Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Podívejte se na bytové domy pro 21. století, elegantní stavby z vesmíru

Regály naplněné domky se zahradou, skládací i závěsný dům z boxů. To jsou stavby, ve kterých můžeme za pár let žít. Podívejte se na originální i "ujeté" návrhy mladých architektů ze studentské soutěže společnosti Central Group.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Hugo58

Buďte trochu velkorysí...

...a dopřejte architektonické mládeži právo experimentovat. Protože pak už nebudou mít šanci, sevřou je územní plány, požadavky investorů, rozpočty. A není to náhodou tak, že kvalitu architektury zhodnotil až čas? Mám pocit, že téměř všechny novátorské budovy byly ve svých dobách tvrdě kritizovány a dnes je opěvujeme. Dokonce i pro panelákovou zástavbu se tu a tam najdou slova uznání. Mám pocit, že je vždycky musí objevit pár vizionářů na straně architektů a hlavně investorů, kteří obor posunou dál navzdory remcání většiny. A když už tyhle mladé architekty seřvete teď, že staví nesmysly na vodě, co zbude z jejich zápalu? Jen ať si hrají a třeba si tím něco vydělají na odměnách. A jednou možná dospějí k naprosto úchvatnému a inovativnímu řešení...

0/0
11.2.2009 14:57

Andee

No...

Tak ten barák na titulce bych jednoznačně navrhoval do jihovýchodní Asie... na tsunami je připravenej skvěle ;-D

0/0
11.2.2009 12:24

kokrspanel

Re: No...

náhodou, co bys dal za možnost každých pár let bydlet v jiné zemi a přesto zůstat stále ve svém R^

0/0
11.2.2009 12:34

Andee

Re: No...

Myslíš, že je plovoucí? Já zas myslel, že to je verze, co se z ní stane normální barák až ji vezme vlna 300m do vnitrozemí ;-)

0/0
11.2.2009 15:43

kokrspanel

Koláčková, Koláčková

to je ta, jak zastavila okolí Prahy hnusným barokem (viz Hostivice), vydělala si spoustu peněz, ale zároveň se navždy potopila v očích odborné veřejnosti?

0/0
11.2.2009 11:50

_m-

Jako obrázek zajímavý

jako bydlení ...........nevím, ale asi bych se v tom necítila.

0/0
11.2.2009 11:35

ntk_

co se tak rozčilujete hned;

se podívejte do Dubaje jaké tam mají a plánují stavby a že nejde stavět na vodě? Oni to zvládli na moři, a hned markodrapy takový Hotel Burj al-Arab Dubai -

http://images.google.cz/images?hl=cs&q=dubai&lr=&um=1&ie=UTF-8&ei=yY2SSeygLIbS0QXIxPWTCw&sa=X&oi=image_result_group&resnum=5&ct=title

http://images.google.cz/images?hl=cs&q=Burj%20al-Arab&lr=&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi

navrhne-li to čech tak je to špatný a nejde to postavit, že ? nikdo v tom nechce bydlet ? atd... Spíše mi vadí jedna věc, mohli by ukázat více fotek ze soutěže a především řešení interiéru z pohledu kdyby tam člověk opravdu stál uvnitř těch budov...

0/0
11.2.2009 9:53

bambus_trambus

Re: co se tak rozčilujete hned;

Srovnávat banální studentské práce s architekturou středního východu v investicích v řádech miliard dolarů je z odpuštěním hovadina.

0/0
11.2.2009 10:22

ntk_

Re: co se tak rozčilujete hned;

já tam nehledal srovnání ale extrém, že se ano staví extrémně.. a jistě ono to asi bude tím, faktorem, že se tady taky bude stavět správně jak říkáte za jiný peníze, tak potom ty projekty jsou o to jednodušší, ale proč je schazujete? Věřte že pokud by někdo zadal studentům neomezný rozpočet  a úkol navhrnout  "hotel mrakodrap" tak tady budete mít návrhy jako máte v Dubai... já tomu věřím... ale pro architekta by mělo být vždy rozhodující, co chce zadavatel, jaký má rozpočet,  a prostředí kam to stavím... ale já jsem laik takže to radši nebudu dál komentovat... a neumím nakreslit ani pravidelný kvádr natož barák...

0/0
11.2.2009 12:38

bambus_trambus

Re: co se tak rozčilujete hned;

Podívejte, já nejsem architekt ani dyzajnér. Jsem stavař s praxí. Nehodlám posuzovat jestli jsou vítězné práce hezké nebo ošklivé. Posuzuju je ryze z praktického hlediska. Mám za to, že má-li být nějaký návrh k něčemu, musí být nejen hezký, ale i reálný. A tyto reálné nejsou, to mi věřte.

0/0
11.2.2009 12:46

vymrzovac

Re: co se tak rozčilujete hned;

v tom případě je chyba,že nebylo otištěno zadání,......stavba v Dubaji

0/0
11.2.2009 10:25

vegab

Re: co se tak rozčilujete hned;

fotky budou určitě na archiwebu nabo ČKA... bohužel nám tu neteče ropa a nemáme tolik investorů, kteří by chtěli v tomto státě stavět - kromě zlatokopových investorů nákupních center a stupidních činžáků... a pak, kdo se jednou setkal s pražskými památkáři, tak jde raději stavět jinam do světa... teď po mně chtěli kvůli výměně vstupních dveří projekt na celý barák...

0/0
11.2.2009 11:27

vegab

???

Nevím proč se tady rozčilujete... jediné, nad čím je třeba se rozčilovat je úroveň vysokoškolského školství - před 25 lety bylo v jednom ročníku na ČVUT 80-100 lidí... k tomu i odpovídající počet pedagogů. Dnes jich je v prvním ročníku 370 ... a neotřelá pravda "kdo neumí učí" platí ještě více. Zkuste si zajít na FA se podívat na ateliéry(semestrální projekty), to se pak budete divit, co tam uvidíte... to co bylo v téhle soutěži byl vrchol a to nejlepší. Bohužel mezi studenty není nikdo takový, že by se svými pracemi prosadil už na škole... proč? protože tam berou každého i bez talentu, jen když udělá přijímačky z matiky a deskripce... a talenty posílají díky neudělané zkoušce z matiky a deskripce v 1.ročníku do háje... takže třeba místo výborného architekta je pak podprůměrný ekonom:-(

0/0
11.2.2009 9:21

vymrzovac

Re: ???

to máš asi na mysli stavebku,a pouze jeden obor,ne? na ČVUT FSI bylo např. v 1.ročníku cca 1250kusů,ve třetím kolem 750"talentů"(kapacita učeben);-D. Opičí dráha,selekce,kdo prošel,měl vysokou pravděpodobnost,že dostuduje:-/

0/0
11.2.2009 10:24

vegab

Re: ???

..bavíme se tady o architektuře, tak myslím FA ČVUT..ale na ostatních fakultách je to asi stejné;-(

0/0
11.2.2009 11:23

Danny_Kay

A to mystite vazne...

...nebo je to soutez o "kresleny vtip roku"? To uz i panelaky z dob komunizmu jsou daleko vkusnejsi! Cesi proste stavby vubec neumeji, pak to tak vsude vypada, porovnejste treba Prahu a Warszawu (ted nemyslim pamatky, tam by jednoznacne vyhrala Praha). To je proste propastny rozdil, moderni ctvrti Warszawy obsahuji originalni a misty mozna i trochu monumentalni architekturu a to se jeste nezacalo treba se stavbou Libeskindova mrakodrapu a dalsich uchvatnych staveb. Nebo se podivejte na rovnez studentskou soutez architektu ze Svycarska...To je rozdil, co? To, co vyprojektovali nasi slavni studenti CVUT, VUT a AVU je velmi spatne...Pokud to ale berete jako vtip, tak proc ne...

0/0
11.2.2009 8:39

chytry chlap

Re: A to mystite vazne...

Tady bych jaksi oponoval. Ne v tom, že ty návrhy jsou snad krásné, ale v tom, že čeští studenti nedokážou vymyslet nic nového a alegantního.

Ona totiž soutěž je vypsaná společností Central Group a ta má prestiž spíše u studentů Dčkové kategorie. Navíc pokud se do ní přihlásí talentovaný student, bude zkrytizován a vyhraje jí stejně ten "protekční návrh"... Ať se Vám to líbí, nebo ne, bohužel je to tak.

A teď k vývoji archytektury u nás. Mnohdy bohužel platí, že investor je pán a co si poručí, to se také navrhne. Ale jak je vidět třeba i v Rusku, čím bohatčí investor, tím horší vkus. Architekt, který se již dokázal prosadit, si dovolí i investorovi přikázat jak má stavba vypadat. Ale těch je v ČR málo. Většinou se však staví prefabrikované hnusy, bez vkusu a elegance. Navíc zde vstupuje do hry také generační rozdíl stávajícíh architektů a nových. Ti stávající (staří) jaksi nepochopili v čem je trend 21.století. Ti mladí zase nemají jméno, či zkušenosti.......

0/0
11.2.2009 9:09

chytry chlap

Re: A to mystite vazne...

Závěrem ještě dodám, že za kvalitním architektem s dobrým jménem (arch.kanceláří) v dnešní době stojí především tým mladých lidí, kteří se dynamicky rozvíjí, mají nové nápady a jejich idee se schodují s idejemi 21.století. Navíc jsou dobře placeni, mohou cestovat a rozšiřují si své obzory v duchu dnešního vývoje civilizace. Čím víc toto platí, tím víc je architektonická kancelář lepší. Čím lepší je, tím méně se projevuje vliv jednoho člověka. Takže asi tak.

0/0
11.2.2009 9:17

Danny_Kay

Re: A to mystite vazne...

V podstate souhlasim. Take jsem videl nektere navrhy studentu, ktere se mi libily a mely napad. Jenze se nikdy neprosadily a nedostaly ani zadnou cenu. Jestli se jedna o nejakou protekci, to nevim, to by snad v porote museli mit ti studenti zname...Fakt je ten, ze mnohe "nevitezne" navrhy byly o dost lepsi (ted nemluvim o teto konkretni soutezi).

0/0
11.2.2009 9:22

Ludek_II

Úvodní foto

Tak přátelé - takové stavby jsem stavěl z kostiček někdy v době, kdy mi byly tři roky.

Jsem tak vyspělý, nebo sudentíci tak zaostalí ? ;-D

0/0
11.2.2009 7:54

Corsini-1

Tak to dopadá, když se z Kaplického dělá architekt

přestože byl designér a jeho výtvory se zcela chybně označují jako stavby budoucnosti. Ti studentíci jsou z toho zmatení a malují takové nesmysly. Někteří jdou tak daleko, že i nějaký čas po škole v tom pokračují. Jenže takové výtvory pro soutěže, které mají jediný cíl a to upozornit na vyhlašovatele, se ze všeho nejvíc podobají módním přehlídkám - všichni nad soutěžními modely jásají, ale na sebe by to skoro nikdo nedal a pokud dal tak, protože je magor nebo nějaký moderátor.

0/0
11.2.2009 7:51

vymrzovac

ten druhej je "jaksi na vodě".......

......splaškové vody bude odvádět po břehu do kopce. Pokud ta voda je moře, tak potěš pánbůh. Děvčica asi ještě nikdy neviděla vlny a písčité podloží:-/........ale jak se říká: PAPÍR SNESE VŠECHNO páni architekti,jinými slovy hrobníci lidové architektury v čechách:-P

0/0
11.2.2009 7:32

vymrzovac

Re: ten druhej je "jaksi na vodě".......

P.S. chtěl bych vidět toho zpracovatele územního plánu,resp. správce povodí, který by jí odsouhlasil tuto stavbu na vodě....zcela nereálné pokud by to jezero nestavěla zároveň s tím domem

0/0
11.2.2009 7:36

ntk_

Re: ten druhej je "jaksi na vodě".......

tak, se někdy udělejte výlet do Dubaje a poznáte, že existují domy dokonce mrakodrapy co jsou postavené na umělé vytvořeném podloží v moři, dokonce udělali umělé ostrovy v moři, viz. palmové ostrovy, ostrovy v podobě jednotlivých kontinentů světa atd atd... mj. ono stačí se taky podívat co zvládli v Holandsku... takže toto ti snad otevře oči: http://images.google.cz/images?hl=cs&q=dubai&lr=&um=1&ie=UTF-8&ei=yY2SSeygLIbS0QXIxPWTCw&sa=X&oi=image_result_group&resnum=5&ct=title

0/0
11.2.2009 9:37

vymrzovac

Re: ten druhej je "jaksi na vodě".......

jasně,Central Group zadal soutěž na bytovky pro služebnictvo v Dubaji;-D já zažil bouři na moři sice jen jednou, ale i proto vidím tento "domek" za naprosto nereálný

0/0
11.2.2009 10:30

bambus_trambus

Re: ten druhej je "jaksi na vodě".......

Přesně tak. Dřív byl architekt  ryzí praktik, který v konceptu vymyslel včechny logické návaznosti napříč všemi profesními skupinami. Prostě věděl tak trochu všechno o všem. Dneska je architekt spíš dyzajnér a omalovánky které kreslí mohou být sice na pohled hezké ale tím končí veškerá architektura.

0/0
11.2.2009 7:40

vymrzovac

Re: ten druhej je "jaksi na vodě".......

dřív architekti nebyli. Z tohoto krásného období nám dodnes zůstala krásná lidová architektura,kterou můžeme pouze obdivovat. Postavit už ji nikdy nemůžeme, protože by nám ji neschválil hasičský záchranný sbor......přestože mnohdy vydržela staletí:-/

0/0
11.2.2009 8:14

ntk_

Re: ten druhej je "jaksi na vodě".......

dřív myslíte jaké odbodbí ? rozhodně bych nepočítal 40 let prznění měst a venkova... to jsou opravdu praktické stavby co tedy opravdu skrášlují naše  města:-© ... pokud se budete bavit před komunismem tak ano architekti byli frajeři a mezi nimi jejich tvorba byla i nadčasová... byli stejně nadčasový tehdy jako dnes tito autoři v soutěži, pěkný den !

0/0
11.2.2009 9:44

bambus_trambus

Re: ten druhej je "jaksi na vodě".......

Nevím co myslíte tím przněním měst a venkova, jestli myslíte hnusné obchodní domy v historických centrech měst, pak máte zajisté pravdu. Pokud máte na mysli tehdejší panelovou výstavbu, musím trochu oponovat. Tehdy, díky centrálnímu plánování výstavba dávala jakýs takýs smysl, důraz na urbanismus, koncepci a obecnou systematiku výstavby s přehledem předčí  dnešní městskou architekturu jako takovou. Jistě, domy nejsou zrovna na přihlášení do soutěže, ale všechno mělo určitý smysl a koncepci.  O předkomunistické architektuře nemá smysl diskutovat, tam je to jasné. Ale pokud tyto dnešní  návrhy vidíte jako nadčasové, pak mi nezbývá než si pomyslet že doba je opravdu divná.

0/0
11.2.2009 10:20

ntk_

Re: ten druhej je "jaksi na vodě".......

souhlasím, že se za komunismu když se stavělo (i přesto že hrůzy) tak se myslelo více z hlediska urbanizace měst do detailů, dneska vám postaví satelit a potom zjištuji, že nenechali m2 na zeleň, m2 na chodníky,  příjezdové cesty nejsou zohledněny na další  rozšiřování do budoucna, nebo se vůbec neřeší a už po zabydlení onoho městečka bude problém s dopravou, neřeší se kolikrát ani hromadná doprava, je toho více, ano s tím souhlasím, dnes se plácá všude jedno na druhé bez promyšlení...

0/0
11.2.2009 12:31

Vilém Hynek Jarmila

pěkný návrhy, ale žít bychv tom něchtěl

Nějak mám pocit, že čistá moderní architektura ztrácí lidské měřítko, ducha, takové to normální lidské teplo. Líbí se mi, ale ne k žití.

0/0
11.2.2009 1:40

bambus_trambus

Re: pěkný návrhy, ale žít bychv tom něchtěl

Já si spíš myslím, že moderní architektura ztácí smysl pro realitu.

0/0
11.2.2009 6:28

vymrzovac

Re: pěkný návrhy, ale žít bychv tom něchtěl

postupným vývojem se dostali ke zkritizovanému šumperáku a dále vede cesta ke staré dobré dřevěnici, ovšem za nekřesťanské peníze:-/

0/0
11.2.2009 7:34

Martin Slovák

No tak to potes

jestli tohle (az na tu jednicku) v budoucnu opravdu postavi...8-o 

jeste ze mam nadani a svuj vysneny dum si vyprojektuju sam R^

0/0
11.2.2009 1:25





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.