Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Sedm odpovědí na nejčastější problémy s úspornými ekožárovkami

Už jste se rozloučili se "stowattovkou", která v září skončila, a hodláte doma svítit úsporně. Vybrat náhradu za klasickou žárovku nemusí být jen tak. Určitě si předtím položíte některou z následujících otázek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

opportunity

Čekala jsem, že odpovídat se bude na otázky typu:

Proč jsou úsporky tak drahé?

Proč ztrácejí svítivost?

Proč se brzy ničí?

0/0
21.11.2009 15:48

Dawerius

Re: Čekala jsem, že odpovídat se bude na otázky typu:

1) Drahé jsou z toho důvodu, že se jedná o velmi odlišnou technologii. V klasické žárovce je pouze kus drátu (wolframové vlákno), který se rozžhaví a svítí. Úsporná zářivka (žárovka) má mnohem více elektronických součástí (nákladný je především elektronický předřadník).

2) S časem klesající světelný výkon je dán především fyzikálním principem fungování zářivky. Degraduje luminofor atd.

3)  Nevím co myslíte že se brzy zničí. Díky nožším teplotám mají úsporky mnohem delší životnost.

http://cs.wikipedia.org/wiki/Z%C3%A1%C5%99ivka

0/0
23.11.2009 12:39

peputa3

Úžasný

místo obyč žárovky za 10 Kč co vydrží 5 let musim kupovat úspornou srágoru co stojí 270 Kč a vydrží půl roku... až pojedu kolem Želivky tak do ní vyleju Arvu, ať má Bursík radost :-D

0/0
14.11.2009 1:02

kontrola_nemocnych

proc nestoji usporne zarovky

12 korun jako stare zarovky? co je to za statem podporovanou zlodejinu?

0/0
12.11.2009 17:37

qitto

teploměry

Rtuťových teploměrů jsme se z nařízení EU museli zbavit, ale úsporné žárovky si strčit do lustrů! ;-):-)8-o

0/0
30.10.2009 10:22

Brundi

Re: teploměry

Museli? Vzdyt jsem ho jeste nedavno kupovala...

0/0
30.10.2009 10:34

individual

Re: teploměry

Rtuťové teploměry se nesmí prodávat od 06/09. Pokud jsi kupovala později, jsi si jistá, žes nekoupila lihový nebo galiový?

0/0
30.10.2009 13:03

Brundi

Re: teploměry

Kupovala drive. 06/09 je nedavno. Usetri si...

0/0
30.10.2009 13:11

individual

Re: teploměry

Jen zpřesňuju tvé informace faktickou a suchou poznámkou. Reaguj na obsah, ne na nick...;-).

0/0
30.10.2009 13:14

Brundi

Re: teploměry

OK. :-)

0/0
30.10.2009 13:20

Viper1

Re: teploměry

Heleď nechceš si najít práci? Přece není normální celý den trávit u internetu a plkat na diskusích...

0/0
30.10.2009 20:04

Ing.Rudolf Kitler,prezident ČSSR

Správně !

Nezapomeňte ekologickou úspornou žárovku vzít k řece a tam ji u břehu rozšlapat. Ať má Bursík radost. R^

0/0
30.10.2009 7:16

Vendy5

Nám úsporná žárovka v lustru explodovala

Překvapila mne informace, že nelze úsporné žárovky vyhodit no normálního kontejneru, protože je v úsporných žárovkách  malé množství jedovaté rtuti. Nám doma sama od sebe úsporná žárovka explodovala v lustru. Naštěstí stínidla jsou směrem ke stropu, takže střepy se nerozletěly po místnosti a zůstaly ve stínidle. Co se stane s tím malým množstvím jedovaté rtuti po takovéto explozi? Jaké hrozí ohrožení rtutí po explozi úsporné žárovky ?

0/0
29.10.2009 23:39

luko5

Re: Nám úsporná žárovka v lustru explodovala

To nevím, ale spíš bych se zeptal hasičů, protože ti jsou na odsávání rtuti vybaveni.;-)

0/0
30.10.2009 12:01

Kozlík_

Neporadili hlavní věci: kupovat kvalitní

Rozhodující je počet možných startů. Pak i přes časté zhasínání lampa vydrží bez problémů přes 10 let, potvzuji vlastní zkušeností. Ze zkušenosti jiných zas vím, že superlevné lampy za 30kč z číny dokážou odejít za 3 měsíce, ošklivě svítí, blikají, podání barev je mizerné atd.

Když kompaktní zářivku, tak leda kvalitní. Jinak se nemusí vůbec vyplatit a radši mít klasické žárovky. Ano, je třeba i hlídat velikost, do určitých svítidel se každá lampa nevejde. Ty se spirálou se vejdou nejlépe, ale bývají zas dražší.

Pozor taky na barevnou teplotu, někomu nevyhovuje bílá, ale má radši světlo podobné tomu žárovkovému. Ten údaj je napsaný vždy a je třeba sledovat.

0/0
29.10.2009 21:19

lolek77

Jak kupovat kvalitní ?

Koupě výrobku Osram nebo Philips není žádnou zárukou kvality. Všechno to dělají Číňani a za 30 korun to rozhodně není. Koupil jsem výbojku "quick start" a měla životnost 8 měsíců. Proto je daleko lepší LED technologie, kde je ovšem problém s cenou, kvalitou čínských výrobků a pravdivostí štítkového údaje tzv. teploty světla.

0/0
31.10.2009 16:28

Montgomery

Eko likvidace

Docela by mě zajímalo, jak doopravdy vypadá ta ekologická likvidace vysloužilých úsporek a zářivek. Už vidím, jak takové metrové zářivkové trubice šetrně ukládají do kontejneru a prokládají molitanem aby se jim při přepravě k likvidaci nic nestalo. ;-DOnehdy jsem měl možnost pozorovat pracovníka našeho sběrného dvora, jak ekologicky likvidoval ledničku. Sekyra mu jenom hrála v ruce a vydolovaná měď (freony frnkly hledat ozón) se pěkně hromadila v kolečkách připravených k cestě do nedaleké sběrny. ;-) S těmi úsporkami to nejspíš dopadá obdobně. Pár děr v silnici a je zlikvidováno....R^

0/0
29.10.2009 20:59

Stanislav_x

Re: Eko likvidace

Obávám se téhož .. :-/

0/0
29.10.2009 21:17

opportunity

Re: Eko likvidace

freony frnkly hledat ozón;-D;-D;-D

0/0
14.11.2009 15:38

Kviiik

ekozarovky???

Kdyby nekdo pred dvaceti lety nazval zarivku ekologickym zdrojem svetla, z fleku by ho zavreli do blazince. Jojo, casy se meni...

0/0
29.10.2009 16:39

Alexandra23

Nezoufejte,

řešením je nákup našich starých dobrých žárovek mimo země EU, dají se koupit místo suvenýrů třeba v Turecku, Egyptě, Tunisku apod, zkrátka v zemích, kde se tolik neblbne a kam Brusel nedosáhne.

0/0
29.10.2009 14:32

kocka cernobila

Re: Nezoufejte,

Z dovolenych z Turecka si misto hadru budem vozit zarovky,no to nema chybu;-D

Mno ja tam nejezdim,tak asi nic:-/

0/0
29.10.2009 15:51

Kozlík_

Re: Nezoufejte,

Ono stačí nakoupit "halogenové" žárovky. Jsou i z Číny, velmi levné, jedna za 10Kč. Obávám se, že to je obyčejná žárovka, ale k danému účelu postačí. A budou jistě i k dostání ve variantě, aby šlo zašroubovat místo normální žárovky. Napíše se halogen, vyrobeno Čína, bude to obyčejná žárovka, ale protože bude "úsporná", tak prodávat půjde.

0/0
29.10.2009 21:10

kocka cernobila

150?

Tak jsem sla do obchodu pro alternativu zarovky 150 a bylo mi receno,ze v usporny verzi se 150 nedela,hahaa! Tak takhle to sporeni pujde velice rychle;-D Za chvili budem svitit svickama,to bude EKO!:-P

0/0
29.10.2009 13:05

ciknobul

Re: 150?

tak to asi nebyl zrovna odborník. Silnější se dělají a u nás v obchodě je prodáváme (nemohu napsat kde kvůli spamu). Tak nezoufejte a vyražte do obchodu znovu, nebo předem raději zavolejte. Ale upozorňuji, že jsou dražší než normální.

0/0
29.10.2009 15:04

kocka cernobila

Re: 150?

No tak prima,ze vim,ze existuji,to je teda poslu kamsi az tam pujdu priste - uz asi jen okolo;-€ Kolik je to o neco drazsi?? A z obchodu by mi mohl leda jeste nekdo napsat jestli je nemaj v Ikea;-D

0/0
29.10.2009 15:48

Kozlík_

Re: 150?

Zcela běžně se dělají 23W (nebo 22W - novější verze), které mají nahrazovat 120W žárovky. Tyto jsou zcela běžné. Ale mají i 30W, tj. minimálně za 150W (jde sehnat za malinko přes 200Kč, životnost 15 tis. hodin, počet startů 500 tisíc). Dělají i silnější, ale ty mi přijdou zbytečné.

Kompaktní zářivky jsou zejména vhodné jako náhrada stovatových žárovek. Nahrazovat slabé žárovky moc cenu nemá.

0/0
29.10.2009 21:14

individual

Re: 150?

"Nahrazovat slabé žárovky moc cenu nemá." - co tím myslíš? Doma máme dekorativní avítidlo původně na 3x40W, teď v ní máme 3x7W. Tzn. 120W vs 21W - to nemá cenu?

0/0
29.10.2009 21:19

lolek77

Právě u slabších žárovek je šance úspor značná

Móda všelijakých blikátek na terase u vstupů, osvětlení skříněk v kuchyních i pokojích, lokální nasvětlení a další libůstky mohou ve větší vile dosáhnout stovek kWh. Výměna za LED tuto spotřebu výrazně sníží za cenu několika tisíc Kč za koupi LED. Nikdy se to sice nezaplatí, ale hřejivý ekologický pocit zeleného soudruha, který na to má je nade vše.:-P

0/0
31.10.2009 16:37

useknutahlava

.

ještě v článku měli upozornit, že když se rozbije ekologická úsporná žárovka, tak je potřeba vzhledem k obsahu rtuti otevřít okna a evakuovat byt.

dále bych uvítal odpověď na otázku čím mám svítit, když mi světlo z úsporných žárovek přijde chladné, neútulné, jídlo v něm vypadá odporně, atd.

0/0
29.10.2009 11:18

individual

Re: .

Doporučuji Philips Master TL-D 90 Graphica. Teplota chromatičnosti 5000 K (což celkem odpovídá průměru chromatičnosti denního světla v ČR), CRI>95, takže jídlo bude vypadat perfektně, pokud je to pro tebe stěžejní ;-).

0/0
29.10.2009 11:33

Brundi

Re: .

Copak jidlo, ale barvy na cemkoliv. Vypada v tomhle svetle spatne i barva pleti. Nedejboze, kdyz ma neci plet vetsi zacervenani nebo cervene pupinky, to fialove monstrum, co z nej tahkle zarivka vytvori... :-))

0/0
29.10.2009 22:04

individual

Re: .

Jseš si jistej, že víš, o čem mluvíš? Fialová pleť pod zářivkou s CRI>95? Hmmm...;-D;-D;-D.

0/0
30.10.2009 8:03

Brundi

Re: .

Navazuju na to, jestli je barva jidla stezejni. A ja rikam ano a taky barva obliceje.

0/0
30.10.2009 9:11

individual

Re: .

No vždyť ano. A proto D50 + CRI>95. A barvy všeho (jídla, obličejů, nádobí atd.) budou vypadat jako na denním (=přirozeném, běžném, nejčastějším) světle.

0/0
30.10.2009 9:32

Brundi

Re: .

Jenze tohle bile denni svetlo chteji lide maximalne do pracoven. Clovek velmi citlive vnima rozdil mezi dennim a umelym svetlem a od umeleho nepozaduje stejne parametry. Naopak jako prijemnejsi, intimnejsi, pocit pohody vic navozujici, vnimaji mekke zlute svetlo.

0/0
30.10.2009 9:41

individual

Re: .

Možná by to chtělo ujasnit si, o čem vlastně píšeš. Pokud o, cituji, "jestli je barva jidla stezejni. A ja rikam ano a taky barva obliceje.", pak je na místě jednoznačně barevně neutrální světlo, tedy D50 s vysokým CRI. Pokud ale píšeš o, cituji, "prijemnejsi, intimnejsi, pocit pohody vic navozujici", pak je na místě jakýkoliv barevný posun ve spektru, který v tom konkrétním člověku popsané pocity navozuje, takže klidně třeba 3000K s CRI<50...

0/0
30.10.2009 9:59

Brundi

Re: .

Svetlo blizici se klasicke zarovce. V tomhle svetle se mi zatim nikdy zaludek z jidla nezvedl a z lidi nedelalo fialova monstra.

0/0
30.10.2009 10:12

individual

Re: .

No vždyť z toho tě ani neobviňuju, o tom nesmyslu ohledně fialových monster jsi začal sám... Subjektivní příjemnost žárovkového spektra nezpochybňuji. Jen slepec by ale tvrdil cosi o věrném barevném podání pod žárovkou... Tak snad jsi už pochopil ten rozdíl mezi barevnou věrností a subjektivním vnímáním...

0/0
30.10.2009 10:27

Brundi

Re: .

Ale o tom jsem nenapsala ani slovo. Svetlo z klasicke zarovky je (pro me) zaroven dostatecne verne, aby se z nej cloveku nezvedal kufr a zaroven dostatecne prijemne, abych ho chtela mit doma. O co mi jde celou dobu, ze takove usporky se bud nedelaji nebo nejsou popsane a personal tomu nerozumi, takze se prakticky nedaji sehnat. Takze kdyz uz se tu ohanis konkretnimi udaji a vypadas, ze tomu rozumis, porad mi, co presne mam shanet, protoze jsem v tom fakt bezradna a protoze na svetlo dost citliva, zacina me cela tahle zalezitost kolem zakazu beznych zarovek dost stvat, kdyz neni mozne sehnat primerenou alternativu.

0/0
30.10.2009 10:34

individual

Re: .

Možná by sis měla ještě dupnout, když po někom něco žádáš...

.

Ale myslím, že sis odpověděla sama. Pokud ti světlo z klasických žárovek vyhovuje natolik, že tahle subjektivní výhoda převáží objektivní fakt ohledně spotřeby, pak si nech klasické žárovky. Pokud budeš vybírat z úsporných zářivek, vynech neznačkové noname za "výhodné ceny", ale dívej se po Philipsech, Osramech a vybírej Warm White.

0/0
30.10.2009 10:48

Brundi

Re: .

Ale no tak! Narazim na tvoje vyhybani se odpovedi. I ted jsi mi rekl jen znacky. Jedine parametry, ktere jsi za celou dobu zminil, jsou ty pro denni svetlo.

Ta subjektivni vyhoda je vyhoda pro vetsinu lidi. O spotrebe zadna. Podsouvas mi, neco, co jsem nerekla. Nicmene je absurdni, ze zakazou neco, aniz by byla srovnatelna alternativa, ackoliv je mozne ji vyrobit.

Kazdopadne dik. Za tvou konfrontacni snahu.

0/0
30.10.2009 10:54

individual

Re: .

Obávám se, že snahu o konfrontaci jsem tady neprojevil já, ale ten, kdo začal polemizovat s fakty ohledně osvětlení vhodného pro věrné barevné podání aniž by o problematice věděl alespoň základní minimum...

.

Nemám pocit, že bych se vyhýbal nějaké odpovědi. Pokud se cítíš dotčena tím, že jsem zde nevyjmenovat kompletní sortiment úsporek zmíněných výrobců nebo že jsem ti dokonce nedoporučil konkrétní kusy (aniž bych znal potřebné informace o paticích, typech svítidel, umístění atd...), pak nevím, co na to říci...

.

Můžeš vyzkoušet třeba Philips Tornado ESaver a podle toho, čím a jak ti bude/nebude vyhovovat, přizpůsobit hledané parametry. Je to úsporka do E27, příkon 5-20W podle provedení, 2700K, CRI=82, 1000lm, cena kolem 170 Kč.

0/0
30.10.2009 11:08

Brundi

Re: .

Podsouvas, co jsem nerekla a vis to. Ceny, znacky a konkretni vyrobky me nezajimaly a tezko se muzu citit dotcena, kdyz narazim na nekoho, kdo reaguje jako ty.

Dik za konkretni tip. Koncim tuhle diskuzi, pac se dostala do jine nez vecne roviny a na to urcite ani jeden z nas dvou neni zvedavy.

0/0
30.10.2009 11:14

individual

Re: .

Já souhlasím, že vůbec nebylo potřeba to dopracovat až sem. Já jsem se jen snažil vysvětlovat tvé omyly, které přicházely jeden za druhým a které byly způsobeny naprostou neorientací ve věci, o které jsi tolik chtěla diskutovat... Ale nezlobím se, je to v dnešní době bohužel častý jev, kdy někdo rozumuje o věcech, o kterých nic neví...

0/0
30.10.2009 11:20

Brundi

Re: .

Precti si to jeste jednou. Co jsem psala, bylo konzistentni. Co nesedelo, jsi do toho podsouval ty, protoze jsi chtel konfrontaci.

Ostatne je to v dnesni dobe casty jev - pominout, co druhy skutecne rika a vyuzit to, co mu podsunu, protoze diskuze bez konfrontace je prece desne nudna.

0/0
30.10.2009 11:25

individual

Re: .

No právě, že čtu. A dočtu se, že na mé doporučení barevně neutrální zářivky jsi reagovala poznámkou o fialové pleti, což byl pochopitelně bohapustý nesmysl - naokraj by mne zajímalo, jaká konkrétní složka spektra Graphicy interferuje s pleťovou barvou takovým způsobem, že vznikne fialová a čím to, že okolní složky ji nevyruší, když CRI>95...

.

No a pak jsme dál zabředávali do pojmů a témat, které jsi střílela aniž bys tušila, co znamenají... A diskuse se větvila a rozplizávala - prostě jako pokaždé, když je množství sebevědomí nepřímo úměrné úrovni vzdělání v diskutovaném oboru.

.

A vážně si myslíš, že jsem pomíjel, cos psala? Že jsem třeba pominul tvé moudro ohledně fialové leti pod Graphicou nebo tvé tápání mezi objektivními vlastnostmi umělého osvětlení a jeho subjektivním vnímáním...? A když napíšeš, že končíš v téhle diskusi, tak to znamená, že v ní pokračuješ...? ;-D No jo, no...

0/0
30.10.2009 12:00

Brundi

Re: .

Ano, v tomto jsem nepoucitelna. :-D

Takze jeste jednou to shrnu. Slo mi o nasledujici: Navazala jsem na predskokana, ze bohuzel spousta usporek zkresluje v tom smyslu, ze nejenom jidlo vypada nevabne, ale zaroven zkresluje plet do fialova. Ktera slozka to zpusobuje uprimne netusim a ani me to pri nakupu usporek nezajima. Co jsem doplnila, ze tebou doporucovany typ situaci neresi, protoze krome zkreslovani barev je dulezite i psychicke pusobeni a bohuzel na cloveka nepusobi nejlepe umele svetlo majici parametry bileho denniho svetla, ac zaroven zkresluje barvy nejmene.

Zbytek byl jen o hledani kompromisu mezi snesitelnym barevnym zkreslenim a prijemnym svetlem (ne o energetickem kompromisu, jak ses taky jednou snazil podsunout). Bohuzel jsi nebyl ochoten prispet svou faktickou troskou do mlyna a tve prispevky se neustale uchyluji k osobnim vypadum.

Bijte me! Priznavam se, ze nevim, ktera slozka spektra zpusobuje jake zkresleni a dovolila jsem si pres to prispet do diskuze ve snaze

0/0
30.10.2009 12:29

Brundi

Re: .

se poucit! Jaky to hrich!

Btw. nikde jsem nepsala, ze jakakoliv "konkrétní složka spektra Graphicy interferuje s pleťovou barvou

takovým způsobem, že vznikne fialová, když CRI>95" Problem s pochopenim textu?

0/0
30.10.2009 12:29

individual

Re: .

Tys v reakci na mé doporučení Graphicy nenapsala, že pod takovou zářivkou bude pleť fialová (což je to samé, co jsem pak rozepsal a cos teď ocitovala)??? Hele, to ti to není hloupý?

0/0
30.10.2009 12:32





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.