníze v Zelené úsporám, jsme tu pitvali v hodně dlouhém vlákně, ale tím se asi zmást nenecháte, co:)

+1/−1
22.7.2012 2:01

Linde CZ

Re: Komunismus je zpet

To jsou penize danoveho poplatnika, ne?

+1/−1
22.7.2012 6:42

Kefalín6

Re: Komunismus je zpet

Na tu blbinu jsi přišel sám, nebo ti to někdo nakukal?8-o

0/0
22.7.2012 8:54

Petrik73

Re: Komunismus je zpet

Nemáš ani šajn, co to je za peníze, hlavně že meleš nesmysly. Zkus si zjistit, odkud se peníze v tom fondu vzaly.

0/0
22.7.2012 10:05

.MichaL

Re: Komunismus je zpet

ne, jsou to peníze z prodeje emisních povolenek, které jsme prodali převážně velkým japonským firmám. A emisní povolenky jsou důsledkem Kjótského protokolu. Takže ať si o těch penězích a emisních povolenkách myslíme co chceme, tak to nejsou peníze daňového poplatníka, natož českého. Tedy, pokud to nechcete brát tak, že každé peníze někdy v minulosti patřily nějakému daňovému poplatníkovi...

0/0
22.7.2012 11:01

Dawerius

Re: Komunismus je zpet

Většina paneláku jsou zateplený z dotaci, takže všichni co nebydlí v zatepleným paneláku jsou jejich sponzorem.

0/0
22.7.2012 8:32

Kefalín6

Re: Komunismus je zpet

Další "expert", co papouškuje nesmysly...

0/0
22.7.2012 8:55

Petrik73

Re: Komunismus je zpet

Ty seš tydýt a hlupáček. Tento fond je z větší části financován Japonci. Vysvětli mi prosím Tě, jakou formou si do tohoto fondu přispěl?

0/0
22.7.2012 10:08

Petrik73

Re: Komunismus je zpet

Ty seš jejich sponzorem? Ty seš Japonec nebo co?

0/0
22.7.2012 10:06

mamsrb

Všichni Japonci jim přispěli,

protože oni nemají žádný problém zaplatit si následky tsunami a zemětřesení a ještě si kupovat CO2 odpustky. ;-D

0/0
12.8.2012 11:50

Alex1966

Mají Japonci "na to"?

Řekl bych, že například výše státního dluhu a nepatrný hospodářský růst v posledních dvaceti letech nejsou něčím, na co by byli Japonci hrdí. Jestli sami nakonec rádi musí kupovat nějaké povolenky, to je důsledkem Kjóta a ne výrazem jejich momentálních hospodářských úspěchů. A tímto se také omlouvám Járovi Cimrmanovi za citaci.

0/0
23.9.2012 17:34

pepinolupino

Panebože...

...proč do diskuze u technicky zaměřeného článku přispívají techničtí diletanti, kteří rozeznají jenom to, že ve dne je světlo, v noci tma, v zimě zima a v létě je teplo, a diskutují o solárním ohřevu TUV (pro neznalé - Teplé Užitkové Vody)!!! Vážení, tady se nejedná o žádnou "fotovoltaiku", ale o ohřev vody v solárních kolektorech (principielně je to takový "radiátor naruby" který sbírá sluneční teplo) se zásobníkovou nádrží (to je to zařízení ve sklepě domu) a s nuceným oběhem čerpadlem. Jako záložní zdroj tepla se používá elektrický ohřev (jako v el. bojleru). A kupodivu - solární kolektor moderní konstrukce s vakuovou izolací ohřívá vodu i v zimě!!

+3/−1
22.7.2012 1:20

jozko skocdopole

Re: Panebože...

A to vacum se vstrikuje pod tlakem do vody ?

0/0
22.7.2012 4:46

jan.banos

Re: Panebože...

ano :-)

0/0
22.7.2012 8:03

Dawerius

Re: Panebože...

Černá menší trubka je uvnitř průhledné větší trubky a mezi nima je vakuum.

0/0
22.7.2012 8:37

.MichaL

Re: Panebože...

ano, reaguje s vodou za vzniku tepla, odpadním produktem jsou jemnohmotné vibrace:-)

0/0
22.7.2012 12:40

sematam

Re: Panebože... ( techničtí diletanti)

Ale ten článek se vůbec nezmiňuje o solárních kolektorech - explicitně uvádí výraz solární panely - a tak nevidím žádný důvod pro vaši nadřazenou kritiku účastníků diskuse.

8-o

0/0
22.7.2012 5:13

JaJaMilan

Re: Panebože... ( techničtí diletanti)

To, že to není ve článku je třeba chyba pisatele. Ovšem, tak jak to popsal, je to technicky rozumné a též k zamyšlení se tomu věnovat více. Totiž to je ten pravý důvod kde měla pomáhat zelená dotace a né solární panely na orné půdě.

+1/−1
22.7.2012 5:42

kotatkoxxl

Re: Panebože...

takže pokud to dobře chápu, tak je to obdobný princip (spíš stejný), jaký se využívá u vyhřívání bazénu na zahradě ... je to tak?

0/0
22.7.2012 10:30

kars

Z článku mi to není úplně jasné...

...a dle diskuze soudím, že nejsem sám. Jedná se o přímý solární ohřev (černé trubky) té vody (to asi ne, v zimě by to zmrzlo) nebo "fridexu", který pak ohřívá vodu ve výměníku (ale tomu neodpovídá zmínka o nádržích ve sklepě) nebo mají na střeše fotovoltaiku a vodu pak ohřívají ve zmíněných zásobnících elektřinou? Popisy lidí by asi nejvíc odpovídaly tomuto systému "klasický bojler". Docela by mě to zajímalo.

Je v diskuzi někdo, kdo o tom něco ví? :-)

Díky

kars

0/0
22.7.2012 0:30

azazzelo

Re: Z článku mi to není úplně jasné...

Proč by to zmrzlo? Přece se v zimě ohřívá voda elektřinou, honí se na střechu a kolektory ohřívají atmosféru pro nás pro všechny. Zákon zachování energie. V létě získáš v zimě vrátíš. ;-D

+1/−1
22.7.2012 0:42

kars

Re: Z článku mi to není úplně jasné...

:-) Dobrý. Ale takovou odpověď jsem nečekal. I když, technicky by to samozřejmě možné bylo ;-)

0/0
22.7.2012 0:49

minio

Re: Z článku mi to není úplně jasné...

Vzhledem k tomu před čím stojí pán na fotce tak to FVE nebude, spíš klasické černé trubky i vzhledem k uvedeným stížnostem a úspoře.

0/0
22.7.2012 0:55

kars

Re: Z článku mi to není úplně jasné...

Dík, ale ta fotka mi moc nepomohla. Expanzní nádrž, čerpadlo... Vypadá to podobně, jako třeba i u nás v kotelně (jen toho tam máme víc :-)) Je ale fakt, že zas tak moc do toho nevidím.

0/0
22.7.2012 1:10

.MichaL

Re: Z článku mi to není úplně jasné...

Skoro určitě je to nepřímý solární ohřev: ve sklepě je zásobník teplé vody s výměníkem; mezi výměníkem a solárním kolektorem na střeše je uzavřený okruh, ve kterém běhá směs vody a glykolu (zhruba), tím jsou vyřešené problémy se zamrzáním, korozí a zanášením vodním kamenem. Fotovoltaika nemá v tomhle případě smysl, protože účinnost FV panelu je mnohem menší než účinnost teplovodního slunečního kolektoru. Na druhou stranu, kdyby se někde "zadarmo" sehnalo pár FV panelů a našel by se někdo, kdo by udělal příslušnou stejnosměrnou elektroinstalaci, tak by to mohla být zajímavá kutilská varianta:)

+1/−1
22.7.2012 1:18

.MichaL

Re: Z článku mi to není úplně jasné...

a takhle vypadá jednoduché funkční šémátko: http://www.mega-sunshine.cz/img/ohrev-vody-eco-line-m.jpg

0/0
22.7.2012 1:20

pepinolupino

Re: Z článku mi to není úplně jasné...

Tady je určitě přímý ohřev vody! Použití jiného teplonosného média jako mezičlánku výrazně snižuje výkon kolektoru a vnáší výrazné ztráty a komplikace do systému, jelikož ohřívá pitnou vodu! Přímý ohřev vody sluncem není tepelné čerpadlo!! Navíc norma říká, že TUV je o teplotě minimálně 45 stupňů!

0/0
22.7.2012 1:24





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.