Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Česká nádraží: těšte se na kavárny, obchody a čistá WC

  1:00aktualizováno  1:00
Vlakem dojíždí do Prahy za prací stále více lidí. Možná by cestujících bylo ještě více, kdyby neodrazoval vzhled nádraží - těch středočeských i těch pražských. Změnit by to měl projekt Živá nádraží.

Masivní opravy hlavního nádraží budou ukončeny v roce 2011 | foto: vizualizace Grandi Stazzioni

Oprav nádraží a my ti je pronajmeme
České dráhy hodlají revitalizovat kolem šedesáti nádražních objektů v České republice. Cílem je přetvořit stávající nádraží na jakási centra, z nichž lidé budou nejen odjíždět, ale kam si zajdou třeba odpoledne na kávu nebo za nákupy.

České dráhy samy nemají tolik peněz, aby opravy financovaly, proto vybraly několik desítek objektů a pro ně hledají investora.

"Firma pak dostane nádraží do dlouhodobého pronájmu a na vlastní náklady ho opraví. Investované peníze pak získá z pronájmů komerčních prostor," říká Radek Joklík, manažer komunikace Českých drah. 

Jako první se přestavuje hlavní nádraží
Právě v rámci projektu Českých drah se již dva roky opravuje hlavní nádraží. Zatím je zbrusu nové nástupiště tři a čtyři a začal také fungovat nový informační systém o odjezdech a příjezdech vlaků.

"Teď se opravují první a druhé nástupiště, která jsou nyní uzavřena," uvedl Petr Šťáhlavský z tiskového odboru Českých drah.

Komerčním partnerem pro revitalizaci pražského hlavního nádraží se stala česká pobočka italské společnosti Grandi Stazzioni. Ta poté dostane celý objekt do třicetiletého pronájmu.

V současné době projde pražským hlavním nádražím denně na sto tisíc lidí, pro představu: je to zhruba stejně, kolik má obyvatel Liberec.

Nové nádražní toalety si nezadají s hotelovými
A co se za dva roky zatím změnilo? Lidem slouží první část, takzvaný nákupní ostrov, kde jsou první obchody a kavárna v novém knihkupectví.

"Zároveň se rekonstruuje prakticky celá polovina nové odbavovací haly, kde kromě dalších obchodů vznikají i zcela nově řešené obchodní prostory Českých drah, jako jsou pokladny, zákaznické centrum a další," upřesňuje Šťáhlavský.

Tato fáze by měla být dokončena a zpřístupněna na přelomu roku. Lidem jsou k dispozici také nové toalety, které jsou spíš na hotelové než nádražní úrovni.

"Cestující v nových prostorech najdou i sprchy a také prostor pro matky, které zde mohou převléct nebo přebalit své děti," vysvětluje mluvčí společnosti Grandi Stazzioni Martin Hamšík.

Masivní opravy budou ukončeny v roce 2011. Celkové náklady se odhadují na osm set padesát milionů korun.

Masarykovo nádraží do roku 2010
Na opravu čekají i další pražská a středočeská nádraží, některá by měla tvořit i jakási centra, kolem nichž vyrostou nové byty a kanceláře. Jedním z nich, jež čekají změny, je i Masarykovo.
 
"To by mělo být v ideálním případě hotovo do konce roku 2010," řekl Richard Král ze společnosti ING Real Estate, která se společně s Českými drahami bude podílet na jeho renovaci. Stavět se však ještě nezačalo.
 
"Jde hlavně o historický objekt stanice, která slouží svému účelu již od roku 1845 a zahrnuje původní objekty z poloviny 19. století, ale i okolní pozemky,“ uvádí Šťáhlavský. Vzniknou zde komerční plochy pro kanceláře, obchody, hotely, byty a parkování.

Nádraží, která čekají velké změny

* Praha - hlavní nádraží
Cílem je vybudování nového, bezpečného a čistého nádraží, které nabídne širokou škálu nových služeb a nákupních příležitostí. Nájemcům bude k dispozici 16 tisíc metrů čtverečních obchodů.
* Praha - Smíchov
Jeden z největších železničních areálů u nás se promění v moderní městskou čtvrť Smíchov City. Vzniknou zde kanceláře, obchody, hotelové a rezidenční prostory. Projekt předpokládá, že na vlakovou dopravu naváže metro, tramvaje, ale i městské a příměstské autobusy.
* Praha-Holešovice
Důležité mezinárodní nádraží je významným přestupním terminálem mezi autobusovou, železniční a městskou dopravou. Na křížení dvou hlavních provozních os se počítá s výstavbou dvoupodlažní haly, z níž vybíhají kryté pasáže propojující všechny systémy veřejné dopravy. Pasáže jsou lemovány komerčními plochami a službami.
* Praha - Dejvice
Z nádraží by mělo vzniknout moderní administrativně kulturní středisko v centru Dejvic. Budova dostane novou fasádu a bude opravena střecha, chystá se i výrazná přeměna interiéru. Bytové jednotky se postupně změní v moderní kancelářské prostory. Počítá se i s komerční zónou se škálou služeb.
* Praha - Žižkov
Nádraží Praha - Žižkov již nebude nádražím. České dráhy společně se společností Sekyra Group založí společný podnik, který zajistí revitalizaci této lokality, kde chtějí postavit nový bytový a administrativní komplex. Zatím je vše ve fázi příprav.
Co se připravuje:
Revitalizace Nádraží Praha -Radotín, nádraží Mělník, Poděbrady, Kutná Hora, Příbram


Na Anděla naváže nová čtvrť Smíchov City
Rozsáhlé změny čekají dosud nevlídné oblasti mezi Andělem a smíchovským nádražím. V těchto místech vyroste na ploše čtyři sta tisíc metrů čtverečních nové městské centrum. Ponese název Smíchov City.

Mělo by navázat na další projekty, které v sousedství zcela změnily tvář městské části Prahy 5, například Nový Smíchov nebo Zlatý Anděl.

Stavět se ještě nezačalo, vykupují se pozemky
Co vše se kolem smíchovského nádraží bude stavět? "Kromě renovované nádražní budovy tady lidé najdou jak obchody, kanceláře, hotely a rezidenční plochy pro bydlení, tak potřebná parkovací místa,“ uvádí Radek Polák, mluvčí společnosti Sekyra Group, která se s Českými drahami na projektu podílí.

Velikosti projektu také bude odpovídat cena, která se podle odhadů stavitelů vyšplhá na astronomických čtrnáct až patnáct miliard korun.

Rekonstrukci potřebuje především odbavovací hala
Nově založená společnost Smíchov Station Development přibližně za osm let promění tuto zanedbanou lokalitu v novou pražskou čtvrť.

"K zahájení výstavby by mohlo dojít po roce 2012, k jejímu dokončení po roce 2015,“ říká opatrně mluvčí Polák. Velkolepé plány se totiž potýkají s problémy, které spočívají ve vymezení vlastnických práv v tomto rozsáhlém území.

V současné době je smíchovské nádraží spíše ostudou města a člověk, který odtud cestuje některým z nočních vlaků, by se nejraději nádražní budově z padesátých let zdaleka vyhnul.

Hlavním záměrem je proto rekonstrukce stávajících nádražních objektů, a to hlavně odbavovací haly. Jaká bude její podoba?

"Návrh projektu rekonstrukce nádražní budovy je v současnosti ve fázi přípravy. Nová podoba nádraží bude odpovídat potřebám železniční dopravy jedenadvacátého století,“ slibuje Polák.
Autoři:




Nejčtenější

Villa S’Estaca stojí na západním pobřeží v Puerto Valldemossa. Komplex tvoří...
Michael Douglas prodává své útočiště na Mallorce z 19. století

Villa S’Estaca stojí na západním pobřeží v Puerto Valldemossa. Komplex tvoří sedm nemovitostí s deseti ložnicemi a deseti koupelnami. „Jde o unikátní...  celý článek

Kromě „hlavního“ domu si nechala rodina postavit i saunový domek a také dům pro...
Recept na stres z práce? Víkendový dům v lese s výhledem na jezero

Srubový dům si nechal postavit úspěšný helsinský manažer Tuomas na venkově, aby mohl se svoji rodinou trávit volné chvíle v přírodě. Pojal jej pouze jako druhé...  celý článek

1
Soused má pocit, že ho sledujeme, postavil kolem plotu zástěny

Před pěti lety jsme koupili zahrádku s chatkou a rozpadlým plotem. Časem jsme se rozhodli, že plot postavíme nový, při stavbě jsme museli ale vysekat roští u...  celý článek

Rastr policového systému probíhá celým bytem.
Ze dvou malých bytů vznikl velký obytný prostor s posuvnými stěnami

Udělat ze dvou menších bytů jeden větší. To bylo přání mladého páru, který měl k dispozici dva byty v horním ustoupeném patru pražského činžovního domu z 20....  celý článek

Tenká dlažba se po pěti letech používání „loupe“ jako perník.
Kdo šetří na dlažbě do exteriéru, může se pěkně spálit. Podívejte se

Kupovat levné věci se nevyplácí, o tom se bohužel přesvědčil i čtenář Lubor. Se svým příběhem se tak alespoň přihlásil do naší soutěže Léto na nové terase či s...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.