Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Zkuste postavit na venkově něco, co se vymyká zavedeným zvyklostem

Lidé jeho domům říkají Dřevák, Traktor, Kůlna, Periskop, Kaplička. On jim říká Sysel, Monitor, Flaška… Architekt Svatopluk Sládeček prostě navrhuje kontroverzní domy, a to i na venkov.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

kalifkaca

Já bych ani ty

domy snad kontroverzními nenazvala. Spíš jsou ošklivé.

0/0
29.9.2011 15:56

černej oes

Když venkov

přečká podnikatelské baroko a satelity, snese již vše.

0/0
26.9.2011 7:58

KarelV

Zkoušejte si to ve městech...

... a venkov raději nechte na pokoji ... ;-) ... nebo si snad venkov musí nechat všechno líbit?

+2/0
25.9.2011 7:37

velitel mesta bugulmy

Re: Zkoušejte si to ve městech...

Ne, venkov se má pěkně nechat vlastní zatuchlosti... Jen pak ať si venkov nestěžuje, že tam nejsou prachy/práce jako ve městě a ať nechce žádnou podporu... Venkov si přece nenechá líbit, aby mu někdo strkal nějaké cizí vlivy, ne?

0/0
25.9.2011 7:51

Titan no.1

Re: Zkoušejte si to ve městech...

Totálně mimo, venkov je první v řadě plátců, kteří dotují velká města - až po Prahu. Venkov má díky přerozdělení daní zdaleka nejmenší příjem na hlavu. Jednoduše řečeno, co se na venkově vytvoří, v Praze se sní, ovšem bez potřebného finančního efektu.

P.S. Máte na mysli ty pracující kolem Hlavního nádraží v Praze či vybírajících kontejnery?

0/0
25.9.2011 10:14

phi

Re: Zkoušejte si to ve městech...

a traktory si zkovate ze srotu na zahrade, nebo jeste orete drevenym pluhem se zaprazenym volem ?

0/0
26.9.2011 11:15

Titan no.1

Re: Zkoušejte si to ve městech...

Určitě ne ve městech, Zetor a podobné podniky jsou sice blízko měst a někdy mají v názvu firmy i blízké město, ovšem prakticky je to venkov. Je sice pravda, že jeden ze dvou našich výrobců železa - Třinecké železárny jsou centrem menšího města, ale druhý - ArcelorMittal je už zcela mimo město Ostrava mezi domečky se zahrádkami, nedaleké (15 km) válcovny plechu a elektrooceli už jsou místy zcela obklopeny lesem a olšinou...

0/0
26.9.2011 18:51

nocenka

Re: Zkoušejte si to ve městech...

No, na druhou stranu, kolik lidí pracuje na vesnici v místě bydliště? To je většinou naprosté minimum, pokud tam zrovna nesídlí nějaký velký podnik. A velká čá  tjezdí "vytvářet" do města.

0/0
26.9.2011 11:25

Tipeq

Nadčasovost

Dobrý architekt dokáže stavbě vtisknout nadčasovost. Když procházím vilovou čtvrtí ze 20-30.let, jen žasnu, jak tyto domy vypadají i po osmdesáti letech svěže(samozřejmě při patřičné údrže a rekonstrukcích). Někdy i na vesnici dobře a citlivě zrekonstruovaný statek je mnohem zajímavější než prudce moderní pokus, který za 10 let vypadá zastarale a s krajinou neladí a už od pohledu cítíte problémy s tepelnou izolací a nefunkčnosti.

+5/0
25.9.2011 1:34

Antonin Konecny

Re: Nadčasovost

Přesně.

Ty domy nejsou nijak moc dobré.

Polovina z nic má celkem na první pohled v sobě zadefinované docela vážné údržbové problémy a hodně nešikovné užívání.

Myslím, že pan architekt není moc dobrý architekt, a jeden jedinou touhou: postavit něco zvláštního, prostě se chová asi stejně jako by si rodiče přáli mít mogoloidní dítě, jenom aby se odlišovali. Těch lidí, co ty domy vlastní, je mi líto. On jim možná namluvil, že je to jako Tugendhat, ale to k ní má velmi velmi daleko. Kromě jiného Tugendhat stavěli a vymysleli právě pro ten svah na Brnem s obrovským pozemkem.

0/0
25.9.2011 8:18

nocenka

Re: Nadčasovost

problém je v tom, že co v současnosti staví na venkově, je buď satelit nebo nějaká katalogaová hrůza. Lidí, co by si postavili něco typu "statek", je naprosté minimum, to tak ještě nejspíš nějaký rozumně zrekonstruovat - a ani těch moc není.

0/0
26.9.2011 11:26

dino_na_idnes

Re: Nadčasovost

A proč je to problém? Měli by snad venkované stavět své domy proto, aby měl měšťák, který bude náhodou projíždět kolem, ten správný pocit autenticity? Venkov není skanzen.

0/0
28.9.2011 9:39

ramm

radsi jiné

Kdyz ja radsi jizerské roubenky a výstavní secesní vily sklářských předáků, které se najdou i v tech malych vesnickách :) Tohle bych soupnul spis na vesnicky k nejakemu vetsimu mestu

0/0
25.9.2011 1:21

Hrustic

Venkov

jsme prave ve fazi pripravy projektu domu na venkove (v obci, kde neni zadna satelitni zastavba na okolnich polich) a resime podobny problem. Navrh architekta proti nasim obavam o "soulad s okolim". Nic divokeho - jde jen o netradicni tvar strechy a trochu vice skla. Zatim nevime jak se rozhodneme - a mesice to uz stoji....

Zasadni rozdil je v tom, kdyz si tam koupi parcelu nekdo cizi a okoli je mu ukradene (nebo je navic rad, kdyz upouta pozonost). Ja se tam narodil, takze mi to jendno neni a mam problem ;-)

0/0
24.9.2011 23:23

Reeve

Re: Venkov

Je velmi dobře, že máte problém. Přeji vám, ať se s ním vypořádáte s pokorou ke krajině i k jejím obyvatelům. Nejcennější historické stavby na českém venkově (a nejen venkově) nikdy nevznikaly proto, aby jejich majitel "upoutal pozornost".

+2/0
25.9.2011 0:06

habr

Re: Venkov

Je otázka proč dům stavíte. Jestli na bydlení aby splnil všechny potřebné funkce a nebo aby ještě byl něčím v okolí výjimečnějším. 

Sklo nevadí - to jenom budete víc platit za topení a případně jejich výměny aby znovu dobře izolovaly (jejich izolační chopnosti se postupně snižují, životnost se počítá okolo třiceti let). Střecha je problém protože ta může narušit určitý ráz obce. A opět záleží kde dům stojí - bude stát. Ve staré zástavbě či v nové. A je také pravda, že mnohé obce nemají už žádný shodný základní prvek jejích staveb.

Když jsem se kdysi rozhodoval o tom co postavit, nakonec jsme  v základních prvcích "splynul s davem" a ještě jsem dal na slova starého zedníka abych si moc nevymýšlel, protože moc "kudrdlinek" je potom náročné na opravy a údržby.  a myslím, že měl  pravdu - když se dům postaví a zabydlí, tak mnoho let normální člověk nedělá nic jiného než pracuje na půjčky a když se po čase rozhlédne, je rád, že údržba není výrazně nákladná.

0/0
25.9.2011 1:11

Lord Havelock Vetinari

Vila v Pustiměři vypadá přesně podle přání majitelky.

A také od toho architekt je, aby nefunkční návrhy a nereálná přání zadavatelům rozmluvil, nebo se aspoň o to pokusil.

+1/0
24.9.2011 23:15

Mangoo

No.. báječné

Snad se páni architekti Gebrian a spol neurazí, ale tohle jednoduše není žádná výhra. Snažit se vmanévrovat postupy, patřící do urbánního prostoru města do prostředí vesnice je bohapustá arogance. Samozřejmě - na schůzkách s investory a prezentacích pro veřejnost má každý architekt plnou pusu vcítění do genia loci, místa a prostoru, ale když přijde na věc, navrhne věc, která prezentuje především jeho. A pochopitelně vnese do prostředí dědiny cizorodý efekt, který hlavně dobře vynikne v propagačních materiálech architekta. Jiný význam to nemá.

Neumím si představit architekta, který by si dokázal obout holínky a tak půl roku až rok studovat ekosystém vesnice na vlastní kůži. Garantuji výsledek. Totální odklon od podobných domů. Právě že k těm obyčejným vesnickým domkům s malými okny.. které například mají (sleduj sudetskou architekturu, uspořádání německých hrázděných domků) už několik set let vyřešenou ekonomiku provozu, teplotní charakteristiky dané systémem potřeb obyvatel atd

+3/0
24.9.2011 23:12

trudoch

A na čo tomu vymýšľa mená

Takých príšerných stavieb je v Amerike na periférii chudobných predmestí neurekom a hovorí sa im "slum".

+1/0
24.9.2011 21:22

eemon

Konečná stanice.

Chybí tam lana na lanovku,naposledy jsem to viděl na horách.:-)

0/0
24.9.2011 20:36

kladivar2

Re: Konečná stanice.

tohle me taky hned napadlo

0/0
25.9.2011 7:51

mestax

vesnice bývala

a snad trochu ještě pořád je místem kolektivního žití a pospolitosti. Tyhle individualistické projekty a přístupy (většinou někoho z  "Prahy") tomu škodí.

+2/0
24.9.2011 20:00

Reg

Re: vesnice bývala

Jak jste na to přišel? Zajeďte se podívat třeba do Švýcarska - to, že se tam staví zajímavá moderní architektura, ještě neznamená, že by tam nebyly skvělé sousedské vztahy, o kterých si česká vesnice může nechat jen zdát.

+2/0
24.9.2011 20:37

dino_na_idnes

Re: vesnice bývala

No právě, do ŠVýcarska... On(a) má mestax bohužel vlastně pravdu, podmínkou pospolitosti na české vesnici je právě uniformita, člověk nesmí mít kozu, které by sousedé přáli, aby chcípla. Švýcaři mají jinou mentalitu, u nich se zřejmě dobré vztahy nezakládají primárně na tom, že sousedům není co závidět.

0/0
28.9.2011 9:45

Klement a Denisa

krasne receno

R^

0/0
24.9.2011 19:17

Artemy

Vila

Ta vila celkem ujde, ale jinak je to na blití.

+2/0
24.9.2011 18:50

habr

Ještě štěstí, že bydlím v chráněné oblasti,

kde nové stavby mají respektovat tradiční zástavbu v základních rysech stavby. Pro  dobrého architekta je to výzva navrhnout nový dům s novými prvky ale s respektm k minulosti. Pro špatného jen nadávání na nesmyslnou byrokracii a omezování tvůrčích možnostech a omezování práv vastníků pozemku. Ale, že vlastníci mají také povinnosti to už se nemluví.

+1/0
24.9.2011 17:28

l.g

Svaťa

Svaťa byl vždy velmi šikovný. Často poněkud avantgardní, ale alespoň člověk, co má jasný a SVŮJ názor.

Blahopřeji mu k jeho úspěchům. R^

0/0
24.9.2011 15:49

lub777

Mňa by ten exhibicionizmus obťažoval

ako sused sa neustále pozerať do jej súkromia. Blízki susedia sa proste tým pohľadom nevyhnú, aj keby chceli.

Je to ako keby sa tá pani promenádovala na verejnosti nahá.

+1/0
24.9.2011 15:31

I-va

Re: Mňa by ten exhibicionizmus obťažoval

Přesně to mě napadlo, když jsem sledovala ten pořad. Samotná stavba není nezajímavá, ale zřejmě hlavním cílem architekta bylo vyhovět exibiconismu té paní.

0/0
25.9.2011 6:41

LaStrada

Po těch

hrůzách,se se roky a roky na venkově stavěly, je tohle velmi hezké. Lepší, než okál mrsknutý vedel barokního statku.

+2/0
24.9.2011 13:33

cyankáli v šampaňském

no já nevím

není to zas až tak dávno, co tu byl článek kde nějací odborníci na architekturu těžce nesli, že si lidi v Krkonoších při stavbě domů dovolují používat i prvky, které jsou tam cizí a přitom šlo o prkotiny. Postavit tam periskop asi dostanou infarkt. :-) Jinak pokud jde o mě, změnu to chce, jinak bysme nevylezli z jeskyní, jen to chce trochu uvažovat co a kam. Vila v Pustiměři vcelku vypadá dobře tam kde je, ale na historickou náves se moc nehodí a to nejen kvůli oknům (ale je vesnice a vesnice, u některých není vcelku co zkazit ani panelákem nebo chobotnicí).

0/0
24.9.2011 13:23

nocenka

Re: no já nevím

Teda mimochodem, byl jste někdy v Pustiměři? Tam toho fakt není moc co zkazit;-D

0/0
26.9.2011 11:31

balalajka01

hm, to je jasný, to je tribuna na venkovském ftobalovém

hřišti! R^

+1/0
24.9.2011 13:18

Vlado Z

S architekturou je kříž...

Poustiměř a Šarovy dobré, jen v té vile trochu moc oken na mě, neměl bych tam soukromí. Smysl sysla mi poněkud uniká a taky se mi nelíbí kombinace funkcionalistické kostky s oblým rohem. Obecně by bylo fajn k fotkám připojit komentáře autora, proč ty nejvýraznější prvky udělal právě takto.

Vesnice je vždy konzervativnější než město a v průměru vždycky i bude(i když výijimky se najdou) - je to jeden z jejich základních rysů. Těžko však lidem zazlívat důraz na funkčnost, když v tom domě budou žít. Druhá věc jsou peníze, kterých bývá na vsích méně. Na jedné straně architekti přesvědčují, že architektura není jen pro bohaté, na straně druhé, když přijde na lámání chleba, chovají se úplně opačně. Udělat něco nevelké, praktické a přitom pohledově zajímavé není pro ně výzva. Z vlšstní zkušenosti mohu říci, že první, co vám architekt řekne, když mu vysvětlíte svoji představu je "udělejte to větší". A trvá několik dalších schůzek , než ho přesvědčíte, že nejste multimilionář.

+2/0
24.9.2011 12:54

ephemeroptera

"Architekti" jsou prostě zahledění do sebe...

0/0
24.9.2011 12:47

Fl.89

At si

kazdy stavi a bydli v cem chce, dulezite je aby mel dum pro kazdou loznici koupelnu a toaletu coz v CR nema a jak to tak vypada nebude mit jeste hodne dlouhoRv

0/0
24.9.2011 12:34

Vlado Z

Re: At si

Proč je to tak zásadne důležité a proč myslíte, že to má platit všude a pro všechny?

0/0
24.9.2011 12:55

aby diskuse neměly sysl

Re: At si

Abyste nesmrděli.

0/0
24.9.2011 18:55

Fl.89

Re: At si

Asi tak nejak....Ve tripokojovem byte jedna koupelna je uplna katastrofa i pro dva lidi. My jsme s manzelkou sami dva mame mensi dum dve a pul loznice, dve koupelny a kdyz k nam jednou za cas prijede navsteva tak se musime moc uskromnovat.

0/0
25.9.2011 1:15

letadlo26

Ten první

vypadá, jako zázemí pro lyžařskou lanovku(vlek) - koncová stanice :-)

+1/0
24.9.2011 10:11

wrah

Re: Ten první

Mě by na tom spíš vadilo to, že podle snímků vypadá ten objekt, že stojí na samotě. A mít v dnešní době na samotě barák, takto prosklený ze všech stran, to si říká minimálně o vykradení.

+1/0
24.9.2011 10:23

frantaflinta99

Re: Ten první

Ten obecní úřad mi připadá jako šatny na hřišti okresního přeboru.

0/0
24.9.2011 15:12

letadlo26

Re: Ten první

jj, tak se šetří dopoledne úřad, odpoledne šatny :-D

0/0
24.9.2011 21:37

Danny_Kay

No...

...hezkeho pramalo...:-/

0/0
24.9.2011 9:54

rva

Je skvělé,

že si snad už konečně mohou majitelé na svém pozemku za své peníze stavět to, co se jim líbí a ne to, co se líbí nějakému úředníkovi.

+1/0
24.9.2011 8:53

ilna

Re: Je skvělé,

Majitelé so postavit  m o h o u,

kolemjdoucí se na to dívat  m u s í.  ;-D

+2/0
24.9.2011 9:54

Sibyla01

Re: Je skvělé,

R^

0/0
24.9.2011 10:56

Vaclav Hanus

Re: Je skvělé,

a co by musel. Nemas snad krk? A nebo ho mas natolik tlusty ze nim neumis hybat? A mimochodem, ze kolemjdouci pesak musi denne dychat exhalaty z aut a nic proti tomu nezmuze kdyz se chce dostat rano do prace a odpoledne domu, to ti nevadi? Tve extremisticke nazory s naodvratnym divanim se na nejaky dum za plotem majitelova pozemku ...vypovidaji pouze asi o tom ze tvi predkove asi byli skalni komuniste...nebo mistni lidovci

0/0
27.9.2011 8:17

habr

Re: Je skvělé,

Nemohou - jen co dovolí regulační plán. Popravdě - pokud je tam nějaké omezení regulačním plánem - třeba šikmá střecha apod., tak je to prakticky na napadení. Ocenění či neoceněný architekt - on by měl především dodržovat platné právní předpisy.

0/0
24.9.2011 17:24





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.