Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Co všechno a za kolik pro vás udělá architekt

Architekta neoceníte jen při rekonstrukci interiéru. Jeho hlavní činností, pokud se vyloženě nespecializuje na vnitřní vybavení domova, je spoluúčast při stavbě nového či rekonstrukci starého domu jako autora projektu. Ale i to by bylo málo. Služby architekta mohou být mnohem komplexnější.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Archa

14. 5. 2003 15:47
Architekt
Jenom jedno nechápu. Jak objektivní může asi být názor tiskové mluvčí na svého chlebodárce? Takový článek je samozřejmě zavádějící a jednostranný. Jinak finanční nároky architektů jsou o řád posunuté nahoru, zvlášte některých.
0 0
možnosti

Vitek

13. 5. 2003 10:18
Vzájemní hlídání
Také bych měl k článku několik výhrad. Hlavní je asi ta (a už to tu v diskuzi někde zaznělo), kdo ohlídá architekta? Argumenty typu, že on se ohlídá sám, nejsou relevantní, neboť to by pak už také nikdo nemusel kontrolovat stavaře (ti by se určitě také rádi ohlídali sami ).
Když je architekt honorován % z ceny stavby, tak už znalost základních ekonomických pouček stačí k tomu, aby bylo jasné, že bude v jeho zájmu stavět co nejdráže . To je ale (většinou) v přímém rozporu se zájmem investora .
Nejrozumnější je tak dle mého názoru vytvoření jakéhosi trojúhelníku, kdy stavař staví, architekt projektuje a dozírá na architektonickou "čistotu" a stavební dozor provádí třetí osoba, která není zainteresována na konečné ceně díla (tj. jiný stavař, či autorizovaný inženýr).
Vítek
0 0
možnosti

Zdeněk

15. 5. 2003 15:58
Re: Vzájemní hlídání
Souhlasím, jen ten trojůhelník bych malinko poopravil. Architekt navrhuje, stavař projektant projektuje, to je jeden vrchol, kdo jiný než stavař staví (musí mít autorizaci, nebo firma má někoho, kdo ji svou autorizací kryje) a třetí vrchol je ten dozor. Projektanti možná namají takový cit pro "hmotu" nebo prostor. Na druhou stranu architekt vám nenavrhne konstrukci krovu (tím myslím včetně výpočtu), tím méně konstrukci betonovou nebo ocelovou. Ze své vlastní praxe vím o čem mluvím. Již mnohokrát jsem musel změnit architektův návrh aby šel vůbec realizovat, nebo aby jeho realizace investora finančně nezničila. Samozřejmě projektanti navrhli hodně "hnusných" domů. Takže všechno je o spolupráci.
0 0
možnosti

P. Fofo

12. 5. 2003 7:59
Souhlas
Nejsem ani architekt ani stavař, ale mám zkušenost se stavbou domu. Projekt nám udělal stavař za "pár šupů". Poté ho zkoukl architekt a postupně nám sděloval chyby, které se v našem projektu vyskytly. I když se nepodařilo vychytat vše (něco už bylo postaveno), i tak se ušetřilo hodně peněz a hlavně se x-krát zlepšila funkčnost domu. Musím tedy souhlasit s tím, že náklady na honorář pro architekta se mnohonásobně vrátí při samotné stavbě. P.
0 0
možnosti

Tak jsem tu znova

9. 5. 2003 9:29
petr_zoubek@seznam.cz
Po několika dnech jsem se sem vrátil a nestačím se divit. Jak už je asi v tomto szátě klasické, místo diskuze k tématu se zde objevují nejapné i "japné" výpady kolegů, kteří spolu chtě nechtě musí spolupracovat. Architekt, inženýr, průmyslovák...... Jděte s tím do háje. Fakt je ten, že navrhnout domek (a i jiné objekty) většinou (vyjímky potvrzují pravidlo) lépe navrhne architekt, nakonec je k tomu veden ve škole. Technické záležitosti spojené se stavbou (včetně zde tak proklamovaného TZB) zase umí příslušní profesní specialisté a dát realizovatelnou formu ideovému návrhu architekta zase zvládá klasický stavař. Připadá mi to, jako by se mělo diskutovat o tom, jestli s bolavým zubem jít na krční nebo k zubaři. Zkrátka všechno chce svoje. Přestaňte osočovat jeden druhého a věnujte se raději užitečnějším věcem.
0 0
možnosti

petr

8. 5. 2003 9:03
?OPRAVDU PĚKNÉ DISKUZE?
Kraviny dokážou vymyslet jak architekti,tak projektanti.Někteří.Někteří se toho opravdu sveřepě drží,potom nastává přesvědčování a vysvětlování investorovi.Ten ,když pochopí,je vyhráno.S pozdravem Váš instalatér,topenář,plynař.Účastník části Vámi milující zkratky TZB.
0 0
možnosti

nnn

6. 5. 2003 21:43
1.architekti jsou dobri i spatni (s citem pro konstrukci i bez citu) 2.rodinny dum navrhnout i projektovat i pouhy stavebni inzenyr ci prumyslovak (s praxi) a nemusi to vubec dopadnout spatne 3.na projekt rodinneho domu staci uradum pouze jedno razitko - autorizovany inzenyr ci architekt...za urcitych podminek i prumyslovak 4.podle meho nazoru je nevetsi blbost koupit si projekt domu z katalogu....je to s prominutim jedna vetsi obluda nez druha (samozrejme muzou existovat vyjimky) 5.projekt na miru vubec nemusi byt drazsi nez projekt z katalogu
0 0
možnosti

petr_zoubek@seznam.cz

9. 5. 2003 9:43
Re: Dovolil bych si reagovat
ad 1. - 3. asi bez připomínek ad 4. jestli je to obluda nebo ani zdaleka nezáleží na tom, jestli je to z katalogu nebo atyp. Spíš na tom, nakolik autor projektu respektuje okolí, jaký má vkus atd. a také, (bohužel většinou především) na tom, jaký vkus má investor. Málokterý projektant se asi vzdá zakázky ve chvíli, kdy stavebník chce na domeček "věžičku jak na Hluboké" nebo "takové ty balustrády" jenom proto, že se mu to nelíbí a připadá mu to špatné. ad 5. Ne, to nemusí. Nicméně to může mít dva důvody: a/ katalogový (typový) projekt je nadhodnocen b/ atypický projekt je podhodnocen oproti honorářovým řádům, což je proti doporučením ČKA a ČKAIT a zavání to v zásadě nekalou soutěží. Z toho vyplývá, že obojí je špatně. Samozřejmě otázkou zůstává, jakáže ta cena vlastně je přiměřená nebo správná.......
0 0
možnosti

Ross

6. 5. 2003 19:57
Špačková!
pod tento článek bych se nepodepsal....Mladá fronto,kam chodíš na takové "novináře"????
0 0
možnosti

xxx

6. 5. 2003 21:42
příspěvek zrušen
(Příspěvek byl zrušen redakcí )
0 0
možnosti

cejkis

6. 5. 2003 17:30
nádherný článek
Je vidět, že autorka článku si vše nechala nabulíkovat od archtekta/ky. Jak z článků vyplývá, vše dělá architekt. Tedy i výkresovou dokumentaci stavebních konstrukcí ve stupni prováděcí projekt, dokumentaci ke všem systémům TZB na úrovni prováděcí dokumentace, veškeré statické výpočty..základy počínaje a střechou konče...prostě všechno :) Myslel jsem, že už architekty tahle zášť přešla, ale jak koukám autorka narazila na namyšleného/ou architektu nesnášející stavaře.
Skutečnost je taková, že jsou architektonická studia, kde pracuje několik architektů..některá mají  i stavaře. Ti dělají studie a pokud to neni moc rozsáhlé, tak i prováděcí dokumentaci stavební části. Pokud to je rozsáhlé, tak si najímají specializovaná stavařská studia. A vždy si najímají projekční firmy na TZB. Pokud jsi to dočetl až sem a jsi architekt, tak ti asi bublá krev v žilách, protože tě na škole naučili ostatními nearchitekty pohrdat. :) ale to už je tvůj problém
student stavební fakulty
0 0
možnosti

Zdenek

6. 5. 2003 17:33
Re: nádherný článek
Nejsem architekt, ani stavar ani nic podobneho, a sem jsem kliknul jen z velice laicke zvedavosti. Muj prvni dojem ale je, ze zasti je szirany nekdo jiny....:-)) Co? :-)))
0 0
možnosti

Petr_K.

6. 5. 2003 17:19
Opravdu jsem se musel zasmát větě „Architekt může vymyslet neobvyklé věci, a tím celou stavbu zlevnit. Nehledě na to, že po celou dobu provádí autorský dozor a trvá na tom, aby firma postupovala přesně podle projektu." ve výše uvedeném článku. Jediné, co lze označit jako pravdivé je, že architekti vymýšlí neobvyklé věci. Jenže neobvyklé věci bez jakéhokoliv citu pro konstrukci a funkčnost budovy, nemluvě o ekonomické úspoře pro investora. Většina architektů namaluje své šílené vize, které pak neústupně hájí. Jejich vize pak řeší stavební projektant a statik, aby šlo dům vůbec postavit. A to nemluvím ani o provozu a technickém vybavení, ke kterým je nutné vést potrubí. Na to spousta architektů jaksi pozapomene, přesto však trvá hlavně na tom“Hlavně aby nebyla vidět žádná roura!“. Suma sumárum, nikde žádná úspora. A co se týče autorského dozoru, tak ten u architekta spočívá hlavně v tom, že trvá na svých barvách a obkladech, bez ohledu na cenu. Technické problémy na stavbě architekti vůbec neřeší, nemluvě o funkčních detailech konstrukcí, při jejichž zanedbání dochází k největšímu počtu poruch staveb hned v prvních letech provozu. Nechci tímto článkem někoho urazit, architekt má svůj velký díl celkovém výsledku stavby, jen musím dle svých zkušeností reagovat na výše zmíněný článek plný pitomostí.
0 0
možnosti

hapx@email.cz

7. 5. 2003 6:59
Re:
kus od kusu, bylo treba pridat. jinak bullshits... nemuzes hodnoti VSECHNY na zaklade svych jiste vicemene omezenych zkusenosti. schvalne s kolika arch. mas takove zkusenosti a kolik si myslis, ze jich v republice je???!!
0 0
možnosti

dan

6. 5. 2003 16:42
Opatrne
Po zkusenostech radim jedine: kdyz se ukaze, ze vam architekt nenasloucha a neco vam nuti, tak rychle pryc. Nakonec stejne zjistite, ze svuj dum si nenechate nutit proti sve vuli, kdyz nebudete 100% presvedceni, a budete se rozchazet pozdeji.
0 0
možnosti
  • Nejčtenější

Parkoviště na sídlišti obsadily karavany, dodávky a teď tu zakotvila loď

19. dubna 2024

Premium Po zavedení placených zón u nás ve městě se majitelé aut rozhodli, že budou využívat naše sídlištní...

Roubený dům ve strmém svahu si vyžádal roky práce, zařizování a trpělivosti

18. dubna 2024

Sen o novém bydlení vznikl ve chvíli, kdy se děti rozlétly do světa a Petr s Janou zůstali v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zpěvák Osička proměnil dům na Slovácku ve vyhledávanou hospodu s ubytováním

24. dubna 2024

V samém srdci jihomoravského Lanžhotu patří jedno ze stavení do rodiny zpěváka Břetislava Osičky....

V zážitkovém domě se můžete kochat uměním, a dokonce si do něj sednout

22. dubna 2024

Netradiční rodinný dům na vás dýchne svou osobitostí. Vládne zde bračský vápenec, kámen, který...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Montovaná chata se převlékla zvenčí i uvnitř do skandinávského stylu

21. dubna 2024

Malou montovanou chatu sice majitelé před pár lety vylepšili o malou verandu, vše ostatní je však v...

Koupelny v Miláně překvapily. Třeba baterií fungující i jako kávovar

25. dubna 2024

Od 16. do 21. dubna design zaplavil italské Miláno na výstavišti, v centru města i na jeho...

Dům si rodina postavila na místě dvou úzkých zahrádek. Byl to skvělý nápad

25. dubna 2024

Na konci městečka pár kilometrů jižně od Brna vyrostl na místě dvou úzkých zahrádek nenápadný dům....

Nová česká miss bude bydlet v bývalém zámečku Schwarzenbergů

24. dubna 2024

Po úspěchu rodačky z Třince, půvabné Krystyny Pyszkové, nové Miss World 2024, bude o finále už...

Zpěvák Osička proměnil dům na Slovácku ve vyhledávanou hospodu s ubytováním

24. dubna 2024

V samém srdci jihomoravského Lanžhotu patří jedno ze stavení do rodiny zpěváka Břetislava Osičky....