Chtěl jsem vytvořit hřiště pro umělce, kteří mají mít svobodu

  • 3
Je to kriminál. Je to jedna z nejlepších staveb v Českých Budějovicích. Je to správně usazená budova na tohle místo. Prostě obdiv i kritika. To vše patří ke stavbám jednoho z nejvýraznějších současných českých architektů Ivana Kroupy.

Prahu si už bez DOXu, centra současného umění, lze jen těžko představit. Přitom když Leoš Válka v roce 2002 kupoval prostory bývalého zámečnictví Páv v Holešovicích, počítal s tím, že tam vzniknou byty.

Jenže genius loci daného místa jej oslovil natolik, že zde místo nich nechal postavit za 225 milionů galerii, kterou provozuje. A stal se galeristou. Od státu nedostal žádné finance, sehnal si sponzory, sám přidal nemalou část. Za úspěchem DOXu stojí kromě nadšence Války také architekt Ivan Kroupa a jeho koncept.

Tiskárna v Českých Budějovicích, autor Ivan Kroupa

DOX – centrum současného umění, autor Ivan Kroupa

Projekt ProStory

Autorka projektu: Lucie Králová a odborní poradci Osamu Okamura, Rostislav Koryčánek, Adam Gebrian
Architekti: Martin Rajniš, Zdeněk Fránek, Emil Přikryl, Josef Pleskot, Ivan Kroupa, Alena Šrámková, Svatopluk Sládeček, Ladislav Lábus, Stanislav Fiala, ateliery Projektil, HŠH, A 69, D.R.N.H. nebo začínající Mjölk architekti
Dokumentaristé: J. Gogola ml., V. Janeček, V. Klusák, L. Králová, F. Remunda, R. Procházka, M. Řezníček, K. Žalud, L. Kokeš, V. Čakányová, B. Bláhovec, A. Olha, K.Zlatušková

V pátém pokračování televizního cyklu proStory (ČT2 v sobotu 8. října v 21:30) se tak v díle Postavy domů můžete setkat s dalšími kontroverzními stavbami (tedy z pohledu veřejnosti), jejichž autorem je architekt Ivan Kroupa.

Vedle DOXu je to budova tiskárny v Pekárenské ulici v Českých Budějovicích. I zde byl investorem soukromník, Jaroslav Karmášek.

Minimalistická stavba s omezeným rozpočtem nese mnohé shodné prvky právě s DOXem. Někteří obyvatelé Českých Budějovic jí sice vytýkají rovnou střechu, nebo šedé, "chlupaté" stěny, jiným připadá naopak stavba jako jedna z nejlepších, které zde vznikly. Tiskárna zatím pomalu obrůstá zelení a mění se před očima.

Tiskárna v Pekárenské ulici v Českých Budějovicích

Budovy, které se podobají lidem

V pražských Holešovicích dokázal Ivan Kroupa vytvořit stavbu, která podle něho ponechává "prázdno mezi objemy, což je důležité pro propojování s atmosférou Holešovic, které jsou speciální čtvrtí Prahy," jak říká. I proto tu tak můžete chodit po dvoře i střechách budovy, jež se tak stávají součástí veřejného prostoru.

Vinařství Hort v Dobšicích, autor: Ivan Kroupa
Rodinný dům ve Včelné
DOX – centrum současného umění, autor Ivan Kroupa
Dostavba Domu umění v Ostravě, autor Ivan Kroupa

"Je dobré udělat prostor nebo architekturu, kde se může člověk nadechnout. To lze udělat i tím, že střídáte prostory, kde je člověk chvilku pod tlakem, nebo v zúžené rampě, a pak se před ním otevře velký prostor," popisuje svůj přístup Ivan Kroupa.

Je zajímavé, jak majitelé (či spolumajitelé) staveb vnímají stavby jako konkrétní postavy. Zatímco Jaroslav Karmášek časem vnímá budovu jako Clinta Eastwooda, Leoš Válka přirovnává DOX k osobnosti Johna Malkoviche: "Jednou je chytrý a sofistikovaný, pak je taková trumpeta, pak vyrovnaný a mazaný..."

Leoš Válka při natáčení

A jak vidí tuto epizodu Jan Gogola ml., její režisér? "Název filmu Postavy domů v sobě zahrnuje dvě vzájemně se prolínající roviny: jednak lidi, kteří dané realizace obývají, užívají, navštěvují či s nimi sousedí, a zároveň tento titul vyjadřuje to, že stavby architekta Ivana Kroupy představují bytosti svého druhu, a to i díky tomu, jak osobně se k nim aktéři filmu vztahují."

Prof. Ing. arch. Ivan Kroupa

* 1960 v Kolíně
Absolvent Fakulty architektury ČVUT v Praze (1980–1985), pak Interprojekt Praha (1986–1989). V letech 1989 až 1990 architektonické praxe v Londýně, Paříži a Barceloně, od r. 1990 vlastní architektonická kancelář.

V letech 1992 až 1993 Akademie Schloss Solitude Stuttgart, 2002 až 2004 vedoucí ateliéru v Ústavu navrhování I, 2004 až 2007 vedoucí Ústavu navrhování IV na FA ČVUT. Od roku 2007 vedoucí ateliéru architektury.

V roce 2001 dostal jedno z nejvýznamnějších ocenění, jaké může architekt v Evropě dostat: Berliner Kunstpreis, Förderungspreis Baukunst. Jeho stavby se vyznačují výrazným minimalistickým rukopisem.

Navrhuje rodinné domy a vily (např. v Mukařově 1998 a 2000, Černošicích 1998, 2003, Vraném nad Vltavou 2000, 2003, Chomutovicích), pracoval také na areálu hřbitova v Třebechovicích pod Orebem, 1994.

Významné realizace: Litografie Karmášek v Českých Budějovicích 2003, DOX – centrum současného umění (2002–2008)
Interiéry: Klub Bílý orel v Praze 1992, České centrum Paříž 1997, knihovna kláštera v Jablonném v Podještědí 1998, území recepce BB Centra Praha 1999, Velvyslanectví ČR v Madridu 2000, filmová produkce Dawson 2000, vstupní objekty a knižní obchod ve Veletržním paláci Národní galerie 2000, Velvyslanectví ČR v Budapešti 2003, nábytek z let 1995–1998.

Přednáší v Česku i v zahraničí, organizuje výstavy (Moderní architektura v Kolumbii v GJF Praha 2007, výstavy studentských projektů v Brně, Kutné Hoře, v Ostré, MÚ Praha 8, DOX v Praze).