Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Design není dekorace, tvrdí úspěšný český designér Martin Žampach

  1:00aktualizováno  1:00
Má za sebou působení v Brazílii, Rusku, Španělsku, Polsku a na svém kontě několik významných designérských cen. Zatím poslední je pro designéra Martina Žampacha prestižní americké ocenění Good Design za návrh setu čaj a káva KON.

Za návrh setu čaj a káva KON pro sázavskou sklárnu Kavalierglass získal Martin Žampach společně s Matějem Chaberou americké ocenění Good Design, a to v kategorii "Tabletop". | foto: Archiv Martina Žampacha

Máte na svém kontě řadu designérských úspěchů. Aktuálně jste společně s Matějem Chaberou získali velice prestižní ocenění Good Design za návrh setu čaj a káva KON. Byla práce na tomto projektu něčím odlišná od jakékoli jiné?
Odlišná byla v tom, že jsme na tomto projektu pracovali týmově. Což je ve všech směrech výhoda. Běžně na projektech pracuji samostatně a občas konzultuji s kolegy.

Další zajímavé návštěvy najdete v časopise Domov

Další zajímavé návštěvy najdete v časopise Domov

Podnikali jste čajové dýchánky a, jak už to při designérské práci bývá, i praktické testy dostupných čajových souprav na vlastní kůži? Jste v soukromí milovníkem čaje?
Tentokrát jsme se zaměřili spíše na funkci samotného produktu, ta pro nás byla také inspirací. Čistě funkční tvary, vysoká použitelnost a konstrukce, která vydrží léta, jsou hlavní pilíře tohoto designu. Čaj občas piji, ale určitě bych se neprohlásil za jeho milovníka.

Co má proti standardním produktům podobného zaměření set KON navíc?
Celá kolekce KON je variabilní a důsledně promyšlená z pohledu každodenního užívání i z pohledu výroby. Například ohřívač na čajové svíčky má jednoduché sklo, které funguje také jako servírovací miska. Nebo třeba středně velký šálek lze přidáním nálevky ve výrobě přeměnit na mléčenku. Kolekce je navíc vyrobena z legendárního borokřemičitého skla Simax, které je velmi tenké a lehké a zároveň nabízí stejnou mechanickou odolnost jako porcelán. Má velkou teplotní odolnost a díky tomu lze vařit vodu přímo v konvici na plotně.

Fotogalerie

Máte už četné zkušenosti se světovým designem a za sebou působení ve světě. Je velký rozdíl v pohledu na produktový design v různých zemích světa?
Nevnímám, že by byl přístup zásadně jiný. Už dávno neexistuje takzvaný italský design. Spíše je to o tom, jestli někdo navrhuje pro průmyslovou velkosériovou výrobu, kde jsou větší omezení, nebo desetikusové limitované série, kde se nemusí člověk omezovat například váhou a výběrem materiálu.

Která ze zemí, v nichž jste působil, vás v práci posunula nejvíce kupředu, byla největší inspirací?
Každá zkušenost mě nějakým způsobem posunula. Nedá se říct, která méně nebo více. V Brazílii mě inspirovala nádherná architektura, ale hlavně prosklený ateliér s výhledem na krásnou zahradu, v níž jsem pracoval. Ve Španělsku jsem poprvé působil ve větším kolektivu a dostal se k zakázkám pro velké klienty. V Rusku jsem zase zapadl do přesně nastavené hierarchie týmu, kde každý měl určenou pozici a dělal to, v čem byl nejlepší.

Nápojový set Hruška. 2008.

Nápojový set Hruška. 2008.

Jaký je rozdíl mezi prací, postavením designéra v malé České republice a ve světě?
Rozdíly se velmi malými krůčky smazávají, ale je stále vidět, že firmy ve světě jsou mnohem otevřenější zkoušet nové věci a posouvat hranice toho, co produkují běžně. Ovšem i některé české firmy jsou již "světové", pracují s designéry tímto způsobem a nebojí se hranice posouvat, zkoušet nové věci a nezůstávat v zajetých kolejích.

Může se hodit

Poptejte šikovné designéry nebo designerské skvosty pro své bydlení. Zadejte si zdarma poptávku na AAAPOPTAVKA.CZ.

A ve vnímání produktového designu jako takového širokou veřejností?
Design není dekorace, design je proces vývoje produktu a výrobek by neměl na sebe nutně upozorňovat. Nejlepší produkt je pro mě ten, u kterého o designu nepřemýšlíte. Produkt je prostě tak kvalitně navržen, že jeho perfektní design ani nevnímáte. A to je stále trochu problém u široké veřejnosti. Design potřebují vidět za každou cenu na první pohled.

Může být vůbec úspěšný designér, který nepřekročí fyzicky hranice své domoviny, nebo je zahraniční praxe nezbytně nutná?
Může být úspěšný, ale jen do určité míry, náš trh je malý. Všeobecný rozhled o tom, co se děje jinde ve světě, je k nezaplacení. Vyzkoušet si práci v jiné zemi posune člověka dopředu a otevře mu oči. Pak se třeba vrátí a pracuje ze své domoviny pro různé firmy u nás i v zahraničí. To je podle mého ta nejlepší pozice.

Vespertilium, veselé kolíčky. Materiál plast. 2007.

Vespertilium, veselé kolíčky. Materiál plast. 2007.

Rádiovka, dóza, materiál sklo a korek. 2010.

Rádiovka, dóza, materiál sklo a korek. 2010.

Sklo je pro vás důležitý tvůrčí materiál. V čem je pro designéra jiné v porovnání s ostatními materiály? Nabízí více výzev, nebo naopak nějaká výrazná omezení?
Každý materiál má svá specifika, které si musí designér nastudovat a vyzkoušet, než začne tvořit. Pro mě je u skla úžasné, jak a z čeho vzniká. Na začátku z něčeho, co nejeví známky průhlednosti a perfektního povrchu, až k nádherné a dokonalé hmotě.

Jaká je práce ve dvojici na určitém projektu? Máte jasně rozdělené kompetence, nebo jste jeden pro druhého zrcadlem a kritikem po celou dobu spolupráce?
Týmovou práci vnímám pro každý projekt jako výhodu. Každý je na nějaký úkon v celém procesu lepší a tím to celé zapadá do sebe. Další výhodou je jiný pohled na věc a tvrdá vzájemná kritika.

Jak jste se jako dvojice dali s Matějem Chaberou dohromady? Stalo se tak pouze u příležitosti vzniku setu KON, nebo má tato spolupráce hlubší či osobnější kořeny?
S Matějem jsme spolupracovali na více projektech, já jsem mu například pomáhal s konstrukcí jeho nábytku pro Lugi. Když mě pozval Kavalier do výběrového řízení na téma "káva a čaj", přišlo mi jako dobrý nápad si k projektu Matěje přizvat. A to navazuje na předchozí odpověď o týmové práci.

Vázy Wave, vytvořené za pomoci 3D tisku. 2013.

Vázy Wave, vytvořené za pomoci 3D tisku. 2013.

Jak dlouho vzniká tak úspěšný návrh? Kde se vzala myšlenka ucházet se o ocenění Good Design?
Návrh vznikal zhruba rok. Každé prestižní ocenění pomáhá produktu, designérům, značce i zemi se trochu více prosadit v celosvětovém měřítku. Chtěli jsme zkusit uspět v nelehké konkurenci tisíců produktů z jiných zemí a podařilo se to.

Jaké jsou vaše profesní vzory a co vám na nich imponuje?
Mně se líbí čisté a ryze funkční produkty s propracovanými detaily. Některé produkty designérů nebo studií, jako je Nendo, Naoto Fukusawa, Sam Hecht, pro jejich čistotu s důrazem na ryzí funkčnost v harmonii s barvou a materiálem. Nebo také značky, jako jsou skandinávské Menu nebo Wästberg, kde je také patrný důraz na jednoduchost, funkčnost a nenajdete tam zbytečné elementy navíc.

Máte nějaké krédo nebo motto, kterého se při práci držíte? Co je podle vás charakteristickým rysem kvalitního produktového designu?
Snažím se tvořit funkční produkty propracované do detailu. Funkce, použitelnost a nic nepřidávat navíc. Zkrátka harmonicky sladit všechny aspekty výrobku, to je základ.

Jaké jsou vaše blízké i vzdálenější designérské cíle, nějaké další prestižní ocenění? Spolupráce se světovou značkou a podobně?
Rád bych spolupracoval s "osvíceným" výrobcem, který je naladěn na podobnou vlnu. Tvořit pro značku, která má zvládnutý celý proces života výrobku. Od prvních nápadů a prototypů přes prezentaci, marketing až k prodeji. Mnoho firem dnes designéry oslovuje, ale neumí například dobře a jasně zadat úkol a pak se může stát, že spolupráce během procesu zaškobrtne, zpomalí se nebo úplně zastaví na jednotlivých fázích výroby. Dalším důležitým elementem je pak kvalitní propagace či distribuce výrobku, a pokud se neudělá vše důsledně, může to následně výrobek pohřbít. Ale tohle není pouze případ České republiky.

Mísa 4Nipples inspirovaná tvarem ňader. Vyrobeno technikou lehaného skla. 2008.

Mísa 4Nipples inspirovaná tvarem ňader. Vyrobeno technikou lehaného skla. 2008.

Na čem pracujete v současnosti?
Na 3D tiskárnách pro českého výrobce. To mi značně otevřelo nové možnosti, sám tiskárnu denně používám při vývoji produktů. Velice to urychluje práci a i pro klienta je názornější fyzický model, než když "jen" prezentujete na papíře nebo na monitoru. Jeden z posledních produktů (Wave) ze zkušenosti s 3D tiskem vychází. Snažím se zde využít technologii 3D tisku (FDM) k vytvoření finálního produktu. Nedělám to způsobem, že si něco namodeluji a prostě to vytisknu, ale využívám specifika technologie k optimálnímu výsledku.

Které vaše dosavadní práce můžeme potkat v reálném životě, případně na výstavě?
Kromě kolekce KON a dalších tří produktů pro Kavalier, které lze koupit v téměř 80 zemích světa, jsou to malosériové produkty, například ohýbaná mísa Poly z korku a dýhy nebo starší realizace, například mísa 4nipples, která je navíc vyráběna v našem rodinném Atelieru Žampach. V Praze jsou mé produkty k dostání v galerii Hardecore nebo ve FOX Gallery.

Obklopujete se i v soukromí věcmi, jejichž tvar a funkce jsou dokonale promyšlené a ve vzájemné harmonii? Jaký předmět každodenní spotřeby máte nejraději?
Rád se nechávám inspirovat produkty a věcmi, které mi denně přijdou do cesty. Nejraději mám sklo, nože, prkénka, židle a stoly nebo také struktury jednotlivých materiálů. S oblibou sleduji detaily konstrukcí aut, strojů nebo letadel. Dá se v tom najít spousta inspirace pro mou každodenní práci, stačí se dobře dívat.

Bylo vždycky vaším snem povolání designéra? Co vás na tuto životní cestu přivedlo?
To byl asi přirozený vývoj, můj otec je sklářský designér a nějak nenásilně nás k tomu spolu s bratrem vedl. Už jako malého mne do sklárny občas vzal, já si pak vedle něj jen tak čmáral nebo se díval na skláře, jak foukají sklo. Také jsme měli na chalupě obrovskou dílnu, kde jsme vyráběli nábytek a stále něco tvořili. Tak asi proto mám vztah k tvorbě se sklem a také rád experimentuji s dalšími materiály. Což je vidět u posledních prací. Baví mě to.

Martin Žampach

* 1981
V roce 2006 dokončil studium průmyslového designu na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně, během něhož strávil stáž na Akademii umění v polském Krakově. Jeho práce se soustředí na průmyslový design, nicméně velkou část času věnuje designu skla pro vlastní kolekce nebo různé české a zahraniční sklárny.

Pracoval například pro architektonické studio v Londrině v Brazílii, pro jedno z nejznámějších španělských design studií CuldeSac ve Valencii, pro největší design studio v Rusku Art Lebedev v Moskvě nebo pražské studio Flex/cocoon. Nyní působí jako nezávislý designér.

Martin Žampach

Martin Žampach

Další zajímavé články najdete v časopise Domov.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.