Pohárek Kala od Štěpána Kuklíka vyrábí Studio Thun.

Pohárek Kala od Štěpána Kuklíka vyrábí Studio Thun.

Co vymysleli designéři pro lázeňské šviháky, pacienty i milovníky vína

  • 1
Designová „matrjoška“ na léčivé prameny, dýmka lázeňského šviháka, taška nejen na promenádu… Mladí designéři se v 5. ročníku Imperial Design Symposia v Karlových Varech rozhodně neomezovali jen na klasické lázeňské pohárky.

Téma symposia bylo letos hodně lázeňské a také hodně dárkové. Důvod je jasný: blížící se oslavy 100 let od založení hotelu Imperial v roce 1912. Hotel, kam jezdila světová smetánka, hlavy států i hollywoodské hvězdy, patří i dnes k tomu nejlepšímu, co mohou Karlovy Vary nabídnout.

Architektonicky velmi významná stavba (byla to první budova postavená na českém území technologií litého betonu za neuvěřitelnou částku čtyř milionů  rakousko-uherských korun, a to tehdy kvalifikovaný a dobře placený dělník v plzeňské Škodovce neměl na hodinu ani 50 haléřů) se tak stala inspirací pro mladé designéry.

Hotel Imperial byl otevřen v roce 1912.

Výstavu Imperial Design Symposia, kde uvidíte letošní novinky, ale i nejlepší práce minulých ročníků, můžete zhlédnout do konce měsíce září v prostorách hotelu Imperial v Karlových Varech.

O výrobě rozhoduje i cena

Maja Rašková, Michaela Vrátníková, Zdeňka Imreczeová, Radka Pitrmucová, Štěpán Kuklík, Martin Přibík, Petr Mikošek, Filip Cvrček, Ondřej Elfmark či Tomáš Kadeřábek připravili dárkové předměty, ale i návrhy na inovaci interiérů.

Výstava designu v hotelu Imperial potrvá do konce září 2011.

O tom, který z nich se realizuje nebo dostane do sériové výroby, rozhodnou především finance a možnosti výroby. Zatímco designový pohárek vzniká bez problémů třeba v malých sériích ve studiu Thun, tedy ve špičkové porcelánce, jiný typ výrobků vyžaduje velké série, aby byla výroba efektivní a cena dostupná.

Například v předchozím ročníku nadchly veřejnost plastové "žabky", jež měli mít hosté k dispozici na pokojích. Jenže návštěvníci si takové atraktivní suvenýry odnášejí. Aby výrobní cena klesla tam, kde je tento "suvenýr" pro provozovatele hotelu cenově únosný, musely by se vyrábět po deseti tisících.

A to si ani hotel, který věnuje miliony korun na podporu designu nebo hudby, dovolit nemůže. "Investice do rozvoje specifického lázeňského designu jsou pro nás významným prostředkem k udržení naší společnosti i Karlových Varů ve světové lázeňské špičce," vysvětluje Alexandr Rebjonok, generální ředitel Imperial Karlovy Vary.

Tomáš Kadeřábek navrhl nové formy na cukrářské výrobky ve tvaru hotelu Imperial.

Dýmka Lázeňský švihák

Co najdete v Karlových Varech

Už tradičním tématem akce se stal lázeňský pohárek, ten představili Ondřej Elfmark, Martin Přibík a Štěpán Kuklík. Zatímco Martin Přibík se ve svém návrhu přidržel tradičního porcelánu, Ondřej Elfmark použil varné sklo a na něm vyznačil rysky označující obsah. Jeho designová "Matrjoška" by tak mohla pomoci pacientům, kteří si musí hlídat množství léčivých pramenů, které by měli vypít.

 Michaela Vrátníková nabídla svou vizi moderní lázeňské tašky, Zdeňka Imreczeová přišla s dárkovým setem šátku a kravaty. Tomáš Kadeřábek navrhl nové formy na cukrářské výrobky ve tvaru hotelu Imperial, Petr Mikošek představil soubor stolního nápojového skla.

Štěpán Kuklík – vyústění pramene Vřídlo v hotelu Imperial (vizualizace)

Výroční dekor klasických lázeňských oplatek vytvořil Filip Cvrček, Maja Rašková se rozhodla dodat moderní tvář baru v Café Vienna, Radka Pitrmucová pak vytvořila studii hotelových 3D propagačních materiálů.

Spolupořadatelem Imperial Design Symposia je občanské sdružení Design Aliance a odborným garantem neziskové občanské sdružení Czechdesign.cz. Jeho manažerka Veronika Loušová vybírá mladé designéry. Letos jich bylo rovnou deset.

"Chceme takové, kteří chápou tuto akci jako velkou šanci. Že jsme úspěšní,  je vidět nejlépe na tom, že se řada objektů z Karlových Varů objevila na významných výstavách včetně zahraničních či byla zařazena do sbírek Uměleckoprůmyslového muzea v Praze nebo Muzea Karlovy Vary."