Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Český dům v českém prostředí

Devadesátá léta minulého století představují v historii českého rodinného domu éru nevkusu a netolerance k českému prostředí. Na okrajích měst a vesnic bez respektu místa vyrostly rodinné domy nerozmanitějších líbivých tvarů a stylů, zámky, tvrze s cimbuřími, perníkové chaloupky s kohoutem na střeše.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

vernerr

11. 7. 2004 11:18
Český sen
Ponecham stranou prispevek o americkem domu, u ktereho pisatel zapomel uvest rozlohu, pudory, barvu, popis okoli, takze nam pouze sdelil, kolik toho sezere a co k tomu potrebuje .
Myslim si, ze v cechach je otazka 10-20 let, kdy si dnesni domy "sednou do krajiny" a lidi budou mit presnejsi obrazek o tom, co na ne pusobi hezky a co ne. Videt dum dvakrat na fotce, je podle me malo, aby si clovek mohl udelat nazor.
Prebirani cizich stylu bude asi pokracovat do te doby, do ktery se nevyprofiluje nas vlastni a nic proti tomu nemam. To me prijde daleko stupidnejsi, kdyz si obec da do Uz. Rozh. povinnou polovalbu (to se stalo me a musel sem babu v elastakach desekrat premlouvat, aby mi dala stavebni povoleni bez tyhle kraviny).
 
0 0
možnosti

Thyronx1

10. 7. 2004 15:46
Idealni pro mne.
Nechal jsem si postavit dum dum pred 10ti lety tak aby byl idealni pro mne.To znamena vewlka okna,mistnost pro komputer,3 loznice,obyvaci pokoj s PRAVYM krbem(nikoliv na plyn). 2 plne koupelny a jedna umyvarna, jidelna, moderni kuchyn s "corianem" ktery nedokaze znicit nic na svete, moderni lednice s mraznickou a vyrobou ledu,obyvatelny sklep, a k tomu plynove teplovzdusne vytapeni.I v zime pokud nejsem doma delsi dobu vytopim cely dum behem 10 minut.Za domem terasu z cedroveho dreva a "jacuzzi" misto bazenu. Zcela vzadu maly domecek - coby kulna na naradi a sekacky a pod..Jinak pesteny travnik, s podzemnim centralnim ostrikovanim.Jak je v USA zvykem sprchuji se nekolikrat denne a neni treba s nicim setrit.Energie jsou lacine. V pradelne je nejen pracka ale i susicka pradla a oboje bezporuchove celych tech 10 let.Kvetiny jsou vsude v byte ale mam jednu mistnost s dostatkem svetla jen pro kvetiny. Ziju v USA temer 20 let ale do Cech se vracim rad.Pri pohledu na ceske reality, jejich ceny a uroven, bych si v Cechach dum vybiral velmi tezko.Jsou to vetsinou stare domy,neudrzovane,bez civilizovanych prislusenstvi za horentni sumy. Ani nahodou. Snad domek v moderni zastavbe,obehnan hradbou proti kriminalnikum a zavistivym sousedum.Snad.
0 0
možnosti

princ_Valnoha

10. 7. 2004 21:39
Re:
v USA jsem zil 2 roky a jsem architekt. Tamnejsi vystavba je na nizke urovni, stavby jsou navrhovany v 10 letem horizontu, z dreva a preklizky, jak pro cikany. Zadna vize, zadny koncept, laska k poctive architekture neexistuje. Kazdy chce mit svuj rodinny dum, americky sen, ale urban sprawl a esteticky marast je uz mimo kontrolu. Uzasne bydleni jsem videl jen v N.Y. bear`s run, penthousy v manhattanu. JOjo, takhlke vypada to "idealni pro mne", halyvudem vychovani hlupaci a servilni polovzdelani architekti. Krome Stevena Holla nikdo. 0. Ani ten Gehry, to je kycar taky.  Jasne, klimatizace, krby, bazeny, velke a levne pozemky. To  ovsem nedela kvalitni architekturu ani urbanni prostredi. Urbanismus L.A. nebo D.C. ma vlastne vesnickou strukturu (absence bloku a ulic) Vsadim se, ze sis koupil barak nekde na predmesti Cincinati, mas v basementu bordel (obyvatelmny sklep :))), neplet si pojmy  )a denne travis hodiny ve svem klimatizovanem aute na ceste do prace .  Je jen otazka casu az ti ten barak spadne na hlavu jen proto, ze kolem prosel medved a vymocil se. GL.
0 0
možnosti

albert10

9. 7. 2004 16:18
chybi pestrost?
Nejsem architekt, muj nazor je tedy ciste laicky. Ale myslim, ze nejvetsim soucasnym problemem "domovni" architektury je nedostatek diversity, ktery je zpusoben dlouhym prerusenim prirozeneho vyvoje za komunismu. Ted ziju ve Francii a stale nemuzu prijit na to, proc jsou zdejsi obytne ctvrti o tolik lepsi nez u nas. Kdyz si totiz vezmete kazdy dum zvlast, je casto uplne obycejny, casto nudny, nekdy i nehezky. Vylozene esteticky zajimavych staveb je minimum. Ale dohromady tou pestrosti tvori harmonicky celek. Na druhou stranu nove postavene ctvrti jsou hnusne i ve Fancii - chybi ta pestrost, prilis se sestri s pozemky, domy nemaji svou tvar.
 
Soucasne problemy jsou nejen selhanim klientu, ale take selhanim architektu. Pro dum s nizkym rozpoctem je tezke sehnat dobreho architekta, nelze se divit, se lide uchyluji ke katalogum. Ostatne proc ty katalogovane domy maji ta cimburi, zabradli a balkonky? Nedavno jsem ciste ze zvedavosti jeden katalog prohlizel a jednoduche domy zcela chybely.
0 0
možnosti

macat

9. 7. 2004 14:37
alpsky dum v Cechach
Nevím jestli autor článku čte příspěvky čtenářů, ale ráda bych mu sdělila,že naše rodina vlastní památkově chráněný cca přes 100 let starý rodinný dům v alpském stylu v Kutné Hoře. Takže nechápu jeho rozhořčení,že se podobné domy stavějí v současnoti na liberecku, když  pronikání různých typů staveb ze zahraničí je patrné z tohoto příkladu již po několik generací. Nemyslím si, že zrovna tzv. podnikatelské baroko je "výkvětem architektury",něco takového bych rozhodně nechtěla. Ale nelíbí se mi názor úplně zavrhnout vlivy ze zahraničí -  kdyby se stalo v minulosti, tak tady nemáme takové architektonické díla jako jsou např. renesanční letohrádek královny Anny v Praze(jednoznačně pod italským vlivem) apod. a žijem ještě v dřevěných chýších, včetně autora....
0 0
možnosti

usnicka

9. 7. 2004 20:34
Re: :-)
Mám podobný názor jako Macat. Pokud na to člověk má, ať chce postavit, co chce. Taky jsou tady nějaké stavební komise, tak by měli dohlížet na úplné kýče či nevhodné stavby zasazené do určité lokality. Dříve řada domů musela mít třeba rovnou střechu atd. Jinak ať si lidé staví, v čem si myslí, že se budou cítit dobře.
0 0
možnosti

Rider of Rohan

9. 7. 2004 12:09
Tišňovská vila
Osobne sa mi zdá najlepšia z uvedených vila v Tišnově. Jednoduché, funkčné, priestranné - tak si predstavujem bývanie. Pozrite sa na túto fotku z jej interiéru
 
 
Áno, takto by som chcel bývať.
0 0
možnosti

bredy_1

9. 7. 2004 11:49
Diky
Dekuji autorce za vystizny a pravdivy pohled na dnesni situaci.  Kdyz vidim "hruzy" vyrustajici na okrajich vetsich mest ale i vesnic,  ktera nerespektuji raz kajiny ani potreby obyvatel, tak zustavam zoufaly.
0 0
možnosti

drajfus

9. 7. 2004 11:08
V článku je řada zavádějících info
stejný nesmysl je stavět "přesnou kopii dřevěné chaloupky" jako "tyrolskou vilku" obojí je stejně postmoderní a dnes vlastně nemožné. Každý nemůže mít model od Bosse stačí kvalitní konfekce,  která je každopádně lepší než šaškovský kabát. Dobrý architekt si však dokáže poradit s většinou zadání a ušít řešení na míru klientovi i jeho peněžence a cena jeho práce je daná procentem z nákladů stavby.
0 0
možnosti

Buco

9. 7. 2004 10:47
Malé resumé nabídnutých foto...
Perníková chaloupka nevypadá vůbec tak hrozně, jak je popisováno. Záleží ještě, jaké bude ozelenění prostředí. Snad jen dveře mohly být méně výrazné. Stověžatý dům je opravdu vrchol kýče postavený určitě rychle zbohatlým podnikatelem. Obytný soubor domů ve Svitavých je zahraniční import, zcela chladný a nevhodný ani do našeho města (tady to zavání reklamou a autor si do st protiřečí...). Vila v Tišnově je hezká, určitě se hlásí k českému funkcionalismu první republiky, který je vyhlášený. Italská vila vůbec nevypadá až na nějaké detaily hrozně a rozhodně bych si ji taky pořídil, protože se mi Itálie líbí. A na závěr alpský domek se určitě do podhorských oblastí Liberce hodí stejně dobře jako do Alp.
0 0
možnosti

vtech

9. 7. 2004 14:25
Re:
Dovolim si souhlasit s autorem, ze pernikova chaloupka je hnus. Jinak souhlasim s resume.
0 0
možnosti

Rambo_Sambo

9. 7. 2004 10:37
Katlogové domy
Proč je tu oblíbená averze proti katalogovým domům ??? Je to ohromně jednoduché říci, že vše co je z katalogu je hnusné a jediné dobrý je originál.
Podle mého názoru je lepší si vybrat "normální" dům z katalogu (a postavit ho třeba z nějakými úpravami) , než vymýšlet za každou cenu něco originálního - viz. některá zdejší fota. 
Já osobně mám rád jednoduché až funkcionalistické tvary, ale v místě kde zrovna stavíme by to bylo jako pěst na oko.
0 0
možnosti

80E-seven

9. 7. 2004 10:57
Re:
kéž by bylo více rozumných lidí jako vy
0 0
možnosti

Araner

9. 7. 2004 10:21
Architektura
Já naopak se závěry článku souhlasím. Osobně se kloním spíš k pro to které prostředí tradičním stavbám a klasický český venkovský dům mi připadá krásný a funkční. Vždyť se vyvíjel po celá staletí! Dnes ovšem jeho účelnost postrádá trochu smysl, protože málokdo má takové hospodářství jako tomu bylo v minulosti, takže přístup k architektuře domu je daleko více ovlivněn potřebami pohodlí majitele, než účelností v rámci venkovského hospodaření. Přesto si myslím, že tradiční zevnějšek českého domu by měl zůstat zachován. Ale nové zpotvořeniny asi nikdy nevymizí, vždyť i za socialismu jich vyrostlo dost a dost.
A proč nadáváte na autorku článku? Protože napsala jeden z názorů? Stejně tak by mohli jiní nadávat (a nadávají) na ty, kdo staví "perníkové chaloupky" ap. Některé reakce mi připadají jako typická "argumentace" současnosti: když nemám věcný argument, nazvu to "závanem starých pořádků" nebo podobně. To je dost jednoduché a ubohé.
0 0
možnosti

john_book

9. 7. 2004 10:31
Re:
 Už nemám sílu psát......  Ale souhlasím. Jde o vnější vzhled, ne o využití, nechť je třeba místo chléva bazén, to není až tak podstatné. Včera jsem viděl náhodou malý zázrak. V Novém Kníně je několik let stará ústředna stojící v těsné blízkosti historické budovy radnice. Je (alespoň částečně) přizpůsobena vnějším vzhledem radnici, i když nezapírá ani svoji novotu. Díky i za takovouto snahu. Obzvlášť, když v těsné blízkosti ústředny stojí asi čtyřpodlažní panelák jak z Proseka, a navíc se snad ještě uvažuje s jeho nástavbou, takže v tom případě asi převýší věž kostela stojícího na náměstí..........
0 0
možnosti
  • Nejčtenější

Parkoviště na sídlišti obsadily karavany, dodávky a teď tu zakotvila loď

19. dubna 2024

Premium Po zavedení placených zón u nás ve městě se majitelé aut rozhodli, že budou využívat naše sídlištní...

Roubený dům ve strmém svahu si vyžádal roky práce, zařizování a trpělivosti

18. dubna 2024

Sen o novém bydlení vznikl ve chvíli, kdy se děti rozlétly do světa a Petr s Janou zůstali v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zpěvák Osička proměnil dům na Slovácku ve vyhledávanou hospodu s ubytováním

24. dubna 2024

V samém srdci jihomoravského Lanžhotu patří jedno ze stavení do rodiny zpěváka Břetislava Osičky....

V zážitkovém domě se můžete kochat uměním, a dokonce si do něj sednout

22. dubna 2024

Netradiční rodinný dům na vás dýchne svou osobitostí. Vládne zde bračský vápenec, kámen, který...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Montovaná chata se převlékla zvenčí i uvnitř do skandinávského stylu

21. dubna 2024

Malou montovanou chatu sice majitelé před pár lety vylepšili o malou verandu, vše ostatní je však v...

Koupelny v Miláně překvapily. Třeba baterií fungující i jako kávovar

25. dubna 2024

Od 16. do 21. dubna design zaplavil italské Miláno na výstavišti, v centru města i na jeho...

Dům si rodina postavila na místě dvou úzkých zahrádek. Byl to skvělý nápad

25. dubna 2024

Na konci městečka pár kilometrů jižně od Brna vyrostl na místě dvou úzkých zahrádek nenápadný dům....

Nová česká miss bude bydlet v bývalém zámečku Schwarzenbergů

24. dubna 2024

Po úspěchu rodačky z Třince, půvabné Krystyny Pyszkové, nové Miss World 2024, bude o finále už...

Zpěvák Osička proměnil dům na Slovácku ve vyhledávanou hospodu s ubytováním

24. dubna 2024

V samém srdci jihomoravského Lanžhotu patří jedno ze stavení do rodiny zpěváka Břetislava Osičky....