Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Pro Zlín ráda navrhnu i nohu od stolu, říká architektka Eva Jiřičná

Momentálně má zakázky na třech kontinentech. Přesto by ráda vytvořila ještě něco pro Zlín. Slavná architektka Eva Jiřičná se od svého rodného města nechce úplně odtrhnout. "Zlín by si zasloužil, aby vypadal líp. Jeho centrum je hodně zanedbané," říká v rozhovoru pro MF DNES.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

liuliu

Zlín se zastavil včase

Diskuze vypovídá o tom,co za lidi zde žije. Každý se ohání Baťou - většina lidí vůbec neví, jaké jsou základní baťovské principy. Kdyby rodina Baťů ve Zlíně žila, dnešní Zlín by vypadal úplně jinak. Byly by zde odvážné - úplně jiné stavby než jaké známe z jejich éry. Rozhodně by zde bylo více staveb typu "Jiřičná". Baťové vždy reflektovali vývoj a nikdy by neobstáli, kdyby otravně stepovali na místě, jako to dělá většina Zlíňanů. Do nekonečna opakovaná klišé o tom, jak se stavba KC do města nehodí už je ubíjející.. Vše vychází z neuspokojených ambicí místních architektů . Do doby výstavby Kongres.centra ve Zlíně neprobíhala žádná soutěž - vždy byli přímo osloveni jen místní architekti. Ti mlčeli - vyhovovalo jim to, nikdo nevykřikoval o jediné správné cestě prostřednictvím soutěží. Stačí podívat se na stavby z minulých let - např.všechny v ZOO,byty na JS, DPS, 23. budova, veřejná prostranství, apod. Uzavírám - místní konkurenční boj a zmanipulovaní občané.

0/0
2.2.2012 13:26

kamters

stavba

Nezlobte se,paní Jiřičná,ale pan Baťa se musí v hrobě obracet.Toto do dávného stylu Zlína absolutně nezapadá.Kdyby ta stavba byla alespoň někde na okraji Zlína.

0/0
20.1.2012 9:51

Nikit

Pravdu má

Paní Evo Jiřičná,jak vás nemusím za vaše stavby, kde je mnoho nevyužitého prostoru, čímž funkční budova ztrácí smysl, tak musím s vámi souhlasit, že Svit patří až na vyjímky zbourat. Baťa ty budovy stavěl tak na 50 let, ne dýl. Kdyby místo toho udělali univerzitní kampus, bylo by to úplně super. A centrum Zlína? No koment. Silnice, parkoviště, kino, parkoviště, parkoviště, cosi co by mělo zdánlivě připomínat nádraží a opět parkoviště s kostelem.Nakonec silnic a nic.

+1/0
13.1.2012 22:55

blanka

Jak se vzdycky

kdyz mame nekoho, kdo se ve svete proslavit, tady sejde v diskusi sebranka, ktera na vsechno a vsechny hazi hnuj....on ale pada zpet, vite?

+1/0
12.1.2012 11:30

tedyn

Paní Jiřičná

prosím už raději nenavrhujte pro Zlín NIC.... děkuji předem

+2/0
10.1.2012 18:58

konzerva

Smekám

před Vaší prací, paní Jiřičná i když ne všechno se mi líbí. Ale to, že by Baťa stavil domky na deset let je nesmysl, který by neměl z úst vypustit ani švec, natož někdo, kdo má něco společného se stavařinou. No a i ta "esesácká holčička" mi v tom vyprávění nějak drhne... Jinak jsem rád, že tady Vaše stavba stojí a mrzí mne, že ostatní úpravy kolem podchodu nebudou realizovány podle Vašich návrhů.

+3/0
8.1.2012 11:22

pomocný učitel Václav Poustka

Re: Smekám

Zjevně paní Jiřičná (jakkoliv ji nemám rád) o stavařině a obecně historii Baťovského zlína něco ví. Narozdíl od vás. Nebýt války, tak jsou baťovy domky už šedesát let zbořené. To je prostě fakt, který není čím zpochybnit.

+2/0
8.1.2012 13:46

konzerva

Re: Smekám

Odpověděl jsem vám dole, aniž bych četl tady tu vaši hloupost. Každý, kdo ví alespoň to, že do betonu patří i cement, musí mít jasno. Baťovské domky byly na svou dobu stavěny docela fortelně. Několik jsem jich i rekonstruoval, takže o nich vím poměrně dost. Možná nevím o stavařině tolik co Jiřičná, ( i když co se týká běžné stavařiny, tak si myslím, že ano), ale určitě mnohem víc, než vy.;-D Nemám čas vás znovu přesvědčovat, jako onehdy u jakési krabice, takže vás nechám v blahé nevědomosti. Ne všechno, co je Baťovi vkládáno do úst, skutečně řekl.

0/0
8.1.2012 14:16

pomocný učitel Václav Poustka

Re: Smekám

Jasno máte. To vidím. Ale také vidím, že o stavařině toho moc nevíte. A o historii baťovského zlína už vůbec ne.

0/0
8.1.2012 16:09

konzerva

Re: Smekám

Člověče, zatím, co já tady uvedl několik podkladů pro svůj názor, vy tady pouze kvákáte nějaké vaše domněnky. Uveďte mi tedy nějaký relevantní zdroj pro svá tvrzení, nebo důkaz, z kterého při svém tvrzení vycházíte.

0/0
9.1.2012 13:13

Huckelberry Švédd 6

Re: Smekám

a jak jste probůh příšel na to, že tadle DESIGNÉRKA ví něco o stavařině ?? 8-o  snad ne podle toho krematoria, co navrhla uprostřed Zlína Rv;-(

+2/0
8.1.2012 19:47

pomocný učitel Václav Poustka

Re: Smekám

Není to její jediný počin.

0/0
9.1.2012 8:06

Caroline P... Bártowa čamrda

Jo já za ty prachy taky....

.....

+1/0
8.1.2012 10:39

svetelnyden

Tak nohu...

A kdyz da Ondrova pul melounu, tak ty nohy budou i dve. Pry KUC si vede ekonomicky dobre ;-D;-D

Bodejt, kdyz dostava od mesta 18 milionu rocne.

+1/0
8.1.2012 6:52

Děkanka Katedry Kroupologické

A ta noha urcite bude ze skla...

+1/0
8.1.2012 6:19

slušná a kultivovaná

V tomhle věku se nechat fotit zespodu je velmi odvážné

0/0
8.1.2012 2:12

ph5.5

Re: V tomhle věku se nechat fotit zespodu je velmi odvážné

Váš nick je skutečně "odpovídající".

0/0
8.1.2012 9:47

himself

Re: V tomhle věku se nechat fotit zespodu je velmi odvážné

Bohužel naprosto souhlasím

0/0
9.1.2012 19:43

qasar

Re: V tomhle věku se nechat fotit zespodu je velmi odvážné

- váš příspěvek přesně vystihuje ubohou úroveň některých zlíňáků!

   Proč se nestrefujete do některých známých zlínských ksichtů - místních architektů? Např. Bergmann - to je krasavec z každého úhlu!  Zkrátka nesnesete úspěšné ženské- konečně si to přiznejte.

+1/0
10.1.2012 12:37

ladamm

ty luxfery v centru zlína

stály miliardu

+3/0
7.1.2012 22:13

pettyo

Re: ty luxfery v centru zlína

Cena to není špatná. Když si vezmeš, že v ceně je i Janečkův barák na Růmech a jeho renta.

+2/0
8.1.2012 9:27

ph5.5

Re: ty luxfery v centru zlína

Zkuste si nejdřív něco zjistit o ceně OBOU staveb (Kongresové centrum + Universita T.Bati) a pak pište.

+1/0
8.1.2012 9:44

AlBunda

Re: ty luxfery v centru zlína

mě osobně se to nelíbí a přišlo mi to dost špinavý už teď

+1/0
9.1.2012 22:30

pettyo

Osobně

si myslím ze jedna stavba od Jiříčné Zlínu uvolně stačí. Jiričná by se mela vrátit k interiérům a nehrát si na urbanistku. Žádný Gahura, Kotěra nebo Karfik z ni nikdy nebude.

+5/0
7.1.2012 19:09

ph5.5

Re: Osobně

A vy máte přehled o kompletní tvorbě paní Jiřičné? Mám pocit, že stále se tu papouškuje nesmysl, který plácali "odborníci" z M.O.R. o tom, že paní Jiřičná je interierová architektka. Není to pravda, jen je její interierová tvorba nejznámější.

+2/0
8.1.2012 9:46

strassidlo

Re: Osobně

A Vy ráčíte být osobní mluvčí Jiřičné nebo její příbuzný a dědic?! :-/

Její stavby jsou předražená hrůza a ani Zlín si takový trest nezaslouží! Rv

+2/0
8.1.2012 12:51

ph5.5

Re: Osobně

Podle čeho soudíte, že její stavby jsou předražená hrůza? Předpokládám, že máte přehled o všech jejich realizacích a pohybujete se ve stavebnictví když takto hodnotíte.

0/0
8.1.2012 13:42

strassidlo

Re: Osobně

Tak nějak jste to skoro uhodl. Ovšem se zaslepeným uctívačem Jiřičné nehodlám ztrácet čas probíráním detailů a důvodů mého názoru na její "tvorbu".  ;-€

0/0
8.1.2012 15:02

Tamifl

Zlín by se v prvé řadě

měl vzpamatovat ekonomicky, firmy krachují a lidé zdrhají, to není dobré. Tomu nepomůže ani pozlacené centrum

+1/0
7.1.2012 14:04

Skeptik Pavel

Re: Zlín by se v prvé řadě

Tak to by se musela konešně obnovit smospráva Moravy aby to tady aspoň trochu šlapalo, a nemuselo furt všechno odtékat do Cajzlova.

0/0
9.1.2012 12:48

libl3

Tož si to přečti, barboro nuselíková z odboru kultury, jaký

je Zlín i díky tobě SKANZEN;-D

0/0
7.1.2012 11:15

pomocný učitel Václav Poustka

Re: Tož si to přečti, barboro nuselíková z odboru kultury, jaký

Muselíková. Barbora Muselíková Ing.

0/0
7.1.2012 13:02

Huckelberry Švédd 6

Re: Tož si to přečti, barboro nuselíková z odboru kultury, jaký

a  navíc bez patřičného vdělání .... tato paní má pouze zcela běžnou stavební fakultu, takže přepoklady pro kvalitní památkářský výkon veškeré žádné ... prostě jen třeba pozná, že barák je z cihel  a ne panelák ;-(

0/0
7.1.2012 14:51

Petr4905

V mnohém má paní Jiřičná pravdu,

0/0
7.1.2012 9:21

Petr4905

Re: V mnohém má paní Jiřičná pravdu,

ale stále by se stavělo tak, aby stavby byly jednoduché funkční a provozně levné. Rozhodně ne monstra jako je KUC. Také nachci, aby byl Zlín skanzenem, ale ani, aby opustil funkcionalismus.

+1/0
7.1.2012 9:25

ph5.5

Re: V mnohém má paní Jiřičná pravdu,

Můžete podrobněji popsat proč je podle vás KUC monstrum? Samozřejmě předpokládám, že jste tuto budovu několikrát navštívil a vaše hodnovcení se tedy zakládá na reálném základě.

+1/0
8.1.2012 9:48

konzerva

Re: V mnohém má paní Jiřičná pravdu,

Mně osobně se nelíbí ty luxfery. Vím, že mají svou funkci ale prostě se mi nelíbí. Možná je za tím jenom to, že se za komunistů cpaly do kdejákého baráku, nevím. Mám trochu obavy, aby celá konstrukce nezačala "pracovat " a jednotlivé tvárnice nezačaly praskat. Nedovedu si pak představit jejich výměnu. Také se mi nelíbí ta "rohatá" střecha. Zdá se mi samoúčelná a, alespoň dle mého názoru, k funkcionalismu má docela daleko. Jiné je to při pohledu z průčelí. Tato vstupní část se mi naopak líbí moc. Včetně úpravy  nástupních prostor před budovou. Je samozřejmě věcí diskuse, jestli by bylo lepší řešení, které by ctilo funkcionalistický vzhled Zlína, nebo tato budova od paní Jiřičné. Dříve jsem si myslel, že ta první varianta. Dnes už ne. Jednak jistě není špatné mít ve Zlíně realizaci od mezinárodně uznávané architektky, která je dokonce místní rodačkou a za druhé má budova efekt tzv. "tančícího domu". Vyvolává diskuse a rozruch a málokoho nechává lhostejným. A to je dobře.

+3/0
8.1.2012 11:02

quido

navrhujte, ale ....

.. požádejte zadavatele, aby Vaše návrhy i diskutovali s občany města a pokud možno zapracujte pak i jejich připomínky ... :-(

"  Zlín byl navržen jako provizorium. Baťovské domky měly životnost deset let. A kdyby nepřišla válka, tak by vypadal úplně jinak než dnes."

.. svatá pravda paní Jiřičná .. ale s Vašimi vizemi se musí pan Baťa v hrobě obracet ;-(

0/0
7.1.2012 8:22

julie k.

Re: navrhujte, ale ....

Kterého Baťu máte na mysli, oni byli tři: Tomáš zakladatel, Jan Antonín a poslední Tomík. Pokud by šlo o dva první, jistě by s arch. Jiřičnou souhlasili, protože ctili odbornost a fundament, o čemž svědčí fakt, že do Zlína  pozvali špičkové architekty té doby. Že byl Zlín stavěný jako provizorium je pouhá legenda, která se nezakládá na pravdě. To by na návrh "baťovských domků" nepořádali architektonickou soutěž.

Tyto domky nestojí jen ve Zlíně, ale všude, kde byly Baťovy továrny. Dnes se průměrná tržní cena těchto domů pohybuje kolem 1,5 - 2 milionů korun.

+2/0
7.1.2012 10:07

pomocný učitel Václav Poustka

Re: navrhujte, ale ....

Baťovy domky byly stavěny na dobu určitou jako provizorium. To není legenda to je fakt, o kterém mluvil i sám Tomáš Baťa. Architektonická soutěž nebyla vypsána z důvodu nějaké snahy o postavení krásného domku, ale proto, že Baťa chtěl co nejlevnější a nejúčelnější bydlení pro své zaměstnance. Leganda je, že ani jeden z návrhů architektů se mu nelíbil, protože všechny vycházely příliš draho, proto sedl k rýsovacímu prknu a vymyslel jej sám. Jeho současná tržní hodnota není vůbec podstatná.

+2/0
7.1.2012 12:55

m4xp0w3r7

Re: navrhujte, ale ....

Možná provizorium, ale určitě né na deset, dvacet ,nebo třicet let. Na takovou dobu se prostě domy z cihel nikde nestaví.

+1/0
7.1.2012 13:40

pomocný učitel Václav Poustka

Re: navrhujte, ale ....

Evidentně staví. Nebýt války, Ba´tovy domky už víc jak šedesát let nestojí. Naštěstí je z té doby zachováno hodně dokumentů které toto potvrzují.

0/0
7.1.2012 14:01

pettyo

Re: navrhujte, ale ....

Domky by nestaly. Ale uplně z jiného důvodu. Zlín prodělal za první republiky bouřlivý rozvoj a pokud by firma Baťa fungovala dal tak by ten rozvoj pokračoval.

0/0
7.1.2012 18:31

pomocný učitel Václav Poustka

Re: navrhujte, ale ....

JIstě, pokaračoval by, a v souladu se svými plány by ty domky zbořil a postavil nové, kvalitnější.

+1/0
8.1.2012 13:23

konzerva

Re: navrhujte, ale ....

Jsem přesvědčen, že se mýlíte. To, že by měly stát domky pouze nějakých 20 - 30 let, neřkuli 10, jak se tady sekla paní J., naprosto odporuje Baťovu duchu. Je naprostý nesmysl, že by někdo stavěl domy na betonových základech, z cihel, vybavit nadčasově sociální zařízení a přemýšlel o tom, že by je za pár let zbořil. Jak bylo někde řečeno, Baťa pouze řekl, že nechce stavit budovy, které by přetrvávaly staletí.

Ovšem pravdou je, že by žádný rozumný člověk nemohl trvat na tom, udělat z většiny Zlína skanzen, jako mnozí dnešní tzv. památkáři. Myslím, že by stačila velmi omezená lokalita poblíž centra, která by sloužila opravdu jako skanzen či museum, klidně i obydlený, ale zbytek by měl být zbořen a postaven znovu.

0/0
8.1.2012 14:05

pettyo

Re: navrhujte, ale ....

Kdyby chtěl Baťa nejlevnější řešení pro zaměstnance tak postaví nějaké dřevěnice. Na tehdejší dobu to bylo bydlení hodně nadstandardní a přísné architektonické měřítka snese i dnes. Domky byly postaveny podle jednoho z hlavních Batovych hesel: Stačí nám to nejlepší.

+2/0
7.1.2012 18:28

pomocný učitel Václav Poustka

Re: navrhujte, ale ....

To je nesmysl. Dům je v původní podobě už téměř neobyvatelný. Kompletně nejen že nevyhovuje stávajícím normám ale naprosto není schopen vyhovt dnešním požadavkům v bydlení.  O tehdejších standardech v bydlení se s vámi nepřu, nicméně fakta, potvrzená samotným Baťou hovoří jasně.

0/0
8.1.2012 13:21

pettyo

Re: navrhujte, ale ....

Lide dnes bydli i v domcich v původní podobě. A málo který dům z první republiky je dnes obyvatelný v původní podobě.

0/0
12.1.2012 23:00

pettyo

Re: navrhujte, ale ....

Mimochodem kdyby Bata chtěl nejlevnější řešení tak by nechal postavit panelaky dle návrhu Le Corbusiera.

0/0
7.1.2012 19:11

pomocný učitel Václav Poustka

Re: navrhujte, ale ....

Který ze zlínských paneláků navrhoval tento pan architekt?

0/0
8.1.2012 13:24







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.