Během čtyř dní navštívily Jacob K. Javits Centre na břehu Hudson River v New Yorku téměř 25 tisíc návštěvníků. Z 590 vystavovatelů, kteří ukázali Američanům nový nábytek, svítidla a doplňky, se jich téměř polovina pokusila prorazit na americký trh poprvé. Hledali partnera pro svůj obchod či výrobce pro svůj prototyp.
Přestože se tento ročník co do počtu vystavovatelů od předchozích let nelišil, rozlohou byl značně menší. Šetří se. Na druhou stranu vládní instituce jednotlivých států podporují své tvůrce stále více. Němečtí, japonští, španělští, finští i britští výrobci a designéři vystavovali ve skupinách se zastřešením státních institucí. Takové super-mini expo.
Češi přijeli. Ale co dál?
S podporou ministerstva průmyslu a obchodu připutovala do New Yorku prezentace 15 českých výrobců nazvaná Czech Selection/10. Výstava vsadila na tradici českého skla, představil se Moser, Bohemia Machine Glass, Verreum či studio Qubus.
Další společnosti představily "zlaté české ručičky" při práci s porcelánem, kovem i dřevem. Nic nového pod sluncem, řekl by znalec českého designového trhu.
Ministerstvo vsadilo na firmy s výrobky etablovaných designérů. Škoda, že se místo nenašlo pro některé projekty mladých výtvarníků. Zúčastnila se však i firma Profil Media s několika kousky z kolekce "Křehký", stejné kolekce, která se na ICFF úspěšně prezentovala již v roce 2008. Snad aby se Newyorčanům připomněli?
Nejčastější dotazy směřovaly k Treasury Table od Lucie Koldové pro Process.cz, na futuristicky vyhlížející svítidla "Flower" od Filipa Streita pro firmu Ateh či skleněné svítidlo Bubbles in Space od Jitky Skuhravé pro Lasvit.
Samotná instalace zaujala minimalistickým pojetím architekta Michala Froňka ze studia Olgoj Chorchoj – bílé kubusy sloužící jako podstavce, osvětlené zespodu i shora, oslovily zejména mladší designéry. A firma Ardeco Interier dokonce získala za svou dubovou podlahu cenu Editor Awards za nejlepší podlahový materiál.
Impozantnost tohoto "vysvědčení" z návštěvy českých výrobců v New Yorku je však zdánlivá. Pokud se zeptáte architektů a designérů pracujících v New Yorku na český design, z více než 24 tisíc si možná hrstka vzpomene na české sklo či jméno některého z českých designérů.
Jenže jsou to právě architekti, kdo vybírají produkty. V nekonečné frontě výrobků a materiálů, které zaplavují americký trh, a v níž se šikují Španělé, Finové, Japonci či Brazilci, je velmi jednoduché se ztratit.
"Američtí návštěvníci jsou jiní, podívají se, vezmou si brožurku a jdou dál," řekl Ivo Čepický z firmy Ateh na adresu komunikace s newyorskou veřejností na veletrhu.
K úspěchu na americkém trhu je potřeba být viděn a slyšen. Kvalita dnes nestačí. Mnozí výrobci dávno pochopili, že bez kvalitního designu výrobků na globálním trhu neuspějí. Czech Selection/10 ukázala, že Čeští výrobci jsou připraveni postavit se do fronty.
Jak v ní však vyniknout? Čekání by jim mohla zkrátit například silnější podpora státu propagací identity českého designu. Doufejme, že Czech Selection/10neupadne v zapomnění jako jedna ze stovek výstav probíhajících v New Yorku každý měsíc.
Ostrovní smysl pro humor
Britský design prezentovaly na ICFF 2010 textilie a tapety oplývající barevností a organickými vzory. Britští designéři také nezapřou svůj specifický smysl pro humor. Křeslo "Prickly Pair Chairs" od Valentiny Gonzales Wohlers z Londýna ztvárňuje kaktus. Jeho teatrálnost vynikne ve veřejném interiéru.
"Nedávno jsem dodala patnáct kousků do interiéru restaurace v Londýně," poznamenala s úsměvem Valentina, "samozřejmě bez trnů na sedáku, které vidíte na verzi připravené na výstavy." Španělé a Latinská Amerika prezentovali čisté linie nábytku a řemeslnou zručnost. Instalace závěsných svítidel z dýhy španělské společnosti LZF Lamps připomínala barokní sousoší.
Němci představili ucelenou výstavu "Design Deutchland", do níž nějak zabloudila i auta. Všechny výrobky přehledně zorganizované, se štítky označujícími, který objekt hledá svého výrobce.
S dřevěnou houpací postelí "Private Cloud" od designérů Michaela a Manuela Klokerových si však už starosti nemusí dělat, její verze pro venkovní využití je v prodeji. Stála za vyzkoušení. Když má člověk dost houpání, zarážky pod postelí umožní nastavit úhel sklonu postele tak, aby se z ní dalo třeba pohodlně dívat na televizi.
Finská tradice
"Nespočívá význam krásy v nezbytném, funkčním, oprávněném a pravdivém?" prohlásil v minulém století finský designér Kaj Franck. Právě jeho přístup k tvorbě se stal inspirací při realizaci již čtvrtého ročníku prezentace finského designu americké veřejnosti.
Za podpory ministerstva zahraničí a ministerstva školství byl finský design velmi úspěšně představen v módním Meatpacking District.
Přes 30 finských designérů doprovodilo své výrobky až na Chelsea Market. Líbilo se malé stolní světlo Box Light od Jonase Hakaniemiho z hliníku. Koncipované ze dvou částí jako krabice, světlo se zapíná a vypíná při zavření a otevření "krabice". Funguje tedy bez tradičního spínače umístěného na kabelu.
Moderní verze pendlovek Tiuku od Ari Kanervy zaujala svou formou a barevností a povlak na starý stůl Skin" od Teijy Losoie svým nápadem ušetřit a nevyhazovat starý, fungující nábytek.
"Místní" Američané sice neměli podporu žádné instituce, v davu se však neztratili. Brooklynský designér James Dieter ze studia dform nabídl zajímavé zástěny z kovu použitelné v interiéru či na terase.
Dana Barnes, módní návrhářka ze SoHo, na veletrhu ukázala úžasné háčkované polštáře a modulární koberce. Vše ručně vytvořené a v krásných, sytých barvách. Za tuto kolekci získala cenu 2010 ICFF Editors Award v kategorii textilií.
Perličkou ICFF jsou vždy prezentace designérských škol, studentů toužících zkoumat a prostřednictvím objektů povědět příběh. Letos se kromě čtyř amerických škol představila ruská škola ArtFuture Design School ze Saint Petersburgu a švédská Konstfack University College of Arts ze Stockholmu.
Švédové John Astbury, Bengt Brummer a Karin Wallenbeck připravili intimní kolekci tří svítidel, jež jednoduchou mechanikou umožňují uživateli regulovat množství světla v místnosti. Závěsné svítidlo je například možné zatažením šňůrky na kraji stínítka uzavřít na spodní straně, otevřít na horní straně a přesměrovat proud světla ze stolu na strop.