Veronika Kotradyová se svou novou knihou Komfort v mikroprostředí, která se...

Veronika Kotradyová se svou novou knihou Komfort v mikroprostředí, která se zabývá vztahem člověka a interiéru. | foto: Archiv Veroniky Kotradyové

Černá a bílá v interiéru nudí, ale barvy a materiály mohou i léčit

  • 6
Interiérovým designem lze bojovat proti mnohým civilizačním chorobám, tvrdí slovenská designérka Veronika Kotradyová. Naopak nevhodně koncipovaný prostor, špatně zvolené barvy, materiály nebo povrchy na náš nervový systém doslova útočí.

Prostředí, které nás obklopuje, totiž souvisí s naším chováním, pocitem pohody nebo stresu a vlivem na zdraví, mezilidské vztahy i kvalitu života. O závěrech svých výzkumů napsala docentka Veronika Kotradyová knihu a také o nich přednáší po celém světě.

Jsme stejně teritoriální jako třeba kočka

Stejně jako mnoho jiných tvorů je člověk teritoriální a potřebuje si svůj prostor (teritorium) vymezit a „značkovat“, například rozkládáním osobních věcí, personalizací, nepořádkem a podobně. To umožňuje člověku s daným prostorem se ztotožnit a zrcadlit se v něm.

Přednáška v Praze

V úterý 4. 10. bude Veronika Kotradyová přednášet v pražském Centru současného umění DOX. Zároveň tam bude vyhlášen druhý ročník soutěže Interiér roku, kde je iDNES.cz hlavním mediálním partnerem. Více k soutěži zde.

Základním předpokladem pocitu pohody je také bezpečí, které úzce souvisí s intimitou. Když se jedno z toho člověku nedostává, mívá to zdravotní důsledky.

„Pokud je člověku prostředí podvědomě nepříjemné, spustí to v něm jakýsi alarm, který dává tělu signály, aby prostor opustilo. Když člověk neodejde, protože z pracoviště to například není možné, hromadí se v něm stres a právě to mívá zdravotní důsledky,“ vysvětluje Veronika Kotradyová.

Multipolohovací pracoviště kombinované s odpočivným nábytkem, které Veronika Kotradyová navrhla ve spolupráci s Dušanem Koclíkem.

Nedostatek intimity a nemožnost „značkovat“ si interiér jsou jedny z důvodů, proč se třeba lidé necítí dobře ve velkoplošných otevřených kancelářích (hlavně s diskutabilním sdílením pracovních stolů (takzvaný desk sharing systém).

„Nemohou si v nich dobře kontrolovat a okupovat prostor. Stejně stresující je však, pokud nemají dostatečný kontakt s exteriérem nebo trpí nedostatkem denního světla. Při dlouhodobém pobytu v prostoru stres vyvolávají i velké plochy pestrých barev nebo nevhodné umělé povrchy,“ vypočítává Kotradyová.

Pestré barvy sice stresují, ale černá a bílá nudí

V posledních letech se do interiéru probojovala ve velké míře černá nebo šedá barva, ale ta podle designérky není zcela ideálním řešením:

„Černá, šedá nebo bílá sice nestresují, ale vytvářejí prostor, který nás neláká. Stačí si porovnat například dvě restaurace, z nichž jedna nabízí kromě černé a bílé i přírodní barvy a materiály a druhá je pouze černobílá s lesklými povrchy materiálů. V té první se určitě člověk zdrží déle.“

Lesklý nábytek nám neprospívá

Řada lidí si v současnosti pořizuje nábytek s lakovaným povrchem. Čím je povrch lesklejší, tím sice odráží více světla, ale zase není příjemný na dotek.

„Lesk se v psychických pochodech mysli projevuje jako odmítání a neproniknutelnost,“ říká Veronika Kotradyová, „matné povrchy působí laskavěji a přátelštěji, ale ideální je samozřejmě v prostoru kombinace obojího. Cílem je vždy vytvořit vyvážený harmonický interiér.“

To, jak se nám jeví předměty v interiéru, když se jich dotýkáme, je nesmírně důležité. „Uvědomme si, že už od dětství automaticky hledáme možnost dotknout se něčeho příjemného, když chceme, aby se nám ulevilo, v první řadě hledá dítě kontakt s rodičem, později plyšové hračky nebo polštář. Materiály, které poskytují haptický komfort, jsou pro harmonický interiér zcela klíčové.“

Multipolohovací pracoviště kombinované s odpočivným nábytkem, které Veronika Kotradyová navrhla ve spolupráci s Dušanem Koclíkem.

Kvalita materiálu dokonce ovlivňuje vývoj dítěte

Právě kvalita a charakter povrchových materiálů jsou nesmírně důležité například pro zdravý vývoj dětí. „Dítě z počátku poznává svět tím, že jej ohmatává. Pokud z něčeho, co vypadá jako dřevo, cítí plast, je to pro ně pochopitelně matoucí. Dokonce i zmíněné ohmatávání předmětů je jedním z mnoha způsobů, jimiž si dítě buduje přirozený hodnotový žebříček. Navíc k originálnímu dřevu má člověk tendenci přilnout mnohem intenzivněji než k plastu,“ dodává Veronika Kotradyová.

O autorce

Doc. Ing. Veronika Kotradyová PhD., * 1974 v Košicích

Od roku 2002 působí na Fakultě architektury STU v Bratislavě a v rámci výzkumu i tvorby se už dlouho věnuje vztahu lidského těla, mysli a prostředí. Přednáší po celém světě, od USA přes skandinávské země až po Nový Zéland. Vztahem člověka a prostředí se začala zabývat na Kalifornské univerzitě v Berkley. Své znalosti dále rozšířila řadou zahraničních stáží a je zakladatelkou BCD lab / Body Concious Design laboratory.

Přednáška Veroniky Kotradyové z cyklu Echo Living Fora nazvaná Design interiéru, který léčí, je výsledkem tříletého výzkumu desetičlenného týmu bratislavské Fakulty architektury sledujícího klíčové téma Interiérový design jako nástroj prevence a léčení civilizačních chorob.Více zde.

Mobilní dřevěný dům z roku 2015, do něhož Veronika Kotradyová navrhla interiér.

Soutěž Interiér roku

V rámci soutěže Interiér roku jsou každoročně oceňovány výjimečné české soukromé i veřejné interiéry, a to v šesti kategoriích. Předsedou poroty je prorektor Vysoké školy uměleckoprůmyslové prof. Jiří Pelcl. Hlavním mediálním partnerem soutěže je iDNES.cz a pořadatelem Institut bytového designu.

S nejzajímavějšími soutěžícími (nejen s vítězi) postupně seznamujeme čtenáře až do vyhlášení dalšího ročníku soutěže na stránkách Bydlení iDNES.cz.

Více o soutěži zde. Cílem je popularizovat originální bydlení, stejně jako mimořádný design obchodů, firemních prostor, hotelů, restaurací a podobně.

Do dalšího ročníku soutěže lze zasílat přihlášky od 4. 10. 2016. Tentokrát se mohou hlásit také architekti ze Slovenské republiky s projekty, které byly realizovány na Slovensku.