Patnáct takových každoročně měří svou tvořivost v kategorii Obchod roku v soutěži Ceny Czech Grand Design. Členové Akademie designu ČR z nich právě vybírají finalisty, kteří budou vyhlášeni 17. ledna. A nejlepší český obchod bude znám 16. března.
Stejně jako v předchozích ročnících, i v tom sedmém se hodnotí design interiéru i samotná koncepce či společenský přesah. To znamená, že vybrané obchody jsou nejen krásné, ale mají i hlubší význam pro danou lokalitu.
Zajímavé obchody |
Klíčovým slovem přitom není luxus, ale spíše kvalita zpracování jednotlivých detailů, nápaditost a inovace ve způsobu prezentace zboží, která promění nákup v nevšední zkušenost.
Jen pro zajímavost, v loňském ročníku zvítězil obchůdek s papírnickým zbožím. Kreativitě se tak meze nekladou, a právě to odlišuje nominované obchody od těch běžných (viz článek Czech Grand Design zná nejlepší tvůrce a výrobky).
Letos vedle zavedených značek jako Crystalex, TON nebo Moser soutěží i menší designové krámky. A zvláště ty přinášejí neotřelé nápady a mimořádné zážitky. Třeba nově otevřená prodejna The Room by Basmatee soustřeďující se na pánskou módu upoutala pozornost návrhem Ondřeje Volného z architektonického ateliéru Skvadra.
Ten podřídil interiér obchodu v pražské Školské ulici přehlednému uspořádání a vyváženému kontrastu tmavých a světlých prvků. Působivé jsou i mnohé detaily v podobě závěsu na ramínka, kde je použito námořnické lano.
Překvapením mezi vybranými projekty je i malá karlovarská prodejní galerie Supermarket WC, která vznikla na místě nevyužitých veřejných záchodků. Díky zakládajícímu sdružení Protebe live teď bezpochyby přináší mnohem příjemnější zážitky než ve své minulosti.
Pro milovníky vůní, zkrášlující kosmetiky a designu se na Starém Městě pražském otevřel obchod Ingredients, jehož prostoru vládne bělostně minimalistická a vzdušná nálada. Kromě výrobků firmy Sisley si tu můžete koupit i něco od přední japonské značky Comme des Garçons.
Obchod De-Sign je výjimečný tím, že jde zároveň o ateliér a akademii si naklonil nejen vzhledem své prodejny, ale i limitovanými kolekcemi nápojového skla, které pro obchod navrhli přední designéři v partnerských dvojicích.
Ostatně mezi nominovanými jsou i další příklady toho, kdy obchod funguje nejen k prodeji zboží, ale má i další funkci. Například Superstore DBK dává vedle designových doplňků prostor začínajícím designérům k prezentaci jejich prací.
Kaplický, Čína, oáza
Vyhlášené obchody v New Yorku, Paříži, Tokiu nebo Londýně už dávno pochopily nutnost lákat zákazníky neotřelými nápady a ani k tomu nepotřebovaly tlak konkurence internetových obchodů.
Jeden z nejslavnějších britských obchoďáků Selfridges, jehož návštěvnost citelně obohacují fanoušci architektury, postavil právě před deseti lety v Birminghamu Jan Kaplický a byl to jeho vůbec největší projekt, jímž se proslavil. Fasádu této organicky vyhlížející budovy tvoří lesklé zaoblené disky, které v ploše připomínají šupiny.
Rok 2012 patřil designérům, kteří své vize realizovali v Číně, kde rostoucí kupní síla stále zvyšuje náročnost klientely. V Hongkongu se tak před měsícem otevřel i módní butik HitGallery, jehož autorem je italský designér Fabio Novembre.
Nechal se inspirovat surrealistickou tvorbou svého krajana a malíře Giorgia de Chirica. Kromě dvou regálů symbolizujících ženu a muže dominuje interiéru světle modrý odstín. To abyste si během nákupu připadali jako v nebi.
Inspirující nákup se nabízí i v místech, kde byste to vůbec nečekali. Příkladem za všechny může být luxusní obchod v íránském Najafabádu, který v prašné zapadlé uličce navrhli místní architekti Ali Dehghani, Ali Soltani a Atefeh Karbasi.
Jeho kontrast zdůrazňuje červená, kubisticky tvarovaná fasáda a ostře řezané proporce interiéru. Výsledek tak dle záměru působí jako osvěžující oáza v poušti, kde se nákup stává čistou radostí a požitkem.