Současný stav - střed Klárova se vlastně nevyužívá. | foto: Ondřej Bechyně

Chodci ovládnou Klárov, řidiče zbrzdí červený asfalt

  • 11
Klárov, památkově chráněné území Prahy nedaleko historického jádra města, zahlcuje doprava. Přitom jeho centrální část se vlastně nevyužívá. Nové urbanistické řešení by mohlo vše změnit.

Místo, kde se střetává historická zástavba s novější a prochází jedna z hlavních cest na Pražský hrad a Staroměstské náměstí, nabízí pro chodce snadný přístup, stanici metra A – Malostranská. Jenže v kombinaci s výraznou tramvajovou i automobilovou dopravou představuje Klárov nepříjemně rušnou křižovatku.

To se rozhodl změnit Ondřej Bechyně. Ve své studentské práci na Fakultě architektury ČVUT navrhl nové urbanistické řešení této části Prahy, kterou ze severní strany lemuje skalnatý terén Letné, z jihu Vltava. Území propojuje se Starým Městem na druhém břehu Mánesův most.

Perspektiva nového Klárova

Kdo dostane přednost

"Návrh se snaží upřednostňovat chodce před dopravními prostředky," vysvětluje Ondřej Bechyně. Vyšel z morfologie území, která je zde poměrně členitá. "Vltava se v danou chvíli příliš nezačleňuje do veřejného života na Klárově, stávající terén zamezuje přímému kontaktu území s řekou. Centrální část území není příliš kvalitně řešena a momentálně ani adekvátně užívána," vysvětluje.

Projekt

Autor a přihlašovatel: Bc. Ondřej Bechyně
Soutěžní kategorie: Ideové studie a školní práce
Téma práce: Veřejný prostor – Město a voda
Název díle: Urbanistický detail – Klárov
Název školy/fakulty, kde byla práce vytvořena: ČVUT v Praze, Fakulta architektury
Účel: atelier ATRN – realizační projekt v rámci školní práce

Celkový návrh řešení území proto reaguje na zmíněné problémy. "Chápání Klárova jako dopravního uzlu mi pomohlo při volbě povrchového materiálu, kterým je probarvený červený asfalt. Tento výrazný materiál jsem použil i na vozovky, řidiči při vjezdu na odlišný povrch ulice zpomalí," říká Ondřej Bechyně.

Ve svém návrhu počítá s výraznými terénními úpravami a s dosazením nových drobných objektů do území. To tak získá širokou škálu využití: galerie s reprezentativním předprostorem na severu, "údolí" na jižním svahu se promění na pobytový trávník, nad "údolím" se objeví kavárna s panoramatickým výhledem na nábřeží řeky a samotný Klárov. Aby byla kavárna snadno dostupná, navrhl autor lávku vedoucí přes "údolí".

V centrální části by mohl vzniknout amfiteátr – variabilně využitelná plocha.

V samém nitru prostoru vzniká klidová, variabilně využitelná plocha amfiteátru.
Hluk a prach způsobený dopravou zachycují nově navržené stromy uspořádané do rastru (sadu) nebo do linií (stromořadí).

Změna terénu umožňuje volný přístup na nábřeží a k řece i plynulý pohyb chodců pod Mánesovým mostem dále po nábřeží.

Young Architect Award 2011

Soutěže se mohou účastnit studenti či absolventi oborů architektury, urbanismu, krajinářské a zahradní architektury a autodidakti praktikující v oboru, kteří v konečném termínu odevzdání soutěžních prací nepřesáhnou věk 33 let. Uzávěrka přihlášek do soutěže byla 7. července 2011 v 15 hodin.

Odborná porota vybere nejlepší práce v soutěžních kategoriích "ideová studie a školní práce" a "projekty a realizace". Na vítěze jednotlivých kategorií čeká finanční odměna, věcné ceny, nově ve spolupráci s ČSA i "výlet za architekturou" do některé z evropských metropolí, ale především výrazný prostor pro prezentaci práce odborné i laické veřejnosti.

Patronem soutěže se stal architekt Martin Rajniš.

K projektům se opět bude moci vyjádřit i široká veřejnost prostřednictvím internetového hlasování na webu iDNES.cz, který je mediálním partnerem soutěže. Hlasovat bude samozřejmě možné také na www.yaa.cz, kde najdete i další informace. Vítězné práce loňského ročníku najdete zde.

Young Architect Award 2011