Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Chodci ovládnou Klárov, řidiče zbrzdí červený asfalt

  1:00aktualizováno  1:00
Klárov, památkově chráněné území Prahy nedaleko historického jádra města, zahlcuje doprava. Přitom jeho centrální část se vlastně nevyužívá. Nové urbanistické řešení by mohlo vše změnit.

Současný stav - střed Klárova se vlastně nevyužívá. | foto: Ondřej Bechyně

Místo, kde se střetává historická zástavba s novější a prochází jedna z hlavních cest na Pražský hrad a Staroměstské náměstí, nabízí pro chodce snadný přístup, stanici metra A – Malostranská. Jenže v kombinaci s výraznou tramvajovou i automobilovou dopravou představuje Klárov nepříjemně rušnou křižovatku.

To se rozhodl změnit Ondřej Bechyně. Ve své studentské práci na Fakultě architektury ČVUT navrhl nové urbanistické řešení této části Prahy, kterou ze severní strany lemuje skalnatý terén Letné, z jihu Vltava. Území propojuje se Starým Městem na druhém břehu Mánesův most.

Perspektiva

Perspektiva nového Klárova

Kdo dostane přednost

"Návrh se snaží upřednostňovat chodce před dopravními prostředky," vysvětluje Ondřej Bechyně. Vyšel z morfologie území, která je zde poměrně členitá. "Vltava se v danou chvíli příliš nezačleňuje do veřejného života na Klárově, stávající terén zamezuje přímému kontaktu území s řekou. Centrální část území není příliš kvalitně řešena a momentálně ani adekvátně užívána," vysvětluje.

Projekt

Autor a přihlašovatel: Bc. Ondřej Bechyně
Soutěžní kategorie: Ideové studie a školní práce
Téma práce: Veřejný prostor – Město a voda
Název díle: Urbanistický detail – Klárov
Název školy/fakulty, kde byla práce vytvořena: ČVUT v Praze, Fakulta architektury
Účel: atelier ATRN – realizační projekt v rámci školní práce

Celkový návrh řešení území proto reaguje na zmíněné problémy. "Chápání Klárova jako dopravního uzlu mi pomohlo při volbě povrchového materiálu, kterým je probarvený červený asfalt. Tento výrazný materiál jsem použil i na vozovky, řidiči při vjezdu na odlišný povrch ulice zpomalí," říká Ondřej Bechyně.

Ve svém návrhu počítá s výraznými terénními úpravami a s dosazením nových drobných objektů do území. To tak získá širokou škálu využití: galerie s reprezentativním předprostorem na severu, "údolí" na jižním svahu se promění na pobytový trávník, nad "údolím" se objeví kavárna s panoramatickým výhledem na nábřeží řeky a samotný Klárov. Aby byla kavárna snadno dostupná, navrhl autor lávku vedoucí přes "údolí".

V centrální části by mhol vzniknout amfiteátr - variabilně využitelná plocha.

V centrální části by mohl vzniknout amfiteátr – variabilně využitelná plocha.

V samém nitru prostoru vzniká klidová, variabilně využitelná plocha amfiteátru.
Hluk a prach způsobený dopravou zachycují nově navržené stromy uspořádané do rastru (sadu) nebo do linií (stromořadí).

Změna terénu umožňuje volný přístup na nábřeží a k řece i plynulý pohyb chodců pod Mánesovým mostem dále po nábřeží.

Young Architect Award 2011

Soutěže se mohou účastnit studenti či absolventi oborů architektury, urbanismu, krajinářské a zahradní architektury a autodidakti praktikující v oboru, kteří v konečném termínu odevzdání soutěžních prací nepřesáhnou věk 33 let. Uzávěrka přihlášek do soutěže byla 7. července 2011 v 15 hodin.

Odborná porota vybere nejlepší práce v soutěžních kategoriích "ideová studie a školní práce" a "projekty a realizace". Na vítěze jednotlivých kategorií čeká finanční odměna, věcné ceny, nově ve spolupráci s ČSA i "výlet za architekturou" do některé z evropských metropolí, ale především výrazný prostor pro prezentaci práce odborné i laické veřejnosti.

Patronem soutěže se stal architekt Martin Rajniš.

K projektům se opět bude moci vyjádřit i široká veřejnost prostřednictvím internetového hlasování na webu iDNES.cz, který je mediálním partnerem soutěže. Hlasovat bude samozřejmě možné také na www.yaa.cz, kde najdete i další informace. Vítězné práce loňského ročníku najdete zde.

Young Architect Award 2011
Autor:




Nejčtenější

Nadzemní dráha vede šestým až osmým patrem domu.
Vlak jede středem 19patrového bytového domu. Obyvatelé jsou nadšeni

V Čchung-čchingu na jihovýchodě Číny vyřešili nadzemní dráhu po svém. Nezastavil je ani dům o 19 patrech stojící v cestě a vlakovou tratí ho prostě...  celý článek

Dostatek přirozeného denního světla a propojení interiéru s exteriérem celý...
Kuchyň z černého dubu, stůl z betonu. Moderní byt je přesto útulný

Nestává se často, aby byt v novostavbě dispozičně odpovídal individuálním nárokům investorů. A už vůbec není běžné, že i když jejich hlavní požadavek zní...  celý článek

Směrem k jihu dům hledí velkou prosklenou plochou vstříc panoramatu...
Jak si vyzkoušet bydlení v moderní dřevostavbě na vlastní kůži

Ve vzorovém domě Domesi Concept House v obci Budíkov na Českomoravské vrchovině lze „na zkoušku“ strávit klidně i víkend a na vlastní kůži si vyzkoušet...  celý článek

Nová koupelna je mnohem světlejší a působí elegantně.
Za tři dny a čtyři tisíce korun proměnila starou koupelnu k nepoznání

Barbora se vrhla na proměnu koupelny, která byla celá obložena dlaždicemi zvanými kůže. Ty prostoru vládly téměř 30 let. Byly na podlaze, vaně i všech stěnách...  celý článek

Lamely z kvalitního kompozitu mívají záruku až 25 let. Nevadí jim ani výkyvy
Podvodníci falšují i materiál na terasy. Jak nenarazit

Jaro, slunce, pohoda. Kdo má dům, užívá si ji hlavně na zahradě a pak také na terase u domu. Při jejím pořizování je třeba zvážit výběr materiálů i ochotu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.