A co mají tito ocenění společného? Především určitou hravost autorů a hledání nových cest. A zároveň navazování na historii i na kvalitní řemeslo.
TON například na přelomu května a června prezentoval v Berlíně novinky letošního roku, židli a barovou židli Merano. Jeho expozici navrhlo a realizovalo mladé designové studio Mütanta, které tvoří dvojice Daniel Gonzalez a Tomáš Varga. Svým návrhem zaujali odbornou porotu DMY Awards natolik, že TON vybrala mezi 10 nejlepších a následně mu udělila první místo v kategorii Exhibitor.
Přední český architekt Martin Rajniš zase převzal v Paříži prestižní Cenu za udržitelnou architekturu, která se každoročně uděluje za výjimečný přínos v architektuře.
Jeho dřevěné provokativní stavby, jimiž často "čeří poklidnou hladinu českého rybníčku", ocenila nezávislá nadace Locus, která se snaží nacházet a odměňovat architekty s největší invencí ze všech koutů světa.
Lasvit se nejen skvěle prezentoval na letošním Bienále v Benátkách, ale navíc získal na prestižní výstavě ICFF v New Yorku hlavní cenu v kategorii Lighting. A to se této akce zúčastnil poprvé!
Svítidla Lasvitu měla na výstavě velký úspěch. Porotu zaujal především světelný objekt s názvem " A proč ne!" od ikony českého sklářství Reného Roubíčka.
To se to houpá!
Mladé designéry, kteří momentálně působí v rezidenčním ateliéru Tonlab inspirovala k návrhu celého konceptu dobová fotografie houpajících se dělníků z počátku dvacátého století. Ti tak hravým, ale zároveň seriózním způsobem testovali slavnou židli číslo 14.
"Aranžmá této reklamy, a tím i odkaz na tradici jsme se rozhodli přenést do současnosti firmy TON. Výhodou konceptu, který tvořila houpačka položená přes židli Merano, byla jeho interaktivita s návštěvníky výstavy, kteří si neodnášeli pouze neosobní dojem, ale i vlastní zážitek z houpání. Cenný je i fakt pravdivosti, protože vystavená židle byla celou dobu opravdu testována," popsal nápad Tomáš Varga.
Vtipný nápad s praktickým dopadem ocenil i marketingový ředitel společnosti TON Jan Jůza: "Merano vydrželo houpání návštěvníků celou výstavu. V Bystřici pod Hostýnem jsme jej testovali na váhu čtyři sta kilogramů a i tady jej návštěvníci nešetřili. Bylo zajímavé sledovat, jak se při houpání všem okamžitě objevoval úsměv na tváři."
Expozice nesla slogan Keeping The Balance For Over 150 Years. Židle a barová židle Merano vznikly jako pokračování úspěšného židlového křesla, které získalo ocenění Red Dot Design Award i Good Design.
Nadšenec pro dřevěné stavby
Cenu za udržitelnou architekturu (Global Award for Sustainable Architecture) uděluje od roku 2006 nezávislá nadace Locus. "Letos se předávání cen zúčastnil i francouzský ministr kultury," upozorňuje MgA. David Kubík z Hutě architektury Martina Rajniše.
Spolu s Rajnišem převzali cenu také Christopher Alexander (Velká Británie), Tatiana Bilbao (Mexiko), Adriaan Gueuze (Holandsko) a Bernd Gundermann (Německo).
Martin Rajniš tvoří některá díla jen z touhy, aby objekt spatřil světlo světa a mohl být lidmi akceptován. Tyto postupy spolu s přednáškami už inspirovaly řadu dalších umělců k tvorbě, která respektuje obdobné zásady.
Vystudoval ČVUT a AVU, v sedmdesátých letech pak pracoval v SIALu, vedeném Karlem Hubáčkem. Spolu s J. Eislerem a M. Masákem postavili pražský obchodní dům Máj na Národní třídě. Je spoluautorem pavilonu dějin dopravy na Expo 1986 ve Vancouveru. Po revoluci vedl se S. Fialou, J. Zimou a T. Prouzou D.A.Studio, jejichž nejrozsáhlejší dílo je výstavba nového centra na Smíchově.
Od roku 2002 se však začal věnovat menším stavbám z přírodních materiálů (dřevo, kámen, sklo), a snaží se najít takové cesty, které by s minimem prostředků a s velkou pokorou k existujícím stavbám i krajině sloužily co nejširší skupině uživatelů a znovu vrátily architektuře její klíčové postavení v lidské civilizaci. Takovou stavbou by měla být i nová rozhledna v parku v Praze 14. Studenti začali s její výstavbou 8. června 2014.
Lasvit dobývá nejen benátské bienále
Benátský pavilon na letošním bienále architektury představí expozici od světoznámého architekta a designéra Daniela Libeskinda s názvem "Sonnets in Babylon". Česká firma Lasvit zde navazuje na úspěšnou spolupráci s tímto proslulým tvůrcem.
Jejím výsledkem jsou na skle přetištěné Libeskindovy nikdy nezveřejněné kresby, skleněná vitráž nebo odvážná geometrická skleněná instalace Ice, která byla letos poprvé představena na veletrhu v Miláně. Právě tato instalace je krásnou ukázkou toho, jak Libeskind ve spolupráci s Lasvitem přetváří sklo do moderního a nadčasového designu.
Pavilon s touto unikátní instalací je umístěn v Giardini della Biennale di Venezia, kde byla výstava zahájena 7. června. Potrvá až do 23. listopadu.
Do Benátek se Lasvit "přesunul" jen nedlouho po úspěchu v New Yorku, kde zvítězil se světelným objektem And Why Not! (A proč ne!), jehož autorem je doslova ikona českého sklářství René Roubíček.