Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Domácnost budoucnosti? Jídlo si ulovíme a čip dá mrkvi chuť hranolků

  1:00aktualizováno  1:00
Prohlížení regálů a mrazících pultů je nuda. Zato virtuální nakupování potravin, kdy si zajistíte jídlo pomocí hologramu rybolovem, honem nebo sběrem, je ten nejlepší nápad. Díky němu vyhrála 12. listopadu v Paříži mladá designérka Pan Wang světovou soutěž Design Lab 2014.

Celosvětově proslulá designová soutěž Electrolux Design Lab, do jejíhož letošního kola se zapojilo více než 1700 konceptů ze 60 zemí, se ve dvanáctém ročníku zaměřila na otázky zdraví a udržitelnosti v tématu nazvaném Vytváříme zdravý domov.

Soutěž hledala náměty na výrobky, doplňky, spotřební zboží a služby ve třech oblastech: Potěšení z vaření, Péče o látky a Čištění vzduchu. Klání mladých designérů proběhlo v několika kolech, mezi sto nejlepší se probojovalo i pět českých studentů. Do finále v Paříži bohužel nepostoupil žádný z nich.

Fotogalerie

Tam zamířilo šest studentů designu pocházejících doslova z celého světa. Porota tak mohla vybírat mezi čisticím věšákem na ručníky od Leobarda Armenta z Mexika, čističkou vzduchu připomínající lotosový květ od Fulden Dehneli z Turecka a kuželovou čističkou vzduchu od Michała Pośpiecha z Polska.

Další finálové projekty? Chytré nádobí měnící chutě od Sorin Răsteanu z Rumunska, virtuální nakupování potravin inspirované přírodou od Pan Wanga z Číny/Velké Británie a přístroj na výrobu módního oblečení z plastových lahví od Kovácse Apora z Maďarska.

Malá, ale šikovná

Mladá designérka Pan Wang zvítězila se svým projektem Future Hunter-Gatherer. Pojala jej jako virtuální nakupování potravin inspirované přírodou. Projekt využívá hologram, který umožňuje uživatelům hrát hru spočívající v zajištění jídla rybolovem, honem nebo sběrem.

Seznam jídla, které uživatel získá během hry, se přenese do místního obchodu, a ten jej doručí uživateli až domů. Kromě toho, že nakupování tímto způsobem je mnohem zábavnější, umožňuje také dětem lépe pochopit, odkud jídlo vlastně pochází.

Projekt Future Hunter-Gatherer: jde o virtuální nakupování potravin inspirované přírodou.

Projekt Future Hunter-Gatherer: jde o virtuální nakupování potravin inspirované přírodou.

Pan Wang za své vítězství získala atraktivní cenu: šestiměsíční stáž v globálním designovém centru společnosti Electrolux a finanční bonus 5 000 euro.

Druhé místo a 3 000 euro patří Fulden Dehneli z Turecka za projekt Lotus a třetí příčka včetně 2 000 euro pak připadla Michału Pośpiechovi z Polska za projekt UrbanCone. Cenu veřejnosti za nejvyšší počet hlasů a odměnu 1 000 euro získala Fiorella Rios z Peru za koncept Hero.

Vedle Larse Eriksona, vedoucího designu pro celou skupinu Electrolux a předsedu poroty soutěže Design Lab, usedla v porotě kreativní poradkyně pro H&M Margareta van den Bosch a nechyběl ani ředitel Švédské nadace průmyslového designu Robin Edman.

Další finalisté Electrolux Design Lab 2014

Koncepty na téma „Čištění vzduchu“
1. UrbanCone od Michała Pośpiecha z Polska
2. Lotus od Fulden Dehneli z Turecka

Projekt Lotus: jde o čističku vzduchu se třemi přenosnými, dobíjecími čistícími koulemi.

Projekt Lotus: jde o čističku vzduchu se třemi přenosnými, dobíjecími čistícími koulemi.

Koncepty na téma „Potěšení z vaření“:
3. Set To Mimic od Soriny Răsteanu z Rumunska
4. Future Hunter-Gatherer od Pan Wang z Číny / Velké Británie

Koncepty na téma „Péče o textilie“:
5. Pete od Kovácse Apora z Maďarska
6. Pure Towel od Leobarda Armenta z Mexika

UrbanCone

Země: Polsko
Designér: Michał Pośpiech
Univerzita: Jan Matejko Academy of Fine Arts, Polsko

UrbanCone vytváří zdravé mikroklima venkovního prostředí, protože dokáže čistit vzduch po celém městě i v našich domovech.

UrbanCone vytváří zdravé mikroklima venkovního prostředí, protože dokáže čistit vzduch po celém městě i v našich domovech.

UrbanCONE vytváří zdravé mikroklima venkovního prostředí, protože dokáže čistit vzduch po celém městě i v našich domovech. Přístroj vzlétne a létá díky ultralehké konstrukci a křídlům s fotovoltanickým panelem, které se pohybují podobně jako medúza.

Čištění zajišťují výměnné filtry umístěné pod křídly kuželu. UrbanCone je automatický, rádiově řízený přístroj, který se shlukuje v obytných oblastech se zvýšenou potřebou filtrace vzduchu.

Lotus

Země: Turecko
Designérka: Fulden Dehneli
Univerzita: Middle East Technical University, Turecko

Lotus je čistička vzduchu se třemi přenosnými, dobíjecími čistícími koulemi. Zatímco tělo přístroje zajišťuje základní čištění, koule se mohou používat, kde jsou zrovna třeba. Tyto tři dobíjecí koule nazvané Pure Ball (čistící koule), Odor Ball (pachová koule) a Humid Ball (vlhkostní koule) plní své speciální úkoly.

Projekt Lotus: jde o čističku vzduchu se třemi přenosnými, dobíjecími čistícími koulemi.

Projekt Lotus: jde o čističku vzduchu se třemi přenosnými, dobíjecími čistícími koulemi.

Technologie Super Plasma Ion vytváří aktivní ionty vodíku a kyslíku, které ničí biologické nečistoty a aktivují kyslík, kdekoli se ocitnou. Přenosné jednotky se hodí ve chvílích, kdy je potřeba vyčistit určité místo, například při vaření, spaní či na toaletě.


Set To Mimic

Země: Rumunsko
Designérka: Sorina Răsteanu
Univerzita: West Univerzita Of Timisoara, Rumunsko

Set to Mimic je sada chytrého kuchyňského nádobí, které přetváří chutě a vůně jídla podle vašich preferencí. Mikročip v neinvazivní průhledné gelové nálepce, kterou si umístíte na hlavu, bezdrátově komunikuje s vaším mozkem a vyvolá z vaší paměti chutě a vůně, které znáte z minulosti. Díky tomu můžete jíst mrkev a mít pocit, že jíte zmrzlinu nebo steak, díky tomu je snazší vést zdravý život.

Projekt Set To Mimic: mikročip v neinvazivní průhledné gelové nálepce, kterou si umístíte na hlavu, bezdrátově komunikuje s vaším mozkem.

Projekt Set To Mimic: mikročip v neinvazivní průhledné gelové nálepce, kterou si umístíte na hlavu, bezdrátově komunikuje s vaším mozkem.


Pete
Země: Polsko
Designér: Kovács Apor
Univerzita: Moholy-Nagy University of Art & Design Budapešť, Maďarsko

Koncept Pete zpracovává plastové lahve a vytváří oblečení podle vašeho vkusu. Uživatel si jen vybere požadovaný druh oblečení, barvu a střih, přístroj spočítá počet PET lahví potřebných pro výrobu, změní je na polyester a vytiskne daný kus oblečení. Toto řešení je přirozeným způsobem zpracování plastových lahví a dělá ze spotřebitele ekologického designéra.

Koncept Pete zpracovává plastové lahve a vytváří oblečení podle vašeho vkusu.

Koncept Pete zpracovává plastové lahve a vytváří oblečení podle vašeho vkusu.

Pure Towel

Země: Mexiko
Designér: Leobardo Armenta
Univerzita: Universidad Autonoma De Ciudad Juarez, Mexiko

PureTowel je chytrý věšák na ručníky, který vyčistí ručník okamžitě po jeho použití, vytváří tak čistější a zdravější koupelnu. Díky využití ultrafialového záření a vysokorychlostního sušiče se ručník vyčistí a usuší během několika vteřin. Zničí 99,9 % bakterií v ručníku a sníží vlhkost, čímž přispívá ke zdraví a čistotě jeho uživatele.

PureTowel je chytrý věšák na ručníky, který vyčistí ručník okamžitě po jeho použití, vytváří tak čistější a zdravější koupelnu.

PureTowel je chytrý věšák na ručníky, který vyčistí ručník okamžitě po jeho použití, vytváří tak čistější a zdravější koupelnu.

Autor:


Témata: Mrazík, virtuální


Nejčtenější

Domům se říká Earthship/Zeměloď. Stavba z pneumatik si sama topí, vytváří...
Architekt očekává jadernou hrozbu. V jeho domech přežijete i apokalypsu

Americký architekt Michael Reynolds staví již čtyřicet let budovy výhradně z odpadu. Zázemí má v Novém Mexiku v USA, kde vyrůstají stoprocentně soběstačné...  celý článek

Autoři si od zdvihacího domu slibují, že vyřeší bytovou krizi.
Dům, který se povodně nebojí. Za pět minut se zvedne 1,5 metru nad zem

Rodinný domek se speciálními mechanickými zvedáky je dílem britské stavební společnosti Larkfleet Group. Ta vytvořila revoluční dům těžký 72 tun, ve kterém se...  celý článek

Když jste v dosahu chrámu, orientujete se podle něj v čase i prostoru. Víte,...
Kostel na „Jiřáku“ je středobodem mého světa. Ten vesmírný koráb miluji

Znáte ten pocit: někdo řekne název místa a před očima vám rovnou naskočí jeho dominantní stavba. Staromák - orloj. Václavák - muzeum. Jiřák - kostel. Tak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.