Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Takovou pivní lahev jinde neuvidíte. Češi si dělají legraci i z lustrů

  1:00aktualizováno  1:00
Česko je světovou velmocí. Alespoň pokud jde o sklo. Nástup českých výtvarníků a firem je v posledních letech neuvěřitelný. Důkazem je i výstava Made in Bor ve vznikajícím Muzeu moderního skla ZIBA, v budově bývalé Živnostenské banky v ulici Na Příkopě.

V Novém Boru se věnují sklu už šest set let, vztah k tomuto materiálu se zde tak předává z generace na generaci. Snad je už zakódován i v genech. Mladí tvůrci tak dokážou skloubit řemeslnou tradici a cit pro sklo se současnými trendy v designu. Zároveň však využívají i moderní technologie, třeba řezání skla vodním paprskem ve 3D.

Do skla umí vetknout i další českou vlastnost, a to humor a nadhled, což je vidět třeba na extravagantním skleněném svítícím basketbalovém koši s klasickými ověsky od Lukáše Houdka nebo na jeho pivních lahvích se vzorem světové módní značky Vuitton.

Filip Houdek, lustr Lila White

Filip Houdek, lustr Lila White

Na výstavě Made in Bor v muzeu ZIBA (více o něm zde) představují své práce sklářští designéři Jitka Kamencová Skuhravá, Filip Houdek, Lukáš Houdek a Jiří Pačinek. Každý z těchto čtyř autorů vypráví příběh skla po svém, navzájem se však doplňují.

A nikoli poprvé, už loni se novoborští skláři sešli na výstavě v nizozemském Haagu díky iniciativě Filipa Houdka, který je dal dohromady. K Nizozemí má totiž blízko, studoval zde, nějakou dobu i pracoval. Má tady i dobré obchodní vazby, stejně jako v Rakousku.

Každý je jiný

Silnou stránkou společné prezentace borských výtvarníků je právě ona rozdílnost autorských přístupů ke sklu. „Zastupujeme všechny sklářské profese, rytí, broušení, výrobu lustrů a samozřejmě hutní výrobu, která je naprostým základem,“ vysvětluje Filip Houdek.

Výtvarník a majitel designérského studia HG Atelier Designér Filip Houdek navrhuje svítidla, především různé variace ramenových lustrů v moderním pojetí.  „Baví mě ´uchopit´ starý lustr, který se pak snažím pojmout moderním způsobem,“ vysvětluje designér Houdek.

Studio se zaměřuje především na vývoj nových svítidel a světelných objektů, prototypování a malosériovou výrobu. Vychází z tradičních technik zpracování skla a kovu, stejně tak využívá i moderní technologie s důrazem na uměleckořemeslné zpracování. Práce Filipa Houdka se objevují v prestižních hotelech, soukromých rezidencích, ale také na luxusních lodích po celém světě.

Přitom lustry pro lodě jsou hodně náročné: „Loď není právě statická stavba, musíte počítat s nízkými stropy, obsahem soli ve vzduchu i tím, že když do toho spadne člověk, musí lustr vydržet,“  upozorňuje Filip Houdek.

Filip Houdek, lustr Levi

Filip Houdek, lustr Levi

Lukáš Houdek, lahev „vitonka“

Lukáš Houdek, lahev „vitonka“

Pro jeho bratra, sklářského designéra Lukáše Houdka, který má před sebou poslední ročník studia na VŠUP u Ronyho Plesla v Ateliéru skla, je zase normou nadsázka, vtip, kontextuální hříčky a provokativní „neúcta“ k materiálu. 

Experimentuje rád se sklem a nachází nová uplatnění pro tradiční skleněné prvky, jako jsou například klasické broušené lustrové ověsy. Mezi jeho nejznámější díla patří „vitonky“ (záměrně takto psané), spojení designu globální módní značky s běžným pivním sklem.

Téma spojit luxus s úplně obyčejnými věcmi dostali studenti na škole. Pivní lahve s typickým vzorem proslulé francouzské značky Louis Vuitton pobaví a určitě potěší.

Na výstavě je také instalovaný Lukášův extravagantní skleněný svítící basketbalový koš s klasickými křišťálovým ověsky (samozřejmě si jej koupili Američané a pojede do Spojených států) či eklektický lustr Karel inspirovaný tvorbou malíře Malicha.

Fotogalerie

Jitka Kamencová Skuhravá má zase ve svém portfoliu desítky skleněných svítidel a instalací v největších světových metropolích jako Paříž, Dubaj, Hongkong, Peking, Tchaj-pej a další.

Světelné objekty Jitky Kamencové Skuhravé, za něž získala několik prestižních designových ocenění, připomínají stropy krápníkových jeskyní, kapky deště zastavené v čase, mýdlové bubliny, či zárodky života.

Pozoruhodná jsou také její svítidla sestavená z rytých, někdy lazurovaných skleněných desek, které v sobě s noblesou spojují tradiční novoborské řemeslné postupy.

Jitka Kamencová Skuhravá, lustr Bamboo

Jitka Kamencová Skuhravá, lustr Bamboo

Jitka Kamencová Skuhravá spolupracuje často i se značkou Lasvit, pro kterou navrhla například svítidla pro metro v Dubaji (více zde).

Jiří Pačinek pracuje s hutním sklem. V Lindavě a v Kunraticích na Novoborsku má vlastní sklárnu a galerii, kde tvoří skleněné komponenty k rozměrným světelným objektům pro zákazníky z nejrůznějších zemí.

Jeho volnou tvorbou jsou pak ručně foukané a tvarované vázy, mísy a sochy. Z jeho skleněných plastik doslova vyzařuje radost z práce a zdravé sebevědomí výjimečně zručného řemeslníka. Známá je také jeho spolupráce se světoznámými sklářskými výtvarníky René Roubíčkem, Bořkem Šípkem, Leonem Applebaumem či Charlesem Parriottem.

„Část výstavy byla už v Haagu, ale většina exponátů je nových. Skoro nás až mrzí, že značná část výstavy se prodala, byly to věci, které jsme si dělali pro radost. Na druhou stranu, třeba můj lustr Levi si vybrala domů jedna čínská galeristka, to každého výtvarníka určitě potěší,“ konstatuje Filip Houdek.

Jiří Pačinek, plastika

Jiří Pačinek, plastika

Jiří Pačinek,. Drak

Jiří Pačinek,. Drak

Levi je jedním z mála lustrů vystavených v ZIBA, který používá LED zdroje. V tom je totiž Filip konzervativní, nedá dopustit na žárovky. „LED zdroje se posouvají strašně rychle dopředu, každý měsíc se objeví něco nového. Jenže žárovka je pro mě stále stejným zdrojem světla jako Slunce,“ tvrdí designér Houdek.

Na krizi, která přišla do českého sklářství někdy kolem roku 2000, se také dívá jako na prospěšný proces. „Nepodařené privatizace přivedly šikovné skláře kolem Nového Boru i jinde k tomu, že si otevřeli malé dílny a v nich začali vyrábět vlastní produkci. Dnes tady máme takové zázemí, že to lidé ze zahraničí nemohou ani pochopit,“ konstatuje český sklářský patriot Filip Houdek.

O výstavě

Výstavu unikátních skleněných světelných objektů, svítidel a skleněných plastik Made in Bor v Muzeu moderního skla ZIBA, které sídlí v budově bývalé Živnostenské banky v ulici Na příkopě a čeká jej na podzim náročná rekonstrukce, lze zdarma navštívit každý den v týdnu až do 21. srpna 2015 (/vstup z ulice Nekázanka č. 3).

Výstava Made in Bor v prostorách Muzea moderního skla ZIBA potrvá do 21. srpna 2015.

Výstava Made in Bor v prostorách Muzea moderního skla ZIBA potrvá do 21. srpna 2015.

Autor:


Témata: Bydlení


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.