Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Topíme až večer, snažíme se šetřit. K uhlí se vrátit nemůžeme

Vladimír Soukup žije s rodinou na okraji Mladé Boleslavi. Jeho dvoupatrový dům funguje kompletně na elektřinu, k topení využívá ještě krbová kamna v každém patře. Snaží se šetřit. Přesto letos zaplatil 70 tisíc korun. A příští rok bude ještě hůř.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Rumun88

Čím topit?

Mám stejný problém. Dům s elek.přímotopy a náklady rok 2008 64.000Kč/rok(pro srovnání v roce 2006 cca.35.000Kč) a rok 2009 nedokážu odhadnout.. ale už to nedokážu platit. Takže co teď? Předělat na plyn? Asi NE.. investice do kotle atd. a hlavně cena neodhadnutelná, teda odhadnutelná vzůru. Tepelné čerpadlo nebo solární vytápění? Investice ohromná teď se zdá výhodná, ale co za pár let? opět se změní podmínky a všechny výpočty návratnosti půjdou do háje. Co dál uhlí? NE příjde ekologická daň a vůbec nechci opravdu ničit přírodu. Co zbývá? Topit peletkama, biomasou nyní velice výhodné návratnost rychlá,ale .... opět investice 100.000Kč jenže ceny peletek rostou a stačí, aby trh ovládl jeden subjekt, který ceny vyšroubuje nahoru.. jak to dělá ČEZ a plynaři s podporou státu a jsem opět na začátku. Zbývá dřevo, vozit, řezat, štípat a modlit se ať naše zelené, modré, červené, černé, oranžové a co já vím jaké barvy volení jedinci šikovně neprodali nebo pronajali naše lesy... Pak už fakt nevím 

0/0
8.12.2008 19:47

Soami

Re: Čím topit?

Doporučuji investovat do zateplení a snížit ztráty na minimum. Dále je možné přitápět krbem a mít vytažené rozvody teplého vzduchu. Vzhledem k vašemu stávajícímu systému o moc víc variant nemáte.

0/0
8.12.2008 22:04

autorigie

Re: Čím topit?

Nepíšete, jak velké máte domy. Dvoupatrový barák může mít tři plus jedna ale také třeba 10 + 2. Mně ta částka za topení připadá neuvěřitelná, taktže předpokládám, že máte tak tři sta metrů obytné  plochy. A nejspíš i propojené místnosti, což je hrozně in, ale zapomnělo se, že tenhle hezký nápad pochází z teplých oblastí. To se pak halt nedá nic dělat - buď platit za topení, nebo se udusit v pasivním domě.

0/0
9.12.2008 7:25

WIFI

Re: Čím topit?

na uhlí už ekologická daň uvalená je, jen pro pořádek

- do tepelnýho čerpadla nebo soláru bych nešel, dokud není dům zateplenej. Výkon by musel bejt projektovanej na zbytečně velký ztráty a každá kW tepelnýho čerpadla se draze platí. Takže podle m:

1. zateplit

2. pak podle výsledný spotřeby tepla jít bud do tepelnýho čepradla (pokud by se spotřeba energie výrazně snížila) nebo do automatickýho kotle na dřevo/uhlí.

3. určitě nejít do plynu, propanu, LTO, to se ekonomická sebevražda

0/0
9.12.2008 10:09

joooe

Re: Čím topit?

   Přejděte co nejrychleji na malá tepelná čerpadla  vzduch vzduch, nízké pořizovací náklady. příkon 1000w, výkon 3600w (cop 3.6,  třída A) pro 80 m krych. mistnosti, předvedu, stojí i instalací 16000,(mohu zprostředkovat) topí do  -17, odzkoušeno -  a dobře,  třemi jednotkami celý domek, předvedu. Všem nevěřícím tomášům musím řict , že pouze kecají a nic o tom nevědí, tak ať si topí draze. info    sritr1@seznam.cz

0/0
7.1.2009 18:47

Atenka

a co tepelné čerpadlo

No, nevyplatilo by se pánovi tepelné čerpadlo? Máme voda/vzduch, takže náklady na něj asi 170 tis. Navíc k tomu lepší sazba za elektřinu. V mrazech tedy přitápíme dřevem, ale to je jen pár týdnů v roce, jsme se spotřebou pod 15 tis za rok.

Také by stálo zato propočítat fotovoltaické panely, bratránek je teď dává na dům (topení elktrické podlahové) a návratnost je taky dost vysoká.

A nebo se podívat i na sluneční kolektory na teplou vodu.

Při cenách 70 tis za elektřinu ročně by se určitě dalo něco vymyslet s návratností do 5-7 let.

0/0
6.12.2008 21:09

rudastraka

Re: a co tepelné čerpadlo

fotovltaicke panely a navratnost?? haha

pri dotovanem vykum v cene 12kc/kWh je navratnost 10 roku

primotopna elektrika je za 2kc/kWh, tj kdyby mel topit tim co vyrobi, navratnost 60 roku, navic nejvic elektriky vyrobi v lete, kdy topit nepotrebuje...

uvazuj nez neco napises

0/0
6.12.2008 21:45

Soami

Re: a co tepelné čerpadlo

Když to umíš, tak je návratnost 6-7 let a nestojí to ani Kč (úvěr se splácí výnosem za el.)- a pak už to vydělává. Osobně s tím nesouhlasím - je to "letadlo", ale když to stát nabízí, proč to nevyužít :-)

0/0
6.12.2008 22:00

W.Cody

Re: a co tepelné čerpadlo

Nesouhlasím. Tyhle věci se v dnešní době nevyplatí! Návratnost počítaná v letech, je za životností tepelných čerpadel, fotovoltaických panelů atd... Když chce někdo čerpadlo o které se nemusí starat, vyjde ho na půl milionu. A návratnost takové investice se počítá v desítkách let... O fotovoltaických článcích nemluvě. To je v dnešní době nenávratná investice…

0/0
7.12.2008 8:11

Soami

Re: a co tepelné čerpadlo

6-7let je návratost fotovoltaiky. A to návratnost úvěru, takže cenu investice profinancuje banka. Ale nakonec věřte si čemu chcete. Apoň je prostor si dobře přivydělat (nutnost rezervace výkonu). A ty nesmysly o živovotnosti nebudu ani komentovat.

0/0
7.12.2008 9:35

WIFI

Re: a co tepelné čerpadlo

těch cca 7 let je návratnost, pokud si soláry nepořídíš na úvěr, tj. máš je za hotové. Když si vezmeš úvěr, tak návratnost se logicky prodlouží, tzn. na těch cca 10 let + -

0/0
8.12.2008 9:58

Korsičan

Re: a co tepelné čerpadlo

návratnost je rychleji než uvádíte, navíc co se týče kolektorů, nikdo neví, kam se cena vyšplhá, tudíž do budoucna se to vyplatí rozhodně

0/0
9.12.2008 20:50

Korsičan

Re: a co tepelné čerpadlo

cena elektřiny

0/0
9.12.2008 20:50

vymrzovac

Re: a co tepelné čerpadlo

to snad ne....fotovoltaické panely vás přijdou zhruba na 100tis. na jednu kilowatu elektrického příkonu.Účinnost nejvyšší v zimě,ve dne při jasné obloze. pokud je noc nebo zataženo,máte smůlu. To si může pořídit leda blázen.

0/0
8.12.2008 12:23

Soami

Re: a co tepelné čerpadlo

...fotovoltaické panely vás přijdou zhruba na 100tis. na jednu kilowatu elektrického příkonu.

No a? Při státem garantovaných sazbách je to nyní jediná smysluplná investice.  

0/0
8.12.2008 22:16

pepcad

Co k tomu dodat

Dokud se lidi nepostavi proti gaunerum z CEZu tak to bude porad stejne. Oni vesele zdrazuji ale jinde ve svete podobne firmy vraceji preplatky, a proc? Nebot cena el. energie klesla o vic nez 35%!!!!!!!! Ale jak se zda zlodejsky cez musi splnit plan, tak chystata tento podvod, a co cesi na to? Nic....

0/0
6.12.2008 20:09

Delfínek

Re: Co k tomu dodat

Na tento pripad existuji dve moznosti. 1) Neodebirat od CEZu. Muzete si zvolit jineho dodavatele. 2) Zridit si produktovou radu "Kvartal" nebo "Mesic", ktera reaguje na stav trhu pruzneji.

0/0
6.12.2008 20:14

Linde CZ

Re: Co k tomu dodat

nojo, nemusis odebirat od CEZu, muzes odebirat od nekoho, kdo odebira od CEZu a pak to to pres CEZ dopravi domu. Ze to bude drazsi? Nojo, ale moznost mas :-))

Zpet na zem. Nez se drbat pravou rukou za levym uchem, je treba jit k podstate veci a chtit po politicich aby CEZ regulovali a vyhledove rozdrobili.

0/0
6.12.2008 22:09

Delfínek

Re: Co k tomu dodat

Ze by CEZ byl jedinym vyrobcem na elektroenergetickym trhu? Ani druhe housle nehraje. Nakupovat lze od toho, ke komu vedou draty. Tedy minimalne z cele UCTE.

Rozdrobenim CEZu nejak vyresite nedostatek na strane nabidky na trhu?

Jak presne planujete CEZ regulovat? Pocitate s radou novych arbitrazi od minoritnich vlastniku? Pokud nejak CEZu naridite prodavat levne, jak zabranite neCEZackym obchodnikum v nakupu takto levne elektriny a prodeji zase za tu stejnou, "drahou" trzni cenu? Kdyz je na trhu problem na strane nabidky a nedostatecnou motivaci na strane nabidky, bude opravdu prinosne zacit regulovat, tedy jeste vice demotivovat stranu nabidky?

0/0
6.12.2008 22:20

Linde CZ

Re: Co k tomu dodat

nuda... vy z CEZu melete porad svou :-)

CEZ je jedinym vyrobcem v CR, ktery nepada mimo beznou rozlisovaci schopnost. A jak vime, nejvetsi cas ceny energie dela jeji transport. Cena samotne energie je v pohode, kvuli ni si neni nutne trhat zily. 1.50 za kWh nikoho nezabije, zvlast kdyz klesa. Ale lidi ji maji v zasuvce za nejake 3.5-4Kc a kupodivu to roste.

Takze ano, regulovat. A k cemu je dobry trh. Heh, no CEZu k nicemu. Nam ostatnim - viz libovolna ucebnice ekonomie.

Tu by jsi si mel vubec precist, prijdes na to, ze neco jako nedostatek na nejake strane neexistuje, pokud jsme na trhu. Cena celkem pohodlne reguluje/stimuluje jak nabidku tak poptavku a udrzuje je v rovnovaze. Narozdil od monopolniho prostredi, kde cenu stanovuje monopolista a nedostatek nebo prebytek mu proste nejak vyjde. A jak vime, momentalne cena energie klesa.. je ji zrejme nadbytek. Kdo by to rekl, ze? CEZ je nutne rozbit, neni zadouci, aby monopolista zaroven operoval na neregulovanem trhu. Opet viz ucebnice..

0/0
7.12.2008 0:17

Delfínek

Re: Co k tomu dodat

V roce 2007 bylo mimo CEZ vyrobeno cca 23TWh, tedy nejak to koliduje s Vasim tvrzenim o jedinem vyrobci elektriny v CR. Kompletni seznam tuzemskych vyrobcu naleznete na strankach ERU. Vy povazujete cenu silove elektriny jako "v pohode", ale prave tato polozka zaziva soucasny narust. Tvorba ceny silove elektriny vznika na trhu pri setkani nabidky a poptavky. Cena za prenos je oproti silove slozce regulovana ERU a urcuje se na zaklade skutecnych nakladu.

Ano pomer mezi nabidkou a poptavkou se reguluje a stimuluje sam, jenze Vam se to nepozdava. Pri soucasnem rustu poptavky a klesajici (v lepsim pripade stagnujici) nabidce, cena roste. Zeptejte se Slovaku, co jim udelala a udela s cenou odstaveni Jaslovskych Bohunic. Dostanou se mezi dalsi dovozce a trzni cena elektriny stoupne. Jak prosim CEZ stanovuje cenu elektriny? Cena elektriny je stanovovana na burze.

Opet, je CEZ opravdu monopolista na trhu, kdyz soucasti trhu jsou i daleko vetsi ryby jako EdF, E.ON, RWE, Iberdrola, Enel, Endesa?

0/0
7.12.2008 11:08

WIFI

Re: Co k tomu dodat

EON možná tak někde jinde. Ten jeho blábolista, pardom mluvčí, zdůvodnovat zdražení o 16 % tím, že nemají žádné výrobní kapacity a všechnu energii musí nakoupit. Takže opravdu významá společnost.

0/0
8.12.2008 9:54

Delfínek

Re: Co k tomu dodat

Nemaji zadne vyrobni kapacity v CR. Nic jim nebrani v dovezeni energie i ze zahranici, klidne mohou i ze svych zdroju.

0/0
8.12.2008 10:27

WIFI

Re: Co k tomu dodat

píšu jen co mektal PR. Nic víc. Evidentně buď mají sami elektřiny málo a nebo prostě lžou.

0/0
8.12.2008 11:22

Andee

No...

Nemám v nejmenším úmyslu se zastávat ČEZu, ale protopit 70 tisíc v rodinném domku? Tam bude hlavní příčinou nějaký jiný problém... :-P

0/0
6.12.2008 19:40

tmf

Re: No...

je to dvoupatrák, proč ne, soused před dvěma lety byl na 35 tis. v přízemním RD. Tak si pořídil za 5 tis. motorovku, hajnému dá 1000 a má dřeva na celou zimu.

0/0
6.12.2008 23:14

W.Cody

Re: No...

70 tisíc ročně za topení v RD je docela běžná částka. Teda pokud stavební firma při stavbě zapomene osadit okna... ;-DJinak je to nesmysl...

0/0
7.12.2008 8:04

W.Cody

moment

Tak sem byl pro uhlí... ;-D Člověk který topí uhlím si moc nepomůže, protože zelená daň způsobuje, že je taky drahý jako prase. A bude hůř...

0/0
6.12.2008 18:56

The Black One

podlahový topení

Jedna paní povídal, že prý od podlaveho topení se zhrošují prokrvení noho až ke křečovým žilám.

Nevíte o tom někdo něco? Nemáte někdo zkušenost s těmi zářiči, co prý zahřívají jenom lidi - mají je v bahau a píšou, jak jsou účinné.

0/0
6.12.2008 15:21

Dr.R.

Re: podlahový topení

Může to tak u citlivých osob působit. také prý je vyšší víření prachu od podlahového vytápění. Pokud máte na mysli sálavé panely, zkuste se podívat na stropní sálavé panely Ecosun Fénix Jeseník - http://www.fenixgroup.cz/pages/cs/produkty/ecosun-salave-topne-panely

0/0
6.12.2008 18:10

Dr.R.

Re: podlahový topení

Toto vytápění je úsporné hlavně díky těmto třem bodům:

Na rozdíl od nástěnných radiátorů a konvektorů je teplo směrováno dolů k podlaze, tedy do místa kde je ho potřeba. Zde platí, že čím vyšší strop je v místnosti, tím úspornější je stropní vytápění oproti ostatním systémům. V případě "radiátorů" a konvektorů teplý vzduch nerovnoměrně proudí po místnosti, což může v některých částech místnosti vyvolávat pocit chladu a nutit nás nastavit vyšší teplotu na termostatu. Každý stupeň nastavené teploty nad 20°C znamená dalších 6% nákladů na energii. Sálavé panely přímo ohřívají člověka, bez zprostředkovaní přenosu tepla vzduchem. Díky tomuto efektu můžeme nastavenou teplotu snížit o jeden až dva stupně celsia a budeme pociťovat stejný tepelný efekt jako při vytápění konvektory - avšak s teplotou nastavenou o 1 až 2°C vyšší, tedy se spotřebou o 6 až 12% vyšší.

0/0
6.12.2008 18:14

Soami

Re: podlahový topení

No to jsou mi bláboly. Tipuji, že předchozí příspěvky psala jedna osoba. 1. Podlahové topení je nízkoteplotní, takže pochybuji o citlivosti na 25st. Co takový člověk dělá v létě ve 40st? 2. Ze stejného důvodu víří prach mnohem více radiátory, protože jsou vysokoteplotní. Z hlediska pohody a rozložení teploty je podlahové topení ideální - nejtepleji u nohou a nejchladněji u hlavy. 3. Z důvodu velké tepelné plochy platí rovněž nižší teplota pro dosažení stejného pocitu. Vím, že infra panely jsou moderní, ale to, co popisujete jako výhodu, já vnímám přesně opačně- obzvláště při stropním umístění.

0/0
6.12.2008 22:31

zee

70 000 kc za elektrinu??

..tak to je ranec...........bydlim v Kanade,mam dum s deviti mistnostmi  a vsude topim elektrikou....v kuchyni a v koupelne vytapenou podlahu kterou v listopadu zapnu a bezi az do dubna .....Vsechno na elektrinu a platim za rok prepocteno asi 28 000 Kc......navic kanadska zima a od prosince do brezna muze mrznout az do -30c ........CEZ jsou opravdu zlodeji!!!;-O

0/0
6.12.2008 15:03

Linde CZ

Re: 70 000 kc za elektrinu??

na kolik vyjde 1 kanadska kWh?

0/0
6.12.2008 22:11

ChorcheCh

Normální je netopit

Vždyť se stačí pouze dobře obléknout a na spaní koupit dobré peřiny. A když je dost členů v domácnosti tak se to vytopí těly...

0/0
6.12.2008 14:23

chrobaktruhlik

Re: Normální je netopit

a taky jíst hodně luštěnin a mít osobní plynové topení

0/0
6.12.2008 16:35

Michail

Zpět k uhlí a dřevu

Trh s elektřinou nefunguje a fungovat nebude kdyz všechny dráty vlastní ČEZ a jeho dceřiná ČEPS. Investice do tepelného čerpadla se za jeho životnost nevrátí a to samé ostatní alternaticní způsoby. Jednoznačně nejlevnější je dřevo a uhlí. Dnešní splynovací kotle na dřevo nebo na uhlí mají vysokou účinnost velmi nízké emise, nejde z nich smrad jako s klasických kotlů na uhlí. Cena paliva je oproti topení elektřinou třetinová. Zatočit s ČEZem není vůle, přestože je většinovým vlastníkem stát, tak holt musíme volit alternativy.

0/0
6.12.2008 14:08

forhend

Re: Zpět k uhlí a dřevu

Čeps není dcera ČEZu!

0/0
6.12.2008 18:29

halalik

Re: Zpět k uhlí a dřevu

To není nic zvláštního. V severní Americe je celkem běžné, že někde je elektřina vysloveně za babku a jinde, o pár tisíc km dále už je za 4xnásobek ceny (typicky třeba NYC). Jednotný trh s elektřinou na vás.

0/0
7.12.2008 9:02

moiazza

Šetřílci.

Ale ale, necinkali jste náhodou v r. 1989 klíčemi? Za komunistů jsem topil v zimě celý den. :-/

0/0
6.12.2008 13:58

ChorcheCh

Re: Šetřílci.

A venku se nedalo dýchat ;-D

0/0
6.12.2008 14:24

Linde CZ

Re: Šetřílci.

jsi mel vic makat. My si nevymysleli, ze se ma komunismus ekonomicky polozit ;-D

0/0
6.12.2008 22:14

so4t

Oprava titulku

Mezititulek měl znít např. "Plyn už zdražil" nobo "Plyn zlevní (tradičně) po topné sezoně"

0/0
6.12.2008 12:18

drum69

Cena elektřiny se zvýší o 12 procent.

Jedno upřesnění - cena elektřiny se v případě přímotopné sazby (kterou p.Soukup pravděpodobně používá)nezvýší o 10 procent, ale o 12 procent (viz. nové ceny ČEZu http://www.cez.cz/cs/produkty-a-sluzby/obcane-a-domacnosti/elektricka-energie-2009.html).  Z 2,08 Kč/kWh na 2,33Kč/kWh u sazby kterou se topí.

Podobná nepřesnost se objevuje rok co rok. ČEZ oznámí zdražení "JEN" o 10 procent, ale u přímotopné sazby je to vždy o "NĚCO" víc (2007/2008 to bylo 15 procent i když titulky tvrdily něco jiného http://ekonomika.idnes.cz/elektrina-zdrazi-domacnosti-si-priplati-deset-procent-p1v-/ekonomika.asp?c=A070920_103433_ekonomika_spi  ).

0/0
6.12.2008 10:11

rocky_krysa

Re: Cena elektřiny se zvýší o 12 procent.

A nesnizil se vam pausal ?

0/0
6.12.2008 17:56

keděd

Re: Cena elektřiny se zvýší o 12 procent.

Paušál je snížen o 11,90 Kč za měsíc.To je legrační proti změnám sazeb, které jsou opravdu vyšší o 12,35 a 12,55 %.Proboha, kdy už jim na ty lži skočí nějaká? kontrola.Co dělá antimonopolní úřad?

0/0
6.12.2008 20:20

blazir1

Re: Cena elektřiny se zvýší o 12 procent.

Uziva si vsimneho... Odpovedni pracovnici si stavi vilku a tak...;-€

0/0
6.12.2008 21:56

Delfínek

Re: Cena elektřiny se zvýší o 12 procent.

Na zaklade jakeho poruseni zakona volate po zasahu antimonopolniho uradu?

0/0
6.12.2008 21:59

keděd

Re: Cena elektřiny se zvýší o 12 procent.

Tak cenový úřad,nebo já fakt nevím kdo, ale že si nikdo nevšímá těch lží, které deklarují?!

0/0
6.12.2008 22:22

Delfínek

Re: Cena elektřiny se zvýší o 12 procent.

Deklarovana zmena ceny je definovana jako prumerna, tedy nikde neni receno, ze nemuze byt v nekterych pripadech vyssi. Obecne jakakoliv prumerna hodnota Vam nerekne nic presne, proto je treba s ni takto nakladat.

0/0
6.12.2008 22:27





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.