Efektní černobílá kombinace

Efektní černobílá kombinace | foto: Laufen

Deset největších hitů v koupelnách

  • 17
I koupelny mají své favority. Trendy tu neurčuje Paříž či Milán jako v módě, ale italská Bologna a její podzimní veletrh Cersaie. Letos zejména keramické velmoci nakročily ke změnám, které se nevyhnou ani českému trhu.

Novinek se na Cersaie prezentovala celá řada. Přesto by bylo možné ukázat na deset nejvýraznějších prvků, jimiž současné koupelny ohromují, lákají – a občas i šokují – zákazníky.
Pokud jde o obklady a dlažby, pak do desatera patří především dva trendy: zaprvé dokonalé napodobeniny neboli imitace materiálů, kdy keramika dokáže nahradit přírodní kámen, kov, dřevo i koberec.
Trend: velké formáty obkladů i vany a barokní okázalé lustry

Trend: velké formáty obkladů i vany a barokní okázalé lustry

Zadruhé pak keramické obklady i dlažby ve velikosti XXL, které na délku překračují i jeden metr. Letos se pohybovaly až někde kolem 120 až 150 cm.

Do desatera lze pak také zařadit umyvadla (díky neuvěřitelné škále tvarů a materiálů), vany (jako prostor pro relaxaci a minibazén zároveň), zlato (prvek, který se používá naprosto všude), nová provedení sprchových vaniček (šokující svými dekory), dešťová nebe a sprchy (nahrazující i lustry), baterie (připomínají tryskající vodní pramen), maxi sprchové kouty a výrazné barvy, jež zde byly prezentovány hlavně díky plastům.

Koupel ve zlaté vaně

Koupel ve zlaté vaně

Španělský nástup

Keramické obklady však dokážou nejen dokonale napodobit dřevo nebo mramor, dokonce se začínají chovat i jako plovoucí podlahy! Světovou premiéru si na Cersaie odbyl například systém pret-à-porter španělské firmy Roca, která předvedla dlažbu, jež se pokládá obdobně jako plovoucí podlaha.

Neboli bez cementu, na sucho a s možností opětovného použití. Možná i proto novinku designéři firmy označili jako Greentiles. Plastové mřížky nasazené na dlaždice do sebe zaklapávaly obdobně jako zámkové systémy laminátových podlah.

Imitace dřeva je dokonalá

Imitace dřeva je dokonalá

Španělé se Italům i celému světu prostě rozhodli ukázat, že dokážou spojit design s moderními technologiemi. Proto i další španělská firma - Keraben - nabídla také úplnou novinku – inovativní koncept Acquabella se sprchovou vaničkou, kterou si "vystřihnete" na míru.

Jak je to možné? Vyrábí se totiž z akronu, což je sofistikovaný a moderní materiál z přírodních minerálů a pryskyřic, který zaručuje vysokou úroveň hygieny a stability (funguje jako antislip).

Vypadá jako plát  kůže či kamene, případně hladkého plastu. Lze jej snadno tvarovat a řezat. "Přesně na centimetr, do pravých úhlů i jemných oblin – jak vyžaduje prostor, jenž máte k dispozici. To oceníte zejména při rekonstrukcích," vysvětluje Ing. Igor Tichý z českého zastoupení firmy Keraben.

Sprchová plata se dodávají v šířkách 80 a 90 cm a délkách 190, 150 a 120 cm. Tloušťka plata je 3 cm.

Sprchové plato z akronu

Sprchové plato z akronu

Modely Croco a Nude představují imitaci kůže, Slate imitaci kamene. Provedení Plain má hladký povrch, ale protiskluz. Každý model se vyrábí ve třech barevných variantách, model Croco dokonce ve čtyřech - tedy béžové moka, bílé, černé a u modelo Croco ještě zlatavé.

Obklady s oživeným povrchem

Letošní obklady a dlažby připomínaly nejčastěji kámen, ale také luxusní krajky, damašky či samety s efektními detaily. Marek Vráblík, designér firmy RAKO, tento trend definoval jako "oživený povrch".

Kolekce Spirit splňuje požadavky na zlaté detaily

Kolekce Spirit splňuje požadavky na zlaté detaily

Za výrazný trend pokládá také řezání, tzv. dekorativní mini kvazispáru. "Jde o spáru či její imitaci, která společně s keramickým povrchem obkladu tvoří grafickou a materiálovou kompozici. To se týká úzkých obdélníkových formátů mozaiky až po zcela neomezené kreace křivek, které se často vyplňují třpytivou vypalovanou ´kvazispárovačkou´," vysvětluje Marek Vráblík.

Tato tendence vyžaduje ovšem jak formáty XXL s precizním povrchem, tak kalibrovanou hranu a využití řezů či gravírování vodním či laserovým paprskem.

Marek Vráblík se rozhodně nestaví proti imitování jiných materiálů. Pokládá je za přínos. Dokonalé napodobeniny v sobě podle něho kombinují vlastnosti různých materiálů:

"Dochází k jejich vzájemnému prolínání, s přidanou hodnotou neotřesitelných fyzikálních vlastností. I když se to nezdá, studnice keramických inovací není zdaleka vyčerpána," tvrdí designér, který je přesvědčený, že trend směřuje k tzv. druhému plánu.

K nejatraktivnějším dekorům u RAKO patřila série Gobelino připomínající prošlapaný perský koberec

K nejatraktivnějším dekorům u firmy RAKO patřila série Gobelino, připomínající prošlapaný perský koberec

Na první pohled tak keramický materiál působí jako klidné pozadí k ostatním interiérovým prvkům, nesnaží se je překřičet. Celistvost stěny či dlažby se při druhém pohledu podtrhuje jemným, ale nápaditým designem, nenápadnou spárou a využitím reflexí světla.

"Ve zkratce řečeno - celek se zklidňuje, detail ohromuje," hodnotí současné trendy v obkladech Martin Vráblík.

I RAKO (jediný tuzemský zástupce na veletrhu a největší ze střední Evropy, který se prezentoval na Cersaie již popatnácté), jde obdobnými cestami. Proto například i "obyčejné" bílé obkládačky RAKO nesou na svém povrchu textilní strukturu s kontrastním efektem lesku a matu.

Mozaiky patří i do moderních interiérů

Mozaiky patří i do moderních interiérů

Matné dlaždice s jemným třpytem o rozměru 45 x 45 cm zase svým jemným reliéfem připomínajícím tkaninu navozují i pro bosou nohu příjemný dojem tepla. Série Gobelino, imitující prošlapaný perský koberec, patřila na Cersaie k unikátním záležitostem.

O dešti a inovacích

Při pohledu na záplavu umyvadel,  dešťových sprch a relaxačních van ve výstavních halách asi každého napadne, s čím vůbec mohou designéři přijít za rok.

"Tento veletrh není jen o tom, co se bude prodávat za pár dnů či týdnů. Řada firem si zde jen testuje zájem nebo předvádí designérské kreace," vysvětluje Mária Kramárová, zastupující značku Dornbracht, jednoho z největších lídrů ve výrobě vodovodních baterií a sprchových panelů.

Dešťové nebe, tak se přezdívá těmto sprchám

Dešťové nebe, tak se přezdívá těmto sprchám

Dornbracht si ovšem zakládá na tom, že zákazníkům předvádí pouze to, co skutečně vyrábí. Například je průkopníkem v podomítkových systémech, které fungují lépe než třícestné.

Letos zde jako novinku nabídl třeba Water tube, systém, jenž jako první systém na trhu využívá Kneippovu vodoléčbu. Ta vychází z poznatku, že aplikace vody pomocí různých metod a při různých teplotách podporuje tkáňový metabolismus.

Pojetí koupelen totiž směřuje již několik let k "očistě těla a ducha", proto veškeré jejich vybavení nabízí vedle funkčnosti zejména relaxaci. Musí tak působit na všechny smysly, a to včetně čichu či hmatu a samozřejmě zraku.

Lampa nad vanou svítí, ale také dopouští vodu!

Lampa nad vanou svítí, ale také dopouští vodu!

Ten si letos přišel na své, zejména pokud jde o zlato. To bylo aplikováno v maximální míře jak na bateriích, tak na umyvadlech, vanách i obkládačkách.

Vůbec to byl maximalistický veletrh – maxi formáty obkladů, maxi vany, maxi dešťové sprchy i sprchové kouty. Aby bylo možné dopřát si tyto velikosti XXL, nezbývá než koupelnu propojit s dalšími částmi bytu.

Kdo na takovou koupelnu nemá, může si dopřát třeba některé z úžasných umyvadel, která zde byla k vidění, a to zejména v provedení na desku. Vedle velkých dvojumyvadel tu však nechyběla ani miniumývátka z nejrůznějších materiálů i v nejrůznějších barvách.

Zlato se na Cersaie skloňovalo ve všech pádech

Zlato se na Cersaie skloňovalo ve všech pádech

Cersaie je přece v Itálii, a ta se barev rozhodně nebojí, stejně tak jako plastů či přírodního kamene nebo skla.
Letos navíc Bologna přidala ještě dekory.

Sprchové vaničky plné květin, rybek či mramoru nebyly nic jiného než keramika či plast s příslušnými dekory. A zákazníci i obchodníci nedůvěřivě poťukávali na povrch, cože to vlastně vidí.

Herbert Kraus, marketingový šéf firmy RAKO, proto varoval: "Co je pro někoho okoukané za dva roky, je pro někoho jiného designem na celý život. Každopádně se snažte volit takové motivy, barvy a jejich kombinace, aby v konečném vyznění celé koupelny vytvářely harmonii. Klidnější a harmonické kombinace mají rozhodně morální životnost delší než divoké a extravagantní kreace, kterými se snaží někteří výrobci za každou cenu odlišit."

Barva, sklo a plast - i tak mohou vypadat umyvadla

Barva, sklo a plast - i tak mohou vypadat umyvadla