Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Autor „chobotnice“ se pustil do Klause

Kritika prezidenta Václava Klause vůči projektu nové budovy Národní knihovny v Praze na Letné musí ležet jeho tvůrci těžce v žaludku. "Deset milionů lidí je pro, jen dva pánové jsou proti," zahájil včera architekt Jan Kaplický veřejnou přednášku o "letenské chobotnici".

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

ntw

ntw

Takový hnus jsem viděl naposledy, když jsem kdysi hrál HalfLife.

0/0
12.10.2007 14:24

poslanec_termit

kaplicky je arogantni debil a hulvat

jeho navrh je mi libi, ale jeho vystupovani je hnusRv

0/0
19.5.2007 1:29

izobara

Nebojte se toho, ustrašenci!

Budova bude krásná! Dokud jsem viděl Kaplického stavbu obchodního domu Selfridges jen v obrazech, zdála se mně podivná. Teprve při pobytu v Birminghamu, když jsem kolem ní denně procházel, a užíval její vnitřní vybavení, ověřil jsem si, jaká je to nádherná a osvěžující architektura. V tom množství pravoúhlých krabic bude i pražský projekt  balzámem pro oko i duši. Věřím, že se stavba stane oblíbenou u mladé generace. Ti starší, nebo konzervativnější, se mohou i nadále těšit pohledem na věžičky hotelu Internacionál v Podbabě.

0/0
18.5.2007 18:22

elis19

Re: Nebojte se toho, ustrašenci!

Ale my Češi jsme spíš konzervativní a umírnění, myslím že nikdo z nás netouží po tom, aby zrovna Národní knihovna byla jako z blbýho sci-fi filmu. Ten návrh je špatný ať by stál kdekoliv. Prostě ten návrh si nedovedu spojit s tak nádhernou věcí jako jsou knížky, respektive s Národní knihovnou.

Jsem pro zachování a modernizaci Klementina !!!

0/0
18.5.2007 19:34

christi

Re: Re: Nebojte se toho, ustrašenci!

Asi tak nejak,jestli chce pan architekt stavet takovy martansky letiste,at je jde stavet do Britanie R^

0/0
18.5.2007 19:42

80E-seven

Re: Re: Re: Nebojte se toho, ustrašenci!

tam ho nechali postavit jenom nejakou ohradu a obchodak... pochybuju, ze tam o nej stoji... :-)

0/0
24.5.2007 16:40

elis19

Re: Nebojte se toho, ustrašenci!

Ještě dodávám.

Obchoďák je broboha snad něco jinýho než Národní knihovna svébytného národa.

Kdyby tento návrh měl být návrh na obchoďák, tak bych se ani nenamáhala reagovat na váš příspěvek.

Snad ještě dovedete rozlišit obchodák a budovu Národní knihovny. Pokud ne a slívá se vám to jednoho, tak je zbytečný diskutovat.

0/0
18.5.2007 19:44

pesimistka7

Re: Re: Nebojte se toho, ustrašenci!

Souhlasím R^

0/0
21.5.2007 8:18

belgian chocolate

Pražský hrad není pravoúhlá krabice

už se tady několikrát hovořilo o tom, že někde na sídlišti by se chrchel možná pro pobavení snesl, třeba by v něm mohl být mekáč

0/0
18.5.2007 20:42

christi

Re: Pražský hrad není pravoúhlá krabice

Presne tak R^ Mekac je presny,ale nevim,jestli by to neurazilo i ty amiky ;-D

0/0
18.5.2007 22:44

yan007

Re: Pražský hrad není pravoúhlá krabice

chrchel je popis Tvojho estetického vkusu....:-©

0/0
24.5.2007 8:54

belgian chocolate

nech si od Kaplického postavit salaš

0/0
24.5.2007 9:21

slepice

Na Letné je tato stavba nepřípustná

Myslím, že jsou místa, kam by se dala vhodně začlenit.

0/0
18.5.2007 12:58

_Eva_

Re: Na Letné je tato stavba nepřípustná

Ale architektura nemá být sebestředný výron nbeez kontextu s okolím, který a lze přemístit kamkoli.

Pan Kaplický má dvě polohy - jedna jsou jeho realizace, zkrotlé před anglickým prostředím, kontext s okolím nějaký mají, ale jde jen o drobnosti (interiéry, lávka…). Velikostí se vymyká obchodní dům Selfridges, ale ten je zasazen do tak zmatečného okolí, že ufo je na místě.

Druhou polohou Jana Kaplického jsou jeho infantilně snílkovské modely (například Green bird http://www.future-systems.com/architecture/architecture_21.html), evokující legrační filmy o fantomasovi. Zatím jsem je nebrala vážně, ale návrh NK z těchto modelů vychází, a pokud se začtete do interview s panem Kaplickým, pochopíte, že jejich nerealizace je zdrojem jeho nezdravé ukřivděnosti, která se z nepochopitelných důvodů mění ve zlost proti nám a naznačuje, že jsme povinni umožnit mu realizovat alespoň zmenšený Green bird. To je přece komické.

0/0
18.5.2007 15:10

_Eva_

...

Pan Kaplický si našel cestu jak zvítězit – je perfektní sebepropagátor s podmanivou rétorikou, kterou vás vtáhne do na svou stranu ukřivděnosti - toho jsme teď ostatně svědky. Někomu to konvenuje a potom hájí "chobotnici", i když nedokáže formulovat proč. Proto taky medializace pana Kaplického neodpovídá jeho významu. A proto se mu povedlo přesvědčit šéfa Národní knihovny, který trpí papalášským syndromem, že ho svou stavbou proslaví a tak mu sestavil porotu z bývalé partnerky, kamarádů a poslušných zaměstnanců. Je to skandál a bohužel i mezinárodní ostuda.

0/0
18.5.2007 15:16

christi

Re: ...

R^R^R^R^R^R^R^

0/0
18.5.2007 16:23

slepice

Na Letné je tato stavba nepřípustná

V diskuzi jsem si přečetl spoustu slov, kterým nerozumím. Proto bych chtěl svůj názor říci zcela jednoduše.

Pokud bude tato stavba někde na okraji Prahy asi bude zcela neškodná, pokud ale zastíní panorama Hradčan, budu mírně rozezlen.

0/0
18.5.2007 12:16

Anna Rakouská

Re: Na Letné je tato stavba nepřípustná

A jako na okraji Prahy by se Vám líbila?I tam by mohla keccos narušit.

0/0
18.5.2007 12:48

80E-seven

Re: Re: Na Letné je tato stavba nepřípustná

posadil bych to do priletovy slajsny ruzyne, at se maj turisti na co divat pri pristavani. a mohlo by v tom byt nakupni centrum, ostatne to, s cim ma autor takovy nezmerny "mezinarodni" zkusenosti.

0/0
18.5.2007 13:40

Anna Rakouská

Re: Re: Re: Na Letné je tato stavba nepřípustná

a nebylo by to nebezpečné? Aby pilot, který sem letěl poprvé,  při přistávání nedostal šok či infarkt a nedošlo ke katastrofě.

0/0
18.5.2007 15:08

80E-seven

Re: Re: Re: Re: Na Letné je tato stavba nepřípustná

od pilota ocekavam zelezne zdravi a pevny nervy... ;-D

taky by to ale mohlo vest ke zvysene konzumaci alkoholu v techhle kruzich...

0/0
18.5.2007 18:40

_Eva_

Hledali jsme pro návrh nové budovy Národní knihovny architekta nebo baviče?

Proslulý výrok pana Kaplického: „Chtěl bych vidět tváře autorů ošklivých domů“ je neotřelou invektivou  kolegům, kteří „jsou šediví, nemají rande a nerozumí proto kráse“. Výroky zapadají do ukřivděné mantry pana Kaplického, která trčí ze všech jeho minulých i současných interview. Tvář pana architekta Kaplického známe, už před rokem vizionářsky ilustrovala články o soutěži na Národní knihovnu.

V kontextu zábavných invektiv Jana Kaplického kolegům, nerozumím podrážděnému odmítání věcné a vtipné kritiky.Pro vyvrácení pochybnosti nestačí povzdech, že „o kráse nikdo nemluví“, ani působivé líčení jak parterem knihovny budou „protékat potůčky s barevnou nemrznoucí vodou“. To alespoň mě naopak ještě víc zneklidňuje.

Národní knihovna zorganizovala na půdě senátu pro politiky a veřejnost přednášku, která měla návrh knihovny přiblížit. Pan Kaplický ji pojal jako zesměšnění prý pouze dvou existujících kritiků.

Odpovědí byly přízemní invektivy a prezentace jediných dvou větších realizací...

0/0
18.5.2007 7:35

_Eva_

pokračování

...jediných dvou větších realizací Future-systems: tribuny na londýnském kriketovém hřišti a obchodního domu v Birminghamu. Tyto stavby prý královna nekritizovala. Kromě toho, že to není odpověď na kritiku, tak pan Kaplický, zřejmě proto, že nemá zkušenosti s veřejnými zakázkami, nechápe, že investorem Národní knihovny není kriketový klub nebo obchodní řetězec, ale stát. Jde tedy o prostředky nás všech a veřejná diskuze je více než na místě.

Arogantní odmítání diskuze se netýká jen pana Kaplického, ale i samotné Národní knihovny a to je u státní instituce nemístné. Výmluvné bylo už vyloučení dotazů na tiskové konferenci při vyhlášení výsledků soutěže. Ovšem, že státní instituci napadne místo diskuze zorganizovat strhující „one man show“, kde se pan Ježek a paní Stoklasová označí za „předskokany“, je neuvěřitelné – pro knihovnu jsme hledali architekta a ne baviče, pokud vím.

Místo show chci

znát odpovědi na věcnou kritiku návrhu a na otázky kolem problematického

průběhu soutěže:

0/0
18.5.2007 7:37

_Eva_

1.otázka

1) Na základě čeho Národní knihovna.  přehodnotila striktní

stanovisko k umístění vzácných národních fondů? Některé světové knihovny tento

automatický systém skladování odmítly - nejde tedy ani o neznámé a ani o jednoznačné

řešení.

0/0
18.5.2007 7:45

_Eva_

2.otázka

2) Národní knihovna umístění skladů nad zem v programu uvedla jako závaznou podmínku a v soutěžních podmínkách stanovila, že za nedodržení závazných podmínek je porota povinna návrh vyloučit. Návrh Future-systems tuto podmínku nedodržel a přesto zvítězil, což je neuvěřitelný skandál a vypadá to, že bude mít soudní dohru! Předsedkyně poroty argumentovala, že 30 návrhů, které tuto podmínku porušily, nevyloučili a nemohou se tedy cítit poškozeni – naopak, poškozeno je přece zbývajících 350 týmů, které podmínku korektně dodržely! A těch 350 týmů, by v případě neexistence této podmínky, pracovalo také s mnohem menším objemem a předložilo jiná a možná lepší řešení. Pokud se podmínka umístění skladů výlučně nad zem tedy ukázala jako chybná, měl by zadavatel tuto chybu s plnou odpovědností přijmout na sebe a soutěž opakovat. Arogantní okřikování kritiků je zarážející a vyvolává pochybnosti, zda vůbec bylo smyslem soutěže najít nejlepší návrh?

0/0
18.5.2007 7:47

_Eva_

3.-6.otázka

3) Umožňuje automatizovaný systém oddělit vzácné knihy od banálních brožur nebo bude první výtisk Erbenovy Kytice v sousedství příručky pro chovatele?

4) Jak bude v jednom velkém nepřepaženém prostoru skladu knih řešena požární bezpečnost především u vzácných a nenahraditelných tisků? 

5)  Není těžké ověřit si, že zákresy návrhu pana Kaplického do fotografií jsou, kromě leteckého záběru, chybné – návrh je milosrdně zmenšen nebo umístěn tak, aby příliš nevyčníval do panoramatu. Poskytnete památkářům pro posuzování opravenou, tedy reálnou, dokumentaci?

6) Nezaráží zadavatele, že se Future-systems dopustil při návrhu školácké chyby a rampu pro tělesně postižené navrhli v poloviční délce než  by správně měla být? Nejde o nějakou podružnou konstrukci, ale výrazný prvek jejich návrhu - jedna z fialových přístupových cest.

0/0
18.5.2007 7:48

_Eva_

Re: pokračování

7) Přijde vám v pořádku, že v návrhu  je návštěvník nucen nastupovat do budovy druhým podlažím? Obsazení podzemí sklady knih, kromě toho že porušilo soutěžní podmínky, nutí umístit parking do parteru. Parter by měl mít v městské zástavbě, smysluplnější využití.

8) Je zvláštní, že se tak významné a zajímavé soutěže nezúčastnily světové špičky. Tento fakt nahrává spekulacím, že důvodem ignorování soutěže byla výmluvná sestava poroty, která naznačovala vítězství  Jana Kaplického. Odtajní už pan Ježek, které světové špičky obeslal výzvou k účasti v soutěži a jak reagovaly?

Kromě již uvedené neprofesionality (nereálné zákresy a nereálná rampa) zarazí každého, kdo sleduje architekturu, úroveň vizualizací a modelu. To vše vyvolává pochybnosti, zda Future-systems, který se zabývá především designem spotřebních předmětů, je schopen zvládnout tak náročný úkol. Kromě obchodního domu Selfridges, který se ale se složitostí řešení velké knihovny nedá srovnávat, realizoval jen drobné stavby.

0/0
18.5.2007 7:54

christi

Re: Re: pokračování

Naprosto skvely nazor se kterym souhlasim,ta soutez me take od zacatku pripadala divna,ale to co predvedl pan architekt pri obhajobe me naprotsto sokovalo a presvedcilo,ze neni uplne normalni.Jeho navrh se mi nelibi esteticky tak i tak a take bych hlasovala proti Rv Vam pani Evo diky za fundovany objektovni a vecny nazor R^R^R^

0/0
18.5.2007 16:31

pesimistka7

Re: Re: pokračování

 Vám R^ a stavbě, mezinárodní porotě, řediteli Národní knihovny a Kaplického egu Rv

0/0
21.5.2007 8:23

sam168

Re: Hledali jsme pro návrh nové budovy Národní knihovny architekta nebo baviče?

Vázená Evo, Vás fundovaný rozbor me svou vecností velmi zaujal. Nastolujete zcela jinou, seriozní rovinu diskuse. Pan Kaplický ve svém vystoupení dokázal vlastní arogancí prekonat tuto osobní vlastnost obou významných kritiku a svým usurpátorským zastítením se údajným positivním mínením celé ceské populace vzbuzuje dojem nedostatku vlastní soudnosti. I z tohoto duvodu se primlouvám za podrobení jeho návrhu novému prezkoumání. Jako jeden ze zmínených deseti milionu bych v prípadném referendu (jehoz vyvolání by ale v tomto relativne bezvýznamném pripade bylo prehnané)hlasoval proti návrhu pana Kaplického.

0/0
18.5.2007 8:12

_Eva_

Re: Re: Hledali jsme pro návrh nové budovy Národní knihovny architekta nebo baviče?

však jsem se taky překonala a i s hendikepem dislexie :-) text sestavila - poprvé mě nenechalo co se děje  v klidu. musele jsem. a dík za přečtení.

0/0
18.5.2007 8:40

belgian chocolate

dík za napsání

0/0
18.5.2007 20:44

Wan-Too

Statistika

Tady je cca. 90% nesouhlasnejch prispevku ale pocitadlo ukazuje ze je vic nez 50% pro...

NECO TU SMRDI PANE ARCHITEKTE !!! ;-€

0/0
18.5.2007 3:52

e.man

bez ohledu na navrh

Obavam se, ze po absolvovani podobne prednasky na tema anglicka kralovna by si v Londyne uz moc nezastavel.

0/0
17.5.2007 21:40

christi

Re: bez ohledu na navrh

Taky si myslim,ze by si takovy zesmesnovani hlavy statu nemohl nikde jinde dovolit R^

0/0
17.5.2007 21:58

Aveva

Re: Re: bez ohledu na navrh

Hradní Klauns jako specialista na architekturu a globální změnu klimatu. ;-);-D;-D;-DR^

0/0
17.5.2007 22:34

e.man

Re: Re: Re: bez ohledu na navrh

Namisto "na globalni zmeny klimatu" se da rici lepe "na ideologie". Potom uz je z nej fundovany oponent. - Nakonec za vedu se schovavaly i jine ideologie. Predtim si tu vedu nalezite ohnuly.

0/0
17.5.2007 23:34

christi

Re: Re: Re: bez ohledu na navrh

Na nazor ma pravo kazdy obcan teto zeme,tedy i jeji prezident,pokud vim nedaval zadne rady o architekture a to ze se to panu prezidentovi nelibi se nemuze pan architekt divit,ono se to nelibi vetsine lidi Rv

0/0
18.5.2007 6:06

Aveva

Anketa jako odborné referendum?

;-D;-D;-D

Novináři by měli častěji prověřovat odbornou zdatnost naší veřejnosti. Proč jen o volbách? ;-D;-D;-D

Co takhle příště zkontrolovat primáře na jipce? Zeptat se jestli veřejnost navrhuje stent, bypass nebo rovnou transplantaci? Rv

0/0
17.5.2007 21:40

ragingox

Nevim nejsem sice architekt ...

ale sorry ten navrh, byt mozna od svetoznameho autora se mi jevi jako paskvil. Mozna je neskutecne dobre vymyslena vnitrni architektura a fungovani ale ten vnejsi plast je prost hnus velebnosti ...

0/0
17.5.2007 19:49

sarumánek

nádherná ukázka našeho malého "češtství"

Obávám se, že když chce nějaký Čech v životě něco dokázat, tak musí nutně emigrovat z této těžce zaprděné, závistivé a přízemní zemičky. Tady lidi dokážou dobře jedinou věc - plivat. Forman a jeho pokus o Dalibora v ND zmařený podobnými "komisemi" jako je "komise architektů"proti Kaplickému (a současná Formanova nasr..nost na vedení ND kvůli druhému projektu), Navrátilová, Kundera, Nedvěd, Lendl, Škvorecký... - ti všichni dobře ví, proč je dobré se sem z emigrace moc nevracet. Rozdíl v mentalitě lidé venku a tady je opravdu až neuvěřitelný - a současné trapné výpady české malosti proti "chobotnici", a to navíc v zemi paneláků, hnusných vesnických reálsoc domků, Federálních shromáždění, Paláců kultury a podobných hrůz, to je prostě česká klasika, díky které má náš národ venku přesně tak "skvělou" pověst, jakou má (a věřte, že po mnoha letech strávených v západní Evropě i Americe tuto naši pověst dobře znám). Tak - a teď už se do mě pusťte, milí čecháčci...

0/0
17.5.2007 15:59

volic_plukovnik

Re: nádherná ukázka našeho malého "češtství"

To nechápu, když se mi něco nelíbí, tak jsem zaprděný, závistivý a přízemní čecháček?

0/0
17.5.2007 16:03

rulemaniac

Re: nádherná ukázka našeho malého "češtství"

chudinko ublizena, tady nikdo nerekl ze si to nema postavit, ale ne k ucelu narodni knihovny ale lunaparku treba!

jako sidlo knihovny je to nevkusne az odpuzujici znavazujici ty dila ktery tam chteji dat. tvoje zatahovani formana,skvoreckeho apod do tohodle je upne zcestne a svedci o tve narusene povaze protze nejsi schopen drzet se tematu a pouze ho prekrucujes abys mohl urazet. a ty cechacky si strc  .. vis kam

0/0
17.5.2007 16:09

christi

Re: nádherná ukázka našeho malého "češtství"

Jako pardon,taky ziju pomerne dlouho v zahranici a presto vsechno vam muzu rict,ze se mi ten navrh nelibi a neni to zadny plivani,ale pouhe vyjadreni nazoru a nesouhlasu a na tom neni v zahranici ani u nas nic spatneho Rv Vy si ponekud pletete pojmy s dojmy Rv

0/0
17.5.2007 16:13

sam168

Re: Re: nádherná ukázka našeho malého "češtství"

Naprosto souhlasím (taky ze zahranicí) s "christi" ze 17.05.07/16:13)R^

0/0
18.5.2007 7:55

christi

Re: Re: Re: nádherná ukázka našeho malého "češtství"

Diky,ten clovek ocividne nikde nevystrcil zadek z cech,jinak by takhle nemohl mluvit ;-)

0/0
18.5.2007 16:38

belgian chocolate

jenom nechápu

proč se s námi vůbec bavíš? že by se s tebou pro změnu nebavil nikdo z těch úžasně kultivovaných lidí jinde?

0/0
17.5.2007 16:26

80E-seven

Re: jenom nechápu

;-DR^ to sedlo R^

0/0
17.5.2007 16:33

Anna Rakouská

Re: nádherná ukázka našeho malého "češtství"

I když s krajní nechutí reaguji na příspěvek, který obsahuje vulgární výrazy , ráda bych se pisatele a velikého "znalce" mínění o nás (navíc bůhví dle koho ti Vaši známí vlastně soudili, já mám zcela jiné zkušenosti, ale jde asi také o kruhy, ve kterých se kdo a kde  pohybuje), zda si náhodou nevšiml, že Palác kultury v Praze se exteriárem velmi podobá opeře La Bastille v Paříži? Mně se sice nelíbí ani jedna z těchto budov, ale tou dobou to byl zřejmě trend

0/0
17.5.2007 16:48

Anna Rakouská

Re: Re: nádherná ukázka našeho malého "češtství"

omlouvám se, za zavorkou mi chybí slovo "optala"

0/0
17.5.2007 16:57





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.