Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vila Tugendhat: minulost s budoucností

Elegantní stavby, architektonicky na úrovni, přitom maximálně účelné, postavené z oceli, betonu a skla - tak budou podle odborníků vypadat domy v blízké budoucnosti. Jejich vzor lze však nalézt i v minulosti. Typickým příkladem je architektonický skvost -funkcionalistická vila Tugendhat v Brně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

rumlik

poolez
0/0
30.10.2005 22:30

Heřman

architektura v čr
Kvalitní domy se už sice začínají objevovat i v čr ale je jich opravdu jako šafránu. Většinou se ale majitelé těchto domů setkávají s nepochopením a odporem. (jak úřadů tak okolí) Více než polovina obyvatel čr žije v panelácích a rovnou střechu si spojuje s komunismem. Pokud si takový člověk pořizuje dům, v 95% případů je to nevkusný a nefunkční typový domek z katalogu.
0/0
25.10.2005 18:34

Heřman

architektura venku
a u nás se bohužel pořád staví odporné nefunkční satelity viz dále např: http://www.austria-architects.com/content/gallery/index.cfm http://www.germanarchitects.com/content/gallery/index.cfm Bohužel v čr pokud místnost není přeplněná nábytkem, na zemi není koberec a dům nemá plastová okna, tak se jedná o studené a neútulné bydlení. Ve světě jsou už bohužel o 50 let napřed.
0/0
25.10.2005 18:26

Heřman

architektura ve světě
pro zájemce o kvalitní architekturu ve světě - viz např.tato stránka:http://www.swiss-architects.com/content/gallery/index.cfm
0/0
25.10.2005 18:18

Jakub Trnka

Jaká je cena?
ten barák musí být drahej co tak za 200mil.Tugenhatovi  rozhodně nebyly chudáci ta vilka se mi strašně líbý
0/0
17.10.2005 20:32

I.J.Reilly

www
http://www.tugendhat-villa.cz/html.cz/
0/0
24.6.2005 13:39

BoB

To je snad recese, ne?
Takovyhle prohlaseni o jednom z nejlepsich domu v republice, to preci nemuzes myslet vazne?! Byl ses tam vubec nekdy podivat? Ja jo a hned nekolikrat a to ani nejsem z Brna! A klidne bych zasel znovu, jak me ten dum pritahuje.
0/0
22.6.2005 19:45

BoB

Re: To je snad recese, ne?
Tohle melo byt Foukovi, ale neco jsem zvoral :o(
0/0
22.6.2005 19:51

To jsem z toho Janek

skutečnost
Víte, že v této vile měl projekční kancelář Willy Messerchmitt?
0/0
22.6.2005 18:51

Relativista

Re: skutečnost
A nejen to....Taky si pamatuju, že jsem tam v době svého ranného mládí (něco mezi 1976 ~ 1980) chodil na tzv. rehabilitační cvičení, neb tam sídlil OÚNZ. Na zemi tam byly takové ty roztomilé žíněnky vycpané pravou koňskou žíní a děti tam dělaly kočičí hřbety hned vedle onyxové stěny a mahagonových obkladů. Takže jsem se hned zkraje svého mládí z titulu svých příčně plochých nohou seznámil se špičkovou architekturou 30. let.
0/0
23.6.2005 9:41

Pierot

Příroda vs. bydlení
Pro mne jedna z nejhezčích a nejoriginálnějších funkcionalistických staveb na světě. Libí se mi cit architekta a respekt k přáním původního investora. Ten chtěl jediné, spojit moderní bydlení s Matkou přírodou. To se povedlo na výtečnou a přesto "jednoduchými" prvky jako jsou okna vystupující z podlahy a pak hlavně jejich originálně řešeným posuvem do podlahy.
Ještě jeden naprostý úlet najdete v této vile. Ten onyxový kámen tam není jen z čirého luxusu. Ale také z jednoho pro mne krásného důvodu. Pokud stojíte ve správném úhlu při západu slunce, tak onen kámen je průsvitný a propouští paprsky slunce skrze. Ta hra světel a odstínu v otevřeném prostoru je fantastická...
Tomu já říkám komplexní řešení skýtající, originalitu, jednoduchost, krásu a nikdy neutuchající esprit domu.
Přesto souhlasím, že se jedná o něuvěřitelný rozmar
0/0
22.6.2005 17:40

bobika

Nr.1
Takhle vypadá dům, jehož architekt přemýšlel. Je dokonale přizpůsoben k bydlení. To se nedá říct o dnešních "konfekčních" stavbách.
0/0
22.6.2005 16:32

albert

Re: Nr.1
Kdyz budes do sveho domu investovat tolik, kolik bys potrebovala na stavbu tehle vily, tak urcite muzes mit dum nekonfekcni a dokonale prizpusobeny k bydleni :-))
0/0
23.6.2005 9:15

bobika

Re: Re: Nr.1
Nemyslím si, že je to jen otázka peněz. Pokud se nepoužijí luxusní materiály, cena rapidně klesá. Je ovšem potřeba používat mozek. U nás se lajdáctví omlouvá tím, že jinak by to bylo drahé.
0/0
23.6.2005 9:28

albert

Re: Re: Re: Nr.1
Jasne, i za sto milionu si muzes poridit hnusny zamecek, ale takovyto dum proste levne nepostavis a pokud budes schopna primereny obnos investovat a projevit stejnou velkorysost jako stavitele tehle vily, tak se architekti o tebe poperou. Proste srovnavat tohle s typizovanymi domky nema cenu.
0/0
23.6.2005 10:40

bobika

Re: Re: Re: Re: Nr.1
Chci jen poukázat na to, že přemýšlení není tak nákladné jak se zdá. Hodně lidí, kteří mají hluboko do kapsy mrhá svými prostředky. Výsledek: ušetřil jsem 0,0nic, znepříjemnil jsem si bydlení na desetiletí.
0/0
23.6.2005 13:06

Janny

klanění se luxusu
Pozor, hlavně to nikdo nespojujte s dneškem a nějakými standarty. V té době se za cenu této vily - novostavby dalo postavit 30, sice neluxusních ale velice slušních rodinných domů, takže to beru s rezervou. Jako zajímavá památka určitě, ale jako vzor pro dnešní stavby - kdo má DNES běžně 150 mega na stavbu domečku?? Leda šéfové ČEPRA a podobné existence -
0/0
22.6.2005 16:14

mechac

Re: klanění se luxusu
průvodkyně nám ve vile sdělila že v době kdy byla ta vila postavena se cena běžných rodinných domů šplhala až ke 200 000 Kč. Tato stavba stála 6 milionů
0/0
24.6.2005 13:38

flouk

Starý styl
Tento prvorepublikový předvoj socialistického stylu už dneska nikomu nic neřekne. Krabicoidní vila s rovnou střechou. Vrchol této architektury byl v 80ých letech, kdy se tyto podobné socialistické krabice stávaly hrůznou ozdobou všech našich vesnic a příměstských oblastí. Dnes už by naštěstí tuto vilu Tugendhat nikdo v moderních satelitních obydlích  nepovolil, teda pokud tam nesedí nějací staří komunističtí analfabeti, kteří jsou schopni všeho. Naštěstí se dnes příměstské oblasti rozrůstají jak houby po dešti stylem funkčním, líbivým a světovým, plné decentních architektonických prvků bez těchto komunistických krabic alá Tugendhat. Těm už naštěstí odzvonilo a v architektuře jsme plně srovnatelní s civilizovaným západním světem, tam je budoucnost.
0/0
22.6.2005 15:18

celoush

Re: Starý styl
Pleteš se a ani nevíš jak :) Sám si prokázal jakým si analfabetem :)
0/0
22.6.2005 15:49

vůdů

Re: Re: Starý styl
Momentálně jsou u nás IN šmoulí domečky. Jsou navrhovány s podobnou péčí jako zboží v supermarketu. Účel splní, ale jinak nic moc.
0/0
22.6.2005 16:18

dsfsd

Re: Starý styl
a tisickrat budu radeji bydet v tomhle (podle idiota flouka komunistickem, pro ostatni funkcionalistickem) stylu nez v tech modernich barakach kde ani nevis kde bydlis protoze vse vypada stejne a balkon je pouze zvetseny nakupni kosik bez kolecek
0/0
22.6.2005 16:23

To jsem z toho Janek

Re: Re: Starý styl
No, vila je to krásná, ale bydlet bych tam moc nechtěl. Průvodkyně mi tam vyprávěla, že syn Tugenhadta co ještě žije, na tuto vilu moc rád nevzpomíná. Nemohl si tam moc hrát. Židle musely stát na svém místě, s ničím se nesmělo hýbat....
Kopie této vily si Tugenhadtovi nechali postavit někde ve Švýcarsku.
0/0
23.6.2005 14:22

Architekt Stará Fuchsije

Re: Starý styl
Souhlasím. Vrcholem a doposud stále málo oceněným prvkem absolutního vkusu současné (asi tzv. západní - viz. autor výše) architektury, která se však záhadným způsobem výrazněji prosadila zejména v české kotlině je tzv. satelitní renesanční věžička. Jedná se o útvar stylově čistý, bez zbytečných odkazů k jakékoliv funkci. Běda rohům zarůstajícím pavučinou. Jedině přesně vykružený útvar, zpravidla posazený do rohu stavby umocní její duši. Kdo by v dnešní době řešil funkci, když všechno funkční je k dostání v supermarketu v akci se slevou?
0/0
22.6.2005 22:00

MARKÉTA

FUNKCION.VILA NA MALVAZINKÁCH PRAHA 5
DOBRÝ DEN,
JEŠTĚ JEDNA FUNKCIONALISTICKÁ VILA JE NA MALVAZINKÁCH, PRAHA 5, UL. NA CIHLÁŘCE OD ARCH. LOOSE. DŘÍVE TAM BYLA MATEŘSKÁ ŠKOLKA, DNES JE VILA PRONAJATA. BYLA VRÁCENA POTOMKŮM PRAŽ. ADVOKÁTA DR. WINTERNITZE.
ZDRAVÍ MARKÉTA
 
 
0/0
22.6.2005 14:26

K

Re: FUNKCION.VILA NA MALVAZINKÁCH PRAHA 5
Tam jsem chodil do školky, ale v té době jsem architekturu moc nevnímal.
0/0
22.6.2005 14:50

BMBMBM

Re: FUNKCION.VILA NA MALVAZINKÁCH PRAHA 5
myslite tu donedavna opuštěnou "vilku" v tom kopci???? zahrada, a byla takova velice omšelá, nedavbno sme kolem jel a byl sem překvapen jak prokoukla....
0/0
22.6.2005 17:39

albert

Re: FUNKCION.VILA NA MALVAZINKÁCH PRAHA 5
Loosova vila je krasna, bohuzel vstupne 350 korun mi prislo trochu moc za prohlidku domu, takze jsem ji videl jen zvenku.
0/0
23.6.2005 9:18

Anuta

Re: Re: FUNKCION.VILA NA MALVAZINKÁCH PRAHA 5
To vstupné je drahé, to je fakt, ale stojí to za to. Zvenku to pusobí velmi stroze a vlastne mi prijde, ze na tom nic moc ke koukání není, ale uvnitr je to naprosto dokonalé! Rozhodne do vstupného investujte!
0/0
24.6.2005 12:26

wagner

Za co to stálo
Na 30á léta docela hezké i když ne příliš účelně využitý prostor. Je třeba ale vidět věci v souvislostech a  druhou stranu této mice. Díky této vile nemělo aspoň 100 rodin kde bydlet nebo žili v nuzných podmínkách. Díky této vile přišlo o život nebo mělo úraz na stavbě několik desítek dělníků. K čemu dělníkům byl ve 30ých letech ušlechtilý pohled na tuto vilu, když sami žili jak sedření psi a štvanci, o hladu a bosí?
0/0
22.6.2005 13:20

80E-seven

Re: Za co to stálo
no tys tady chybel
0/0
22.6.2005 13:34

Kuliferda

Re: Za co to stálo
Wagnere, běž plakat na WWW.ČSSD.CZ. Tam ti tví soudruzi budou rozumět. BTW: víš kolika lidem (bosým, hladovým a nuzným) ta stavba dala v té době práci a živobytí? Kuliferda
0/0
22.6.2005 14:09

KirovReporting

Re: Za co to stálo
Delnikum to bylo k nicemu, presne stejne jako by jim to bylo k nicemu dneska. S cim mas problem? Stavebnik byl Tugendhat a ne nejakej delnik nebo jejich ochrance. delnici mohli bejt radi ze meli praci - a tim prachy. Tugendhat dostal vilu - delnici prachy. v cem vidis problem?
0/0
22.6.2005 14:14

vůdů

Re: Za co to stálo
Všechno má dvě strany mince. Neznám stavbu, která by dělníky uzdravovala, dělala z nich pracháče a nezabírala půdu.
0/0
22.6.2005 16:23

martinK

co rict?
je to nejhezci dum ve kterym jsem byl.Proste super.
0/0
22.6.2005 11:23

Klustínek

Navštívil jsem vilu
Sám jsem vilu navštívil  a můžu říct, že to, co se píše o absolutním využití stavebního pozemku a souznění vnitřního prostoru s vnějším, je pravda. A ten pohled z terasy nebo obýváku na zahradu a centrum Brna je taky příjemnej. Připadal jsem si tam jako doma. Jenom já bych nepotřeboval tak velký dům, služebnictvo jako Tugendhatovi nemáme
Opravdu skvělá architektura, stále aktuální. Doporučuji všem, kteří si nelibují v romantické a chalupářské architektuře!
 
0/0
22.6.2005 9:28

Pepa

Re: Navštívil jsem vilu
Byla ovšem extrémně drahá. Je docela zábavné připomenout si reakce tehdejších českých funkcionalistů, kteří se z tohoto velkolepého díla mohli přeskočit, protože to byla levičácká parta, libující si v té době ve vymýšlení kolektivních domů jak z Neználka ve Slunečním městě.
0/0
22.6.2005 9:33

pamu

Re: Re: Navštívil jsem vilu
stala 5 milionu.....to zase tolik nebylo, milion stala ta onyxova stena, ta se da ozelet a takova vilka za 4 miliony uz ujde ne?
0/0
22.6.2005 14:59

dsfsd

Re: Re: Re: Navštívil jsem vilu
no ale tehdejsich 5 .. a to je trosku vic nez dnesnich 5 :-))) ale dneska za 5 koupis akorat barak, ktery si ovsem muzes dopredu prohlednout kdekoli po republice v tisicich kopii
0/0
22.6.2005 16:25

LCarrol

Jedinečná
Jsem moc pyšná na to, že tento architektonický skvost zdobí zrovna Brno. Vila rásná, jedinečná, inspirující i po tolika letech. Vždycky, když jdu nebo jedu kolem ní, musím se zastavit a chvilku se dívat a tiše závidět.... Ani ne tak luxus, ale spíš funkčnost a promyšlenost, které tak moc chybí v novodobých typových stavbách
0/0
22.6.2005 9:26

pepík

a dnes
Jo vila to byla ne nádherná, ale prostě jiná. Na svou dobu pokroková a ne fádní a kýčovitá. Škoda jen, že to co v ní zůstalo už nemá s původním stavem skoro nic společného. Dost věcí bylo nahrazeno socialistickými náhražkami. A ta takzvaná organizace pro záchranu vily se nám představila jako banda spitek co umí jen čudlem zasouvat a vysouvat fasádu do zahrady. Nezbývá než jen držet palce, aby se vlk nažral a koza zůstala celá.
0/0
22.6.2005 9:18

JJanosik

hodně odcizený !!!!
Na pohled hezký interier, ale žít bych tam nechtěl. Připomíná mi to kanceláře GE Capital, resp. jednu jejich kancelář pro cca 100 lidí - vše studené bez života.
0/0
22.6.2005 8:19

Kik

Re: hodně odcizený !!!!
Me by hlavne zajimalo, jak to vypadalo, kdyz se tam normalne bydlelo. To by teprve byly zajimavy fotky.
0/0
22.6.2005 8:45

Helena

Re: Re: hodně odcizený !!!!
běž se tam podívat - ve dvou místnostech je taková malá výstava dobových fotek
0/0
22.6.2005 17:15

jaja

Re: Re: Re: hodně odcizený !!!!
jenze pokud budete mit stesti a pujdete s tou pani pruvodkyni, co provadela nas, tak si fotek moc neuzijete, ani obyvaku, ani niceho jineho. stale vam bude opakovat, ze zdrzujete prohlidku, ze mate moc dotazu, ze ma jen tolik a tolik minut na mistnost. (byli jsme jedina skupina v objektu) pri odchodu vam rekne, ze uz se s vami bavit nebude, protoze jste od zacatku problemovi navstevnici. musim rici, ze jsem se pred svymi hosty, kterym jsem chtela tento dum hrde ukazat , jeste dlouho stydela.
Pokud si tato mila dama nekdy tyto stranky precte, prosim vas, najdete si jine zamestnani, kdyz vas to nebavi... prosim!
0/0
24.6.2005 18:54

VITA11

díky
To je fajn zjištění, že člověk s nadprůměrnýmy příjmy ,si nemůže dovolit tento "standard" let 30tých.:-) Ale závist je asi motor pokroku :-) {věřím tomu}
0/0
22.6.2005 0:31

Emkon

Re: díky
Dobrý den,
Do vily Tugendhat jsem se byl podívat jen ze zvědavosti, když jsem měl cestu do Brna, a byl jsem ohromen a nadšen. Návštěvu vily můžu všem doporučit už proto, že bude brzy kvůli rozsáhlé rekonstrukci na dva roky užavřena.
0/0
22.6.2005 6:38

Freeeman

Re: díky
No on si takovýhle barák nemohl dovolotit skoro nikdo ani v těch 30letech. Tohle nebyl standard ani tenkrát - za cenu co postavili tehle barák by byly 3-4 hodně slušný nadstandartní vily v tehdejší době. Velký prachy spojený s odvahou, obrovským nadhledem a srdcem - pak je z toho něco takovýhleho na co čumíme ještě teď.O to horší je, že si manželé Tugendhatovi dlouho neužili, ale to je zas o něčem jiným.   
0/0
22.6.2005 7:48

Romana

Re: Re: díky
Někde jsem četla, že by se za to tenkrát postavilo 20 běžných rodinných domků /hodně to prodražily ty luxusní obkladové materiály apod./.
0/0
22.6.2005 9:43

!!!!!

!!!! to je hrůza !!!!
Vopovažte se tu někdo napsat, že se to někomu líbí !! tak vám rozbiju prkýnkem hubu :)  fuj fuj fuj a ještě jednou fuj !! to je humus,, zbourat a postavit něco normálního,,,,
0/0
22.6.2005 0:27







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.